Långivare med aktiv utlåning

1. Brixo Kontokredit - Lån utan UC, Swish
2. Kredio - Lån utan UC
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Zmarta - Jämför lån (ny)
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Klaralån - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Den officiella tråden om Loanstep

Saxat från deras villkor.... SÅ NI VET....

Andra kostnader i samband med kreditavtalet:

Förmedlingsavgift: 500 kr vid utbetalning samt 500 kr per avbetalning
Aviavgift: 60 kr per avbetalning

Deras faktiska ränta är alltså över 1200%

Måste ju vara det sämsta lån som finns på marknaden just nu eller?

Man ska bara ta lån hos dem om man vet att man kan betala inom 14 dagar annars SJUKT dyra kostnader. Obs att man måste betala i god tid så man inte missar.

Man ska bara ta lån hos dem om man vet att man kan betala inom 14 dagar annars SJUKT dyra kostnader. Obs att man måste betala i god tid så man inte missar.
Tyvärr så är det få som betalar inom 14 dagar. Det är större risk att man söker ett nytt inom 14 dagar!

Tyvärr så är det få som betalar inom 14 dagar. Det är större risk att man söker ett nytt inom 14 dagar!

Jag har gjort det några gånger. Väldigt bra snabblån som inte kostar en krona, om man behöver en extra buffert utan att försämra sin UC. Jag hade en mager period på typ ett halvår när jag lånade 5k från Loanstep runt den 20:e varje månad och betalade tillbaka efter månadsskiftet. Det fungerade bra och kostade mig inget. Enkelt var det också, man fick pengarna snabbt, och det var smidigt att betala tillbaka. De kanske har någon gräns för hur många gånger man får låna avgiftsfritt, men den nådde i så fall aldrig jag.

Jag försökte kontakta de förra veckan på mail, men inget svar ännu... har de semester?

Jag hade ett lån där och betalade minstabeloppet så det blev dyrt men betalade sista fakturan i juni, skönt att ha nästan 2000 mer per månad.
Spärrade mig där :-)

Efter inkasso är man nu automatiskt spärrad 12 månader.

Precis, släpper man till inkasso kunde man tidigare låna om igen efter 3 mån, nu är det 12 mån.

Väcker liv i tråden igen.

Tre betalningsanmärkningar sedan maj 2020 och en sedan augusti 2020. Fast jobb sedan maj 2020. Blev beviljad 3000 kr.

Jag släppte min skuld hos loanstep 5000:-, den blev 9500 efter dom sa upp lånet.. inkasso är billecta och dom krävdes minst 1500:- m :)

Hur svåra är loanstep på att få beviljat högre belopp än 5000 kr (med dåligt bisnode betyg) någon som vet?

Någon som fått lån beviljat med speltransaktioner och inkassobetalningar? Tänker eftersom man måste verifiera med tink..

Kan man ta bort spärr som man lagt själv där?

Hej allesammans!

I denna forumtråd kommer vi att försöka hjälpa till så mycket som möjligt med frågor och funderingar kring tjänsten och villkoren. Här kan man även ge kritik och diskutera med andra låntagare.

Om Loanstep
Loanstep fokuserar till 100 % på låntagare och på att ge dem en så god upplevelse som möjligt.

Loanstep erbjuder både korttidslån och långtidslån. Korttidslånen har löptiden 61 dagar, men där finns möjlighet att få 100 % rabatt på alla kostnader om man återbetalar inom 14 dagar. Långtidslånen ligger på en längre löptid, upp till 60 månader, och handlar om summor upp till 50 000 kr medan korttidslånen ligger på max 5 000 kr.

Ränteexempel, korttidslån: 382,85 % eff. ränta vid ett lån på 5 450 kr
Ränteexempel, långtidslån: 11,3 % eff. ränta vid ett lån på 50 000 kr

Våra tre vanligaste frågor:
1. Vad handlar effektiv ränta om egentligen?

Den effektiva räntan är ett sätt att förklara alla kostnader över ett helt år. Med våra korttidslån går det inte att låna så länge, vilket gör att siffran kan se skrämmande ut. Låt oss kika på ett exempel där man ansöker om ett lån där man vill få 3 000 kr utbetalt:

Kreditavtalets löptid 61 dagar. Kreditbelopp 3 300 kr. Bunden kreditränta 300 kr (69,78 %). Förmedlingsavgift 700 kr. Aviavgift 60 kr. Sammanlagt belopp 4 360 kr. Effektiv ränta 444,4 %.

Här är alltså kreditbeloppet 3 300 kr och sammanlagt belopp att återbetala är 4 360 kr. Här är den effektiva räntan 444,4 %. Beloppet som ska återbetalas är inte mer än fyra gånger så stort som kreditbeloppet, alltså inte 14 655 kr, vilket många först tror. Den effektiva räntan syftar till den summa som skulle återbetalas om lånet hade haft en löptid om ett år.

2. Hur fungerar kreditbedömningen?

Alla våra kunder måste verifiera sin identitet. Detta sker genom Bank-ID. Om långivaren eller låntagaren ej har Bank-ID sker en rigorös kontroll där ett flertal olika uppgifter samlas in.

Den individuella bedömningen görs beroende på låntagarens hela dokumenterade ekonomi. Vi tittar inte bara på din inkomst, vi gör en bredare kontroll än så.

Din inkomst bör vara minst 150 000 kr om året, och det bör inte finnas ett alltför stort underskott av kapital i förhållande till din inkomst. Ut över det bör det inte finnas många betalningsförelägganden, inte heller flera små eller stora skulder hos kronofogden. Att man har en betalningsanmärkning behöver inte betyda att din ansökan kommer få avslag, men, har man en anmärkning bör den vara 12 månader gammal.

3. Jag blev nekad idag, men kommer jag kunna låna i framtiden?

Möjligheten att låna i framtiden kommer att påverkas beroende på hur din privata ekonomi utvecklas. Om man vid ett senare ansökningstillfälle har förbättrat sin situation och inte har ådragit sig någon mer anmärkning eller på annat sätt försämrat sin kreditvärdighet finns absolut möjligheten att bli beviljad ett lån.
Normalt godkänner vi 1 anmärkning om den är äldre än 12 månader. Vi tittar även på betalningsförelägganden hos Kronofogden. Ett betalningsföreläggande om ett större belopp kan ha negativ inverkan stort föreläggande kan ha en negativ inverka på dina chanser att få lån medan något mindre eventuellt inte behöver göra det.

Tack för att ni tog er tid att läsa detta och skriv gärna om ni har tankar, frågor eller funderingar!

Med vänliga hälsningar,
Loanstep
Hej Jag har haft ett lån hos er som återbetalades inom 14 dagar alltså ingen räntekostnad för mig. Sedan har jag sökt igen med en bättre (läs högre) inkomst än vid första tillfället men då fick jag avslag, mycket märkligt. Men jag förstårju att Loanstep är väl inte intresserade av kunder som lånar och sedan återbetalar "för snabbt" men då kanske man inte ska använda det i sin reklam.

En fråga av ren nyfikenhet.

Förskottslön. När man anlitar dom. Då tas det 1 upplysning per år oavsett hur många gånger du väljer att anlita dom.

Hur är det med Loanstep?

Jag har aldrig fått mer än 2.000 spänn av Loanstep för att sist få 25.000. Var några veckor sedan och betalat tillbaka det men tyckte det var udda.

Har 1 (sämsta) på Bisnode ska sägas.

Är det någon som blivit beviljad 25000 via klara hos loanstep?
jag blev det idag och tackade ja . Följde länken och fick då fullfölja ansökan via deras sida. När jag hade verifierat bankkonto via Tink kunde jag välja lånebelopp på 3000, 5000, 15000 eller 25000 valde 25000 och nu står det inväntar granskning.
Tror ni det då blir godkänt?
Jag har lånat direkt av dom förut men har då endast fått beviljat 5000?

Är det någon som blivit beviljad 25000 via klara hos loanstep?
jag blev det idag och tackade ja . Följde länken och fick då fullfölja ansökan via deras sida. När jag hade verifierat bankkonto via Tink kunde jag välja lånebelopp på 3000, 5000, 15000 eller 25000 valde 25000 och nu står det inväntar granskning.
Tror ni det då blir godkänt?
Jag har lånat direkt av dom förut men har då endast fått beviljat 5000?
Tar dom UC på högre belopp?

Brukar bara få 5000 av dem men nu när jag sökte kunde jag välja upp till 25 k. Kan isåfall släcka lite småskit men undrar om man blir godkänd, står att det granskas manuellt. Har ni blivit beviljade högre belopp av dem på sistone? Ska man räkna med avslag? Har 1 på bisnode.

Brukar bara få 5000 av dem men nu när jag sökte kunde jag välja upp till 25 k. Kan isåfall släcka lite småskit men undrar om man blir godkänd, står att det granskas manuellt. Har ni blivit beviljade högre belopp av dem på sistone? Ska man räkna med avslag? Har 1 på bisnode.
Jag fick 15 beviljat för snart 1 månad sen. Alltid fått 5 som max annars. 1 Bisnode

Har ett lån på 15k hos loanstep har betalt in 2 gånger 800x2 och skulden ligger nu 14925:- så på 1600kr har jag bara amortera 75kr resten ränta. Har nu bestämt mig för att lösa hela skulden den 3 mars då jag får pengar men vad händer om dom inte kan dra pengar den 25e? För jag har ju sånt autogiro där dom drar 800kr varje månad. Har varit inne på min bank och avslutat autogirot då jag inte vill att dom drar 800kr när jag ändå ska betala tillbaka den 3 mars. Kommer dom skicka till inkasso innan den 3 mars eller hur länge tror ni dom väntar med att skicka in skulden? Vill absolut inte betala 800kr till där 725kr ska gå till ränta och 75 till amortering ska bara bli av med skitet och aldrig mer

Har ett lån på 15k hos loanstep har betalt in 2 gånger 800x2 och skulden ligger nu 14925:- så på 1600kr har jag bara amortera 75kr resten ränta. Har nu bestämt mig för att lösa hela skulden den 3 mars då jag får pengar men vad händer om dom inte kan dra pengar den 25e? För jag har ju sånt autogiro där dom drar 800kr varje månad. Har varit inne på min bank och avslutat autogirot då jag inte vill att dom drar 800kr när jag ändå ska betala tillbaka den 3 mars. Kommer dom skicka till inkasso innan den 3 mars eller hur länge tror ni dom väntar med att skicka in skulden? Vill absolut inte betala 800kr till där 725kr ska gå till ränta och 75 till amortering ska bara bli av med skitet och aldrig mer
Ring Loanstep och fråga? Dom kan säkert vänta om du säger att du ska lösa hela lånet.

Loanstep har sjuka kostnader. Lånade 5000 kr, betalade 2 månader sen släppte jag till inkasso där skuld hann stiga till nästa 10 000kr.

Nej, de kommer inte hinna skicka till inkasso innan den 3:e Mars. Du kan vara sen 3 inbetalningar (3 månader alltså) + 1 extra månad där lånet kommer att sägas upp och där du ges en extra chans att återupprätta betalplanen. Alltså skickas det vidare efter 4 månader och kanske att du ytterligare får någon extra dag på dig innan systemet känner av att det är dags för att skicka dig vidare.

Senast ändrad:
Nej, de kommer inte hinna skicka till inkasso innan den 3:e Mars. Du kan vara sen 3 inbetalningar (3 månader alltså) + 1 extra månad där lånet kommer att sägas upp och där du ges en extra chans att återupprätta betalplanen. Alltså skickas det vidare efter 4 månader och kanske att du ytterligare får någon extra dag på dig innan systemet känner av att det är dags för att skicka dig vidare.
Tack

Stämmer inte riktigt.

Du ser ju din avbetalningsplan på dina sidor under kommande betalningar. Verkar se ut som att 75-80 % av betalningen går till amortering.

Jasså men hur förklarar du att jag har betalt 1600kr på en skuld på 15000kr och skulden har gått ner 75kr om 75-80% av betalningen går till amortering? Det stämmer absolut inte att 75-80% går till amortering inte med dom 2 första inbetalningarna iallafall

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp