• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ett rejält tillbakasteg. Allt kommer rasa - HJÄLP!!!

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Efter alla dessa jävla år med en ständig kamp och panik såg jag ljuset i tunneln, efter 5 månader som spelfri, inga nya krediter, skulder och skit såg jag en framtid igen.
Fram tills idag.

Det som har hänt är att Canoxa Capital skickat 11.000 till Kronofogden som direkt blivit ett skuldsaldo. Dom menar på att jag skrev på ett godkännande betalningföreläggande 2013.

Till saken hör att jag helt ärligt inte fått ett enda brev av Canoxa/Extralånet dessa 5 åren. Inte ett enda.
På KFM står det såhär angående preskriberad skuld :

  • du erkänner skulden genom att till exempel betala ränta eller amortering eller ber om en avbetalningsplan.
  • du får ett skriftligt krav eller en påminnelse om skulden från borgenären
  • borgenären ansöker om verkställighet hos oss.

Inget av detta har 2013-2018 blivit uppfylld. 1:an och 3:an kontrolleras lätt.
Men hur i hela friden ska jag bevisa punkt två att jag har fått brev av dom?!

Vad ska jag göra nu för att inte detta ska bli mitt fall? Folket jag är skyldig pengar har gett mig året ut, skulle jag nu få ett nytt skuldsaldo i 24 månader är allting över. Jag hade fallit på mållinjen. Snälla hjälp mig med vilka råd och tips som helst.
Det jag har gjort nu är att mailat KFM där jag motsätter mig detta med anledning utav just preskriptionstiden. Kan jag göra något mer?

Hur brukar dessa tvister sluta, har du inblick @Lasseman
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Helt sanslöst att man kan använda ett betalningsföreläggande ifrån 2012 för att driva in en skuld 2018.
Hoppas någon har tips :(
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Den senaste inbetalningen från dig som vi mottagit var på 1066kr 2013-04-22.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Skriver pm till dig terry!

Tack.
Känns precis som att hela min värld rasade samman.
Höll på att falla ihop när jag fick notisen i Tink.
Detta kan få förödande konsekvenser för mig.
Jag har direkt bestridit till KFM med stöd i preskriptionstiden. Det som talar för min fördel är att punkt och 1 och 3 finns loggat. Dom har skrivit att att dom mottagit senaste betalningen 2013 och KFM säger att dom först nu fick verkställigheten.
Nu återstår punkt 2 dvs om dom har skickat brev till mig, rekommenderat har dom inte gjort. Nu kommer dom säga dom skickat 7-8 brev genom åren. Vi får se vad som kommer hända men jag måste lösa detta fort som fan.
 

Fina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
1 Augusti 2018
Meddelanden
1 177
Mottagna reaktioner
589
Poäng
597
Tack.
Känns precis som att hela min värld rasade samman.
Höll på att falla ihop när jag fick notisen i Tink.
Detta kan få förödande konsekvenser för mig.
Jag har direkt bestridit till KFM med stöd i preskriptionstiden. Det som talar för min fördel är att punkt och 1 och 3 finns loggat. Dom har skrivit att att dom mottagit senaste betalningen 2013 och KFM säger att dom först nu fick verkställigheten.
Nu återstår punkt 2 dvs om dom har skickat brev till mig, rekommenderat har dom inte gjort. Nu kommer dom säga dom skickat 7-8 brev genom åren. Vi får se vad som kommer hända men jag måste lösa detta fort som fan.
Jag förstår det! :( Har skickat pm nu och håller verkligen tummarna att detta löser sig för dig! Jag har varit med om samma sak och jag fick rätt!
 

Gnetaren

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
9 Augusti 2018
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
177
Poäng
347
Jobbigt… Jag tror inte man kan göra mer än du redan gjort(överklagat). Jag skulle nog först ringa kronofogden (så att jag vet vad jag ska och INTE ska skriva i överklagan) och sedan överklaga men jag har inte riktigt koll på hur det är med skulden. Har du betalat av något på den? När? Hade ni någon överrenskommelse om avbetalningsplan som du inte följt och hur länge sedan var det du hörde av dem?

Om du inte hört av dem på 5 år, fråga kronofogden om preskriptionstid på Preskriptionsavbrott
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Grejen är den att det räcker med 3 år tydligen.
Om jag skrev på betalningsföreläggandet 2012 men inte hört något ifrån varesej KFM eller Canoxa sedan dess, kan jag fortfarande hävda preskriptionstid?

Tydligen är det som så att ärendet nu först kommer till KFM - Sen kontaktar dom Canoxa. Sen om Canoxa säger dom skickat brev så går det till Tingsrätten.
Så oavsett vad kommer jag alltså att dras med det här felaktiga skuldsaldot i flera månader?

Dom kan visserligen hävda dom har skickat brev till mig men jag har inte fått ett enda. Kanske för jag var skriven på en adress men bodde på en annan under tiden...
 

zzzaf

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
13 September 2012
Meddelanden
208
Mottagna reaktioner
58
Poäng
177
Terry var precis det här som hände mig. Med ghotia som jag skrev pm åt dig om. Blev tyvärr så att jag var tvungen betala in beloppet. Efter att ha tjorvat i över 2 månader..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp