• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Få bort ränta skulder kronofogden!

Robnye

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
25 Februari 2015
Meddelanden
50
Mottagna reaktioner
20
Poäng
102
Hur fick du igenom detta? Kunde du betala in en större klumpsumma till var och en?
Jag började med att skriva ett riktigt snyft brev till den största av mina skulder. La alla kort på bordet, sa att jag bara behöver en enda chans annars får dem dra tillbaka allt till där de låg innan.
Till gothia betalade jag av några små skit grejer först på typ 800 st på 3 olika. Sen skickade jag ett mail där jag hänvisade till dessa betalning för att visa att jag va på gång.
Till intrum fick jag betala 5000kr för att dem skulle återkalla 146.000 från kronofogden och sen 2000kr i månad och fryst ränta.

har inte betalat en krona i klumpsumma men ändå lyckats få ner beloppen och fryst räntan.
Hade jag haft en klumpsumma hade jag kunnat få bort mer.
Men min tanke är ju att få bort allt från KFM först vilket gör att jag kommer bort från utmätningen sen kommer jag kunna spara ganska mkt och när jag har tillräcklig summa för att betala av kapitalbelopp så kommer jag erbjuda mig att betala allt så dem stryker räntan och allt blir kallt.

märker att allt är helt individuellt och man ska inte helt o hållet lyssna o göra som andra. Har sett många som säger att gothia är omöjliga men för mig räckte de med ett Mail och sen följde jag upp med ett samtal.
En bra ingång är att referera till ngt. Ring upp o säg typ ” jag va tidigare i kontakt med din kollega Anna (bara hitta på ett namn) och pratade om en avbetalningsplan, tyvärr så blev de inget då… ” sen spinner du vidare på de, för då kan dem inte säga att dem inte gör avbetalningsplaner.
Ge inte upp! Man får igenom i princip allt om man bara orkar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nickenyfiken

Kunnig medlem
Poäng: 247
Blev medlem
15 Januari 2013
Meddelanden
269
Mottagna reaktioner
81
Poäng
247
Jag började med att skriva ett riktigt snyft brev till den största av mina skulder. La alla kort på bordet, sa att jag bara behöver en enda chans annars får dem dra tillbaka allt till där de låg innan.
Till gothia betalade jag av några små skit grejer först på typ 800 st på 3 olika. Sen skickade jag ett mail där jag hänvisade till dessa betalning för att visa att jag va på gång.
Till intrum fick jag betala 5000kr för att dem skulle återkalla 146.000 från kronofogden och sen 2000kr i månad och fryst ränta.

har inte betalat en krona i klumpsumma men ändå lyckats få ner beloppen och fryst räntan.
Hade jag haft en klumpsumma hade jag kunnat få bort mer.
Men min tanke är ju att få bort allt från KFM först vilket gör att jag kommer bort från utmätningen sen kommer jag kunna spara ganska mkt och när jag har tillräcklig summa för att betala av kapitalbelopp så kommer jag erbjuda mig att betala allt så dem stryker räntan och allt blir kallt.

märker att allt är helt individuellt och man ska inte helt o hållet lyssna o göra som andra. Har sett många som säger att gothia är omöjliga men för mig räckte de med ett Mail och sen följde jag upp med ett samtal.
En bra ingång är att referera till ngt. Ring upp o säg typ ” jag va tidigare i kontakt med din kollega Anna (bara hitta på ett namn) och pratade om en avbetalningsplan, tyvärr så blev de inget då… ” sen spinner du vidare på de, för då kan dem inte säga att dem inte gör avbetalningsplaner.
Ge inte upp! Man får igenom i princip allt om man bara orkar.
Tack för pepp!! Har lyckats med överenskommelser med 5 av 6 fordringsägare varav Gothia var dem som svarade ja först. Inväntar svar från den sista. Så visst går det.
 

Nickenyfiken

Kunnig medlem
Poäng: 247
Blev medlem
15 Januari 2013
Meddelanden
269
Mottagna reaktioner
81
Poäng
247
Vilka 6 har du?
Jag har en kvar hos partner inkasso men den e heeeeelt omöjliga !
Jag har också ett ärende hos Partner Inkasso (Viaconto) och de vägrar att dra tillbaka från KFM. Måste betala hela summan till dem. Mitt stora problem är Lowell (Collector lån) de är inte så medgörliga. Intrum och Gothia svarade positivt. Har två ärenden hos Gothia (Ifa Finance). Så nu måste jag tänka om lite. Kan köpa att jag får löneutmätning men vill inte få bostaden utmätt. Så det lutar åt att lösa Collector och låta övriga dela på löneutmätningen. Inte optimalt då jag skulle vilja få skuldsaldot nollat.
 

Kattmatt

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
23 Januari 2023
Meddelanden
132
Mottagna reaktioner
18
Poäng
72
Hur stor del var till gothia?. Jag har ganska mkt till dem 4 olika ärenden, känns tröstlöst men går ju att försöka kanske. De är stora summor på min totala skuld på 600 tusen som ligger hos gothia. Även intrum ligger hos kronofogden på kanske 120 tusen. Får jag bort dessa vilket verkar helt jövla omöjligt så kan jag kanske få ngn anhörig att ta resten så att hela utmätningen försvinner och jag kan lägga ca 8000 kr på dessa istället?
 

Kattmatt

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
23 Januari 2023
Meddelanden
132
Mottagna reaktioner
18
Poäng
72
Hej!
Jag har nu ett skuldsaldo hos kronofogden på 714.000kr

dem gör utmätning på min lön och jag får behålla 12690kr varje månad! Det belopp som kfm drar tänker inte ens räntan.
Turen jag har är att jag jobbar på restaurang och får dricka ca 15-18 tusen i månaden.
Jag har 8 ärenden hos KFM idag varav 5 st inkasso bolag.
Jag vill bara bli av med räntan och göra en avbetalningsplan.
Jag kommer kunna jobba extra och ha en inkomst på ca 45.000kr efterskott vilket gör att jag kan betala av ca 15-20 tusen i månaden.
Hur går jag lättats tillväga för att få bolagen att kalla tillbaka ärenden från KFM?
Det är : intrum, Gothia, axactor, partner inkasso och ps inkasso o juridik.

Självklart vill jag även bli av med en del ränta, det kanske är 450.000 bara i ränta av den totala summan på 714.000.
Skulderna har jag haft över 7 år och inte många 100 lappar har inbetalats.
Hade jag haft 350.000 och kunna betala av all kapital belopp hade de självklart varit en enklare situation att förhandla.
Jag behöver bli av med ärendena på KFM så jag kan du få ut en bra lön. Annars ser jag inte nån mening med att anstränga mig då allt bara får på räntan och inget minskar.

Är de ngn som har gjort ngt liknande?
Har erfarenhet av detta?
Tacksam för svar
Hur mkt betalar du varje månad i utmätning?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp