• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ett dussin anmärkningar men 500k+ i lön, var kan jag låna?

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Jag skulle vilja låna typ 50k på 3-5 år, tror ni att det kan vara möjligt? I så fall var? Jag är ogift, inga fastigheter, ett kreditkort med 25k på (cirka 20k utnyttjat), inga övriga lån eller krediter. Lön de senaste tre åren: 537k, 550k, 546k. 12 betalningsanmärkningar, varav den senaste från oktober - 16 (10 tv-licenser samt 2 enskilda små mål på några hundralappar). Inget historiskt skuldsaldo. Bör inte ha några förfrågningar, vare sig blanka eller andra.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 800
Poäng
9 787
Pantbank kanske.. vänta ut ett par så är kanske balanzia eller bluestep att tänka på
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Pantbank kanske.. vänta ut ett par så är kanske balanzia eller bluestep att tänka på

Är det så illa? :(

Det som jag eventuellt tänkte kanske var en förmildrande omständighet är att även om tolv betalningsanmärkningar antagligen är ett skrämmande antal, så rör det sig om ganska små belopp (in alles strax över 9000 kronor), och så är tio av dem från ett och samma ställe.

Arbetar alla efter någon schablon som innebär att man skall passa in i en mall annars är det kört, eller kan man ha sådan tur så att det hos något kreditinstitut sitter en människa som bedömer lite efter eget huvud, också?

Jag tänkte om det kanske var en framkomlig väg att argumentera kring att jag faktiskt har jobbat i femton år hos en arbetsgivare som inte lär lägga ned så länge jag lever, och att jag tjänar en bit över 30k efter skatt och bara har mig själv att försörja, så det bör gå att mäta ganska stora summor från ut min lön om jag väljer att missköta krediten...

Sedan en sak till, hur funkar detta med score? Jag har 24,6 enligt UC/Kreddy ("Mindre bra"), samtidigt som Tink säger 45 av 100 ("Hög betalningsförmåga"). Kan man dra nytta av att Tink gillar mig bättre, eller har det kreditbetyget ingen förankring i verkligheten?

Tacksam för all input jag kan få...



 
F

Fisrumpa

Gäst
Poäng: 0
Kolla svea de är ok med bet.anm men ej med skuldsaldo så det borde ju passa. Bra handläggare som kan lyssna. Hög ränta dock...
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Sökte nu och fick 15k av Frogtail på två år. Till ockerränta förstås, men ganska lindrigt ändå på en så liten summa. Och ingen UC tagen. Dock en bit från målet då jag som sagt hade tänkt mig att skrapa ihop 50k...

Har inte kollat med någon annan och är lite rädd för UC. Kan det funka att mejla och bolla förutsättningar med någon som vill ta en UC, och säga att om de redan på förhand vet det kommer att bli avslag, så struntar jag i att lämna in en formell ansökan? Kan de ta en UC ändå, även om jag uttryckligen säger att jag bara vill bolla siffror innan jag ansöker på riktigt?
 

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
360
Mottagna reaktioner
281
Poäng
437
Sökte nu och fick 15k av Frogtail på två år. Till ockerränta förstås, men ganska lindrigt ändå på en så liten summa. Och ingen UC tagen. Dock en bit från målet då jag som sagt hade tänkt mig att skrapa ihop 50k...

Har inte kollat med någon annan och är lite rädd för UC. Kan det funka att mejla och bolla förutsättningar med någon som vill ta en UC, och säga att om de redan på förhand vet det kommer att bli avslag, så struntar jag i att lämna in en formell ansökan? Kan de ta en UC ändå, även om jag uttryckligen säger att jag bara vill bolla siffror innan jag ansöker på riktigt?

Kolla Credway. Hyfsad ränta, 30 000 som högsta kredit, då betalar du 1500:-/månad. Tror dom tar creditsafe =syns inte på UC.
 

Lån Expert

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
25 Juli 2017
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
Kolla med Lendo, finns då 5 banker som kan hjälpa när man har anmärkningar.
Dock tas 1 UC
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Kolla med Lendo, finns då 5 banker som kan hjälpa när man har anmärkningar.
Dock tas 1 UC

Fast funkar det med så många anmärkningar som jag har, eller finns det en absolut gräns som man inte får gå över? Det verkar vara många som säger att det går bra med betalningsanmärkningar, men gäller det även om man - som jag - har ett dussin, eller är det bara för den som har haft "otur" och dragit på sig någon enstaka?

Jag kanske skulle ha skuggan av en chans att argumentera för min sak, men då krävs det ju att handläggaren har mandat att förhandla med mig också... Jag tycker förstås själv att det är en förmildrande omständighet att beloppet ändå är ganska litet, och att jag har skött mig i snart ett år, men alla ser det väl inte så.

Får man massor av nya brevvänner om man söker via Lendo förresten? Jag har läst om folk som fått en massa UC-kopior och låneförslag medelst gammaldags papperspost; jag ser nog helst att allt sköts elektroniskt...
 

Lån Expert

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
25 Juli 2017
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
Ja det är inte antalet som har påverkan, handläggare kommer göra allt dom kan för att få in bud för dig, det är så dom tjänar sin lön.
Utav dessa 5 banker tror jag 4 erbjuder bank id signatur samt efaktura.
Men om du inte har kivra eller liknande får du uc omfrågandekopior i brevlådan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp