- Blev medlem
- 7 Januari 2015
- Meddelanden
- 1 567
- Mottagna reaktioner
- 1 011
- Poäng
- 867
Tänkte att jag mest för min egen skull (det torde inte intressera så många andra) skulle skriva ner en liten uppdatering här.
Det står generellt ganska stilla ekonomiskt sedan i höstas då det skedde mer dramatiska rörelser (jag lyckades då, som vissa säkert minns, lägga över alla mina lån till Nordea efter många års kamp att kvalificera mig för den möjligheten).
Eller rättare sagt så maler det stadigt på nedåt men inte så snabbt som jag hade önskat. Amorteringen på 5000 kr i månaden (plus ränta 4 K) på Nordea och 1500 på CSN innebär ju trots allt en årstakt på 77500 vilket ju ändå inte är kattskit jämfört med tidigare då jag betalade mer, men amorterad mindre. Under en lång period gick ju lånen istället upp varje år.
Nu ligger jag på totalt 765231 kr i lån. Det är 85 K kvar på CSN och resten på Nordea. 6.9 procents ränta. Både kreditkortet och Klarna nollat för tillfället. Ser jag bakåt några år är kurvan ändå väldigt positiv:
2023
Inkomst 440 000
Lån 953000
2,16 belåningsgrad
2025
Inkomst 480000 (för 2024)
Lån 830000
1.72 belåningsgrad
Idag
Inkomst 510500 (2025)
Lån 765231
1.49 belåningsgrad
Nästa större milstolpe blir när belåningsgraden passerar 1.0. Den efter att jag har mindre än en halv miljon i skulder.
Att jag inte har lyckats extraamortera beror på en rad olika omständigheter. Förra året fick vi tex 40 K i bonus på jobbet. I år snålade chefen och vi fick inte en krona.
En annan stor orsak har annars varit bilen. Jag var tvungen att byta bil i vintras och det i sig innebar en hel del kostnader. Sedan blev det verkstad i april för 6000 kr och imorgon ska jag lämna in den igen för att byta bromsar bak. Men ändå; vore det i min gamla tillvaro hade alla de kostnaderna lagts på kredit för att med tiden bakas in i ett nytt samlingslån. Nu har jag ändå kunnat betala bort kostnaderna innan det börjat ticka ränta.
Det rör sig långsamt i rätt riktning i alla fall. Och nu under andra halvan av året hoppas jag kunna extra-amortera mer på Nordea. Skulle jag lyckas slänga in 20 K extra där totalt blir det ju 50 K mindre vid nyår när det är dags att sammanfatta året igen
. Det är främst försäljning jag ska börja ta tag i igen för att få in extra slantar.
UC är inte så betydelsefullt för mig för tillfället, men ju alltid intressant att ha koll på så jag följer det nästan dagligen. Ligger på 0.3 i riskprognos och 686 i UC-score just nu. Vilket ju är bra, men det ska bli spännande att se hur det påverkas när mina tre ff från Nordea försvinner i höst. Tror jag kan komma ner till 0.2 igen och hoppas komma över 700 i score. Det är också en milstolpe
Det står generellt ganska stilla ekonomiskt sedan i höstas då det skedde mer dramatiska rörelser (jag lyckades då, som vissa säkert minns, lägga över alla mina lån till Nordea efter många års kamp att kvalificera mig för den möjligheten).
Eller rättare sagt så maler det stadigt på nedåt men inte så snabbt som jag hade önskat. Amorteringen på 5000 kr i månaden (plus ränta 4 K) på Nordea och 1500 på CSN innebär ju trots allt en årstakt på 77500 vilket ju ändå inte är kattskit jämfört med tidigare då jag betalade mer, men amorterad mindre. Under en lång period gick ju lånen istället upp varje år.
Nu ligger jag på totalt 765231 kr i lån. Det är 85 K kvar på CSN och resten på Nordea. 6.9 procents ränta. Både kreditkortet och Klarna nollat för tillfället. Ser jag bakåt några år är kurvan ändå väldigt positiv:
2023
Inkomst 440 000
Lån 953000
2,16 belåningsgrad
2025
Inkomst 480000 (för 2024)
Lån 830000
1.72 belåningsgrad
Idag
Inkomst 510500 (2025)
Lån 765231
1.49 belåningsgrad
Nästa större milstolpe blir när belåningsgraden passerar 1.0. Den efter att jag har mindre än en halv miljon i skulder.
Att jag inte har lyckats extraamortera beror på en rad olika omständigheter. Förra året fick vi tex 40 K i bonus på jobbet. I år snålade chefen och vi fick inte en krona.
En annan stor orsak har annars varit bilen. Jag var tvungen att byta bil i vintras och det i sig innebar en hel del kostnader. Sedan blev det verkstad i april för 6000 kr och imorgon ska jag lämna in den igen för att byta bromsar bak. Men ändå; vore det i min gamla tillvaro hade alla de kostnaderna lagts på kredit för att med tiden bakas in i ett nytt samlingslån. Nu har jag ändå kunnat betala bort kostnaderna innan det börjat ticka ränta.
Det rör sig långsamt i rätt riktning i alla fall. Och nu under andra halvan av året hoppas jag kunna extra-amortera mer på Nordea. Skulle jag lyckas slänga in 20 K extra där totalt blir det ju 50 K mindre vid nyår när det är dags att sammanfatta året igen
. Det är främst försäljning jag ska börja ta tag i igen för att få in extra slantar.UC är inte så betydelsefullt för mig för tillfället, men ju alltid intressant att ha koll på så jag följer det nästan dagligen. Ligger på 0.3 i riskprognos och 686 i UC-score just nu. Vilket ju är bra, men det ska bli spännande att se hur det påverkas när mina tre ff från Nordea försvinner i höst. Tror jag kan komma ner till 0.2 igen och hoppas komma över 700 i score. Det är också en milstolpe
