Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Japp, avierna går till mig..
Förstår verkligen inte. Sambons kivra plingade till efter 2 timmar. Min inte trots flera dagar och syns inget på minuc.

Nu kom det att dom gjort uc. Så dags att göra det när alla utbetalningar är färdiga..

ECB (Europeiska Centralbanken) gjorde räntehöjning idag, Japan väntas höja styrräntan nästa vecka.
Sverige förväntas inte höja på onsdag nästa vecka, men förväntas förbereda för att räntehöjningar kan komma senare i år

Senast ändrad:

ECB (Europeiska Centralbanken) gjorde räntehöjning idag, Japan väntas höja styrräntan nästa vecka.
Sverige förväntas inte höja på onsdag nästa vecka, men förväntas förbereda för att räntehöjningar kan komma senare i år
Stor kontrast i storbankernas prognoser.

Såg denna dokumentär igår (kom ut för ett par veckor sen och nästan hela är på Svenska). Tyckte den var rätt intressant:

Handlar om den svenska Riksbankens penningpolitik under de senaste decennierna och hur dess beslut har påverkat det svenska samhället.
Granskar också hur Sverige har gått från att vara en ganska reglerad ekonomi till att bli ett av världens mest skuldsatta länder

Japan ska bli kul och se. Dom kan skrälla och vinna rubbet. Roligt lag

Någon som tecknat medlemskap på Nordicwellnes på autogiro senaste året och vet om kreditupplysning görs när man signar upp sig? Frågade lite smidigt genom telefon på närmsta klubbarna och någon sa ”ja” och resten sa ” jag tror inte det” ??
Hur vet man inte det på ett ställe man arbetar på… Jag har verkligen ingen lust att stå i kassan och skämmas ihjäl om de tar en upplysning och så får man ett nej framför alla pga jag har skusan. 😖

Någon som tecknat medlemskap på Nordicwellnes på autogiro senaste året och vet om kreditupplysning görs när man signar upp sig? Frågade lite smidigt genom telefon på närmsta klubbarna och någon sa ”ja” och resten sa ” jag tror inte det” ??
Hur vet man inte det på ett ställe man arbetar på… Jag har verkligen ingen lust att stå i kassan och skämmas ihjäl om de tar en upplysning och så får man ett nej framför alla pga jag har skusan. 😖
Borde inte vara kreditupplysning för något som betalas i förskott som en prenumeration...

Polisen granskas: Kvinnor strandsattes mitt i natten
Mitt i kalla aprilnatten blev tre äldre kvinnor stående vid vägkanten. Polisen hade beslagtagit bilen och lämnat dem åt sitt öde. Nu tar JO upp fallet till granskning.

Den ena av kvinnorna har gjort anmälan till JO, efter det de var med om i april. Hon beskriver sig själv som sjukskriven och känslig för smärta och kyla. Hennes medpassagerare var hennes mamma och hennes moster, båda i 80–åldern, båda sjukliga, mamman har haft både hjärtinfarkter och stroke.

Anmälaren har efter olyckliga omständigheter, skriver hon, fått skulder hos Kronofogden. Men trots att det finns andra tillgångar valde polisen att beslagta bilen, som är gammal och gått nästan 30 000 mil.

Kvinnorna blev lämnade vid vägkanten, men kunde till slut ringa och väcka en släkting som körde och hämtade dem.

”Detta är total katastrof. Så här får det inte gå till i Sverige”, skriver anmälaren till JO, som alltså tar upp fallet för utredning och dessutom flaggar den med rött (för brådskande/angeläget).

Mitt i kalla aprilnatten blev tre äldre kvinnor stående vid vägkanten. Polisen hade beslagtagit bilen och lämnat dem åt sitt öde. Nu tar JO upp fallet till granskning.

Den ena av kvinnorna har gjort anmälan till JO, efter det de var med om i april. Hon beskriver sig själv som sjukskriven och känslig för smärta och kyla. Hennes medpassagerare var hennes mamma och hennes moster, båda i 80–åldern, båda sjukliga, mamman har haft både hjärtinfarkter och stroke.

Anmälaren har efter olyckliga omständigheter, skriver hon, fått skulder hos Kronofogden. Men trots att det finns andra tillgångar valde polisen att beslagta bilen, som är gammal och gått nästan 30 000 mil.

Kvinnorna blev lämnade vid vägkanten, men kunde till slut ringa och väcka en släkting som körde och hämtade dem.

”Detta är total katastrof. Så här får det inte gå till i Sverige”, skriver anmälaren till JO, som alltså tar upp fallet för utredning och dessutom flaggar den med rött (för brådskande/angeläget).

Inte svårt förstå denna lagen skulle bli kaos

Jag har inte haft med polisen att göra på säkert 20 år. Men i min ungdom blev jag tagen för LOB eller inte tagen, jag blev hemkörd.
Kan ju någonstans tycka att polisen har ett ansvar att personen som lämnar är i säkerhet.

Tre kvinnor med dokumenterad sjukdomsbil mitt i natten bredvid en väg i smålands skogar är väl kanske inte optimalt. Har inga synpunkter på att dom tog bilen utan mer att kvinnorna lämnades åt sitt öde.

Om bilen är tagen i beslag så har Kronofogden ingenting med saken att göra.

Märkligt dock att lämna någon på det sättet - "skydda, hjälpa och ställa tillrätta"...

Om bilen är tagen i beslag så har Kronofogden ingenting med saken att göra.

Märkligt dock att lämna någon på det sättet - "skydda, hjälpa och ställa tillrätta"...

Håller med dig.

Det är väl kanske åldern och sjukdomsbilden man reagerar på. Hade det varit 2 yngre män som lämnas nära en hållplats eller station är det en sak men gamla tanter mitt i skogen och mitt i natten hade kunnat bli farligt.

Håller med dig.

Det är väl kanske åldern och sjukdomsbilden man reagerar på. Hade det varit 2 yngre män som lämnas nära en hållplats eller station är det en sak men gamla tanter mitt i skogen och mitt i natten hade kunnat bli farligt.
Att köra till närmaste kollektivtrafik har jag själv sett ske.
Medverka till att skapa eventuellt både hälso- och trafikfarliga situationer hittar jag inte i polislagen, tvärtom.

Låter illa, varför skulle den tas i beslag?

Låter illa, varför skulle den tas i beslag?
"Anmälaren har efter olyckliga omständigheter, skriver hon, fått skulder hos Kronofogden. Men trots att det finns andra tillgångar valde polisen att beslagta bilen, som är gammal och gått nästan 30 000 mil."

Tidningen vet väl inte vad skillnad på beslag och utmätning är. Du får maila och förklara.

Undrar just vad damerna hade gjort för ont..
Jag tycker att de gånger det tas saker på distans är det tämligen ofta personer som redan är kända av polisen som blir av med saker.

Ja alltså det råder väl inga oklarheter att dom blev av med sin bil det som är lite märkligt är att dessa gamlingar lämnades i skogen mitt i natten.

Äntligen. Att detta tog så här lång tid är galet. Varför kontanter, jo för att vi lever i en omvärld där vi har krig i vårt absoluta närområde och där en utav tusentals dagliga drönare kan hamna fel och utlösa ett krig på nolltid - i Sverige. Då är vårt digitala system jävligt sårbart och det är delvis också anledningen till den här lagändringen.

Men skulle redan varit infört och borde vara ännu mer strikt att alla borde ta emot kontanter.

Detta är framförallt bra "Och banker måste se till att personer kan sätta in kontanter i hela landet." Banker ska hantera kontanter.

Varför gör man det inte bara olagligt ha skulder. Vi är typ där redan.
Var hittar du det i brottsbalken?

De allra flesta i Sverige har skulder, och sköter dessa utan större konstigheter, undertecknad inkluderad.

Samtidigt som Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten själva ska utfärda sanktionsavgifter och därmed avlasta Polismyndigheten.

Detta då "ringa bidragsbrott" inte längre ska generera en polisanmälan och efterföljande förundersökning, med allt vad det innebär.

Var hittar du det i brottsbalken?

De allra flesta i Sverige har skulder, och sköter dessa utan större konstigheter, undertecknad inkluderad.
Menar de som inte betalat sina skulder inte de som har skulder och sköter betalningar, dock så lever folk som de gör. Sveriges folk är top 5 mest skuldsatta hushållen i världen.

Menar de som inte betalat sina skulder inte de som har skulder och sköter betalningar, dock så lever folk som de gör. Sveriges folk är top 5 mest skuldsatta hushållen i världen.

Skuldsättning i förhållande till tillgångar har minskat sedan 90-talet.

Skuldsättning i förhållande till tillgångar har minskat sedan 90-talet.
Pratar om disponibel inkomst, fiktiva tillgångar är inte särskilt realiseras vid stress.

Men ser ju bra ut på pappret :)

Pratar om disponibel inkomst, fiktiva tillgångar är inte särskilt realiseras vid stress.

Men ser ju bra ut på pappret :)
Den vanligaste tillgången är bostad, känns inte särskilt fiktivt...

Högsta domstolen ska nu pröva om en oriktig uppgift om för hög tjänsteinkomst i deklarationen kan utgöra skattebrott.
Tingsrätten friade eftersom konkret fara inte ansågs visad, men hovrätten ansåg att uppgiften kunde leda till felaktigt tillgodoräknad skatt och dömde till dagsböter.

Högsta domstolen ska nu pröva om en oriktig uppgift om för hög tjänsteinkomst i deklarationen kan utgöra skattebrott.
Tingsrätten friade eftersom konkret fara inte ansågs visad, men hovrätten ansåg att uppgiften kunde leda till felaktigt tillgodoräknad skatt och dömde till dagsböter.

Alltså någon hade sagt att man hade tjänat mer än vad man har gjort för att betala mer skatt?

Sökte precis samlingslån, 250k på Lendo. Fick 4 erbjudanden, två bra och två mindre bra.
Tog först Collector på 250k, signerade, blev sedan nekad och skickad tillbaka till Lendo. Valde då Marginalen, signerade det avtalet och blev sedan nekad där också. Vad är det egentligen för nya förutsättningar bankerna får när man signerar som gör att de ångrar sig? Varför erbjuder de ens något från första början då? Segt...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp