Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Hur får man snabbast reda på om man fått betalningsanmärkning/utslag om man inte prenumererar på minuc och liknande tjänster?
Kivra funkar, utslaget kommer dit några sekunder efter man gjort klart det.

Nej det visste inte kfm. Inte fk heller. Inte någon annan heller, eftersom dom verkar kommit på fusket efter hon fått skuldsanering.
En skuld som ingen vet om blir det ju svårt att invända i skuldsaneringen om

Precis. Därav så förstod jag inte riktigt varför Insatt blev upprörd.

Kivra funkar, utslaget kommer dit några sekunder efter man gjort klart det.
Hur funkar det med anmärkning pga skatteskuld? Vet att det blir anmärkning första söndagen i månaden och det är idag. Inget i Kivra och inget på mina sidor hos Kf idag.
Dock brev fr Skv i Kivra om att betala senast 26/4 annars går skulden till Kf och man ”riskerar” anmärkning.
Vet inte om det är ngt nytt, förr har Kf alltid sagt att det går till Kf första sön i månaden om skulden på skattekontot överstiger den tillåtna gränsen och man får anmärkning direkt.
Kollar imorgon också om det är så att systemet uppdaterar i natt.

Hur funkar det.

Om jag har en skuld på 500.000 till Intrum säger vi. Skulden ligger hos KFM för utmätning.
Jag får tillbaka 100.000 på skatten - då går dessa 100.000 till Intrum.

Men mot vad bokförs denna summan är det mot kapitalet eller räntan?

Hur funkar det.

Om jag har en skuld på 500.000 till Intrum säger vi. Skulden ligger hos KFM för utmätning.

Enligt den ordning som sökande angett vid ansökan om verkställighet.

Hur funkar det med anmärkning pga skatteskuld? Vet att det blir anmärkning första söndagen i månaden och det är idag. Inget i Kivra och inget på mina sidor hos Kf idag.
Dock brev fr Skv i Kivra om att betala senast 26/4 annars går skulden till Kf och man ”riskerar” anmärkning.
Vet inte om det är ngt nytt, förr har Kf alltid sagt att det går till Kf första sön i månaden om skulden på skattekontot överstiger den tillåtna gränsen och man får anmärkning direkt.
Kollar imorgon också om det är så att systemet uppdaterar i natt.
En skatteskuld ger ju inget utslag.
Det brukar synas på måndagen, en jäkla massa. Jobbar sällan söndagar så inte kollat om skulderna kommer då.
Anmärkningar får uc svara på hur det hanteras.

Precis. Därav så förstod jag inte riktigt varför Insatt blev upprörd.
Det gått ju att bli upprörd för att man tycker något är fel också.

För att dra det riktigt långt, du har barn, säg att någon skulle våldta eller mörda barnet, men lyckas hålla sig undan rättvisan i några år och få skuldsanering under den tiden. Då skulle skadeståndet till barnet eller anhöriga vara en del av skuldsaneringen, trots att det inte döms ut först efteråt. Oaktat allt annat man skulle vilja göra med personen, så får man i det läget ändå finna sig utan skadestånd och att man varit en del av personens ekonomiska rehabilitering.

Jag kan konstatera att det är så det funkar. Mitt blodtryck reagerar ändå ungefär som blodtrycket för Insatt gör över hur det är..

Ja och det solade idag? Vad är det överhuvudtaget du svarar på vet jag inte.

Det enda jag svarade på var varför skadeståndet (delar) utav det omfattades utav saneringen.

Inte att jag tyckte det var rätt att det gjorde det.

Hade jag fått bestämma hade jag utan undantag inte beviljat en enda sanering om det ligger brottslighet bakom densamma.

En skatteskuld ger ju inget utslag.
Det brukar synas på måndagen, en jäkla massa. Jobbar sällan söndagar så inte kollat om skulderna kommer då.
Anmärkningar får uc svara på hur det hanteras.
Tror och hoppas att jag klarar mig! Bara rent slarv att jag räknat fel och betalat in 700kr för lite. Det skulle suga enormt att få anmärkning pga slarv. Har idag fått ett betalningskrav fr Skv. Förfallodatum 26/4.
Kan hända att det blivit anmärkning idag direkt men i brevet står det att skulden lämnas över till Kf om jag inte betalar senast 26/4.
Imorgon vet jag hur det ligger till!

Men bara för att illustrera exempel @Insatt vad jag menade. Du är alltid så trevlig här så vill inte det ska vara missförstånd.

Jag har skuld till försäkringskassan - detta för att jag tog föräldrardagar på min semester med mitt första barn. Det var något jag överhuvudtaget inte visste att man inte kunde. Det som hände då var att jag fick tillbaka dessa dagar igen - men fick ett återkrav. Jag ville "kvitta" återkravet mot dagarna jag fick men det gick inte försäkringskassan med på.

Jag har ju samtidigt fått inledande på skuldsanering MEN i praktiken hade det nu - i efterhand - efter jag fick inledande (och kanske när jag fått beslutet) kunna vara som så att Försäkringskassan upptäcker att jag överhuvudtaget inte har haft ett jobb säger vi. Liten sannolikhet men säg att det är så. Då har jag begått bidragsbrott, samtidigt som jag fått skuldsanering. Men detta upptäcks först senare.

Nu kanske inte detta var fallet men det enda jag menar är att det kan finnas logisk förklaring till varför det har gått som det gått i ovan fall men med det sagt innebär det inte att jag tycker det är rätt vilket Lasseman fick för sig. Bara hur processen kan ha gått till.

Tror och hoppas att jag klarar mig! Bara rent slarv att jag räknat fel och betalat in 700kr för lite. Det skulle suga enormt att få anmärkning pga slarv. Har idag fått ett betalningskrav fr Skv. Förfallodatum 26/4.
Kan hända att det blivit anmärkning idag direkt men i brevet står det att skulden lämnas över till Kf om jag inte betalar senast 26/4.
Imorgon vet jag hur det ligger till!
Den har inte gått över till kfm, det är om en månad. Du ska betala till SKV

Den har inte gått över till kfm, det är om en månad. Du ska betala till SKV
Betalade på en gång så fort brevet kom i Kivra! Men det tar några dagar innan betalningen syns.

Hur funkar det.

Normalt räntan, om inte intrum begärt annan avräkningsordning

Men bara för att illustrera exempel @Insatt vad jag menade. Du är alltid så trevlig här så vill inte det ska vara missförstånd.

Jag har skuld till försäkringskassan - detta för att jag tog föräldrardagar på min semester med mitt första barn. Det var något jag överhuvudtaget inte visste att man inte kunde. Det som hände då var att jag fick tillbaka dessa dagar igen - men fick ett återkrav. Jag ville "kvitta" återkravet mot dagarna jag fick men det gick inte försäkringskassan med på.

Jag har ju samtidigt fått inledande på skuldsanering MEN i praktiken hade det nu - i efterhand - efter jag fick inledande (och kanske när jag fått beslutet) kunna vara som så att Försäkringskassan upptäcker att jag överhuvudtaget inte har haft ett jobb säger vi. Liten sannolikhet men säg att det är så. Då har jag begått bidragsbrott, samtidigt som jag fått skuldsanering. Men detta upptäcks först senare.

Nu kanske inte detta var fallet men det enda jag menar är att det kan finnas logisk förklaring till varför det har gått som det gått i ovan fall men med det sagt innebär det inte att jag tycker det är rätt vilket Lasseman fick för sig. Bara hur processen kan ha gått till.
Så kommer din skuld till Försäkringskassan ingå i din skuldsanering?

Jag har inte fått för mig något sånt.

Så kommer din skuld till Försäkringskassan ingå i din skuldsanering?

Ja, alla skulder gör det.

Däremot hade jag egentligen inte haft någonting emot om den inte gjorde det.
Eftersom jag inte kände av den (skulden till Försäkringskassan "kvittades" nämligen mot barnbidraget).
Jag sa till handläggaren att jag gärna kan fortsätta ha det på det sättet men hon berättade att detta inte är möjligt.

Generellt är skulder till just Försäkringskassan ganska knepiga för jag kan tänka mig att den absoluta lejonparten utgörs utav skulder där personen i fråga medvetet vilselett Försäkringskassan. I mitt fall var det dock inte så då jag aldrig tidigare varit föräldrarledig och hade 0 koll på hur man ska ta dagarna.

Försäkringskassan har stramat åt sina kontroller eftersom det tydligen fuskas mkt med bl a vab och assistans.
Om vi tar vab som exempel, så har FK vid minst tre tillfällen som jag minns kontaktat arbetsgivaren för att kolla om vi varit på jobbet de dagar vi ansökt om vab och även kontaktat förskolan för att se om barnet faktiskt varit hemma de dagarna. Och det här var ändå länge sedan men då tror jag att nånstans runt 2010 så ökade kontrollerna. Vilket jag tycker är bra! Och vi som åkte på kontroll har inte ens vabbat mkt.
Sverige har ett generöst system där det är lätt att ansöka men kontrollerna har varit i princip obefintliga. Såg en dokumentär för ett tag sedan om personer som varit döda i flera år men deras släktingar bosatta i Serbien tror jag det var, fortfarande fick deras pensionspengar. Och personer som hade angett att de är personliga assistenter åt egentligen helt friska personer, reportern ringde på hos olika folk och ville få träffa "brukarna" Man blir förbannad när man ser sånt!

Problemet är att man kontrollerar fel personer.

Man kontrollerar Stefan och Angelica som vabbar 1 gång var tredje år till en "kostnad" á 1600 kronor.

Ali och hans 17 släktingar som alla är assistenter åt importerade Mehmed - som kostar statskassan 17 miljoner medan Mehmet halva året solar i Alanya kommer undan kontroller.

Precis som med allting annat, Swedbank kontrollerar en swish på 400 kronor mellan äkta makar och vill ha intryg vart pengarna gick medan man låter skurkstater och banditer tvätta hundratals miljoner utan en enda fråga. Något som till syvende och sist kommit fram i både Kalla Fakta och Uppdrag granskning.

Problemet är att man kontrollerar fel personer.

Man kontrollerar Stefan och Angelica som vabbar 1 gång var tredje år till en "kostnad" á 1600 kronor.

Ali och hans 17 släktingar som alla är assistenter åt importerade Mehmed - som kostar statskassan 17 miljoner medan Mehmet halva året solar i Alanya kommer undan kontroller.

Precis som med allting annat, Swedbank kontrollerar en swish på 400 kronor mellan äkta makar och vill ha intryg vart pengarna gick medan man låter skurkstater och banditer tvätta hundratals miljoner utan en enda fråga. Något som till syvende och sist kommit fram i både Kalla Fakta och Uppdrag granskning.
Stefan och Angelica vabbar ibland flera gånger per månad.
Stefan och Angelica är också borta p.g.a. "utbränd" och "lönförkylning (måndag efter lön) flera gånger per år

Stefan och Angelica vabbar ibland flera gånger per månad.
Stefan och Angelica är också borta p.g.a. "utbränd" och "lönförkylning (måndag efter lön) flera gånger per år
"Lönförkylning" hehehe den var kul, aldrig hört innan. Men kanske därför karensdagen infördes, så att man skulle tänka till innan man bestämde sig om man har lönförkylning eller inte.

Det kom en rapport för flera år sedan om att svenskarna äter mest antidepressiva... om det var i Europa eller världen vågar jag inte säga exakt då jag inte minns.
Jag tror också att i många andra länder så krävs det sjukintyg fr dag 1. Det gör nog en hel del. Och jag gissar att ju längre bort fr välfärden ett land befinner sig, desto hårdare regler kring sjukskrivningar och bidrag. Men bara en gissning. Och den gissningen stämmer inte om man tänker på USA t ex.

Hej en snabb fråga! Har en fond med en summa på, Swedbank, om jag säljer en summa från den hur lång tid innan de sitter på kontot? Swedbank Robur

Senast ändrad:
Generellt är skulder till just Försäkringskassan ganska knepiga för jag kan tänka mig att den absoluta lejonparten utgörs utav skulder där personen i fråga medvetet vilselett Försäkringskassan. I mitt fall var det dock inte så då jag aldrig tidigare varit föräldrarledig och hade 0 koll på hur man ska ta dagarna.
Merparten där tror jag består i att man fått för mycket bostadsbidrag för att man tjänat mer än man trodde under året.

Räknas väl som att som gjort fel, och det är väl det dom tycker att du gjort också även om du tycker att du gjort det av misstag typ.
Men de absoluta flertalet jag ser är bostadsbidrag.
De som har högsta summorna däremot är sjukpenning eller sjukersättning.

Trodde i min enfald att sjukvården i Sverige är mer eller mindre gratis, men oj vad fel jag hade! Påskhelgens sjukäventyr kostar mig 890 kr, och kort om tid att betala också. Plus läkemedel för drygt 500. Lite roligare hade man kunnat ha för pengarna!

Trodde i min enfald att sjukvården i Sverige är mer eller mindre gratis, men oj vad fel jag hade! Påskhelgens sjukäventyr kostar mig 890 kr, och kort om tid att betala också. Plus läkemedel för drygt 500. Lite roligare hade man kunnat ha för pengarna!

Flera egenavgifter pga flera besök?

Jag var med om liknande när jag opererade gallblåsan i januari, sprang in och ut ifrån akuten/sjukhuset i typ två-tre veckor vilket ledde till att jag fick 8-9 olika räkningar för besök. Missade också en utav dessa räkningar som hamnade på Inkasso och landade på tusen kronor.

Vad det än var så hoppas jag att du är bättre nu <3

Köpte 500 gram oxfilé på LIDL med rabatt. Fick den för typ 80 kronor.

Hur tillagar man den enklast om man inte har köttermometer?

Tänkte göra den med ungsbakad potatis.

Oj! Det var väldigt billigt..

Beror alldeles på hur du vill ha ditt kött? Blodigt, medium, välstekt? Kör den inte i ugnen med potatisen, det är för hög temperatur. Temp ska va ca 100-125 om du ska helstekt i ugnen (efter att du brynt den i stekpannan)

Skulle steka i stekpanna i skivor (först bryn i olja och sen en stor klick smör som du öser den med)

Finns en regel jag lärde mig på kockskolan; känn på bitarna och om det känns som att du trycker på din kind så är den blodig, på nästippen medium och i pannan då är den välstekt.

Lycka till!

Finns en regel jag lärde mig på kockskolan; känn på bitarna och om det känns som att du trycker på din kind så är den blodig, på nästippen medium och i pannan då är den välstekt.

Lycka till!

HAHA!
Så bra tips :D!

Mitt LIDL här har extremt ofta 30% på en rad produkter, men vissa dagar har dom 50% och till och med 70%.

Bunkrar upp rejält då.

LIDL & Willys är tveklöst bästa affärerna.

Mitt LIDL här har extremt ofta 30% på en rad produkter, men vissa dagar har dom 50% och till och med 70%.

Bunkrar upp rejält då.

Dålig inköpare på den butiken som måste rea ner så mycket :facejoy:

Älskar LIDL men tyvärr så finns det varken LIDL eller Willys i närheten av där jag bor, bara superdyra ICA..Helt hutlösa priser.

Bunkrar upp rejält då.

Mitt har exakt likadant, svänger ofta förbi på morgonen efter jag lämnat barnen på förskolan. För ba nån vecka sen lyckades ja fynda till 70 %, fick hem 4 kassar för under 500kr! Älskar dessa fynd!

Mikrovågsugn 20 min på full effekt. Lycka till

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp