• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Fråga Låntagarnas

Låntagarnas

Låntagarnas officiella konto
Poäng: 86
Blev medlem
7 September 2020
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
24
Poäng
86
1 % i amortering är ju bra - planerar ni att fokusera på hjälpa med amortering enbart? Eller kommer ni kunna erbjuda exempelvis era låntagare en lägre ränta på hela lånet genom någon slags uppgörelse mellan er och den bank som låntagaren väljer?

skaffar ni liknande utbud som de större kör jag såklart genom er. Hoppas det verkligen återinvesteras också och att folk som är utsatta får en bättre möjlighet att göra något åt sina situationer.
Japp, 1% amortering är alltid något. Nu fokuserar vi på att hjälpa med amortering, det är det säkraste sättet att återinvestera vinsten till förmån för låntagarna (som vi har kommit på hittills).

Det vi även gör är att erbjuda kostnadsfri lånerådgivning. Det erbjuder vi alla låntagare, även de som inte använder vår förmedlingstjänst. I rådgivningen hjälper vi låntagarna att förhandla med nuvarande långivare (betalningsplan, ränta), eller på annat sätt optimera sin lånesituation.

Vi jobbar på för ett större bankutbud :)
Återinvesteringar: Vi har valt bolagsformen AB SVB som står för särskild vinstutdelningsbegränsning. Det betyder att vi inte kan tömma bolaget på pengar och allt måste återinvesteras. Det går inte att ändra.
Mvh Frej
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Japp, 1% amortering är alltid något. Nu fokuserar vi på att hjälpa med amortering, det är det säkraste sättet att återinvestera vinsten till förmån för låntagarna (som vi har kommit på hittills).

Det vi även gör är att erbjuda kostnadsfri lånerådgivning. Det erbjuder vi alla låntagare, även de som inte använder vår förmedlingstjänst. I rådgivningen hjälper vi låntagarna att förhandla med nuvarande långivare (betalningsplan, ränta), eller på annat sätt optimera sin lånesituation.

Vi jobbar på för ett större bankutbud :)
Återinvesteringar: Vi har valt bolagsformen AB SVB som står för särskild vinstutdelningsbegränsning. Det betyder att vi inte kan tömma bolaget på pengar och allt måste återinvesteras. Det går inte att ändra.
Mvh Frej

Man kan väl fortfarande plocka ut miljoner i lön utan att ta vinst?
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Hej Hmmm,
Vi kommenterar inte våra ersättningsnivåer (sekretess i bankavtalen). Generellt på marknaden ligger ersättningsnivåerna på cirka 3-8%. Vi tycker att det är för mycket, och vårt mål är att sänka dem för att få ner låntagarnas räntor.
Mvh Frej

Rätt galna ersättningar. Varför går inte alla långivare ihop och samäger en låneförmedlare?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 358
Mottagna reaktioner
13 444
Poäng
8 917
Tack för ditt stöd! Ja, det du beskriver är verkligen en långsiktig målbild för oss. Men på kort sikt: Vilka skulle du säga är de viktigaste att ansluta för att öka sannolikheten att beviljas?
Mvh Frej

Well. Efter att ha harvat runt i det här förbannande träsket i 15 år och dels tagit varje lån som finns (känns det som) och dels pratat med varenda jävla bank så skulle jag säga Santander,Marginalen,Wasa och Forex.
 

Låntagarnas

Låntagarnas officiella konto
Poäng: 86
Blev medlem
7 September 2020
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
24
Poäng
86
Man kan väl fortfarande plocka ut miljoner i lön utan att ta vinst?
Hej Hmmm,
teoretiskt är det möjligt att betala miljoner i lön till anställda, men bara om det är affärsmässigt motiverat. Dvs att miljonlönen skulle motsvara en marknadsmässig lön.
Att plocka ut vinster som lön istället för utdelning vore en förtäckt vinstutdelning, och är inte tillåtet. Det gör vi heller inte.
Mvh Frej
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 863
Mottagna reaktioner
1 631
Poäng
1 117
Jag har ett förslag som jag tror att nästan varenda person som tagit ett lån via Lendo och Advisa stört sig på i flera år här på forumet som ni kanske kan ändra på.
Mycket riktigt så tas det bara 1 UC enligt deras hemsida. Men oftast får man 2-3 bisnode förfrågningar utöver det och då från tre olika aktörer på marknaden.

Det är:

Sevenday
Nordax
Fellow Finance

Då jag och många till kämpar för att komma i rätt riktning, få bästa möjliga ränta och förutsättningar så är det sista vi behöver flera andra förfrågningar.
Mitt önskemål som säkerligen de flesta skulle tycka vara bra är om man kan välja att utesluta dessa 3 banker från en ansökan eftersom att dom separat tar 1 extra bisnode förfrågan varje gång.
Det gör rätt stor skillnad även på Bisnode betyget som man har att få en förfrågan från Sevenday, en från Nordax och en från Fellow Finance. Sen tar det ett helt år att bli av med dom. Dessa bisnode förfrågningar är inte bara av den typen som är osynliga heller. Utan förfrågningarna kommer från den plattform hos Bisnode som påverkar kreditbetyget.

Går det att utesluta dessa 3 nästa gång jag söker så kommer jag säkerligen söka hos Er. Har även sett någon som samarbetar med Risicum, dom tar också Bisnode.
 
Senast ändrad:

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Jag har ett förslag som jag tror att nästan varenda person som tagit ett lån via Lendo och Advisa stört sig på i flera år här på forumet som ni kanske kan ändra på.
Mycket riktigt så tas det bara 1 UC enligt deras hemsida. Men oftast får man 2-3 bisnode förfrågningar utöver det och då från tre olika aktörer på marknaden.

Det är:

Sevenday
Nordax
Fellow Finance

Då jag och många till kämpar för att komma i rätt riktning, få bästa möjliga ränta och förutsättningar så är det sista vi behöver flera andra förfrågningar.
Mitt önskemål som säkerligen de flesta skulle tycka vara bra är om man kan välja att utesluta dessa 3 banker från en ansökan eftersom att dom separat tar 1 extra bisnode förfrågan varje gång.
Det gör rätt stor skillnad även på Bisnode betyget som man har att få en förfrågan från Sevenday, en från Nordax och en från Fellow Finance. Sen tar det ett helt år att bli av med dom. Dessa bisnode förfrågningar är inte bara av den typen som är osynliga heller. Utan förfrågningarna kommer från den plattform hos Bisnode som påverkar kreditbetyget.

Går det att utesluta dessa 3 nästa gång jag söker så kommer jag säkerligen söka hos Er.

håller med
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 358
Mottagna reaktioner
13 444
Poäng
8 917
Helt enig med LånaUtanPapper.
 

Låntagarnas

Låntagarnas officiella konto
Poäng: 86
Blev medlem
7 September 2020
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
24
Poäng
86
Rätt galna ersättningar. Varför går inte alla långivare ihop och samäger en låneförmedlare?
Hej,
Det är något vi också tycker vore rimligt och som i teorin låter som en väldigt bra idé. Vi vet faktiskt inte varför det inte har gjorts men tror att det i praktiken skulle vara svårt för så många olika aktörer att samarbeta på ett effektivt sätt.
Mvh Andreas
 

Låntagarnas

Låntagarnas officiella konto
Poäng: 86
Blev medlem
7 September 2020
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
24
Poäng
86
Well. Efter att ha harvat runt i det här förbannande träsket i 15 år och dels tagit varje lån som finns (känns det som) och dels pratat med varenda jävla bank så skulle jag säga Santander,Marginalen,Wasa och Forex.
Tack för tipsen! Wasa Kredit har vi ombord och nu ska vi jobba ännu hårdare på att även få med Santander, Marginalen och Forex.
Mvh Andreas
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp