• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ferratum Inkasso

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Otto84

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
17 Januari 2019
Meddelanden
193
Mottagna reaktioner
101
Poäng
297
Oj då. Jag hade totalt missat att ferratum bytt inkassobolag till Alektum. Detta var inte bra. Jag och min sambo har nämligen rekommenderat hennes mamma att låta Ferratum gå till inkasso då det har gått bra att få vettiga avbetalningsplaner hos Axactor med betydligt lägre ränta än hos ferratum.
Men nu gick det till Alektum. Skuld på ca 35000. Avbetalningsplan kunde beviljas på 6000kr i månaden i 6 månader. Inte ett öre mindre. Första betalningen senast nästa vecka annars kronofogden. Hon tackade nej och ska försöka igen då hennes pension knappt är högre än det månadsbelopp Alektum krävde. De hade tydligen tagit reda på att hon äger ett hus och tyckte då att hon skulle låna upp på huset, vilket hon har försökt men fått avslag. Verkar hopplöst att få till någon bättre uppgörelse med detta inkassobolag. :(
 
Senast ändrad:

BeritBubbla

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
16 Oktober 2020
Meddelanden
125
Mottagna reaktioner
36
Poäng
146
Oj då. Jag hade totalt missat att ferratum bytt inkassobolag till Alektum. Detta var inte bra. Jag och min sambo har nämligen rekommenderat hennes mamma att låta Ferratum gå till inkasso då det har gått bra att få vettiga avbetalningsplaner hos Axactor med betydligt lägre ränta än hos ferratum.
Men nu gick det till Alektum. Skuld på ca 35000. Avbetalningsplan kunde beviljas på 6000kr i månaden i 6 månader. Inte ett öre mindre. Första betalningen senast nästa vecka annars kronofogden. Hon tackade nej och ska försöka igen då hennes pension knappt är högre än det månadsbelopp Alektum krävde. De hade tydligen tagit reda på att hon äger ett hus och tyckte då att hon skulle låna upp på huset, vilket hon har försökt men fått avslag. Verkar hopplöst att få till någon bättre uppgörelse med detta inkassobolag. :(

Blir så upprörd när jag läser sånt här :( är i samma situation. Men kunde betala 1500 kronor i månaden och resten i slutet av juni. Förstår dock inte hur dom tänker när det rör sig om en pensionär... skickar dom det till kfm lär dom ju aldrig få några pengar sålänge hon lever. Sjukt men det kanske är så de resonerar
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 627
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 807
Mottagna reaktioner
598
Poäng
627
Jadu Alektum är inte alls lätta att ha och göra med. Strulig kundtjänst, orimliga avbetalningsplaner och otrevliga handläggare har man ju hört om. Själv är jag av den uppfattning att de kan stirra sig blinda på belopp,ja. Men om man verkligen trycker på att det är en pågående pandemi, att man har det tufft ekonomiskt, svårt att få det att gå ihop med mera så är de ibland samarbetsvilliga att iallafall flytta fram datumen lite. Hoppas det löser sig!
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Jadu Alektum är inte alls lätta att ha och göra med. Strulig kundtjänst, orimliga avbetalningsplaner och otrevliga handläggare har man ju hört om. Själv är jag av den uppfattning att de kan stirra sig blinda på belopp,ja. Men om man verkligen trycker på att det är en pågående pandemi, att man har det tufft ekonomiskt, svårt att få det att gå ihop med mera så är de ibland samarbetsvilliga att iallafall flytta fram datumen lite. Hoppas det löser sig!
Måste med utan tvekan säga att dom är dom hårdaste och mest otrevliga jag pratat med , max 3 eller 6 mån betalplan !
 

Jimmi85

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
4 December 2020
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
39
Poäng
147
Min skuld gick också till alektum. Redan i agusti månad och jag fick den i oktober. Skulden hade då ökat från 34 till 47. Dom ville absoulut inte gå med på en avbetalning under 6000 i månaden. tog tag i de o betala hela men ja från 34 tilö 47 är helt sjukt
 

Otto84

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
17 Januari 2019
Meddelanden
193
Mottagna reaktioner
101
Poäng
297
Betalplanen höll inte för svärmor. Så nu gick det till kronofogden. Vi har lyckats skrapa ihop 15000 som vi erbjudit att betala in mot att de återkallar ärendet men det är tvärstopp. Hela skulden på 32000 på en gång är det som gäller.
Då hon inte får ut mer än ca 8000 i pension per månad lär det ju dröja innan skulden är betald genom löneutmätning. Om de inte får för sig att göra utmätning på huset förstås. Huset som både jag, min sambo och svärmor bor i.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Betalplanen höll inte för svärmor. Så nu gick det till kronofogden. Vi har lyckats skrapa ihop 15000 som vi erbjudit att betala in mot att de återkallar ärendet men det är tvärstopp. Hela skulden på 32000 på en gång är det som gäller.
Då hon inte får ut mer än ca 8000 i pension per månad lär det ju dröja innan skulden är betald genom löneutmätning. Om de inte får för sig att göra utmätning på huset förstås. Huset som både jag, min sambo och svärmor bor i.
Om hon får ett utslag hos kronofogden så kan det gå att få avbetalningsplan efter utslaget ! Ring dom direkt när utslaget kommit !
 

Otto84

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
17 Januari 2019
Meddelanden
193
Mottagna reaktioner
101
Poäng
297
Hur funkar det med Alektum? Kan jag ringa angående hennes skuld eller måste hon ringa själv?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp