• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Domslut mot Betsson väntas vid 14.00

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
227
Mottagna reaktioner
122
Poäng
297

SVT Nyhetsmorgon hade precis ett inslag om detta också, ett klipp lär väl komma ut lite senare.

Domslutet väntas vid 14.00. För de med liknande spelproblematik kommer domslutet vara vägledande i eventuella kompensationer.

Jag hoppas innerligt att "Jonas" får bifall och att Tingsrätten gör en korrekt bedömning.

"Jonas" satte in cirka 120k per månad. Betsson säger: Vi såg inte några tecken på spelberoende.

Vilket jävla skitbolag.

Betsson själva stoltserar med att de är certificerade av G4 - Global Gambling Guidance Group; https://www.betsson.com/sv/ansvarsfullt-spelande/information / www.g4.com

Enligt G4s policy

"

5.7 Identifying problem gambling behaviour​

When the operator identifies signs of problem gambling behaviour, they will take relevant steps to investigate and satisfy any concerns.

Possible indications might include, but are not limited to, comments via chat room, email contact, conversations with employees/staff members, number of plays, repeatedly increase their gambling/betting limits.

It is advised to implement an alcohol and drug policy. When the operator identifies signs, they will take relevant steps to investigate and satisfy any concerns."

Nej, dags för en förändring.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bergis

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
14 Oktober 2020
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Detta ska bli intressant då jag har ett liknande case innan 2019 som denna herre! Satte in i snitt 400k brutto i månaden i ett år (100 netto ungefär). Så förlusten på nästan 1.5 miljoner netto. Omsatte 70 mil. Fick hemskickade presenter m.m. Trots detta gjordes inte en enda kontroll och fråga om ansvarsfullt spelande. Påpekar att jag var 20 under perioden vilket borde ringa ytterliggare varningsklockor.
 

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
227
Mottagna reaktioner
122
Poäng
297
Detta ska bli intressant då jag har ett liknande case innan 2019 som denna herre! Satte in i snitt 400k brutto i månaden i ett år (100 netto ungefär). Så förlusten på nästan 1.5 miljoner netto. Omsatte 70 mil. Fick hemskickade presenter m.m. Trots detta gjordes inte en enda kontroll och fråga om ansvarsfullt spelande. Påpekar att jag var 20 under perioden vilket borde ringa ytterliggare varningsklockor.
Å fyfan.

Ja nej, det är verkligen inte bra. Det är sjukt. Jag tycker dock att det är en ganska svag punkt som de driver ärendet på. Penningtvättslagen hade varit mer rimlig, om de inte undersökt tillgångarna och var pengarna kom från (kanske de gjorde).

Det kommer nog inte finnas tillräckligt med pengar till alla om domstolen ger bifall och domen kommer gissningsvis även att överklagas upp till HD innan Betsson ger vika. De verkar inte ta ansvarsfullt spelande på något som helst ansvar efter att ha läst deras kontakter med spelare. Usch.
 

Bergis

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
14 Oktober 2020
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Kan säga att skiter högaktningsfullt i ansvarsfullt spelande. Drev ett ärende för dom som jag startade i slutet av 2021. De tackade och sa att det skulle undersöka, gick någon månad utan svar. Mejlade och frågade om uppdatering, fick till svar att det tar det vidare med relevant avdelning. Inget svar åter igen. Detta fortsatte i ett år och jag mejlade dom ett dussin gånger. Vissa mail fick jag inte svar på ens. Efter över 1 år fick jag svar av en kvinna. "Hej jag är ansvarig blabla, på grund av tekniskt fel har vi inte kunnat svara, men vi avslår din förfrågan." Mailade återigen och frågade vilken grund de baserade beslutet på och vilka åtgärder de vidtagit.. Inget svar... Så ja, de skiter i det.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 306
Mottagna reaktioner
13 407
Poäng
8 917
Detta är intressant, skulle det vara att Betsson fälls så lär stämningarna hagla. Sen ska man ha med sig att detta oavsett utfall kommer hamna i Hovrätten och förmodligen sedermera även i HD för att kunna sätta ett prejudikat.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 352
Mottagna reaktioner
12 812
Poäng
9 787
Det behöver komma något från hovrätt eller helst hd för att det ska vara av någon större nytta för andra framöver. Man kan väl anta att det kommer överklagas dit..
 

Småland

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
10 Mars 2020
Meddelanden
139
Mottagna reaktioner
87
Poäng
237
Jag förstår fullt ut att spelmissbruk är en sjukdom. Jag lider med alla som spelat bort sina liv. Jag har varit nära men räddade mig själv innan det gick helt åt helvete.

Det jag undrar är hur detta domslut påverkar andra missbruk? Kan en alkoholist stämma staten för att de fortsatt sälja alkohol, trots tydliga tecken på alkoholism av personal på Systembolaget?

Kan låntagare stämma banker/låneinstitut för att de lånat ut pengar till människor som uppenbarligen inte kan betala?

Både banker och systembolag har ju riktlinjer för att motverka alkoholism/överbelåning. Likt spelbolag som ska motverka spelmissbruk. Vad är skillnaden och var går gränsen?

Bara en liten fundering min lilla hjärna har klurat på. Hjälp mig att förstå bättre!
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 306
Mottagna reaktioner
13 407
Poäng
8 917
Jag förstår fullt ut att spelmissbruk är en sjukdom. Jag lider med alla som spelat bort sina liv. Jag har varit nära men räddade mig själv innan det gick helt åt helvete.

Det jag undrar är hur detta domslut påverkar andra missbruk? Kan en alkoholist stämma staten för att de fortsatt sälja alkohol, trots tydliga tecken på alkoholism av personal på Systembolaget?

Kan låntagare stämma banker/låneinstitut för att de lånat ut pengar till människor som uppenbarligen inte kan betala?

Både banker och systembolag har ju riktlinjer för att motverka alkoholism/överbelåning. Likt spelbolag som ska motverka spelmissbruk. Vad är skillnaden och var går gränsen?

Bara en liten fundering min lilla hjärna har klurat på. Hjälp mig att förstå bättre!

Om en krog eller bar serverar en uppenbart överförfriskad person, en ungdom eller liknande så blir det långtgående konsekvenser om dom åker fast.

Dels så ryker alkoholtillståndet och då kan baren/restaurangen/puben med all sannolikhet stänga ner verksamheten men det utdöms utöver det även ett vite.

Banker/låneinstitut som lånat ut pengar som uppenbarligen inte kan betala får ju även dom smäll på fingrarna utav FI om det uppdagas. Snaran dras åt allt mer där med KAL-kalkyler och dylikt.
 

Småland

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
10 Mars 2020
Meddelanden
139
Mottagna reaktioner
87
Poäng
237
Om en krog eller bar serverar en uppenbart överförfriskad person, en ungdom eller liknande så blir det långtgående konsekvenser om dom åker fast.

Dels så ryker alkoholtillståndet och då kan baren/restaurangen/puben med all sannolikhet stänga ner verksamheten men det utdöms utöver det även ett vite.

Banker/låneinstitut som lånat ut pengar som uppenbarligen inte kan betala får ju även dom smäll på fingrarna utav FI om det uppdagas. Snaran dras åt allt mer där med KAL-kalkyler och dylikt.
Jag är med på att bankerna/restaurangen osv får smällar, men får låntagaren/ konsumenten någon upprättelse i form av skadestånd/ersättning? Kan ett lån ex avskrivas om det klart och tydligt visar att låntagaren ej från första början kunde betala första månadsbetalningen?

Jag är förespråkare av tjänster som ex Kreditz och tycker alla banker borde använda sig av liknande tjänster. Det hade räddat mångas ekonomi. Banken hade även haft betydligt lättare att neka lån till människor som under inga omständigheter ska ha nya lån! Kanske spelbolagen skulle införa något liknande?
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
864
Mottagna reaktioner
331
Poäng
497
Jag är med på att bankerna/restaurangen osv får smällar, men får låntagaren/ konsumenten någon upprättelse i form av skadestånd/ersättning? Kan ett lån ex avskrivas om det klart och tydligt visar att låntagaren ej från första början kunde betala första månadsbetalningen?

Jag är förespråkare av tjänster som ex Kreditz och tycker alla banker borde använda sig av liknande tjänster. Det hade räddat mångas ekonomi. Banken hade även haft betydligt lättare att neka lån till människor som under inga omständigheter ska ha nya lån! Kanske spelbolagen skulle införa något liknande?

För mig personligen känns det väldigt integritetskränkande att en utomstående part ska få total insikt på mitt personliga konto. Det är som att jag klär av mig naken på Sergels Torg inför hundra tals människor. Jag vet inte heller hur deras överblick ser ut när man ger dom tillgång till Kreditz, om dom får samma vy som jag när jag loggar in på min internetbank eller om dom får en annan vy.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp