- Meddelanden
- 59
- Mottagna reaktioner
- 26
- Poäng
- 102
Nu är jag inte med här riktigt. Min man sökte förtids på skatten och fick ut den i början på feb iår. Nu kom skattebeskedet och står att han ska få tillbaka si och så mycket. Han har ju redan fått ut? Eller var det för nästa år eller vad?
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Alla räntor var kanske inte med första gången ?Nu är jag inte med här riktigt. Min man sökte förtids på skatten och fick ut den i början på feb iår. Nu kom skattebeskedet och står att han ska få tillbaka si och så mycket. Han har ju redan fått ut? Eller var det för nästa år eller vad?

- Meddelanden
- 1 583
- Mottagna reaktioner
- 540
- Poäng
- 627
Nu är jag inte med här riktigt. Min man sökte förtids på skatten och fick ut den i början på feb iår. Nu kom skattebeskedet och står att han ska få tillbaka si och så mycket. Han har ju redan fått ut? Eller var det för nästa år eller vad?
Står så innan, när sen utbetalning ska ske i vanliga fall kommer det stå på hans sida förtidsåterbetalning och summan han fick i förskott. Han behöver ju trots allt göra sin deklaration som vanligt. Där ser ni ju också om summan stämmer mot vad han fick eller om han ska få mer eller mindre.
- Meddelanden
- 1 469
- Mottagna reaktioner
- 424
- Poäng
- 557
Det låter väl inte omöjligt då redovisning av räntor osv tillkommit sedan du fick din förtidsutbetalning.
Sant,men blev så paff bara.... : )
- Meddelanden
- 168
- Mottagna reaktioner
- 23
- Poäng
- 112
För mig står det 16.000 på deklarationen jag fick 11.000 utbetalt i början på februari. Antar att jag får de 5000 som är upp till 16 utbetalt bara?I januari fick jag förtids återbetalning av skatten. Och nu kollade jag min inkomst deklaration o de står att jag ska få tillbaka nästan fem tusen, nån som varit med om samma??:/
- Meddelanden
- 168
- Mottagna reaktioner
- 23
- Poäng
- 112
Jag fattar inte riktigt de här, jag fick också förstidsåterbetslning. På 11.000, nu står det att jag ska få tillbaka 16.000 på deklarationen, är det 5000 jag får tillbaka då eftersom jag redan fått 11.000 utbetalt?I januari fick jag förtids återbetalning av skatten. Och nu kollade jag min inkomst deklaration o de står att jag ska få tillbaka nästan fem tusen, nån som varit med om samma??:/
Om det inte någonstans framgår att du redan har fått 11.000;- utbetalat så är det 5.000;- du får. I annat fall så skulle den totala summan att få tillbaka vara 27.000;- (vilket borde framgå).Jag fattar inte riktigt de här, jag fick också förstidsåterbetslning. På 11.000, nu står det att jag ska få tillbaka 16.000 på deklarationen, är det 5000 jag får tillbaka då eftersom jag redan fått 11.000 utbetalt?
- Meddelanden
- 168
- Mottagna reaktioner
- 23
- Poäng
- 112
Nej det står 0 där, jag jämkade 4 månader förra året, sedan upphörde det på grund av missförstånd från lönekontoret men jag orkade inte göra om o göra rätt så jag lät det vara, Annars hade jag själv kunnat räknat ut hur beloppet att få tillbaka bör varade tidigt utbetalda borde ligga som ett underskott på skattekontot? i så fall borde det vara 5000 till..
Men som jag uppfattat det så är det några stycken på forumet som fått förtidsåterbetalning, finns det ingen som kan bekräfta att deras redan utbetalda belopp också står med under "belopp att få tillbaka" ?
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Jag tror du kommer få det beloppet som du fick i deklarationen faktisktNej det står 0 där, jag jämkade 4 månader förra året, sedan upphörde det på grund av missförstånd från lönekontoret men jag orkade inte göra om o göra rätt så jag lät det vara, Annars hade jag själv kunnat räknat ut hur beloppet att få tillbaka bör vara
Men som jag uppfattat det så är det några stycken på forumet som fått förtidsåterbetalning, finns det ingen som kan bekräfta att deras redan utbetalda belopp också står med under "belopp att få tillbaka" ?
- Meddelanden
- 222
- Mottagna reaktioner
- 89
- Poäng
- 237
Som jag förstår det, baserat på ungefär samma tråd om detta från 2020 och ren logik så är ”belopp att få tillbaka” inte justerat för förtidsåterbetalning, utan bara hur deklarationen skulle se ut oavsett. Har man fått en förtidsåterbetalning om säg 10 tkr, och det står ”belopp att få tillbaka” 13 tkr får man tillbaka mellanskillnaden dvs 3 tkr. Deklarationen justeras inte för förtidsåterbetalning, om den mot förmodan gör det borde det finnas en post som heter ”förtidsåterbetalning” i uträkningen som visar vad man ska få tillbaka.
@tussan ringde Skatteverket och frågade om detta förra året och fick i alla fall detta svar hur det sedan blev vet jag inte, fick du betala tillbaka förra året @tussan
känns sjukt att det redan gått ett år känns som igår samma diskussion för 2020 var live and kickin 😛
@tussan ringde Skatteverket och frågade om detta förra året och fick i alla fall detta svar hur det sedan blev vet jag inte, fick du betala tillbaka förra året @tussan
känns sjukt att det redan gått ett år känns som igår samma diskussion för 2020 var live and kickin 😛
- Meddelanden
- 222
- Mottagna reaktioner
- 89
- Poäng
- 237
I januari fick jag förtids återbetalning av skatten. Och nu kollade jag min inkomst deklaration o de står att jag ska få tillbaka nästan fem tusen, nån som varit med om samma??:/
Du var med om exakt samma sak förra året,
https://www.lånforum.se/threads/fic...-nu-står-de-att-ja-ska-få-tillbaka-mer.13391/
- Meddelanden
- 5
- Mottagna reaktioner
- 2
- Poäng
- 7
Hej!
En kanske dum fråga gällande ansökan av förtidsåterbetalning av skatt då jag aldrig gjort detta..
gällande uppgiften A-skatt för ovanstående inkomstår Av banker m.fl gjorda skatteavdrag på räntor och utdelningar, vad ska man fylla i där? Är det det totala beloppet man betalt i ränta under 2021? Kan man ta hjälp av förra årets deklaration då man har ungefärligt lika många lån nu med samma ränta?
En kanske dum fråga gällande ansökan av förtidsåterbetalning av skatt då jag aldrig gjort detta..
gällande uppgiften A-skatt för ovanstående inkomstår Av banker m.fl gjorda skatteavdrag på räntor och utdelningar, vad ska man fylla i där? Är det det totala beloppet man betalt i ränta under 2021? Kan man ta hjälp av förra årets deklaration då man har ungefärligt lika många lån nu med samma ränta?
- Meddelanden
- 5
- Mottagna reaktioner
- 2
- Poäng
- 7
Någon som har koll på detta?
Det totala under 2021 (blanda inte in 2020).Någon som har koll på detta?
Om du ansöker innan du fått din inkomstdeklaration bifogar du handlingar som styrker inkomster, utgifter och gjorda skatteavdrag. Har du fått din inkomstdeklaration bifogar du en kopia av den efter att du gjort eventuella tillägg.
- Meddelanden
- 526
- Mottagna reaktioner
- 397
- Poäng
- 487
Är det värt att söka förtidsåterbetalning nu? Skulle verkligen underlätta att få pengarna nu inom kort än 4-7 april. Skäl, nära inkasso - kronofogden.
Det gjorde jag förra året.
Skrev att jag ville betala av skulder innan de hamnar hos inkasso/kronofogden.
Det var inga problem.
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Du måste ange en siffra i fältet för ränta. Vet du inte så är det bra att ta reda på, annars ser du det till veckan när deklaration kommer.Måste man redovisa vad man har betalst i ränta när man ansöker? Måste jag då ringa och fråga varje lånebolag och inkasso och fråga om vad jag har betalst i ränta?
- Meddelanden
- 1 939
- Mottagna reaktioner
- 922
- Poäng
- 787
Behöver man redovisa det? Alltså skicka underlag med anökan? Eller bara skriver det man tror man har betalt. Jag vill skicka ansökan så fort som möjligtDu måste ange en siffra i fältet för ränta. Vet du inte så är det bra att ta reda på, annars ser du det till veckan när deklaration kommer.
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Behöver man redovisa det? Alltså skicka underlag med anökan? Eller bara skriver det man tror man har betalt. Jag vill skicka ansökan så fort som möjligt
Underlag kan väl vara bra men jag vet inte vad som gäller
- Meddelanden
- 72
- Mottagna reaktioner
- 13
- Poäng
- 52
Vad hade du för underlag för att visa att du nästan var där? Kontoutdrag + fakturor på lån?Det gjorde jag förra året.
Skrev att jag ville betala av skulder innan de hamnar hos inkasso/kronofogden.
Det var inga problem.
- Meddelanden
- 72
- Mottagna reaktioner
- 13
- Poäng
- 52
Måste man förresten skicka med post, går det att skicka digitalt på något sätt? Står att man ska skicka till närmaste skattekontor.Vad hade du för underlag för att visa att du nästan var där? Kontoutdrag + fakturor på lån?
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Måste man förresten skicka med post, går det att skicka digitalt på något sätt? Står att man ska skicka till närmaste
Post gäller
- Meddelanden
- 526
- Mottagna reaktioner
- 397
- Poäng
- 487
Vad hade du för underlag för att visa att du nästan var där? Kontoutdrag + fakturor på lån?
Jag hade ingenting alls. Skrev bara att jag var på gränsen att hamna hos Kfm och skulle vilja betala av mina lån innan dom hamnar där.
Var ingen som hörde av sig och frågade.
Jag gjorde så här när jag skickade in.
Jag tog ut alla mina lönespec. för hela året.
Skrev på ett ungefär både vad min arbetsgivare betalat in i skatt och tog siffran från förra årets deklaration när jag skule fylla i hur mycket jag betalat in till alla långivare.
Skickade sedan in allting med snigelpost.
Fick svar på Kivra att jag blivit beviljad att få utbetalning av skatten i förtid.
Men fick även tillbaka lite på skatten "som vanligt" sen också. Då min uträkning var för låg så fick jag runt 2-3000 till senare i April.
Fick hjälp från start till mål av @johanc84 med detta kom jag ihåg. Så han kan säkert svara på det mesta där.

- Meddelanden
- 1 589
- Mottagna reaktioner
- 1 110
- Poäng
- 867
Här finns all info om ens lön och vad man betalat in i skatt också.. per månad. Så det kanske sparar lite tidJag hade ingenting alls. Skrev bara att jag var på gränsen att hamna hos Kfm och skulle vilja betala av mina lån innan dom hamnar där.
Skrev på ett ungefär både vad min arbetsgivare betalat in i skatt och tog siffran från förra årets deklaration när jag skule fylla i hur mycket jag betalat in till alla långivare.
Fick svar på Kivra att jag blivit beviljad att få utbetalning av skatten i förtid.
Men fick även tillbaka lite på skatten "som vanligt" sen också. Då min uträkning var för låg så fick jag runt 2-3000 till senare i April.
Fick hjälp från start till mål av @johanc84 med detta kom jag ihåg. Så han kan säkert svara på det mesta där.![]()
Se dina inkomstuppgifter
Du kan löpande under året se de uppgifter som din arbetsgivare och andra utbetalare har lämnat till Skatteverket om inkomst och avdragen skatt.
- Meddelanden
- 1 939
- Mottagna reaktioner
- 922
- Poäng
- 787
Jag ska skicka ansökan också på måndag. Har ring skatteverket och de skickade utt min inomst för 2021 och vad jag har betalat för skatt.
Problemet är att jag inte har några ränteuppgifter. Jag tror att jag har betalat samma som 2020. Kan jag bara ange det utan underlag?
Problemet är att jag inte har några ränteuppgifter. Jag tror att jag har betalat samma som 2020. Kan jag bara ange det utan underlag?
- Meddelanden
- 72
- Mottagna reaktioner
- 13
- Poäng
- 52
Tack! Så de krävde inget underlag för skulder etc? Då provar jag imorgon!Jag hade ingenting alls. Skrev bara att jag var på gränsen att hamna hos Kfm och skulle vilja betala av mina lån innan dom hamnar där.
Fick hjälp från start till mål av @johanc84 med detta kom jag ihåg. Så han kan säkert svara på det mesta där.![]()
- Meddelanden
- 526
- Mottagna reaktioner
- 397
- Poäng
- 487
Tack! Så de krävde inget underlag för skulder etc? Då provar jag
Nej, ingenting mer än mina lönespec skickade jag med. Sen var det bara vänta tills svaret i Kivra kom.
Gör det! Lycka till!

- Meddelanden
- 1 939
- Mottagna reaktioner
- 922
- Poäng
- 787
Räknas räntorna man betalar till inkasso också?Nej, ingenting mer än mina lönespec skickade jag med. Sen var det bara vänta tills svaret i Kivra kom.
Gör det! Lycka till!![]()
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Räknas räntorna man betalar till inkasso också?
Japp
- Meddelanden
- 72
- Mottagna reaktioner
- 13
- Poäng
- 52
Skickat blankett+lönespec med post. Får se hur det går. Tack!Nej, ingenting mer än mina lönespec skickade jag med. Sen var det bara vänta tills svaret i Kivra kom.
Gör det! Lycka till!![]()
- Meddelanden
- 161
- Mottagna reaktioner
- 46
- Poäng
- 156
Skickade du för hela året? Haft 2 olika jobb och kan inte komma åt de ena lönespecarna. Kan man kanske skicka 3 senaste? Från förra året?Skickat blankett+lönespec med post. Får se hur det går. Tack!
- Meddelanden
- 1 589
- Mottagna reaktioner
- 1 110
- Poäng
- 867
Du har all löneinformation på vad din arbetsgivare betalat in per månad i skatt på dig och din lönSkickade du för hela året? Haft 2 olika jobb och kan inte komma åt de ena lönespecarna. Kan man kanske skicka 3 senaste? Från förra året?
- Meddelanden
- 161
- Mottagna reaktioner
- 46
- Poäng
- 156
Du menar på skatteverket? Är det den informationen du skickat?Du har all löneinformation på vad din arbetsgivare betalat in per månad i skatt på dig och din lön
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.