- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Göthlin mot Sverige.Tänk vad måna synpunkter det skulle bli om om kronofogden skulle få någon häktad..
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Göthlin mot Sverige.Tänk vad måna synpunkter det skulle bli om om kronofogden skulle få någon häktad..
En klassikerGöthlin mot Sverige.
Vem är Göthlin?
Vem är Göthlin?
Vi var några som fick frågor idag om att börja jobba med skuldsanering typ ett år, korta av köerna var syftet antar jag
Jag ställde den frågan också men det lät inte så, jag är inte så intresserad men skulle jag få några tusen till i månaden så kan jag väl hålla på med det där en stund.Medför det några fördelar i lön osv? Måste man inte ha en speciell utbildning för det?
De allra flesta kronoinspektörer som börjat senaste typ 15-20 år sedan har högskoleutbildning i någon form.
Försöker dem vara roliga eller??? Hon jobbade med frukt och grönt hos ICA. "Hon kunde spela upp 70 000 vid paprikan, och sen kunde hon vinna 10 000 vid bananerna."Tragiskt! Självmord pga spelmissbruk
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...KC0oMf-s2uWKKOr5q2unzabTQt#Echobox=1716280739
Det är hennes mammas ord och jag tror inte att hon försöker vara rolig!Försöker dem vara roliga eller??? Hon jobbade med frukt och grönt hos ICA. "Hon kunde spela upp 70 000 vid paprikan, och sen kunde hon vinna 10 000 vid bananerna."
Jaa...och det lär bli flerTragiskt! Självmord pga spelmissbruk
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...KC0oMf-s2uWKKOr5q2unzabTQt#Echobox=1716280739

Juridik/ekonomiMycket ekonomi/sociologi/statsvetenskap antar jag?
Det är fruktansvärt. Jag som själv levt på existensminimum förr har inte förstått vilken stress det kan vara fråns den här gången. Att det är så illa att människor inte längre orkar leva är en tragedi.Det är ledsamt och läsa att det är livsfarligt att vara överskuldsatt.Enligt forskning har 1 av 5 i en studie försökt ta sitt liv en eller flera gånger.Antalet personer som hotar att ta sina liv efter krav från Kronofogden ökade kraftigt under 2023.Förra året rapporterades det in 334 fall och hittills i år rör det sig om ett hundratal.Kronofogden får också ringa till 112 i väldigt allvarliga situationer och där det konstaterats att personer faktiskt tagit sitt liv i samband med nära telefonkontakt med kronofogden.
https://www.forskning.se/2024/01/10/obetalda-skulder-okar-risken-for-sjalvmord/
![]()
Var femte överskuldsatt person har försökt ta sitt liv - forskning.se
En av fem personer med stora skulder har försökt ta sitt liv en eller fler gånger, enligt en studie. En extremt hög siffra, enligt forskarna bakom studien.www.forskning.se
och det måste vara ännu mer fruktansvärt i kombination med spelmissbruk (och stora skulder). En skuldsatt person utan spelproblem kan ändå dra i bromsen och sluta låna och kunna påverka sin situation till det bättre på ett eller annan sätt. Men det måste vara mkt svårare för en person som är spelberoende och som inte söker hjälp. Ungefär som att låta en alkoholist som är djupt inne i missbruket att sluta dricka av sig självt. Inte många som klarar av det utan hjälp och behandling.Det är ledsamt och läsa att det är livsfarligt att vara överskuldsatt.Enligt forskning har 1 av 5 i en studie försökt ta sitt liv en eller flera gånger.Antalet personer som hotar att ta sina liv efter krav från Kronofogden ökade kraftigt under 2023.Förra året rapporterades det in 334 fall och hittills i år rör det sig om ett hundratal.Kronofogden får också ringa till 112 i väldigt allvarliga situationer och där det konstaterats att personer faktiskt tagit sitt liv i samband med nära telefonkontakt med kronofogden.
https://www.forskning.se/2024/01/10/obetalda-skulder-okar-risken-for-sjalvmord/
![]()
Var femte överskuldsatt person har försökt ta sitt liv - forskning.se
En av fem personer med stora skulder har försökt ta sitt liv en eller fler gånger, enligt en studie. En extremt hög siffra, enligt forskarna bakom studien.www.forskning.se
Verkligen det är fruktansvärt. Sen all reklam man blir matat med i tv, sociala medier ,sms utskick och mail det är inte tillräckligt hårt reglerat som det är nu när det gäller reklam av konsumtionslån eller spel.Borde jämställas med reglerna för alkohol & tobak.Skulderna får vi alla betala i form av ökade vård kostnader. Nu hoppas man att när det uppmärksammas i media flitigt att det kommer hårdare åtgärder för att motverka utvecklingen för det behövs verkligen.Det är fruktansvärt. Jag som själv levt på existensminimum förr har inte förstått vilken stress det kan vara fråns den här gången. Att det är så illa att människor inte längre orkar leva är en tragedi.
Ja absolut så är det men personer med spelmissbruk ingår väl ofta i gruppen överskuldsatta. Det är ju inte en homogen grupp finns ju alla möjliga orsaker till att man är överskuldsatt. Så jag skrev mitt inlägg med tanken att det inkluderade spelberoende.och det måste vara ännu mer fruktansvärt i kombination med spelmissbruk (och stora skulder). En skuldsatt person utan spelproblem kan ändå dra i bromsen och sluta låna och kunna påverka sin situation till det bättre på ett eller annan sätt. Men det måste vara mkt svårare för en person som är spelberoende och som inte söker hjälp. Ungefär som att låta en alkoholist som är djupt inne i missbruket att sluta dricka av sig självt. Inte många som klarar av det utan hjälp och behandling.
Tragiskt!Tragiskt! Självmord pga spelmissbruk
Känner igen mig mycket i det som står om hennes spelmissbruk. Jag har till och med tagit steg längre och det är mirakel att jag lever fortfarande. Här är svaret. Du får det inte i en klump då ni har legat på fel semesteravtal. Ersättningen för de rörliga delarna intjänade under semesteråret 2023.04.01- 2024.03.31 kommer i och med att han nu ligger på rätt semesteravtal att betalas ut via uttag av dessa semesterdagar. Han kommer således att få en högre semesterlön för de intjänade semesterdagarna som nu från och med 1 april tas ut istället för som tidigare att få ersättningen för de rörliga lönedelarna som engångsbelopp.
Jag kan tillägga att tidigare när hans semesterdagar felaktigt beräknades efter sammalöneregeln var summa semesterlön och semesteravdrag lika stort. Därför fick ersättning för den rörliga delen betalas ut separat. Nu när han ligger rätt så får han en semesterlön om 2709.33 kr/semesterdag och avdraget är endast 1579,18 kr/semesterdag så han kommer få ut en ersättning om 1130,15 kr per uttagen semesterdag vilket på 25 semesterdagar blir totalt 28.253,75 kr.
Om du jobbar 22 dagar per månad, vilket är standard, (22 * 1 579 = 34 738 kr) så landar väl siffrorna på en månadslön om ca 35 000 kr.Kan någon hjälpa mig med detta? Någon som jobbat med löner eller liknande.
Jag har tidigare varenda år i maj fått min semesterersättning på provisionen i en klumpsumma.
Det ska jag inte få längre utan nu framöver ska jag få på följande sätt:
Jag förstår absolut ingenting utav detta ovan. Kan någon förklara det enklare för mig?
När får jag min semesterersättning på min rörliga del (som är cirka 20.000) och hur mycket får jag per dag om jag har semester, min fastlön är cirka 35.000
Jag tolkar det så. Vänta och se, återkoppla gärna när det väl sker.Så att jag få får 1130 + 1579 = 2700 (ungefär)
Så är jag ledig 10 dagar får jag för dessa 10 dagarna cirka 27.000 kronor?
Nejdå, Larmi har gett med sig nu0 - 0 🙄

1 - 1 . Förlängning. Kom igen nu!Nejdå, Larmi har gett med sig nu![]()
Nu åker dom ut lättare från hyresrätter undra bara om det kommer ryka en del oskyldiga också.
![]()
Kritik mot nya hyreslagen: "Otroligt allvarligt"
Flera organisationer är kritiska till regeringens lagskärpning som gör det enklare för hyresvärdar att vräka kriminella. – Oskyldiga människor riskerar att drabbas och bli utan bostad, säger Marie Linder, ordförande för Hyresgästföreningen.www.aftonbladet.se
Ja jag håller helt med, det är hemskt att oskyldiga skötsamma människor blir utsatta på det här viset.Hoppas det blir lättare för bostadsrättsföreningar i framtiden med.Tycker faktiskt detta är riktigt bra.
Jag har en nära vän som bodde i ett hus på Limhamn i Malmö. Jag hängde en del där.
Det var lägenheter folk köpte för 4-5 miljoner kronor.
Sen fick den vanskötta kommunen Malmö en blixtidé, vi låter oss ta över 2-3 stora kåkar i "fina" Limhamn där vi smäller upp hyreshus och placerar kriminella, socialt utsatta, narkomaner och dylikt där så kanske dom också börjar sköta sig. Det gick helt åt helvete. Värdet på lägenheterna för dom stackarna som köpte dyrt rasade. Det blev fler inbrott, skjutningar, sprängningar. Allmänt kaos.
Det gick så långt att det bodde en familj med tre grovt kriminella söner - den fastigheten utsattes för TVÅ (!) spräningar och TRE (!) skjutningar. Till slut fick MKB (det kommunala bolaget) nog och vräkte familjen men det fick gå genom typ 5 olika rättsinstanser.
Är du kriminell borde du och hela din familj först vräkas ur ert boende och sedan ur landet.
Får man tycka så i Sverige idag utan att få rasist/nazist/trollfabrikstämpeln på sig?Ja jag håller helt med, det är hemskt att oskyldiga skötsamma människor blir utsatta på det här viset.Hoppas det blir lättare för bostadsrättsföreningar i framtiden med.
Tycker faktiskt detta är riktigt bra.
Jag har en nära vän som bodde i ett hus på Limhamn i Malmö. Jag hängde en del där.
Det var lägenheter folk köpte för 4-5 miljoner kronor.
Sen fick den vanskötta kommunen Malmö en blixtidé, vi låter oss ta över 2-3 stora kåkar i "fina" Limhamn där vi smäller upp hyreshus och placerar kriminella, socialt utsatta, narkomaner och dylikt där så kanske dom också börjar sköta sig. Det gick helt åt helvete. Värdet på lägenheterna för dom stackarna som köpte dyrt rasade. Det blev fler inbrott, skjutningar, sprängningar. Allmänt kaos.
Det gick så långt att det bodde en familj med tre grovt kriminella söner - den fastigheten utsattes för TVÅ (!) spräningar och TRE (!) skjutningar. Till slut fick MKB (det kommunala bolaget) nog och vräkte familjen men det fick gå genom typ 5 olika rättsinstanser.
Är du kriminell borde du och hela din familj först vräkas ur ert boende och sedan ur landet.
Absolut finns massor med människor av olika nationaliteter som tycker exakt likadant, folk har tröttnat på att leva i otrygghet och i synnerhet i dom områdena som är särskilt utsatta.Får man tycka så i Sverige idag utan att få rasist/nazist/trollfabrikstämpeln på sig?
Får ju hoppas det finns poliser tillgängliga för stöd vid sådana avhysningar.Blir fler avhysningar när man får ha skyddsväst och får låna kevlarhjälm av polisen ser det ut som.
Egentligen är allt politikernas fel, man skulle ta tag i det för 15 år sedan istället för att soppa under mattan som dem gjorde, nu har det minst sagt eskalerat. Polisen ska ha mer befogenheter, lagen ska vara mycket hårdare (ett straff ska vara avskräckande också).Nu håller man på med det men det kommer att ta tid.Får ju hoppas det finns poliser tillgängliga för stöd vid sådana avhysningar.
Det brukar lösa sig, det har varit så när väst åkt på och dom tyckt att vi ska ha hjälm.Får ju hoppas det finns poliser tillgängliga för stöd vid sådana avhysningar.