- Meddelanden
- 31 747
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Allt spännande verkar hända på andra orter.
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Japp, avierna går till mig..
Förstår verkligen inte. Sambons kivra plingade till efter 2 timmar. Min inte trots flera dagar och syns inget på minuc.
Stor kontrast i storbankernas prognoser.![]()
ECB höjer styrräntan
Europeiska centralbanken (ECB) höjer styrräntorna med 0,25 procentenheter, vilket innebär att den viktiga så kallade insättningsräntan landar på 2,25 procent.www.svt.se
ECB (Europeiska Centralbanken) gjorde räntehöjning idag, Japan väntas höja styrräntan nästa vecka.
Sverige förväntas inte höja på onsdag nästa vecka, men förväntas förbereda för att räntehöjningar kan komma senare i år
100%, börjar jobbat 06. Klockan ringer 03.50Sverige går in i VM tiiidigt imorgon bitti.
Ska ni se matchen? 🏆

Borde inte vara kreditupplysning för något som betalas i förskott som en prenumeration...Någon som tecknat medlemskap på Nordicwellnes på autogiro senaste året och vet om kreditupplysning görs när man signar upp sig? Frågade lite smidigt genom telefon på närmsta klubbarna och någon sa ”ja” och resten sa ” jag tror inte det” ??
Hur vet man inte det på ett ställe man arbetar på… Jag har verkligen ingen lust att stå i kassan och skämmas ihjäl om de tar en upplysning och så får man ett nej framför alla pga jag har skusan. 😖
Nej, jag tycker inte det heller. Men man vet ju aldrig. Det görs ju upplysningar hej vilt för allt nuförtiden.Borde inte vara kreditupplysning för något som betalas i förskott som en prenumeration...
Tack!Nä det gör dom inte .
Inte svårt förstå denna lagen skulle bli kaosPolisen granskas: Kvinnor strandsattes mitt i natten
Mitt i kalla aprilnatten blev tre äldre kvinnor stående vid vägkanten. Polisen hade beslagtagit bilen och lämnat dem åt sitt öde. Nu tar JO upp fallet till granskning.
Den ena av kvinnorna har gjort anmälan till JO, efter det de var med om i april. Hon beskriver sig själv som sjukskriven och känslig för smärta och kyla. Hennes medpassagerare var hennes mamma och hennes moster, båda i 80–åldern, båda sjukliga, mamman har haft både hjärtinfarkter och stroke.
Anmälaren har efter olyckliga omständigheter, skriver hon, fått skulder hos Kronofogden. Men trots att det finns andra tillgångar valde polisen att beslagta bilen, som är gammal och gått nästan 30 000 mil.
Kvinnorna blev lämnade vid vägkanten, men kunde till slut ringa och väcka en släkting som körde och hämtade dem.
”Detta är total katastrof. Så här får det inte gå till i Sverige”, skriver anmälaren till JO, som alltså tar upp fallet för utredning och dessutom flaggar den med rött (för brådskande/angeläget).
![]()
Polisen granskas: Kvinnor strandsattes mitt i natten
Beslagtog deras bil: ”Total katastrof”www.vn.se
Om bilen är tagen i beslag så har Kronofogden ingenting med saken att göra.Polisen granskas: Kvinnor strandsattes mitt i natten
Mitt i kalla aprilnatten blev tre äldre kvinnor stående vid vägkanten. Polisen hade beslagtagit bilen och lämnat dem åt sitt öde. Nu tar JO upp fallet till granskning.
Den ena av kvinnorna har gjort anmälan till JO, efter det de var med om i april. Hon beskriver sig själv som sjukskriven och känslig för smärta och kyla. Hennes medpassagerare var hennes mamma och hennes moster, båda i 80–åldern, båda sjukliga, mamman har haft både hjärtinfarkter och stroke.
Anmälaren har efter olyckliga omständigheter, skriver hon, fått skulder hos Kronofogden. Men trots att det finns andra tillgångar valde polisen att beslagta bilen, som är gammal och gått nästan 30 000 mil.
Kvinnorna blev lämnade vid vägkanten, men kunde till slut ringa och väcka en släkting som körde och hämtade dem.
”Detta är total katastrof. Så här får det inte gå till i Sverige”, skriver anmälaren till JO, som alltså tar upp fallet för utredning och dessutom flaggar den med rött (för brådskande/angeläget).
![]()
Om bilen är tagen i beslag så har Kronofogden ingenting med saken att göra.
Märkligt dock att lämna någon på det sättet - "skydda, hjälpa och ställa tillrätta"...
Att köra till närmaste kollektivtrafik har jag själv sett ske.Håller med dig.
Det är väl kanske åldern och sjukdomsbilden man reagerar på. Hade det varit 2 yngre män som lämnas nära en hållplats eller station är det en sak men gamla tanter mitt i skogen och mitt i natten hade kunnat bli farligt.
![]()
"Anmälaren har efter olyckliga omständigheter, skriver hon, fått skulder hos Kronofogden. Men trots att det finns andra tillgångar valde polisen att beslagta bilen, som är gammal och gått nästan 30 000 mil."Låter illa, varför skulle den tas i beslag?
Varför gör man det inte bara olagligt ha skulder. Vi är typ där redan.![]()
Nu utökas utmätning på distans – tre myndigheter ansluter
Från och med den 1 juli kan även Tullverket, Kustbevakningen och Ekobrottsmyndigheten biträda Kronofogden med att utmäta gods på distans.kronofogden.se
Var hittar du det i brottsbalken?Varför gör man det inte bara olagligt ha skulder. Vi är typ där redan.
![]()
Nu utökas utmätning på distans – tre myndigheter ansluter
Från och med den 1 juli kan även Tullverket, Kustbevakningen och Ekobrottsmyndigheten biträda Kronofogden med att utmäta gods på distans.kronofogden.se
Menar de som inte betalat sina skulder inte de som har skulder och sköter betalningar, dock så lever folk som de gör. Sveriges folk är top 5 mest skuldsatta hushållen i världen.Var hittar du det i brottsbalken?
De allra flesta i Sverige har skulder, och sköter dessa utan större konstigheter, undertecknad inkluderad.
Menar de som inte betalat sina skulder inte de som har skulder och sköter betalningar, dock så lever folk som de gör. Sveriges folk är top 5 mest skuldsatta hushållen i världen.
Pratar om disponibel inkomst, fiktiva tillgångar är inte särskilt realiseras vid stress.![]()
Hushållens skulder
Under det första kvartalet 2026 uppgick hushållens skulder till 5 530 miljarder kronor, vilket nästan är lika mycket som Sveriges årliga BNP på omkring 6 000 miljarder kronor.www.ekonomifakta.se
Skuldsättning i förhållande till tillgångar har minskat sedan 90-talet.

Den vanligaste tillgången är bostad, känns inte särskilt fiktivt...Pratar om disponibel inkomst, fiktiva tillgångar är inte särskilt realiseras vid stress.
Men ser ju bra ut på pappret![]()
Vad är en fiktiv tillgång?Pratar om disponibel inkomst, fiktiva tillgångar är inte särskilt realiseras vid stress.
Men ser ju bra ut på pappret![]()
Högsta domstolen ska nu pröva om en oriktig uppgift om för hög tjänsteinkomst i deklarationen kan utgöra skattebrott.Vad står i texten?
Högsta domstolen ska nu pröva om en oriktig uppgift om för hög tjänsteinkomst i deklarationen kan utgöra skattebrott.
Tingsrätten friade eftersom konkret fara inte ansågs visad, men hovrätten ansåg att uppgiften kunde leda till felaktigt tillgodoräknad skatt och dömde till dagsböter.
Alltså någon hade sagt att man hade tjänat mer än vad man har gjort för att betala mer skatt?