Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ekonomiskt läge och målsättning

Tänkte att jag mest för min egen skull (det torde inte intressera så många andra) skulle skriva ner en liten uppdatering här.

Det står generellt ganska stilla ekonomiskt sedan i höstas då det skedde mer dramatiska rörelser (jag lyckades då, som vissa säkert minns, lägga över alla mina lån till Nordea efter många års kamp att kvalificera mig för den möjligheten).

Eller rättare sagt så maler det stadigt på nedåt men inte så snabbt som jag hade önskat. Amorteringen på 5000 kr i månaden (plus ränta 4 K) på Nordea och 1500 på CSN innebär ju trots allt en årstakt på 77500 vilket ju ändå inte är kattskit jämfört med tidigare då jag betalade mer, men amorterad mindre. Under en lång period gick ju lånen istället upp varje år.

Nu ligger jag på totalt 765231 kr i lån. Det är 85 K kvar på CSN och resten på Nordea. 6.9 procents ränta. Både kreditkortet och Klarna nollat för tillfället. Ser jag bakåt några år är kurvan ändå väldigt positiv:

2023
Inkomst 440 000
Lån 953000
2,16 belåningsgrad

2025
Inkomst 480000 (för 2024)
Lån 830000
1.72 belåningsgrad

Idag
Inkomst 510500 (2025)
Lån 765231
1.49 belåningsgrad

Nästa större milstolpe blir när belåningsgraden passerar 1.0. Den efter att jag har mindre än en halv miljon i skulder.

Att jag inte har lyckats extraamortera beror på en rad olika omständigheter. Förra året fick vi tex 40 K i bonus på jobbet. I år snålade chefen och vi fick inte en krona.

En annan stor orsak har annars varit bilen. Jag var tvungen att byta bil i vintras och det i sig innebar en hel del kostnader. Sedan blev det verkstad i april för 6000 kr och imorgon ska jag lämna in den igen för att byta bromsar bak. Men ändå; vore det i min gamla tillvaro hade alla de kostnaderna lagts på kredit för att med tiden bakas in i ett nytt samlingslån. Nu har jag ändå kunnat betala bort kostnaderna innan det börjat ticka ränta.

Det rör sig långsamt i rätt riktning i alla fall. Och nu under andra halvan av året hoppas jag kunna extra-amortera mer på Nordea. Skulle jag lyckas slänga in 20 K extra där totalt blir det ju 50 K mindre vid nyår när det är dags att sammanfatta året igen :). Det är främst försäljning jag ska börja ta tag i igen för att få in extra slantar.

UC är inte så betydelsefullt för mig för tillfället, men ju alltid intressant att ha koll på så jag följer det nästan dagligen. Ligger på 0.3 i riskprognos och 686 i UC-score just nu. Vilket ju är bra, men det ska bli spännande att se hur det påverkas när mina tre ff från Nordea försvinner i höst. Tror jag kan komma ner till 0.2 igen och hoppas komma över 700 i score. Det är också en milstolpe :)
 
Kul med uppdatering och att trenden fortsätter peka rätt!

Skönt att du har kunnat betala allt runt bilen i tid utan ränta. Även om amorteringen inte gått lika snabbt som önskat så är mycket vunnet på att inte utöka skulderna utan att se till att det fortsätter ticka neråt. Trist att tappa bonusen dock..

Men ja i övrigt en bra plan. Fortsätt amortera extra när du har möjlighet. Extra amortering gör en stor skillnad på hur länge du är skuldsatt och när skuldsätttningsgraden blir lägre mot inkomst med tiden fortsätter också ekonomin bli bättre
 
Tänkte att jag mest för min egen skull (det torde inte intressera så många andra) skulle skriva ner en liten uppdatering här.

Det står generellt ganska stilla ekonomiskt sedan i höstas då det skedde mer dramatiska rörelser (jag lyckades då, som vissa säkert minns, lägga över alla mina lån till Nordea efter många års kamp att kvalificera mig för den möjligheten).

Eller rättare sagt så maler det stadigt på nedåt men inte så snabbt som jag hade önskat. Amorteringen på 5000 kr i månaden (plus ränta 4 K) på Nordea och 1500 på CSN innebär ju trots allt en årstakt på 77500 vilket ju ändå inte är kattskit jämfört med tidigare då jag betalade mer, men amorterad mindre. Under en lång period gick ju lånen istället upp varje år.

Nu ligger jag på totalt 765231 kr i lån. Det är 85 K kvar på CSN och resten på Nordea. 6.9 procents ränta. Både kreditkortet och Klarna nollat för tillfället. Ser jag bakåt några år är kurvan ändå väldigt positiv:

2023
Inkomst 440 000
Lån 953000
2,16 belåningsgrad

2025
Inkomst 480000 (för 2024)
Lån 830000
1.72 belåningsgrad

Idag
Inkomst 510500 (2025)
Lån 765231
1.49 belåningsgrad

Nästa större milstolpe blir när belåningsgraden passerar 1.0. Den efter att jag har mindre än en halv miljon i skulder.

Att jag inte har lyckats extraamortera beror på en rad olika omständigheter. Förra året fick vi tex 40 K i bonus på jobbet. I år snålade chefen och vi fick inte en krona.

En annan stor orsak har annars varit bilen. Jag var tvungen att byta bil i vintras och det i sig innebar en hel del kostnader. Sedan blev det verkstad i april för 6000 kr och imorgon ska jag lämna in den igen för att byta bromsar bak. Men ändå; vore det i min gamla tillvaro hade alla de kostnaderna lagts på kredit för att med tiden bakas in i ett nytt samlingslån. Nu har jag ändå kunnat betala bort kostnaderna innan det börjat ticka ränta.

Det rör sig långsamt i rätt riktning i alla fall. Och nu under andra halvan av året hoppas jag kunna extra-amortera mer på Nordea. Skulle jag lyckas slänga in 20 K extra där totalt blir det ju 50 K mindre vid nyår när det är dags att sammanfatta året igen :). Det är främst försäljning jag ska börja ta tag i igen för att få in extra slantar.

UC är inte så betydelsefullt för mig för tillfället, men ju alltid intressant att ha koll på så jag följer det nästan dagligen. Ligger på 0.3 i riskprognos och 686 i UC-score just nu. Vilket ju är bra, men det ska bli spännande att se hur det påverkas när mina tre ff från Nordea försvinner i höst. Tror jag kan komma ner till 0.2 igen och hoppas komma över 700 i score. Det är också en milstolpe :)
Hur lång tid är det kvar på lånet? Jag ligger runt 750k nu.
2 år 8 mån på 107k
4 år 8 mån på 218k
9 år 10 mån på 64k
7 år 2 mån på 172k
8 år på 180k
10 mån på 8k

Amorterar 11,154kr i månaden med en månadskostnad på 15,600kr idag. Blir ju lite mer amortering varje månad då flera lån är annuitet på. Tänkte försöka hålla samma månadskostnad varje månad och fortsätta betala mer på andra lånen när jag blir av med nån så siktar på skuldfri om 5år och 6 månader. Antagligen något kortare tid då amorteringen ökar per månad om jag tänker rätt.

Ngn klok som kan på ett ungefär räkna hur snabbt jag kan bli klar med lånen tro? Alla är mellan 5,6-8% ränta på.

Edit: gjorde en uträkning på chatgpt, låter lovande om jag kan hålla takten.
Sammanfattning


  • Efter 10 månader är det lilla lånet på 8 000 kr borta.
  • Efter ungefär 2 år försvinner lånet på 107 000 kr.
  • Efter cirka 3 år är lånet på 218 000 kr betalt.
  • Efter ungefär 4 år försvinner lånet på 180 000 kr.
  • Efter cirka 4 år och 6 månader är lånet på 172 000 kr klart.
  • Efter ungefär 4 år och 9 månader är du skuldfri.

Ränta du sparar


Genom att fortsätta betala 15 630 kr varje månad istället för att sänka betalningen när lån försvinner sparar du sannolikt över 100 000 kr i räntekostnader, beroende på om räntorna ligger kvar på dagens nivå.


Om du vill kan jag även göra en mer exakt amorteringsplan i Excel där varje månad visas:


  • saldo på varje lån,
  • ränta,
  • amortering,
  • vilket lån som får extra pengar,
  • och exakt vilken månad du blir helt skuldfri. Det blir betydligt mer precist än uppskattningen ovan.
 
Senast ändrad:
Med nuvarande takt är det drygt 11 år kvar så det finns verkligen goda skäl att försöka speeda upp amorteringarna. Jag tror nästan jag ska försöka automatisera det så det verkligen blir av. En fördel med att ha flera lån (inte minst vissa med irriterande höga räntor) var att jag kände mig mycket motiverad att verkligen betala ner extra.

En bra grej på Nordea är att jag kan se hela min betalningsplan. Och varje gång jag extraamorterar räknas den om automatiskt. Och det är ändå lite peppande att se hur det får betydelse över tid :)

Så här ser slutet på min framtida betalningsplan ut just nu.
 

Bilagor

  • Screenshot_20260628-121539.png
    Screenshot_20260628-121539.png
    135.3 KB · Visningar: 9
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp