Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Förbehåll 2023

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 747
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Meddelanden
22 852
Mottagna reaktioner
16 192
Poäng
10 747
Nu är vi inte långt bort innan beloppen för 2023 justeras.
Bör offentliggöras inom 2-3 veckor.

Vad tror ni?

• 5 158 kronor för en ensamstående vuxen
  • 8 520 kronor för makar eller jämställda
  • 2 756 kronor för barn 0–6 år
  • 3 308 kronor för barn 7–10 år
  • 3 860 kronor för barn 11–14 år
  • 4 411 kronor för barn 15 år eller äldre.

Dessa beloppen gäller nu. Hade blivit aningen förvånad om inte t.e.x. för makar eller jämställda går upp till ca 9.000 nu med inflationen och dom skyhöga matkostnaderna i beaktning eller vad tror ni?

Spännande blir det!
Jag hoppas beloppet för ensamstående ökar ungefär som inflationen, dvs läggs strax över 5500 kr.

Om man kollar bakåt på 3 år så har dom bara höjt 200 krcmax hoppas på mer i år. Tycker också som ensamstående är mycket tuft. Hade varit bra nån gång i framtiden om man fick betalningsfri månad juni och i december. För löneutmätning

Du frågade om det senast igår tror jag? Det brukar komma någon vecka in in december.
Ändringar i löneutmätning något senare.

Jag frågar inte när justeringarna offentliggörs det läste jag igår. Därav 2-3 veckor.

Det jag är nyfiken på är vilka belopp som kommer att bli aktuella, huruvida man kommer ta hänsyn till inflation t.e.x.

Du frågade om det senast igår tror jag? Det brukar komma någon vecka in in december.
Ändringar i löneutmätning något senare.
Ändras detta på automatisk sen för de med skuldsaneringen med?! Och vet du hur det funkar med beloppen för mil ersättningen eftersom de ska höjas till 25 kr om man får för man åker till jobbet måste man ansöka om det eller höjs det med automatisk?

Ändras detta på automatisk sen för de med skuldsaneringen med?! Och vet du hur det funkar med beloppen för mil ersättningen eftersom de ska höjas till 25 kr om man får för man åker till jobbet måste man ansöka om det eller höjs det med automatisk?

Kan inte tänka mig att det ändras, det saknas vad jag vet stöd för omprövning initierade av kfm.

Jag frågar inte när justeringarna offentliggörs det läste jag igår. Därav 2-3 veckor.

Det jag är nyfiken på är vilka belopp som kommer att bli aktuella, huruvida man kommer ta hänsyn till inflation t.e.x.

Du får försöka leta tillbaka till meddelandena från början av 90talet om det ska gå att göra någon sorts vettig analys, det är det enda som jag kommer på som är jämförbart

Ok! Inte för bränslet heller ? Är ju en stor skillnad på 18,50 och 25kr
Ja det är stor skillnad.
Det saknas som sagt stöd vad jag vet för omprövning initierad från kfms sida.

Ja det är stor skillnad.
Det saknas som sagt stöd vad jag vet för omprövning initierad från kfms sida.
Ok! Har inge beslut än utan väntar på betalplan mitten av dec misstänker jag att de kan komma. Kan de va så att de räknar på dom nya beloppen då eller är de det gamla som gäller till års skiftet ?

Ok! Har inge beslut än utan väntar på betalplan mitten av dec misstänker jag att de kan komma. Kan de va så att de räknar på dom nya beloppen då eller är de det gamla som gäller till års skiftet ?

Dom räknar påndet som gäller vid beslutstillfället.

Ok, så de kommer räkna på det som är nästa år då eftersom jag inte kommer få beslut förens nästa år?
Det är förslaget det grundas på då det gäller även när beslut om skuldsanering kommer så nej det kan bli det som gäller nu om det inte ändras innan ditt förslag kommer.

Det är förslaget det grundas på då det gäller även när beslut om skuldsanering kommer så nej det kan bli det som gäller nu om det inte ändras innan ditt förslag kommer.
Ok ok! Så om de kommer ut att förbehållsbeloppet höjs 2023 och jag får förslaget mitten av dec så kommer de inte räkna på det nya? Varken på bränslet eller förbehållsbeloppet. Bränslet är de som är mest drygt då de skiljer så mycket från verkligheten förbehållsbeloppet gör inte mig så mycket så egentligen

Ok ok! Så om de kommer ut att förbehållsbeloppet höjs 2023 och jag får förslaget mitten av dec så kommer de inte räkna på det nya? Varken på bränslet eller förbehållsbeloppet. Bränslet är de som är mest drygt då de skiljer så mycket från verkligheten förbehållsbeloppet gör inte mig så mycket så egentligen
Förslaget räknas utifrån de förutsättningar som är nu.
Ändras det så får du ompröva.

Både och, det gör ju att löneutmätning pågår länge. Jag vill bli klar så snabbt det bara går.
Beror hur mycket skulder man har jag har 1.4 miljoner betala in 12000 varje månad sjunker inger ökar dessutom. 5100 som ensamstående minus elen 900 kr knappt 4200 kr kvar o leva på är tuft.

Beror hur mycket skulder man har jag har 1.4 miljoner betala in 12000 varje månad sjunker inger ökar dessutom. 5100 som ensamstående minus elen 900 kr knappt 4200 kr kvar o leva på är tuft.

Japp, vi sitter i olika båtar. Så mer flexibla regler vore önskvärt.
Är inte skuldsanering bästa vägen ur dina skulder?

Japp, vi sitter i olika båtar. Så mer flexibla regler vore önskvärt.
Är inte skuldsanering bästa vägen ur dina skulder?
Provade första gången i somras fick avslag dom tyckte var föra nya skulder cirka 2 år gammal plus lyxkonsumtion talar emot en sanering enligt den handläggaren. Får prova nästa år igen med skuldsanering och se då.

Provade första gången i somras fick avslag dom tyckte var föra nya skulder cirka 2 år gammal plus lyxkonsumtion talar emot en sanering enligt den handläggaren. Får prova nästa år igen med skuldsanering och se då.
Vad hade du lyxat till då?

Nu är vi inte långt bort innan beloppen för 2023 justeras.
Bör offentliggöras inom 2-3 veckor.

Vad tror ni?

• 5 158 kronor för en ensamstående vuxen
  • 8 520 kronor för makar eller jämställda
  • 2 756 kronor för barn 0–6 år
  • 3 308 kronor för barn 7–10 år
  • 3 860 kronor för barn 11–14 år
  • 4 411 kronor för barn 15 år eller äldre.

Dessa beloppen gäller nu. Hade blivit aningen förvånad om inte t.e.x. för makar eller jämställda går upp till ca 9.000 nu med inflationen och dom skyhöga matkostnaderna i beaktning eller vad tror ni?
Jag får behålla 127 kr per dag före skatt
fick jag beslut om för två dagar sen.. detta grundas på att min andra hälft tjänar så mycket,

Nej jag ville veta vad lyxkonsumtionen bestod i. Inte hört om så många sådana avslag
Kronofogdens bedömning
Du har tagit lån för att finansiera lyxkonsumtion av kapitalvaror. Att en stor del
av dina skulder har uppkommit på detta sätt och nära i tiden talar starkt emot en
skuldsanering för dig..

Kronofogdens bedömning
Du har tagit lån för att finansiera lyxkonsumtion av kapitalvaror. Att en stor del
av dina skulder har uppkommit på detta sätt och nära i tiden talar starkt emot en
skuldsanering för dig..
Vad hade du införskaffat för lyx/kapitalvaror då?

Kronofogdens bedömning
skuldsanering för dig..
Om du säljer de sk lyxvarorna och betalar av lån så kanske det går
Hat faktiskt inte hört ett avslag pga det innan då många som söker skuldsanering är av just överkonsumtion.

Hört att krf väntar på att göra nya betalplaner nu för att de väntar på nya siffrorna. Bör ju vara en indikation på att det kan skilja sig ganska mkt. Kollar man prisbasbeloppet och höjningen där så skulle jag gissa att en ökning med 350-400kr för en ensamstående - min gissning!

Hört att krf väntar på att göra nya betalplaner nu för att de väntar på nya siffrorna. Bör ju vara en indikation på att det kan skilja sig ganska mkt. Kollar man prisbasbeloppet och höjningen där så skulle jag gissa att en ökning med 350-400kr för en ensamstående - min gissning!

Så kanske dom gör, var har du hört det?
Tuff avvägning ändå, i andra vågskålen är alla som ringer stup i kvarten för att fråga om man snart är klar.

Det görs väl varje år? Förbehållsbeloppen justeras mer el mindre årligen och ny ”betalplan” skickas ut, så det är väl ingen skillnad mot föregående år… ?!

Skillnaden i år är misstänker jag att beloppen kan skilja sig mer annars är detta ingenting ovanligt.

Det görs väl varje år? Förbehållsbeloppen justeras mer el mindre årligen och ny ”betalplan” skickas ut, så det är väl ingen skillnad mot föregående år… ?!
Jaha trodde inte krf själv initierade en ändring på en betalplan pga ändring av normalbeloppet.

går man igenom alla aktiva sku-san då? Låter osannorlikt :/

Jaha trodde inte krf själv initierade en ändring på en betalplan pga ändring av normalbeloppet.

går man igenom alla aktiva sku-san då? Låter osannorlikt :/
Nä inte Skuldsaneringen bara de med utmätning får nya förbehållsbelopp.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp