• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Fråga om Exekutiv Auktion

Lill Stina

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
21 Mars 2021
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Min fastighet ska säljas på auktion pga mina skulder. Jag har alltid skött betalningarna till banken på fastighetslånen så där finns inget krav utan det är andra fordringsägare som kräver försäljning. Men kan dom sälja det ändå om budet blir lägre än bolånet?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Min fastighet ska säljas på auktion pga mina skulder. Jag har alltid skött betalningarna till banken på fastighetslånen så där finns inget krav utan det är andra fordringsägare som kräver försäljning. Men kan dom sälja det ändå om budet blir lägre än bolånet?
Här får @Lasseman gå in och korrigera, men ja, det går nog säkert!
Vi hade en i min förening i samma sits för några år sen, hem hade skött sig exemplariskt mot banken men avgifterna kom stötvis, dvs, hen betalade inte avgiften på ca sex månader, sedan smällde hen in 70.000 och så gick det fram och tillbaka. Hans lägenhet blev såld på exekutiv auktion för 1,1 miljoner, dock värderad till 2,2. Så visst går det...

gissar att allt hänger på vilka fordringsägare man har, vilka belopp, hur historiken ser ut och om man själv har gjort någon insats för att förbättra situation. Givetvis kanske också om det ens finns en rimlig chans för dom att få tillbaka pengarna.

vill du utveckla ditt inlägg med framförallt mer exakta siffror finns det nog ett fint gäng här som mer än gärna hjälper dig med ett mer exakt svar
 

Lill Stina

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
21 Mars 2021
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Jag och min man har skulder på ca 600k resp 800k utav div fordringsägare. Vi har alltid skött betalning till banken så därifrån finns det inget krav alls. Man har gjort en värdering till ca:750k, och vi har ett lån på huset på 400k så det finns ett stort övervärde. Men vad händer om man bara får bud på ex 400k, tar man det och fördelar ut på dom sökande och banken får snällt ta det dom får, och sedan blir man skyldig resten till dom med? Alternativ 2, Bud på 600k och banken får sitt och överskottet fördelas på oss båda med knappt 100k var efter avdrag för försäljningskostnader. Vi har idag en löneutmätning om totalt 23k/månad. Är det försvarbart då att sälja fastigheten när det beloppet motsvarar ca:5 månaders löneutmätning?

En annan fråga är hur det blir med en ev vinst eftersom vi köpte huset för 20år sedan för 175k. Får man den som en extra skuld på köpet?

Hoppas ni förstår vad jag menar, då jag har svårt att formulera mina tankar
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Min fastighet ska säljas på auktion pga mina skulder. Jag har alltid skött betalningarna till banken på fastighetslånen så där finns inget krav utan det är andra fordringsägare som kräver försäljning. Men kan dom sälja det ändå om budet blir lägre än bolånet?

Nej. Skyddsbeloppet blir kostnader+bolån
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Här får @Lasseman gå in och korrigera, men ja, det går nog säkert!
Vi hade en i min förening i samma sits för några år sen, hem hade skött sig exemplariskt mot banken men avgifterna kom stötvis, dvs, hen betalade inte avgiften på ca sex månader, sedan smällde hen in 70.000 och så gick det fram och tillbaka. Hans lägenhet blev såld på exekutiv auktion för 1,1 miljoner, dock värderad till 2,2. Så visst går det...

gissar att allt hänger på vilka fordringsägare man har, vilka belopp, hur historiken ser ut och om man själv har gjort någon insats för att förbättra situation. Givetvis kanske också om det ens finns en rimlig chans för dom att få tillbaka pengarna.

vill du utveckla ditt inlägg med framförallt mer exakta siffror finns det nog ett fint gäng här som mer än gärna hjälper dig med ett mer exakt svar

Du blandar och ger här lite..

En bostadsrätt kan säljas på 3 grunder, Tvångsförsäljning på föreningens begäran pga obetalda avgifter.
Utmätning med förmånsrätt för bolånet, pga obetalda bolån
Utmätning utan förmånsrätt, alltså för något annat, tex skatteskulder.
Lite osäker hur skyddsbeloppen (lägsta summa dom teoretiskt försäljning kan ske för) funkar vid tvångsförsäljning, vet inte om bolånet är garanterade fullbetalning då, är det pga bolånet det säljs bör bolånegivaren ha vetorätt om bud ska godtas eller icke.

Utmätning för tex skatt så måste bolånet täckas fullt.

Fastigheter kan gå på 2 sätt.
Betalningsfastställelse, det går då direkt från föreläggande/utslag till försäljning, passerar inte verkställighet för mer än tex visning. Bolånegivaren har veto om bud ska accepteras om inte dom får fullbetalning. Utmätning kan också ske för panthavares fordran om dom varit för långsam att begära försäljning.

Sedan kan det utmätas för tex skatter, då måste bolånet bli fullbetalt för att budet ska accepteras, det är lägsta teoretiska bud som godtas.

På fastigheter skulle jag gissa att ungefär 60% är pågrund av betalningsfastställelse, dvs obetalda bolån, resten utmätning.

På bostadsrätter är min uppfattning att det är väldigt då som säljs på grund av obetalda avgifter till föreningen, skulle gissa mindre än5%
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Du blandar och ger här lite..

En bostadsrätt kan säljas på 3 grunder, Tvångsförsäljning på föreningens begäran pga obetalda avgifter.
Utmätning med förmånsrätt för bolånet, pga obetalda bolån
Utmätning utan förmånsrätt, alltså för något annat, tex skatteskulder.
Lite osäker hur skyddsbeloppen (lägsta summa dom teoretiskt försäljning kan ske för) funkar vid tvångsförsäljning, vet inte om bolånet är garanterade fullbetalning då, är det pga bolånet det säljs bör bolånegivaren ha vetorätt om bud ska godtas eller icke.

Utmätning för tex skatt så måste bolånet täckas fullt.

Fastigheter kan gå på 2 sätt.
Betalningsfastställelse, det går då direkt från föreläggande/utslag till försäljning, passerar inte verkställighet för mer än tex visning. Bolånegivaren har veto om bud ska accepteras om inte dom får fullbetalning. Utmätning kan också ske för panthavares fordran om dom varit för långsam att begära försäljning.

Sedan kan det utmätas för tex skatter, då måste bolånet bli fullbetalt för att budet ska accepteras, det är lägsta teoretiska bud som godtas.

På fastigheter skulle jag gissa att ungefär 60% är pågrund av betalningsfastställelse, dvs obetalda bolån, resten utmätning.

På bostadsrätter är min uppfattning att det är väldigt då som säljs på grund av obetalda avgifter till föreningen, skulle gissa mindre än5%
Men rent generellt ska inte bolånet betalas först om den är pantsatt ?
 

Laaban

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
15 Oktober 2019
Meddelanden
391
Mottagna reaktioner
144
Poäng
327
Min fastighet ska säljas på auktion pga mina skulder. Jag har alltid skött betalningarna till banken på fastighetslånen så där finns inget krav utan det är andra fordringsägare som kräver försäljning. Men kan dom sälja det ändå om budet blir lägre än bolånet?
Men rent generellt ska inte bolånet betalas först om den är pantsatt ?

För oss blir det så + vinstskatt.... för eventuella pantbrev måste väl lösas för att ny köpare ska kunna ta över?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Men rent generellt ska inte bolånet betalas först om den är pantsatt ?

Nej, kostnader först, sedan bolån, om hela bolånet måste betalas beror på vem som begärt försäljningen/utmätningen. Är det bolånebanken så behöver inte hela lösas om dom går med på det och lite andra saker, är det utmätt för tex skatt måste bolånebanken få full täckning.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
För oss blir det så + vinstskatt.... för eventuella pantbrev måste väl lösas för att ny köpare ska kunna ta över?

Nja? Bolånet ska lösas, då frisläpps pantbreven, de flesta yrkar på fortsatt inteckningsansvar, så dom kan använda pantbreven för de nya lån dom ev tar upp.
Vinstskatten tas ingen hänsyn till.
 

Laaban

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
15 Oktober 2019
Meddelanden
391
Mottagna reaktioner
144
Poäng
327
Jag nojjar över hur det blir, säg nu att vi sålt vårt hus för att betala skulder...

Flyttar till en stuga värd ca 750 tkr, lån 1,2 milj.

Betalar in det jag kan, räknar med 50-100 tkr kvar i skuld till kfm.

kan de begära att vi ska flytta en gång till??
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp