• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Fråga om Exekutiv Auktion

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Ja och på den tiden så hände det inte så sällan att bostadsrättsföreningar kraschade sin ekonomi och blev tvungna att upplösas. Jag har själv bott i en sådan lägenhet som då hade blivit ombildad till hyresrätt när jag flyttade dit. Flera av grannarna som hade flyttat dit när det fortfarande var bostadsrätter satt med lån kvar på bostadsrätter som inte längre fanns. Sånt tror jag inte att alla tänker på när de köper bostadsrätt, att risken finns att det blir en hyresätt av deras lägenhet om föreningens ekonomi inte håller ihop. En del tror ju att de äger sin lägenhet, men då märker de snabbt att så inte är fallet.

Det var tal om bostdsbyte här för något år sedan. Den jag skulle köpa nytt med hade låg förståelse för att jag inte ville köpa där både kök och badrum var nyrenoverat, med hänvisning till lite siffror i något papper "årsredovisning"
Jag läste ut att dom hade både likviditetsproblem, och massor med saker som skulle göras, i en stor förening, säkert uppåt 10-15 miljoner på något år och storleksordningen 7 kronor avsatt för det.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lill Stina

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
21 Mars 2021
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hur mycket över skyddsbeloppet bör en auktion inbringa för att det ska vara försvarbart för en försäljning? Vi har båda införsel på lönen där dom tar stora summor varje månad. Räcker det med exempelvis 50k över så fördelningen blir 25k på oss var? Det är ju isåfall bara 1,5 månads utmätning.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Finns ingen fast nivå, det görs en bedömning i varje enskilt fall.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 357
Mottagna reaktioner
13 443
Poäng
8 917
Om jag har en lägenhet som är värd 5 miljoner utan någon skuld/lån.

Samtidigt har jag 100.000 hos kronofogden. Inget att utmäta. Tror du då KF hade tagit lägenheten i beslag och sålt den på en auktion?
 

Lill Stina

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
21 Mars 2021
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Finns ingen fast nivå, det görs en bedömning i varje enskilt fall.

Tar man någon hänsyn till att det faktiskt flyter in en större summa varje månad men att om man tvingas byta boende och få en avsevärt högre hyra kommer det att inbringa mindre?
 

Lill Stina

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
21 Mars 2021
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Det är många frågor som kokar i huvudet just nu!

Hur fördelas det pengar som blir över vid försäljningen, är det samtliga skulder jag har hos KF eller bara till dom som begärt försäljningen?
Jag har ju även skatteskuld och några till kammarkollegiet som ligger med, går dessa före i kön och blir automatiskt betalda först?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Tar man någon hänsyn till att det faktiskt flyter in en större summa varje månad men att om man tvingas byta boende och få en avsevärt högre hyra kommer det att inbringa mindre?

Det görs alltså en enskild bedömning i varje enskilt fall.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Det är många frågor som kokar i huvudet just nu!

Hur fördelas det pengar som blir över vid försäljningen, är det samtliga skulder jag har hos KF eller bara till dom som begärt försäljningen?
Jag har ju även skatteskuld och några till kammarkollegiet som ligger med, går dessa före i kön och blir automatiskt betalda först?

Överskott som som inte "går åt" att täcka utmätningen/utmätningarna utmäts i ett särskilt beslut och fördelas proportionellt på alla skulder. Staten har ingen förtur.
Vad har du för skulder hos kammarkollegiet? Inte betalat för körkortsfoto?
 

Lill Stina

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
21 Mars 2021
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Dom som begärt utmätning har krav på långt över dom pengar som auktionen kommer att inbringa, så då blir dom andra helt enkelt utan.

Kammarkollegiet är gamla tv avgifter.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Dom som begärt utmätning har krav på långt över dom pengar som auktionen kommer att inbringa, så då blir dom andra helt enkelt utan.

Kammarkollegiet är gamla tv avgifter.

Då blev alltså inget över och inget kan efterfördelas.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp