• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ett rejält tillbakasteg. Allt kommer rasa - HJÄLP!!!

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Jepp körde på att jag inte fått brev. Men det kunde skicka kopior på fakturor som var för varje år. Vilket man hade kunnat skapa själv i efterhand.

Grejen är dock att Gothia/Arvato är avsevärt mycket mer seriösa än Canoxa Capital där du inte ens kan logga in för att se din faktura...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 666
Poäng
4 477
Preskriptionstid
De flesta skulder till staten preskriberas efter fem år. Skatteverket kan ansöka om att preskriptionen ska förlängas.

För konsumentfordringar är preskriptionstiden tre år. Privat telefonräkning och postorderskuld är exempel på konsumentfordringar. Det finns också skulder som framstår som en konsumentfordran men som inte anses vara det. Ett sådant exempel är Trafikförsäkringsföreningens krav på trafikförsäkringsavgift enligt trafikskadelagen som har en preskriptionstid på tio år.

Övriga enskilda fordringar t.ex. skuld till privatpersoner eller fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev, exempelvis banklån, har en preskriptionstid på tio år.

Källa:
https://www.kronofogden.se/Preskription.html
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Mitt är väl en så kallad konsumentfodring?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Detta var en fruktansvärd nyhet, mår rent ut sagt illa och kan inte alls fokusera på jobbet.
Nu blir ett en jävla massa mail och samtal, eventuellt en TR-förhandling med.
Fan vad allt känns orättvist nu.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Alltså vill man sabba någons liv går det att sätta detta i system. Köpa upp småskulder som man varannat år skickar för verkställan till KFM. Då får man som privatperson hela tiden en aktiv anmärkning och hamnar utanför samhället.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Alltså vill man sabba någons liv går det att sätta detta i system. Köpa upp småskulder som man varannat år skickar för verkställan till KFM. Då får man som privatperson hela tiden en aktiv anmärkning och hamnar utanför samhället.

Här var det snudd på ännu värre för lånet togs 2012. Jag skrev på föreläggandet 2013 till KFM.
Sen var det knäpptyst i mer än 5 år, nästan 6 år tog det och BOOM en skuld att betala uppstår hos KFM.
Frågan är där jag hoppas Lasseman kan belysa är huruvida jag kan hävda preskription i det läget och framförallt hur mina utsikter är.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Kommer inte ge mig här, vill bara veta att jag har teoretiskt chans. Kommer anlita revisorer och jurister. Sen får jag hoppas att Canoxa "backar" nu när KFM skickar att jag har invändningar med stöd i preskriptionen.
Det hade dock förvånat mig eftersom dom lär ju hävda att dom skickat brev hem till mig.
Frågan är hur många dom kommer säga dom skickat.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Hatar verkligen att bolag kan ta tillbaka fakturor dem har lämnat till kronofogden. Det gör ett helvete för alla som hamnar dit. Har utmätning till 15/12 sen är jag skuldfri ber till gudarna att det inte kommer något mer då.

Är helt omöjligt och hålla reda på vad man lånat och vad man har betalt för folk som har sms-lån av 90% av alla bolag. Helst när du ska hitta information om betalningsr från 2012-2014..


Hoppas verkligen det löser sig för dig terry. Efter allt du har gjort för att få ett normalt liv så förtjänar du verkligen ett slut nu.
Håller helt med. Fastän jag har stenkoll på allt och satt in i pärmar, samt gjort olika Excelblad, är det snudd på omöjligt att följa skulderna, som trillas fram och tillbaka mellan olika inkassobolag. Har flera skulder som varit med i löneutmätningen från början, men som sedan dragits tillbaka och ligger och tickar räntepengar, det får man inga besked om utan måste själv hålla reda på. Trots att jag med jämna mellanrum beställer skuldspecifikationer från KFM, dels för att se hur skulderna utvecklas, dels för att se om någon fallit ifrån och i så fall vad som händer med den skulden. Enda sättet att få riktig koll är skuldsanering tyvärr.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Ringt Canoxa.
Dom säger om jag swishar in 8000 kommer dom begära rättelse och återkalla skulden. La mina sista pengar på det nu.
Hoppas att dom håller vad dom lovat och skuldsaldot rättas bort.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp