• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Fråga Låntagarnas

Låntagarnas

Låntagarnas officiella konto
Poäng: 86
Blev medlem
7 September 2020
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
24
Poäng
86
Jag har ett förslag som jag tror att nästan varenda person som tagit ett lån via Lendo och Advisa stört sig på i flera år här på forumet som ni kanske kan ändra på.
Mycket riktigt så tas det bara 1 UC enligt deras hemsida. Men oftast får man 2-3 bisnode förfrågningar utöver det och då från tre olika aktörer på marknaden.

Det är:

Sevenday
Nordax
Fellow Finance

Då jag och många till kämpar för att komma i rätt riktning, få bästa möjliga ränta och förutsättningar så är det sista vi behöver flera andra förfrågningar.
Mitt önskemål som säkerligen de flesta skulle tycka vara bra är om man kan välja att utesluta dessa 3 banker från en ansökan eftersom att dom separat tar 1 extra bisnode förfrågan varje gång.
Det gör rätt stor skillnad även på Bisnode betyget som man har att få en förfrågan från Sevenday, en från Nordax och en från Fellow Finance. Sen tar det ett helt år att bli av med dom. Dessa bisnode förfrågningar är inte bara av den typen som är osynliga heller. Utan förfrågningarna kommer från den plattform hos Bisnode som påverkar kreditbetyget.

Går det att utesluta dessa 3 nästa gång jag söker så kommer jag säkerligen söka hos Er. Har även sett någon som samarbetar med Risicum, dom tar också Bisnode.

Hej LånaUtanPapper och stort tack för ett bra tips!

Vi kanske ska lägga till en lista med våra samarbetande långivare där man kan exkludera de långivare man inte vill att ansökan ska skickas till. Inte alls dumt.

Vad tror du annars om att titta på en liknande lösning hos Bisnode som det finns hos UC (endast en förfrågan per ansökan)? Vi vet ju att det är många långivare som tar in kompletterande uppgifter från Bisnode och det blir nog svårt att ändra på. Men om vi kan minimera påverkan på kreditbetyget så vore kanske det en smart lösning?

Mvh Andreas
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 860
Mottagna reaktioner
1 624
Poäng
1 117
Hej LånaUtanPapper och stort tack för ett bra tips!

Vi kanske ska lägga till en lista med våra samarbetande långivare där man kan exkludera de långivare man inte vill att ansökan ska skickas till. Inte alls dumt.

Vad tror du annars om att titta på en liknande lösning hos Bisnode som det finns hos UC (endast en förfrågan per ansökan)? Vi vet ju att det är många långivare som tar in kompletterande uppgifter från Bisnode och det blir nog svårt att ändra på. Men om vi kan minimera påverkan på kreditbetyget så vore kanske det en smart lösning?

Mvh Andreas

Det vore toppen om man kunde välja att bocka av/bocka i vissa aktörer. Lite mer flexibel i sin ansökan om man inte vill att det ska påverka både UC och Bisnode betyget. Ex att jag vill söka med endast en UC och då bockar jag av Risicum, Nordax, Fellow Finance och Seven Day så att jag inte drar på mig bisnode förfrågningar.

Här har ni de aktörer som erbjuder lån via Bisnode. Toppen ide att kunna erbjuda även liknande lösning med endast en bisnode förfrågan. Eller kanske kombinerat att det tas 1 UC och 1 Bisnode för att få med alla lånerbjudande. Att man väljer allt själv helt enkelt.

Dessa aktörer finns hos Bisnode idag. Ska vara alla.

  • Wästgötafinans - (30.000 - 300.000 kr)
  • Anyfin (Bryggan) - 1000kr
  • (Get) Divide - 25.000kr upp till 50.000 har vi sett folk få via kundservice. Men ska erbjuda upp till 250.000 på sikt.
  • Fairlo - (2000 - 50.000kr)
  • ST1 Mastercard/Kontokredit - 5000 - 100.000 kr
  • Tryggkredit - (1000 - 30.000kr)
  • Pluskan - (5000 - 30.000kr)
  • Extralånet.se - (10.000 - 50.000kr)
  • Slantar - (10.000 - 30.000kr)
  • Primal Capital - (5000 - 35.000kr)
  • Creditstar - (5000 - 50.000kr)
  • Frogtail - (5000 - 40.000kr)
  • Kontantfinans - (3000 - 20.000kr)
  • Loanstep - (3000 - 25000kr)
  • Monara - (1000 - 30.000kr)
  • Risicum Kreditlån - (3000 - 50.000kr)
  • Risicum Lån - (3000 - 50.000kr)
  • Lånbutiken - (3000 - 50.000kr)
  • Monetti Flexilån - (3000 - 20.000kr)
  • Profilkredit - (10.000 - 25.000kr)
  • Säkerfinans Lån - (1000 - 30.000kr)
  • Snabbfinans Lån - (1000 - 30.000kr)
  • Mobillån Kredit - (1000 - 30.000kr)
  • Säkerfinans Kontokredit - (1000 - 25.000kr)
  • Snabbfinans Kredit - (1000 - 30.000kr)
  • Nätlån - (1000 - 10.000kr)
  • Flexkontot - (3000 - 20.000kr)
  • Monettilån - (2000 - 20.000kr)
  • Everyday+ - (1000 - 25.000kr)
  • forskottslon.se - (2000 - 10.000kr)
  • 38:an - (1000 - 4000kr)
  • Kredit365 - (2000 - 5000kr)
  • Saldo.se - (1000 - 5000kr

Get Divide och Creditstar är vi osäker på om dom tar nya ansökningar, men Get Divide kommer erbjuda upp till 250.000kr på sikt.

Risicum, Lånbutiken, Get Divide, Pluskan, Slantar, Nanokredit, Nanoflex. har stoppat sin utlåning helt för nya kunder. Nordcredit gissar jag kommer ta Bisnode när dom öppnar.

Kan vara en bra idé då många vill spara sitt UC betyg för att kunna ta UC samlingslån längre fram

Då att man kan söka hos alla som tar Bisnode via 1 bisnode förfrågan utan att UC. För de som väntar på bättre uc betyg vill gärna separera dessa för att få bättre förutsättningar till ett stort lån längre fram via uc förfrågan.
 
Senast ändrad:

Låntagarnas

Låntagarnas officiella konto
Poäng: 86
Blev medlem
7 September 2020
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
24
Poäng
86
Det vore toppen om man kunde välja att bocka av/bocka i vissa aktörer. Lite mer flexibel i sin ansökan om man inte vill att det ska påverka både UC och Bisnode betyget. Ex att jag vill söka med endast en UC och då bockar jag av Risicum, Nordax, Fellow Finance och Seven Day så att jag inte drar på mig bisnode förfrågningar.

Här har ni de aktörer som erbjuder lån via Bisnode. Toppen ide att kunna erbjuda även liknande lösning med endast en bisnode förfrågan. Eller kanske kombinerat att det tas 1 UC och 1 Bisnode för att få med alla lånerbjudande. Att man väljer allt själv helt enkelt.

Dessa aktörer finns hos Bisnode idag. Ska vara alla.

  • Wästgötafinans - (30.000 - 300.000 kr)
  • Anyfin (Bryggan) - 1000kr
  • (Get) Divide - 25.000kr upp till 50.000 har vi sett folk få via kundservice. Men ska erbjuda upp till 250.000 på sikt.
  • Fairlo - (2000 - 50.000kr)
  • ST1 Mastercard/Kontokredit - 5000 - 100.000 kr
  • Tryggkredit - (1000 - 30.000kr)
  • Pluskan - (5000 - 30.000kr)
  • Extralånet.se - (10.000 - 50.000kr)
  • Slantar - (10.000 - 30.000kr)
  • Primal Capital - (5000 - 35.000kr)
  • Creditstar - (5000 - 50.000kr)
  • Frogtail - (5000 - 40.000kr)
  • Kontantfinans - (3000 - 20.000kr)
  • Loanstep - (3000 - 25000kr)
  • Monara - (1000 - 30.000kr)
  • Risicum Kreditlån - (3000 - 50.000kr)
  • Risicum Lån - (3000 - 50.000kr)
  • Lånbutiken - (3000 - 50.000kr)
  • Monetti Flexilån - (3000 - 20.000kr)
  • Profilkredit - (10.000 - 25.000kr)
  • Säkerfinans Lån - (1000 - 30.000kr)
  • Snabbfinans Lån - (1000 - 30.000kr)
  • Mobillån Kredit - (1000 - 30.000kr)
  • Säkerfinans Kontokredit - (1000 - 25.000kr)
  • Snabbfinans Kredit - (1000 - 30.000kr)
  • Nätlån - (1000 - 10.000kr)
  • Flexkontot - (3000 - 20.000kr)
  • Monettilån - (2000 - 20.000kr)
  • Everyday+ - (1000 - 25.000kr)
  • forskottslon.se - (2000 - 10.000kr)
  • 38:an - (1000 - 4000kr)
  • Kredit365 - (2000 - 5000kr)
  • Saldo.se - (1000 - 5000kr

Get Divide och Creditstar är vi osäker på om dom tar nya ansökningar, men Get Divide kommer erbjuda upp till 250.000kr på sikt.

Risicum, Lånbutiken, Get Divide, Pluskan, Slantar, Nanokredit, Nanoflex. har stoppat sin utlåning helt för nya kunder. Nordcredit gissar jag kommer ta Bisnode när dom öppnar.

Kan vara en bra idé då många vill spara sitt UC betyg för att kunna ta UC samlingslån längre fram

Då att man kan söka hos alla som tar Bisnode via 1 bisnode förfrågan utan att UC. För de som väntar på bättre uc betyg vill gärna separera dessa för att få bättre förutsättningar till ett stort lån längre fram via uc förfrågan.

Hej igen och stort tack för insikterna! Det här springer vi på direkt och återkopplar när vi undersökt saken vidare med Bisnode.

Mvh Andreas
 
K

Klas

Gäst
Poäng: 0
Ni skriver att ni har en ränta upp till 14.95%. Är det någon maxgräns ni har satt till bankerna att dem inte får erbjuda högre? för kollar man bland annat på re:member, brocc m.fl. så har dem ju en högre maxränta än det.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 295
Mottagna reaktioner
689
Poäng
637
Jag ser faktiskt inte en enda anledning att söka via er. Ni har inte särskilt många banksamarbeten och de samarbeten ni har är med banker som inte har högre högstaränta än 14.9%. Om man som kund med dåligt kreditbetyg söker ett lån via er så är risken för ett avslag högre än hos någon av de andra förmedlarna. Bedömningen från bankerna är densamma, men eftersom ni har så få banksamarbeten och uppenbarligen inte särskilt många banker som tar högriskkunder så är ju chansen att man får ett lån via er lägre än hos en annan större aktör.

Det är som att jag startar en låneförmedlare idag med enbart Nordea, Swedbank och SEB som samarbeten och säger ”jag jobbar enbart med banker som inte har ockerräntor”. Jojo, men chansen att man som högbelånad och mindre kreditvärdig får ett lån beviljat är minimal. Då vänder man sig mycket hellre till större aktörer.
 

Låntagarnas

Låntagarnas officiella konto
Poäng: 86
Blev medlem
7 September 2020
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
24
Poäng
86
Ni skriver att ni har en ränta upp till 14.95%. Är det någon maxgräns ni har satt till bankerna att dem inte får erbjuda högre? för kollar man bland annat på re:member, brocc m.fl. så har dem ju en högre maxränta än det.
Hej Klas,
Bra fråga! Vi tycker att räntor över 15% bidrar till att försätta låntagare i en knepig situation. Det finns såklart undantag, men oftast är det ogynnsamt och ökar risken att fastna i en negativ skuldspiral.
Vårt mål är sänkta lånekostnader, och då ska vi försöka att bara förmedla billiga lån. Ja, 14.95% är en maxgräns vi har satt till bankerna att inte erbjuda högre. Vi tror att ett räntetak/maxgräns kommer att pressa ner bankernas räntor, för vissa banker direkt, och på lång sikt för alla banker. Det får vi bekräftat när vi för dialoger med bankerna.
Mvh Frej
 
Senast ändrad:

Låntagarnas

Låntagarnas officiella konto
Poäng: 86
Blev medlem
7 September 2020
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
24
Poäng
86
Jag ser faktiskt inte en enda anledning att söka via er. Ni har inte särskilt många banksamarbeten och de samarbeten ni har är med banker som inte har högre högstaränta än 14.9%. Om man som kund med dåligt kreditbetyg söker ett lån via er så är risken för ett avslag högre än hos någon av de andra förmedlarna. Bedömningen från bankerna är densamma, men eftersom ni har så få banksamarbeten och uppenbarligen inte särskilt många banker som tar högriskkunder så är ju chansen att man får ett lån via er lägre än hos en annan större aktör.

Det är som att jag startar en låneförmedlare idag med enbart Nordea, Swedbank och SEB som samarbeten och säger ”jag jobbar enbart med banker som inte har ockerräntor”. Jojo, men chansen att man som högbelånad och mindre kreditvärdig får ett lån beviljat är minimal. Då vänder man sig mycket hellre till större aktörer.
Hej Zaozi,
Tack för din fråga. Det är som du skriver: Låntagarnas låneförmedling passar inte alla. Om ett lån över 15% skulle förbättra din lånesituation här och nu så ska du självklart välja att ansöka hos en låneförmedlare som har många långivare som beviljar 15-30% ränta.

Generellt, om man har ett sämre kreditbetyg så finns det saker man kan göra för att förbättra det. I vår lånerådgivning hjälper vi låntagare att få en bättre lånesituation. Vi kartlägger nuvarande situation och upprättar en individuell plan för varje låntagare. Det vanligaste rådet vi brukar ge är att jobba med de långivare man har (återbetalningsplaner, ränteförhandling, osv) för att samtidigt jobba med att förbättra sitt kreditbetyg. Det är ganska sällan vi ser att ett nytt lån på över 15% faktiskt skulle förbättra nuvarande lånesituation.

Håller helt med, i extremvarianten "Vi jobbar bara med Swedbank/Nordea", så missar man målet och kan inte hjälpa tillräckligt många låntagare.

Mvh Frej
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 355
Mottagna reaktioner
13 439
Poäng
8 917
Har ni några nya banker på väg in eller är det dessa ni kommer att ha ett tag framgent?
 

Conrad

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
16 Januari 2019
Meddelanden
181
Mottagna reaktioner
72
Poäng
217
Hej Låntagarna! Bra initiativ, det behövs konkurrens och även hjälp för människor som har hamnat snett. Det jag kan sakna lite är en aktör som inte stenhårt går på kreditupplysning (jag vet att en måste göras). Jag saknar en aktör där jag kan få förklara min situation före ansökan och ha en rådgivare som stöttar mig hela vägen. Jag har personligen tex ett ganska bra Uc-score, inga betalningsanm osv, men jag har en hög skuldsättning..Även när jag söker samlingslån upplever jag dock att det är omöjligt att få lån på 600 000. Det känns som att det går på automatik (han är högt skuldsatt, nej tack!). Idag betalar jag drygt 10 000 kronor i månaden på skulder och att komma ner på kanske 5-6000 hade varit himmelskt. Tror ni att det kommer några aktörer som kanske satsar mer på personlig kontakt och förtroende framöver? (givetvis förstår jag att UC måste tas, och att uppgifter som jag lämnar måste verifieras).
 

Låntagarnas

Låntagarnas officiella konto
Poäng: 86
Blev medlem
7 September 2020
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
24
Poäng
86
Har ni några nya banker på väg in eller är det dessa ni kommer att ha ett tag framgent?
Hej,

Vi jobbar stenhårt med att få in fler banker och långivare och vi lovar att informera er här så fort någon ny ansluter sig.

Mvh Andreas
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp