V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 207
Årets medlem
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 736
- Poäng
- 1 207
Ändrar dem så bör det inte vara någon skillnad.Hej, vaknade till meddelande i Kivra om ändrad uppgift idag (kan ju tro aprilskämt) men det är EXAKT samma uppgift, ska ringa SKV men någon hsft så och fått pengar i april?
- Meddelanden
- 1 128
- Mottagna reaktioner
- 349
- Poäng
- 517
Hände mig 2 år sen. Gjorde inget och fick pengarna i april ändåHej, vaknade till meddelande i Kivra om ändrad uppgift idag (kan ju tro aprilskämt) men det är EXAKT samma uppgift, ska ringa SKV men någon hsft så och fått pengar i april?
- Meddelanden
- 6
- Mottagna reaktioner
- 1
- Poäng
- 6
Ja fick samma brev idag, ringde skatteverket, de har skickat samma uppgift 2 gånger vilket gör totala beloppet är felaktigt, en ändring som gjorts, även om de återkallar den nya uppgiften måste deklarationen skickas in pånytt och skatteåterbäring kommer därmed inte efter påsk
- Meddelanden
- 1 128
- Mottagna reaktioner
- 349
- Poäng
- 517
Jag fick en ändring för 2 år sedan. Den ändringen var från 5k till 10 k I ränta. Jag gjorde inget och fick pengarna i aprilJa fick samma brev idag, ringde skatteverket, de har skickat samma uppgift 2 gånger vilket gör totala beloppet är felaktigt, en ändring som gjorts, även om de återkallar den nya uppgiften måste deklarationen skickas in pånytt och skatteåterbäring kommer därmed inte efter påsk
V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 207
Årets medlem
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 736
- Poäng
- 1 207
Ahh justja!Ja fick samma brev idag, ringde skatteverket, de har skickat samma uppgift 2 gånger vilket gör totala beloppet är felaktigt, en ändring som gjorts, även om de återkallar den nya uppgiften måste deklarationen skickas in pånytt och skatteåterbäring kommer därmed inte efter påsk
Det är för att ändringen skett nu. Hade den skett innan deadline för inlämning så hade det inte varit någon konstighet. Men nu behöver man godkänna igen.
- Meddelanden
- 6
- Mottagna reaktioner
- 1
- Poäng
- 6
De va nog för att du faktiskt betalat 10k i ränta, det har inte jag, jag har betalat 4000 och de har rapporterat den summan 2 gånger, har inte betalat 8000kr ränta,Jag fick en ändring för 2 år sedan. Den ändringen var från 5k till 10 k I ränta. Jag gjorde inget och fick pengarna i april
loggar jag in på skatteverket är den inte inskickad längre, måste skickas in pånytt och därmed inte kvalad för tidig utbetalning nästa vecka
- Meddelanden
- 1 128
- Mottagna reaktioner
- 349
- Poäng
- 517
Men jag fick ändringen för 2 år sen den 3 april. Men fick ändå pengarna i april? Hur går det ihop då?De va nog för att du faktiskt betalat 10k i ränta, det har inte jag, jag har betalat 4000 och de har rapporterat den summan 2 gånger, har inte betalat 8000kr ränta,
loggar jag in på skatteverket är den inte inskickad längre, måste skickas in pånytt och därmed inte kvalad för tidig utbetalning nästa vecka
- Meddelanden
- 6
- Mottagna reaktioner
- 1
- Poäng
- 6
Kan inte svara på de men måste man skicka in pånytt efter 31 Mars så är den ändrad eller försent inskickad för tidig utbetalning, behövde du inte skicka in deklaration igen så…Men jag fick ändringen för 2 år sen den 3 april. Men fick ändå pengarna i april? Hur går det ihop då?
- Meddelanden
- 212
- Mottagna reaktioner
- 60
- Poäng
- 197
Har också fått inatt från Skatteverket. Deklarationen behöver skrivas under igen. Problemet är att summan som står är samma som redan står på deklarationen men den gamla är inte borttagen så det blir dubbelt.
- Meddelanden
- 1 128
- Mottagna reaktioner
- 349
- Poäng
- 517
Men hur kan de göra såna här fel egentligen? Gör bankerna detta med flit? Eller hur kan sådana fel uppståHar också fått inatt från Skatteverket. Deklarationen behöver skrivas under igen. Problemet är att summan som står är samma som redan står på deklarationen men den gamla är inte borttagen så det blir dubbelt.
- Meddelanden
- 13
- Mottagna reaktioner
- 3
- Poäng
- 6
Samma har hänt för mig, har varit i kontakt med både facit och med skatteverket. Sitter för tillfället "on hold" med skatteverket då hon skulle dubbelkolla hur dom skulle göra och hur jag ska göra.
För läser man i brevet så står det "Om uppgifterna stämmer behöver du inte göra nånting". Men om ni kollar sidan så är det precis som att den vill att man ska skicka in deklarationen igen. Killen jag pratade med på skatteverket först sa att det här ser väldigt märkligt ut och missvisande.
En intressant grej som hände då jag pratade med facit var att jag inte identifierade mig överhuvudtaget, Så frågade jag: Men vad är den summan som är rätt som ni har dragit i ränta? - Då nämnde hon exakt den summan det skulle vara och även min mailadress, känns extremt oseriöst och ej okej någonstans.
Återkommer då jag har mer info
För läser man i brevet så står det "Om uppgifterna stämmer behöver du inte göra nånting". Men om ni kollar sidan så är det precis som att den vill att man ska skicka in deklarationen igen. Killen jag pratade med på skatteverket först sa att det här ser väldigt märkligt ut och missvisande.
En intressant grej som hände då jag pratade med facit var att jag inte identifierade mig överhuvudtaget, Så frågade jag: Men vad är den summan som är rätt som ni har dragit i ränta? - Då nämnde hon exakt den summan det skulle vara och även min mailadress, känns extremt oseriöst och ej okej någonstans.
Återkommer då jag har mer info
- Meddelanden
- 13
- Mottagna reaktioner
- 3
- Poäng
- 6
Snabb uppdatering efter jag pratat med skatteverket:
Handläggaren hos skatteverket sa till mig att "Rör ingenting" vi är kontakt med Facit och vi har en dialog med dem. Hon skulle höra av sig till mig direkt dom hade mer info.
Min motfråga blev "kommer dethär att påverka när jag får min skatteåterbäring"
Hennes svar: Inte nödvändigtvis iom att du skickat in i tid och inte gjort några ändringar, men jag tar med mig den frågan och återkommer såfort jag vet mer
Handläggaren hos skatteverket sa till mig att "Rör ingenting" vi är kontakt med Facit och vi har en dialog med dem. Hon skulle höra av sig till mig direkt dom hade mer info.
Hennes svar: Inte nödvändigtvis iom att du skickat in i tid och inte gjort några ändringar, men jag tar med mig den frågan och återkommer såfort jag vet mer
- Meddelanden
- 1 128
- Mottagna reaktioner
- 349
- Poäng
- 517
Jag gjorde inget 2024 och fick som sagt då ändå pengarna i april.Snabb uppdatering efter jag pratat med skatteverket:
Har som tur är inte fått någon ändring detta år... Än...
- Meddelanden
- 724
- Mottagna reaktioner
- 320
- Poäng
- 487
Tack för du kollar upp och jag skickade in i tid innan 31 mars så känns ju förjävligt om de skickar in SAMMA igen och så får maj inte pengar klara vecka för 524 kr…Snabb uppdatering efter jag pratat med skatteverket:
- Meddelanden
- 13
- Mottagna reaktioner
- 3
- Poäng
- 6
Hoppas du slipper ändringar! Jag är mest glad att jag betalade av allt hos facit, deras hemsida fungerar aldrig och deras app är ett skämt, och nu detta strul på detJag gjorde inget 2024 och fick som sagt då ändå pengarna i april.
Har som tur är inte fått någon ändring detta år... Än...
dom bör byta it ansvarig asap- Blev medlem
- 1 april 2026
- Meddelanden
- 13
- Mottagna reaktioner
- 3
- Poäng
- 6
Stay strong! Vi får hoppas dom löser det på bästa sätt för ossTack för du kollar upp och jag skickade in i tid innan 31 mars så känns ju förjävligt om de skickar in SAMMA igen och så får maj inte pengar klara vecka för 524 kr…

- Meddelanden
- 1 128
- Mottagna reaktioner
- 349
- Poäng
- 517
Ja man har hört mycket om facit. Riktiga skojareHoppas du slipper ändringar! Jag är mest glad att jag betalade av allt hos facit, deras hemsida fungerar aldrig och deras app är ett skämt, och nu detta strul på detdom bör byta it ansvarig asap
- Meddelanden
- 724
- Mottagna reaktioner
- 320
- Poäng
- 487
Nu kom detta SMS;
Hej,
Ett tekniskt fel medförde att ränteuppgifter under gårdagen rapporterades dubbelt till Skatteverket. Vi har uppmärksammat detta och skickat in en begäran om rättelse.
Enligt Skatteverket behöver du inte vidta någon åtgärd, och vi återkommer om vi skulle få information som innebär någon förändring.
Vänliga hälsningar,
Facit Bank
Hej,
Ett tekniskt fel medförde att ränteuppgifter under gårdagen rapporterades dubbelt till Skatteverket. Vi har uppmärksammat detta och skickat in en begäran om rättelse.
Enligt Skatteverket behöver du inte vidta någon åtgärd, och vi återkommer om vi skulle få information som innebär någon förändring.
Vänliga hälsningar,
Facit Bank
- Meddelanden
- 13
- Mottagna reaktioner
- 3
- Poäng
- 6
Fick svar från skatteverket också.
"Hej!
Skatteverket vill informera dig att du behöver inte göra någonting åt den kontrolluppgift som du tidigare ringt in till oss om via Skatteupplysningen
Det kommer inte heller att påverka möjligheten att få slutskattebesked och återbäring i början av april, förutsatt att enbart godkänt din deklaration"
"Hej!
Skatteverket vill informera dig att du behöver inte göra någonting åt den kontrolluppgift som du tidigare ringt in till oss om via Skatteupplysningen
Det kommer inte heller att påverka möjligheten att få slutskattebesked och återbäring i början av april, förutsatt att enbart godkänt din deklaration"
- Meddelanden
- 6
- Mottagna reaktioner
- 1
- Poäng
- 6
Står det fortfarande ändrad, ej inskickad för er när ni loggar in på skatteverket?Fick svar från skatteverket också.
"Hej!
- Meddelanden
- 34
- Mottagna reaktioner
- 7
- Poäng
- 31
Jag har fått ändring av Facit men min står som inskickad. Kommer jag få återbäringen i april?Står det fortfarande ändrad, ej inskickad för er när ni loggar in på skatteverket?
- Meddelanden
- 1 128
- Mottagna reaktioner
- 349
- Poäng
- 517
Så länge du inte gjort några andra ändringar så får du i aprilJag har fått ändring av Facit men min står som inskickad. Kommer jag få återbäringen i april?
- Meddelanden
- 6
- Mottagna reaktioner
- 1
- Poäng
- 6
Även om det står högst upp med röd text ”ändrad, ej inskickad” pga faceit?Så länge du inte gjort några andra ändringar så får du i april
- Meddelanden
- 1 128
- Mottagna reaktioner
- 349
- Poäng
- 517
Det kan jag inte svara på.Även om det står högst upp med röd text ”ändrad, ej inskickad” pga faceit?
- Meddelanden
- 34
- Mottagna reaktioner
- 7
- Poäng
- 31
Facit hade rapporterat in 2438:- två gånger. Innebär det att jag kan räkna av 2438:- från den totala summan jag ska få tillbaka? Låt oss säga att jag får 20 000:- i återbäring blir den slutgiltiga summan 17 562:- då?Så länge du inte gjort några andra ändringar så får du i april
- Meddelanden
- 13
- Mottagna reaktioner
- 3
- Poäng
- 6
Min står också som inskickad överst, och scrollar man ner en bit står det:
"Uppgiften är ny eller ändrad
8.8 Ränteutgifter för lån utan säkerhet"
Sen är det som att man kan skicka in den igen.
Påpekade detta då jag pratade med skatteverket att det var väldigt otydligt och förvirrande och båda de handläggarna jag pratade med där höll med iom att i brevet står det att om du håller med om ändringen så behöver du inte göra nånting.
Jag kommer dock inte röra detta alls nu och förhoppningsvis så får vi alla i april
Påpekade detta då jag pratade med skatteverket att det var väldigt otydligt och förvirrande och båda de handläggarna jag pratade med där höll med iom att i brevet står det att om du håller med om ändringen så behöver du inte göra nånting.
Jag kommer dock inte röra detta alls nu och förhoppningsvis så får vi alla i april
- Meddelanden
- 724
- Mottagna reaktioner
- 320
- Poäng
- 487
Min står lika på så hoppasJag har fått ändring av Facit men min står som inskickad. Kommer jag få återbäringen i april?
- Meddelanden
- 724
- Mottagna reaktioner
- 320
- Poäng
- 487
Så har jag med resonerat att sitt lugnt i båten tills tydligare besked kommerMin står också som inskickad överst, och scrollar man ner en bit står det:
Ja. Jag har samma och fick till svar från SKV att det inte gör någon skillnad så länge du har skickat in och fått en kvittens, det är den dom kommer gå efter.Även om det står högst upp med röd text ”ändrad, ej inskickad” pga faceit?
Förstod det som att den kan synas som "ändrad, ej inskickad" ifall du har varit inne på den sidan och klickat runt, så är som ett "utkast" typ, vilket dom sa var missvisande.
- Meddelanden
- 1 128
- Mottagna reaktioner
- 349
- Poäng
- 517
Jag tror att om du godkände så räknas det som en ny, alltså efter datumet. Då tror jag inte du får pengarna i april.Jag godkände igen och har nu två kvittenser - en från 17 mars och en från idag. Nu har jag panik över att de bara kommer kolla den senaste och inte ta hänsyn till att det är Facit som har klantat sig…
Då Skatteverket uppmanat att inte göra något.
Men hoppas jag har fel för din skull
Jag pratade med Skatteverket och fick inte den uppmaningen… missade därför detta…Jag tror att om du godkände så räknas det som en ny, alltså efter datumet. Då tror jag inte du får pengarna i april.
Då Skatteverket uppmanat att inte göra något.
Men hoppas jag har fel för din skull
- Meddelanden
- 1 128
- Mottagna reaktioner
- 349
- Poäng
- 517
Folk verkar ha fått olika info.Jag pratade med Skatteverket och fick inte den uppmaningen… missade därför detta…
Känner mig så dum nu, borde bara ha väntat. Så mycket som hänger på denna återbäring… hoppas för allt i världen att de kan se mänskligt på detta och säkra återbäring även för oss som godkänt en andra gång.Folk verkar ha fått olika info.
- Meddelanden
- 1 128
- Mottagna reaktioner
- 349
- Poäng
- 517
Håller tummarna för dig.Känner mig så dum nu, borde bara ha väntat. Så mycket som hänger på denna återbäring… hoppas för allt i världen att de kan se mänskligt på detta och säkra återbäring även för oss som godkänt en andra gång.
Inget att känna sig dum över. Skatteverket måste får till bättre rutiner när sådant här sker. Tydligare info
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.