Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Divide - Ny kontokredit

Den ganska låga räntan som alla erbjuds är nog rätt så attraktiv i sig. Jag tror som sagt att det är en ganska liten andel presumtiva låntagare i riket där en låneansökan står och faller på vart kreditupplysningen inhämtas.

Den ganska låga räntan som alla erbjuds är nog rätt så attraktiv i sig. Jag tror som sagt att det är en ganska liten andel presumtiva låntagare i riket där en låneansökan står och faller på vart kreditupplysningen inhämtas.

Jag tror det är en liten andel presumtiva låntagare i riket som hittar till Divide. En vanlig låntagare pratar vanligtvis med sin bank eller går t ex via Lendo.

Ska man lansera en ny produkt, som är lika som alla befintliga produkter, är det riktigt dyrt att ta sig in på en marknad. Oavsett om det är lån, pasta, färg eller träningskläder.

Och då är skiljepunkten som ev får divide att flyga att man använder bisnode? Eller helst creditsafe?

Själv så är divide en bra lånegivare tycker jag. Har använt den ofta och fått ner min räntor snabbare än vad jag skulle ha fått om dom inte fanns. Betalar ju bara runt 50 kr i ränta per månad som istället för 1400 på min santanderlån. Alltså. Jag kan ta ut 25 tusen från divide. Sätter in dom på santanderlånet och vips så har det lånet minskat med 25 tusen och en massa räntor. Minska månadskostnaden med ca 300 kr per 25 tusen som jag lägger in. Sen satsar jag på att betala så mycket som möjligt till divide varje månad så att jag sen kan ta ut 25 till. Och fortsätter så tills lånen är borta.

Så istället för att amortera ca 16 tusen på santander så betalar jag mellan 41 k och 66 k (beroende på om jag hinner ta ut en eller två gånger från divide).

Och då är skiljepunkten som ev får divide att flyga att man använder bisnode? Eller helst creditsafe?

Flyga och flyga... Min poäng är att man bör lansera unika produkter för att ta sig in på en marknad, om intäkterna ska överstiga kostnaderna. Återigen kan jag hänvisa till Bynk, som visar röda siffror - deras produkt är inte tillräckligt unik för att slå.

Själv så är divide en bra lånegivare tycker jag. Har använt den ofta och fått ner min räntor snabbare än vad jag skulle ha fått om dom inte fanns. Betalar ju bara runt 50 kr i ränta per månad som istället för 1400 på min santanderlån. Alltså. Jag kan ta ut 25 tusen från divide. Sätter in dom på santanderlånet och vips så har det lånet minskat med 25 tusen och en massa räntor. Minska månadskostnaden med ca 300 kr per 25 tusen som jag lägger in. Sen satsar jag på att betala så mycket som möjligt till divide varje månad så att jag sen kan ta ut 25 till. Och fortsätter så tills lånen är borta.

Så istället för att amortera ca 16 tusen på santander så betalar jag mellan 41 k och 66 k (beroende på om jag hinner ta ut en eller två gånger från divide).

Smart :D

1% på beloppet på varje uttag. Visst inget jättebelopp, men om man ändå ska betala på annat lån varför inte göra det direkt.

Grejen är ju att med de 25000kr så minskar han på ett större lån som kanske har 12% i ränta.

Sen betalar han mycket mindre ränta på de 25000kr hos dived och kan betala av det snabbare.

Grejen är ju att med de 25000kr så minskar han på ett större lån som kanske har 12% i ränta.

Sen betalar han mycket mindre ränta på de 25000kr hos dived och kan betala av det snabbare.

Jo, går ”spara” ett par tusenlappar på det. Nackdelen är att man får två lån att betala tillbaka på och blir man sen med några betalningar äts förtjänsten upp.

Generellt är det ju aldrig bra att ta lån för att betala lån (förutom samlingslån etc.). Då den effektiva räntan innehåller avgifter o s v, vilka gör att det blir dyrt i längden.

Absolut så är det ju bättre att kanske lägga summan jag betalar till divide per månad, men för mig känns det bättre att göra ett större insättning. Har gjort ett exelark där jag ser hur mycket jag har betalat i % och ser då en snabbare uppgång till 100% för var månad som går. Känns helt klart bättre i huvudet att göra så. Gäller att hitta vad som funkar för en själv. :)

Självklart ska man ta Divide och betala av bort på dyrare lån. Men det är ingen idé att göra extraxamorteringar på Divide för att sedan ta ut pengarna och betala av på andra lån. Bättre att ta den extraamorteringen och pytsa in på det andra lånet direkt. Däremot ska man ju göra de ordinarie amorteringarna till Divide, de kan man sedan ta ut igen.

Samtidigt när man minskar månadsavgiften på lånet med typ 300 kr så ökar man på amorteringen till divide med kanske 150-200 kr. Så blir kortare för varje gång man gör detta.

Jo, går ”spara” ett par tusenlappar på det. Nackdelen är att man får två lån att betala tillbaka på och blir man sen med några betalningar äts förtjänsten upp.

Generellt är det ju aldrig bra att ta lån för att betala lån (förutom samlingslån etc.). Då den effektiva räntan innehåller avgifter o s v, vilka gör att det blir dyrt i längden.
Nog lite det de vill leva på, bl.a. avgifter för missade betalningar eller avgifter för att skjuta fram betalning de månader personen saknar likvid.

Ni som har fått beviljat över 25 genom att prata med kundtjänsten.. vad har ni få fått?

Bisnode upplysning förstår jag..

Ja, Bisnode upplysning och jag tillhör den lilla andel som tackade nej till erbjudande på grund av just Bisnode. Det pratades om 50K...

Ni som har fått beviljat över 25 genom att prata med kundtjänsten.. vad har ni få fått?

Bisnode upplysning förstår jag..

Kan man ens få en kredit beviljad där nu eller är det bara befintliga kunder?

Vissa som har 25 har blivit erbjuden 50 när det själva frågat om höjning likt streetspirit ovan.. men tydligen max 50

var i kontakt med kundtjänsten och de sa att de skulle erbjuda höjning under den här veckan. Får se hur det blir med det

Spännande! Hoppas på 1 miljon med creditsafe.. hade varit fint

50.000 med Bisnode är absolut ingenting bra eller något att hurra för. Deras ränta är naturligtvis bra men 50.000 är relativt lågt belopp och Bisnode tar ju exempelvis Extrakredit mfl.
För att vara intressanta för breda massan måste antingen Bisnode bli Creditsafe eller 25.000 bli 250.000. Annars fyller dom inte något vidare syfte.

Gjorde ett uttag från min kredit i förrgår, pengarna har fortfarande inte dykt upp på mitt konto, brukar det ta sådan tid?

Gjorde ett uttag från min kredit i förrgår, pengarna har fortfarande inte dykt upp på mitt konto, brukar det ta sådan tid?

För mig kommer det alltid dagen efter. Ta kontakt med dom. Tagit ut tidigare? Tänkte på om kontonumret stämmer.

Tycker också jätte bra utan den bisnode eller creditsafe Terry! Toppsuper om de lanserar en 250 000 kr snart också. Jag ska fråga kundtjänst om de kan strunt i bisnode för min var lite dåligt och istället köra creditsafe med lönekravet som jag har fixat fram med vän. men det hade varit ännu bättre om det gör som bankerna i Ghana, låna hur mycket man vill med 15% ränta. Betalar man inte skjuter de istället familjen och då man betalar det i ränta.

Hahaha! Troll eller? Du kan väl föreslå det till Divide så får vi se vad de säger :D :D

Tycker också jätte bra utan den bisnode eller creditsafe Terry! Toppsuper om de lanserar en 250 000 kr snart också. Jag ska fråga kundtjänst om de kan strunt i bisnode för min var lite dåligt och istället köra creditsafe med lönekravet som jag har fixat fram med vän. men det hade varit ännu bättre om det gör som bankerna i Ghana, låna hur mycket man vill med 15% ränta. Betalar man inte skjuter de istället familjen och då man betalar det i ränta.

:D

Jahap.. vad hände med att kundtjänsten sa att man skulle skicka ut info om höjning av lån denna vecka.. ofta det kommer att hända..

Loggade in på min divide nu, fick godkänna nya villkor som kom ut idag samt ansluts mitt bank konto via Tink.

Har ni samma?

Nya villkor kom tydligen ut idag 13/9
Lansering nära?

Senast ändrad:
Loggade in på min divide nu, fick godkänna nya villkor som kom ut idag samt ansluts mitt bank konto via Tink.

Har ni samma?

Nya villkor kom tydligen ut idag 13/9
Lansering nära?
så Divide ska numera få tillgång till kontohistorik via Think?
riktig skit det där Think...

Kan du tolka ngt matnyttigt i nya villkoren?

”Divide förbehåller sig rätten att under avtalets löptid vid behov genomföra uppdaterade kreditförfrågningar om Användaren via kreditupplysningsföretag. Kreditupplysning kan även komma att begäras in i samband med andra tjänster tillexempel; ansökan om utökad kontokredit, ansökan om betalkort, vid försenad inbetalning av betalningsavi eller om Användaren inte förhåller sig till villkoren i Kreditavtalet. Uppgifter om betalningsförsummelse, missbruk av kontokrediten kan av Divide komma att lämnas till kreditupplysningsföretag m fl.

Användaren samtycker till att Divide har rätt att vidta åtgärder för att säkerställa att Användarens angivna bankkonto i svensk bank tillhör Användaren. Genom att godkänna Kreditavtalet och Användaravtalet samtycker Användaren till att en sådan kontroll genomförs av Divide. Kontrollen innefattar även att Användarens banktransaktioner kan komma att analyseras för att säkerställa kreditvärdigheten.”

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp