• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
2. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
3. Credifi - Lån utan UC
4. Ferratum - Lån utan UC
5. Compricer - Jämför lån (ny)
6. Brixo - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Binly - Lån utan UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
12. Vivus - Lån utan UC

Ferratum - Frågetråd

Ferratum

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
30 Maj 2012
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Jag betalade in i tid för 2 år sedan , min sambos gick till kfm varför får jag inte låna. Bara för att min sambo inte skött sin så blir jag straffat hade haft flera 10000 lån som jag återbetalt. Är bra om dessa vilkor står i avtalet

Hej,

Vänligen hör av dig till kundtjänst via epost eller via telefon 08-611 80 33 så tittar vi närmare på ditt fall.

Med vänliga hälsningar
Kundtjänst
Ferratum Sweden AB
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

svensson

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Vill bara säga att jag är helnöjd med ferratum
tog ca 7 min från det jag skickade SMS till att pengarna
"6000" fanns på mitt Nordea konto
 

krakelspektakel

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
16 December 2011
Meddelanden
524
Mottagna reaktioner
79
Poäng
247
Nej, Ferratum tar inte UC. Tror de använder BusinessCheck, det är iallafall ingen som listar förfrågningar.
Åtminstone när vi talar om SMS-lån.
 
K

Kundtjänst Ferratum

Gäst
Poäng: 0
Hej pet77

Ledsen för sent svar. Ferratum gör inte kreditkontroller via UC. Vi använder oss utav Creditsafe för inhämtandet av publik kreditinformation som en del av vår sammantagna kreditbedömning. Detta registreras endast hos leverantören och kan inte ses av tredje part.

Vänliga Hälsningar
Kundtjänst
Ferratum
 

zeback

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
30 Juli 2013
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
14
Poäng
62
Hade höga förhoppningar om att få lån hos ferratum efter läst lite på deras hemsida om att de accepterar betalningsanmärkningar såvida de inte är "nya". Dock lika svårt för mig att få lån här som hos vilken annan övrig smstjänst.

Har 2st anmärkningar från 2011 som alltså går ut iår, fast anställning och 380k i årsinkomst. Det jag åkte "dit" på var utmätningsförsök hos KFM 2011-06-01 dvs nästan 3 års sedan, trots att jag de senaste 24 månaderna inte haft skuldsaldo hos KFM.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Ferratum

Önskar att Ferratum hade ett entydigt och likalydande svar på en fråga, men beroende på vilken handläggare som svarar så skiljer svaren sig åt. Tycker inte heller att man på spärrade personer ska visa "ansök nu upp till 10 000 kronor". Det ska framgå TYDLIGT att man är spärrad när man loggar in. Dubbla budskap ska bort anser jag! Sen beroende på vilken handläggare man frågar så kan en del säga att man är spärrad två år, nästa säger 450 dagar och den tredje svarar livsvarigt. Kanske vore på sin plats att komma överrens om ett likalydande och entydigt svar, alternativt att det på ens inloggningssida framgår. Kan kanske vara bra för er att redovisa på hemsidan under FAQ. Det är bara till fördel att vara tydlig, och har ni nu bestämt er för att sålla bort dåliga betalare (som betalat sent) så var tydlig med det och till sist så funderar jag över en fråga som står under FAQ och den lyder: "KAN JAG TA ETT SMSLÅN TROTTS (ja, det står trots med två t) ATT JAG HAR BETALNINGSANMÄRKNING?" och svaret av er är enl detta: "Om du har en eller flera betalningsanmärkningar så ställer vi lite speciella krav, anmärkningarna får inte vara nyare än 6 månader och du får ha max 6 anmärkningar. Om du uppfyller dessa vilkor så är du välkommen att skicka in en låneansökan. Vi godkänner alltså under vissa förutsättningar sms lån med betalningsanmärkning. Klicka här och ansök om lån med betalningsanmärkning"

Min fråga/fundering enl erat svar ovan är. Hur kan er policy vara att låna ut pengar till en person som har 6 st anmärkningar som är äldre än 6 månader när ni samtidigt spärrar personer 2 år till livsvarigt när betalning kommit för sent. Eran policy "krockar" lite med budskapet. Jag anser att en POLICY bör vara väl genomtänkt. Spärrar man personer flera år alt livsvarigt så kan man inte å andra sidan anse det okej att låna ut till en person som har flera betalningsanmärkningar sedan drygt halvåret tillbaka.

Mitt förslag är att ska ni fortsätta med policyn att låna ut till personer med betalningsanmärkningar så kan ni ju fundera på om ni bör släppa spärrarna på personer som ni lånat ut till men tjänat stora pengar på att få tillbaka det lånade beloppet. Jag kan tycka - om jag ser till er policy - att en spärr bör vara livsvarig där ni gjort kreditförlust, dvs där personen som lånat inte betalat tillbaka en krona och där utmätning inte gjort något resultat. Den personen ska ni aldrig ge möjlighet att överhuvud taget kunna registrera sig på er sida igen, men där ni får pengarna åter, trots att det är sent, där har ni trots allt fått in alla förseningsavgifter osv...Ni tjänar trots allt pengar på alla som betalar tillbaka även om pengarna kommer sent. Nu uppmuntrar jag inte folk att betala sent utan man ska naturligtvis betala inom utsatt tid, men här handlar hela inlägget om policys som "krockar" och skilda budskap från skilda handläggare. Bli tydligare!
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Hej Ferratum.

Hur länge är man spärrad efter att haft ett lån hos inkasso. Har varit spärrad sedan sommaren 2012.

Mvh Jonas
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Ferratum

Dom kommer att svara att du ska kontakta dom på mailen så får dom utreda, för beroende på vilken handläggare du pratar/mailar med så får du olika svar och ge dig inte den på att första svaret stämmer utan när du kommer till det datum dom sagt så kan dom komma på att lägga in en livstidsspärr.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Hej.

Det är enligt svensk lag olagligt att spara personuppgifter på privatpersoner efter att ett lån är återbetalt. Man får därmed inte som näringsidkare föra register på folk som man anser olämpliga till att låna eller där man riskerar att inte få betalt för fakturor. (PUL)

Man måste även enligt lag(som kreditgivare) motivera ett avslag och därför kan man inte hänvisa till tidigare historik, då ingen historik får förekomma.

Vill man utreda en persons tillgångar så får man göra en ny bedömning och därmed en ny kreditupplysning och efter detta ta ett beslut. Flertalet av våra aktörer rensar sina register efter att ni betalt er skuld vilket ni söker har mörkt då ni får ta nytt lån trots att det förra hamnat hos kfm.

Det följer därmed rådande lagstiftning. För att få bukt med detta så bör samtliga låntagare ta en register koll hos de aktörer ni har eller haft ett lån hos.

Trevlig helg!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp