Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ekonomiskt läge och målsättning

Snabbt svar nu bara @LånaUtanPapper

Bra poäng där att även mina försäljningar och allmänna sortering (har så sjukt med grejer, blir mest trött när jag tänker på det, strutsbeteende deluxe) kan kräva mer konkret planering. Senaste två åren har det blivit ungefär som när man planerar att spara det som blir kvar av lönen i slutet av månaden innan den nya lönen landar. Det blir ingenting sparat (eller sorterat/sålt). Det krävs en mer konkret plan innan ett nytt mind set är etablerat.

Kul att du nämnde Serieboden förresten. När jag var i mellanstadieåldern och började samla på (då svenska) serier i mitten av 1980-talet var jag där minst en gång i veckan på mina rundor runt om i stan efter nya tidningar. Och det ligger kvar ännu. Numera är jag utflyttad från Stockholm sedan länge, men brukar kika in ibland när jag är på besök av rent nostalgiska skäl :)

Stort tack för YT-tipsen, ska kolla på de under dagen!

Senast ändrad:
Lät chatGPT göra en liten sammanräkning över hur mycket det skulle påverka om jag lyckades amortera 3000 kr extra i månaden. Väldigt inspirerande. Jag skulle bli klar drygt 4 år tidigare och tjäna in 110-130 K i räntekostnader :)

Bilagor

• Screenshot_20260806-123228.png
    Screenshot_20260806-123228.png
    239.5 KB · Visningar: 21
  • Screenshot_20260806-123240.png
    Screenshot_20260806-123240.png
    273.8 KB · Visningar: 21
Med 5000 extra i månaden skulle jag tjäna in typ 170 K i räntekostnader och vara klar 5 år och 7 månader tidigare än idag. I princip omöjlig amorteringstakt måhända, men väldigt peppande att se.

det vore ju fantastiskt om jag kunde kapa totalen med några 100 K på säg ett år.

Med 5000 extra i månaden skulle jag tjäna in typ 170 K i räntekostnader och vara klar 5 år och 7 månader tidigare än idag. I princip omöjlig amorteringstakt måhända, men väldigt peppande att se.
Säg inte att det är omöjligt!

Kan du kapa 200.000 under 2026/2027 med hjälp av försäljning och därmed förhandla ner räntan från 6,75% till säg 5,75% kommer naturliga amorteringsgraden att öka, månadskostnaden att minska, lånet minska, lönen troligen öka år efter år. Slår man ut det med en stor extra betalning från ev försäljning och lite ihärdigt amorterande så kan amorterings-snittet defintivt bli högre än 5000 kr i månaden extra från nuvarande nivåer.

Senast ändrad:
Säg inte att det är omöjligt!

Kan du kapa 200.000 under 2026/2027 med hjälp av försäljning och därmed förhandla ner räntan från 6,75% till säg 5,75% kommer naturliga amorteringsgraden att öka, månadskostnaden att minska, lånet minska, lönen troligen öka år efter år. Slår man ut det med en stor extra betalning från ev försäljning och lite ihärdigt amorterande så kan amorterings-snittet defintivt bli högre än 5000 kr i månaden extra från nuvarande nivåer.
Det är tusan sant :) Blir väldigt peppad. Även om det låter galet så får ju det här perspektivet till och med mitt megalån på Nordea att kännas hanterbart. Och det är ju mycket det allt handlar om tror jag, att kunna se olika saker (som en knivig lånesitation) ur olika vinklar och agera utifrån det. Det är därför det här forumet är så värdefullt tycker jag. Så lätt att bli den där fullvuxna elefanten som står fastbunden med en silkeslina utan att förstå hur stark hon är eftersom hon ända sedan barndomen haft föreställningen om att hon aldrig kan komma lös. Så lätt att fastna i vanmakt.

Bara att nu sätta ett första aggressivt mål att komma ner under 500 K vore ju fantastiskt att nå. Dels lättare att förhandla om lånet, dels att jag då för första gången på många långa år har lägre lån än inkomst. En bra bit kvar förstås, men siktet inställt!

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp