Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

1000kr/ vecka, då har du barn eller?

Det är sjuka priser, jag håller med. Man får kanske sålla bort en del av det dyraste och köpa sånt som är billigare, allt är ju inte dyrt samtidigt. Priser på grönsaker verkar ju gå lite upp och ner. Man får snåla in på det man kan, det går ju att leva lite torftigt för att överleva om man måste.
Ja, precis! Två barn nio och fem år! Ja! Försöker alltid planera efter erbjudande men blir ändå så besviken ibland att de blir så dyrt men får göra vad man kan!

Vill bara säga det är galet hur mycket allt ökar. Skulle köpa en creme freishe häromdagen 35 kr för 5 dl. Höll på tappa hakan.
Ja! De är helt sjukt! Gick idag med en vän som handlade inne på Ica och tittade på gräddosten förr vet jag den kostade runt 44-50 kr och nu va den uppe på 75 ! För en liten fjut ost! Och mkt annat som har ökat med 10-15 kr!

Ja! De är helt sjukt! Gick idag med en vän som handlade inne på Ica och tittade på gräddosten förr vet jag den kostade runt 44-50 kr och nu va den uppe på 75 ! För en liten fjut ost! Och mkt annat som har ökat med 10-15 kr!
Köpte Willys svinnsmart fyndlåda, innehåll: en ask körsbärstomater, ca 1 kilo morötter, en kronärtskocka, två ekologiska zucchini, 4-5 paprikor, några gurkor. Pris för allt detta 20 kr och allt var i bra skick!
Otroligt bra av Willys att göra i ordning dessa lådor. Har köpt förut, aldrig blivit besviken.

Köpte Willys svinnsmart fyndlåda, innehåll: en ask körsbärstomater, ca 1 kilo morötter, en kronärtskocka, två ekologiska zucchini, 4-5 paprikor, några gurkor. Pris för allt detta 20 kr och allt var i bra skick!
Otroligt bra av Willys att göra i ordning dessa lådor. Har köpt förut, aldrig blivit besviken.
Håller med om att det är bra pris för helt ok varor. Men tyvärr innehåller de alltid en massa saker som vi inte äter så jag har slutat handla dem.

Tipsar om to good to go appen. Svinnkassar från både butiker och restauranger. Har köpt massor via appen och aldrig blitt besviken.
Bästa appen, man lär sig doxk vart det itne är värt att handla, typ restauranger lönar det sig inte men däremot cafeer och bagerier.

Håller med om att det är bra pris för helt ok varor. Men tyvärr innehåller de alltid en massa saker som vi inte äter så jag har slutat handla dem.
Jag kollar i lådan och gör en bedömning, man ska ju inte köpa bara för att det är billigt, det ska användas också.

Något man nog inte slutar att förvånas över är de gäldenärer som ska avhysas, varför dom alltid agerar så otroligt sent. Det har ju gått minst ett par månader innan det kommer in till verkställighet och ändå är det mer regel än undantag att dom kommer på att dom ska ta tag i frågan när det är mindre än ett dygn kvar.

Det händer då och då att dom hör av sig en timma innan och ska då börja försöka reda ut situationen. Så dags då.

Något man nog inte slutar att förvånas över är de gäldenärer som ska avhysas, varför dom alltid agerar så otroligt sent. Det har ju gått minst ett par månader innan det kommer in till verkställighet och ändå är det mer regel än undantag att dom kommer på att dom ska ta tag i frågan när det är mindre än ett dygn kvar.

Det händer då och då att dom hör av sig en timma innan och ska då börja försöka reda ut situationen. Så dags då.
De kanske hade hoppats att mirakel skulle inträffa och rädda dem.

Tror säkert poletten äntligen trillade ner och man börjar inse att de är på riktigt. :axelryck:

De kanske hade hoppats att mirakel skulle inträffa och rädda dem.
Och när man säger att det är upp till hyresvärdens goda vilja, då hyresrätten som regel förverkats så att betala inte är säkert att det hjälper möts man av oförstående

Och när man säger att det är upp till hyresvärdens goda vilja, då hyresrätten som regel förverkats så att betala inte är säkert att det hjälper möts man av oförstående
Tror väl att i många fall när det gäller avhysning etc är det väl rätt ordentlig psykisk ohälsa som gäller.

Tror väl att i många fall när det gäller avhysning etc är det väl rätt ordentlig psykisk ohälsa som gäller.

Det är det absolut, men det är inte så sällsynt att man bara inte betalat hyran för att man ville göra något annat med pengarna heller.

Någon mer som blivit lurad på tradera? För några år sedan kunde man inte göra något fel utan att bli spärrad. Nu har jag köpt av en som inte skickat varorna till 6 olika köpare. Och får fortsätta…..

Någon mer som blivit lurad på tradera? För några år sedan kunde man inte göra något fel utan att bli spärrad. Nu har jag köpt av en som inte skickat varorna till 6 olika köpare. Och får fortsätta…..
Kontakta Tradera i första hand och se vad du ska göra, förmodligen polisanmälan.

Kontakta Tradera i första hand och se vad du ska göra, förmodligen polisanmälan.
De har en knapp för ej skickat vara och efter några sådana kanske man kan bli spärrad. De sade inget om polisanmälan. Försöker kontakta de andra köpare och göra en gemensam polisanmälan. :(
Så less man blir på folk.

Gör separata anmälningar egentligen, men viktigt att alla gör det om man är utsatt för brott.

Ta inte den diskussionen alls, lämna över den till sökande
"Om inte sökande eller tingsrätt meddelar annat kommer handräckningen verkställas på utsatt tid"

Ta inte den diskussionen alls, lämna över den till sökande
"Om inte sökande eller tingsrätt meddelar annat kommer handräckningen verkställas på utsatt tid"

Ja den frasen kommer också.
Kollegan som sitter nära och hör mina samtal flikar in massa "tips" som jag brukar dra. Slipper jag en tömning av en lägenhet som ta en hel dag så är jag glad..

Usch, nu sitter man här efter att ha fått ett riktigt bra erbjudande, signerat allt, skickat in lönespec och uppgifter för lösenkrav.

hatar denna känslan, man är så galet nervös att de ska få för sig att avslå av någon outgrundlig anledning, trots att alla uppgifter är korrekta.

Usch, nu sitter man här efter att ha fått ett riktigt bra erbjudande, signerat allt, skickat in lönespec och uppgifter för lösenkrav.

hatar denna känslan, man är så galet nervös att de ska få för sig att avslå av någon outgrundlig anledning, trots att alla uppgifter är korrekta.
Håller tummarna för dig kompis :fire: :faceheart:

En del är ändå härliga.
En gäldenär jag pratat med många gånger men tyvärr aldrig tar tag i saker hamnade i samma kö som mig på affären. Hen passade på att ge med lite gliringar över att det köptes ganska billig grillmat "ja det är ju du som tar alla pengar för mig"
"Mm, men gör som jag säger så hade det blivit att grilla entrecote.."
"Jag vet, du vet hur det är, jag ringer nog dig igen efter sommaren" följt av ett skratt
:)
Ett uppenbart fall för skuldsanering men tar inte tag i det.

Vet någon om man jobbar deltid men har hög taxerad inkomst kan få CSN bidrag för högskolestudier? CSN hemsida blir jag inte klok på.

Vet någon om man jobbar deltid men har hög taxerad inkomst kan få CSN bidrag för högskolestudier? CSN hemsida blir jag inte klok på.

Fram till 30 juni kunde du tjäna hur mycket som helst. Nu är maxbelopp återinförda

Så jag som har en deklarerad inkomst på 460 kan inte få bidragsdelen om jag går ner i deltid för heltidsstudier?

Det intressanta är vad du får utbetalt brutto från 1 juli till 31 dec.
Hel eller deltid är ointressant, bara du får ner inkomsten så kan du få.
Hela förra året och fram till 30 juni fixk du tjäna hur mycket du ville

Det intressanta är vad du får utbetalt brutto från 1 juli till 31 dec.
Hel eller deltid är ointressant, bara du får ner inkomsten så kan du få.
Hela förra året och fram till 30 juni fixk du tjäna hur mycket du ville
Konstigt system vi har. Tänkte skaffa en masterexamen inom mitt område för göra mig mer attraktiv på arbetsmarknaden men skulle inte kunna leva på CSN lån och bidrag därav jobba deltid (utbildningen är distans så kan vara flexibelt) men låter i så fall jag inte skulle uppfylla kraven.
Är inte så attraktivt att jobba 40 timmar och plugga hela kvällar och helger i 2 år

Konstigt system vi har. Tänkte skaffa en masterexamen inom mitt område för göra mig mer attraktiv på arbetsmarknaden men skulle inte kunna leva på CSN lån och bidrag därav jobba deltid (utbildningen är distans så kan vara flexibelt) men låter i så fall jag inte skulle uppfylla kraven.
Är inte så attraktivt att jobba 40 timmar och plugga hela kvällar och helger i 2 år
Ja det är konstigt. Du får kolla tabellen om det hjälper att gå ner i tjänst

Ja det är konstigt. Du får kolla tabellen om det hjälper att gå ner i tjänst
Gjorde en snabb koll på hur mycket man får från CSN. Om man pluggar heltid i 20 v, har 2 barn och tar tilläggslån ( om man tidigare haft inkomst över 200000/ år) får man ut drygt 16900 var fjärde vecka. Och man får dessutom tjäna drygt 93000. Det är väl inte så illa?

Gjorde en snabb koll på hur mycket man får från CSN. Om man pluggar heltid i 20 v, har 2 barn och tar tilläggslån ( om man tidigare haft inkomst över 200000/ år) får man ut drygt 16900 var fjärde vecka. Och man får dessutom tjäna drygt 93000. Det är väl inte så illa?

Fast 93000 på 6 månader, 15500 i månaden brutto

Fast 93000 på 6 månader, 15500 i månaden brutto
Ja, det var ju frågan om att arbeta deltid och plugga samtidigt.
Och 16900/ 4 veckor skattefritt ( om man har barn, det vet jag ju inte). Borde ju komma upp i ganska hyfsad månadsinkomst då.

Ja, det var ju frågan om att arbeta deltid och plugga samtidigt.
Och 16900/ 4 veckor skattefritt ( om man har barn, det vet jag ju inte). Borde ju komma upp i ganska hyfsad månadsinkomst då.
Det beror på lönen man har oavsett tjänstgöringsgrad, och man kan också få ett reducerat belopp om man tjänar lite för mycket

Precis, bara för man når gränsen betyder det inte att man inte kan få CSN bidrag/lån, utan beloppet sänks istället.
Det verkar också gå att laborera med hur många veckor man söker CSN för. Min poäng var mest att det ändå går att få hyfsat mycket pengar om man vill/ behöver studera när man har kommit lite längre i livet och har barn och stadig inkomst.

Precis, bara för man når gränsen betyder det inte att man inte kan få CSN bidrag/lån, utan beloppet sänks istället.
Du kan däremot nekas om du har för hög inkomst också. Bidragsdelen är inte en garanti.

Jag vet att jag, som singel och inga barn inte skulle klara mig om jag tog tjänstledigt på deras lån.

Därför hade jag velat gå ner till deltid på jobbet och studera heltid men det verkar som med detta system är det inte möjligt att läsa vidare med dessa förutsättningar.

Du kan däremot nekas om du har för hög inkomst också. Bidragsdelen är inte en garanti.

Jag vet att jag, som singel och inga barn inte skulle klara mig om jag tog tjänstledigt på deras lån.

Därför hade jag velat gå ner till deltid på jobbet och studera heltid men det verkar som med detta system är det inte möjligt att läsa vidare med dessa förutsättningar.

Det beror lite på hur mycket du har i lön och hur mycket du går ner i tjänst det ja.
Har du för hög lön så reduceras studiestödet därefter.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp