Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Gothia inkasso

Hade en dust med dem förra veckan. De vill att man betalar av sin skuld på 6 månader för att räntekostnaderna blir för höga annars sa hon jag pratade med.
Då min ekonomi är otroligt ansträngd just nu så gick dom efter mycket om och men med på en lite lägre summa i 3 månader.
Oj, blir orolig när jag läser detta! Min Vivus skuld ligger hos dem och i o m pandemin så gick de med på att sänka fr 1200 till 600 kr/mån men även när jag betalade 1200 kr så sa dem att skulden knappt minskar. Men ändå förstod de och de höll med mig att bättre att betala lite än att det går till kf. De har aldrig sagt ngt om att skulden ska betalas på 6 mån. Är det ngt nytt de har börjat med, vet att Svea och Intrum har sådana regler.
Kommer inte kunna höja beloppet förrän nästa år i bästa fall.
Min tillfälliga avbetalningsplan löper ut nu i april och de skulle ringa mig har de sagt.

Oj, blir orolig när jag läser detta! Min Vivus skuld ligger hos dem och i o m pandemin så gick de med på att sänka fr 1200 till 600 kr/mån men även när jag betalade 1200 kr så sa dem att skulden knappt minskar. Men ändå förstod de och de höll med mig att bättre att betala lite än att det går till kf. De har aldrig sagt ngt om att skulden ska betalas på 6 mån. Är det ngt nytt de har börjat med, vet att Svea och Intrum har sådana regler.
Kommer inte kunna höja beloppet förrän nästa år i bästa fall.
Min tillfälliga avbetalningsplan löper ut nu i april och de skulle ringa mig har de sagt.
Känns som att det beror helt på vem man pratar med. Har en skuld på strax över 20000 kr och betalar 2000 kr per månad varav strax under 600 kr är ränta. Så nog minskar den ju men inte tillräckligt snabbt enligt den personen. Aldrig tidigare hört dem uttrycka sig om några 6 månader, så jag blev lite paff.

Gothia är nog det inkssso bolaget som jag och min sambo hatt mest skulder till . Alltid varje gång när ett ärende skickats till kronofogden har dom alltid begärt 3000 kr att återkalla det . Hur stor skulden än varit . Senast en vecka sedan frågade jag om anstånd om att få betala dubbelt nu i april eftersom var sen mer mars fakturan . Och det var inga problem alls !

Jag har skuld där på drygt 85.000kr. Betalar 4000kr/mån.
Minskas med drygt 1800kr, resten är ränta :'(
Men kan inte betala mer just nu så de får gå.

Känns som att det beror helt på vem man pratar med. Har en skuld på strax över 20000 kr och betalar 2000 kr per månad varav strax under 600 kr är ränta. Så nog minskar den ju men inte tillräckligt snabbt enligt den personen. Aldrig tidigare hört dem uttrycka sig om några 6 månader, så jag blev lite paff.
Min skuld är på ca 19 000 kr. Fr början ville de att jag skulle betala minst 2-3 000 kr varje månad men jag sa att det verkligen verkligen är helt omöjligt så de gick med på 1200 kr men sa då att skulden inte kommer minska så mkt men när jag sa att jag just då måste prioritera att hålla huvudet över vattenytan och hellre att skulden inte minskar mot att den inte går till kf så de höll med. Betalade 1200 kr i ca 1 års tid sen 600 kr/mån sista året.
Inte kul att just hos Gothia spelar det så stor roll vem man pratar med.

Jag har skuld där på drygt 85.000kr. Betalar 4000kr/mån.
Minskas med drygt 1800kr, resten är ränta :'(
Men kan inte betala mer just nu så de får gå.
Det är exakt det att hade vi kunnat betala mer så hade vi gjort det. Så kul är det inte att ge bort tusenlappar varje månad till diverse inkassoföretag.

tycker gotica är bra och göra med har en skuld på 115k betalar 2500 kr varje månad ska dock betala väck den snart inom 2 veckor hela skulden. alltid fått anstånd om jag fort svårt att betala. har varit sen många många gånger utan och skickat till kfm bara en påminelse efter 6 dagar försening. tror jag har varit sen 1 månad utan dom har skickat det till kfm också efter påminelsen.

Det är exakt det att hade vi kunnat betala mer så hade vi gjort det. Så kul är det inte att ge bort tusenlappar varje månad till diverse inkassoföretag.
Precis, jag har diskuterat fryst ränta med dem också, men då ska skulden vara betald på Max 12 månader. Vilket blev ca 7500kr / mån för mig. Sa att de är totalt omöjligt, de får gå med 4000kr just nu. Har inte så stort val. Har massa annat ja behöver prioritera före tyvärr.

Precis, jag har diskuterat fryst ränta med dem också, men då ska skulden vara betald på Max 12 månader. Vilket blev ca 7500kr / mån för mig. Sa att de är totalt omöjligt, de får gå med 4000kr just nu. Har inte så stort val. Har massa annat ja behöver prioritera före tyvärr.
Mig erbjöd de fryst ränta om jag börja betala 1000 kr/mån. Så jag tänkte förhandla med dem om 6 mån om de kan frysa räntan om jag höjer till 800 kr (fr 600 kr). Säger som du, just nu är det omöjligt.

Mig erbjöd de fryst ränta om jag börja betala 1000 kr/mån. Så jag tänkte förhandla med dem om 6 mån om de kan frysa räntan om jag höjer till 800 kr (fr 600 kr). Säger som du, just nu är det omöjligt.
Jag skulle egentligen behöva sänka månadskostnaden dit ett tag, men vet inte hur jag ska lyckas med de faktiskt. Känns nästan omöjligt ett tag och vill inte att skulden ska öka heller då jag fått ner den från 120.000 ändå.. :(

Jag skulle egentligen behöva sänka månadskostnaden dit ett tag, men vet inte hur jag ska lyckas med de faktiskt. Känns nästan omöjligt ett tag och vill inte att skulden ska öka heller då jag fått ner den från 120.000 ändå.. :(
Fråga om du kan få betala 2500 under 6 månader.

Fråga om du kan få betala 2500 under 6 månader.
Jag ringde gothia, de kunde sänka från 4000kr/mån till 2000kr/mån under en 6 månaders period.
Dock så skulle min totala skuld ha minskat med 2000kr genom att jag betalat in 12.000kr under dessa 6 månader. Vilket känns väldigt ovärt, jag får försöka få in lite på någon annan skuld istället.

Jag ringde gothia, de kunde sänka från 4000kr/mån till 2000kr/mån under en 6 månaders period.
Dock så skulle min totala skuld ha minskat med 2000kr genom att jag betalat in 12.000kr under dessa 6 månader. Vilket känns väldigt ovärt, jag får försöka få in lite på någon annan skuld istället.
Ja om du kan fortsätta betala 4000 kr så förstår jag att du väljer det så att skulden minskar snabbare. Jag hade inget val och var "tvungen" att sänka månadskostnaden, ligger back vissa månader så då är varje krona viktig. Men nu har Gothia lovat att frysa räntan om jag höjer fr 600 kr till 1000 kr i månaden så jag hoppas att de inte ångrar sig den dagen jag kan höja, det kommer vara värt då det är en Vivus skuld med hög ränta. Vi kämpar på :)

Ja om du kan fortsätta betala 4000 kr så förstår jag att du väljer det så att skulden minskar snabbare. Jag hade inget val och var "tvungen" att sänka månadskostnaden, ligger back vissa månader så då är varje krona viktig. Men nu har Gothia lovat att frysa räntan om jag höjer fr 600 kr till 1000 kr i månaden så jag hoppas att de inte ångrar sig den dagen jag kan höja, det kommer vara värt då det är en Vivus skuld med hög ränta. Vi kämpar på :)
Bra kämpat :)

Tack min vän :) Har fortfarande mardrömmar av Vivus-lånet. SÅ SKÖNT att inte ha aktiva smslån längre (dock krediter har jag fortf), sista jag lånade var ViaConto juni 2019 och det är väck i maj i år, bara 2 betalningar kvar till Partner inkasso.

Vi är många som har kämpat med Vivus!

Min erfarenhet är allt annat än bra.
Håller i dagsläget på att kämpa mig skuldfri och har lyckats göra vettiga ackordsuppgörelser med flera andra bolag utom just gothia. Min skuld där är på 15200 I dagsläget där hälften är räntor. Deras "deal" var jag jag skulle göra en inbetalning på 15000, alltså en rabatt på 200, ett skämt.
Den största skulden jag har är hos axactor på lite över 500.000. Där jobbar humana människor som utan några problem sänkte skulden med 100.000

Men ska göra ett sista försök idag och se om dom kan tänka sig att göra en bättre deal. Har pengarna men tänker kriga lite för att gå hyfsat som en vinnare ur striden

Håller i dagsläget på att kämpa mig skuldfri och har lyckats göra vettiga ackordsuppgörelser med flera andra bolag utom just gothia. Min skuld där är på 15200 I dagsläget där hälften är räntor. Deras "deal" var jag jag skulle göra en inbetalning på 15000, alltså en rabatt på 200, ett skämt.
Den största skulden jag har är hos axactor på lite över 500.000. Där jobbar humana människor som utan några problem sänkte skulden med 100.000

Men ska göra ett sista försök idag och se om dom kan tänka sig att göra en bättre deal. Har pengarna men tänker kriga lite för att gå hyfsat som en vinnare ur striden
Ja Gothia och fd.Lindorff är inte roliga

Håller med dig i allt i princip, dock går du väl som en förlorare i längden om du behöver betala stora räntekostnader till Gothia? Bättre att betala in och slippa de där hemska människorna väl? Tänker på att du faktiskt har pengarna.

Har haft tuffa förhandlingar med flera inkasso bolag senaste dagar. Gothia är tuffa men fick ner skulden från 36k till prick 33k…Betalade dem i går….Lycka till

Hej!
Kan nån person fatta varför Gothia har verkställt en massa småskulder för mig att betala? Ex, har en totalskuld på 134.000 hos dem, med 5 skulder på runt 20-40 k vardera..
Varför krävs inte hela skulden ? Utan typ en tusenlapp, 500 på flera småskulder till 53.000kr sammanlagt? Fattar inte varför de gör så?...

Hej!
Kan nån person fatta varför Gothia har verkställt en massa småskulder för mig att betala? Ex, har en totalskuld på 134.000 hos dem, med 5 skulder på runt 20-40 k vardera..
Varför krävs inte hela skulden ? Utan typ en tusenlapp, 500 på flera småskulder till 53.000kr sammanlagt? Fattar inte varför de gör så?...
Troligtvis för att gothia inte äger skulden utan bara inkasserar åt ställena där du har haft lånen innan. Så det är långivaren som kräver det isåfall.

sämst att förklara, någon annan kanske är bättre på det :)

Jag kan säga att Gothia är de bästa inkassobolag jag har haft hittills. Denna månad hade jag lite svårt att betala fakturan... frågade om jag kunde betala dubbelt nästa månad och fick det utan problem.

Jag kan säga att Gothia är de bästa inkassobolag jag har haft hittills. Denna månad hade jag lite svårt att betala fakturan... frågade om jag kunde betala dubbelt nästa månad och fick det utan problem.
Du verkar vara en av få som gillar gothia. Om du frågar mig är gothia det absolut värsta företag som någonsin existerar och kommer att existera oavsett bransch.
Att detta vidriga, bluffande oärliga företag ens får finnas är så sinnesjukt att jag tappar ord.

Jag har 139.000kr / skuld till Gothia sammanlagt. De säger att om jag betalar in 15 tusen så kan jag få en avbetalningsplan på 4 tusen/månad och de drar tillbaka från kfm.
Nu har jag inte 15 tkr att betala in. Går det att tjata till sig en avbetalningsplan ändå tror ni? Eller är det kört, ska jag låta det ligga hos kfm?

Jag har 139.000kr / skuld till Gothia sammanlagt. De säger att om jag betalar in 15 tusen så kan jag få en avbetalningsplan på 4 tusen/månad och de drar tillbaka från kfm.
Nu har jag inte 15 tkr att betala in. Går det att tjata till sig en avbetalningsplan ändå tror ni? Eller är det kört, ska jag låta det ligga hos kfm?
Ngt måste du betala in iallafall, så försök få fram så stor siffra som möjligt så har du ngt att förhandla med

Jag tror att det är kört tyvärr, då dessa grisar är hårda. Men som någon sa ovanför : försök att betala in något iallafall. Typ det du kan. Det visar på gest av god betalningsvilja och chansen att de blir mildare mot dig ökar därmed.

Du verkar vara en av få som gillar gothia. Om du frågar mig är gothia det absolut värsta företag som någonsin existerar och kommer att existera oavsett bransch.
Att detta vidriga, bluffande oärliga företag ens får finnas är så sinnesjukt att jag tappar ord.
Ja, det verkar så. Har själv varit orolig när min skuld gick ditt efter allt jag har läst här. Men de har ändå varit helt ok för mig. Jag fick avbetalningsplan på 400kr/mån och de sa att det gäller bara 3 månader. Efter de 3 månader gav de mig själva en avbetalningsplan men på 500kr. Nu fick jag också skjuta upp betalningen för denna månad. Det kanske beror på vilken person man får som handläggare? Jag har alltid skrivit genom deras hemsids och hon hsr slltid svsrst mig eftet max 30 min.

Har faktiskt inget ont att säga om min upplevelse av Gothia.
2 av mina lån, Lumify och Expresskredit, gick till Gothia.
Fick en avbetalningsplan på 3000kr i månaden, det är betydligt lägre än det jag skulle betala till Lumify och Expresskredit.

Jag tror att det är kört tyvärr, då dessa grisar är hårda. Men som någon sa ovanför : försök att betala in något iallafall. Typ det du kan. Det visar på gest av god betalningsvilja och chansen att de blir mildare mot dig ökar därmed.
Om detta företag är grisar för att de med all rätt driver in pengar då nån lånat mer än vad de kan betala tillbaka, vad är då en gris för dig? Observera att jag inte har nån koppling till detta företag, är bara så trött på såna låga inlägg som förfular ett annars intressant forum. Håll god ton tack.

Om detta företag är grisar för att de med all rätt driver in pengar då nån lånat mer än vad de kan betala tillbaka, vad är då en gris för dig? Observera att jag inte har nån koppling till detta företag, är bara så trött på såna låga inlägg som förfular ett annars intressant forum. Håll god ton tack.
Exakt så.
Att de godkänner en avbetalningsplan och att jag inte sitter hos KFM just nu är jag väldigt tacksam över.
Hyfsat bra avbetalningsplan dessutom, de ser till att skulden minskar.

Exakt så.
Att de godkänner en avbetalningsplan och att jag inte sitter hos KFM just nu är jag väldigt tacksam över.
Sund inställning du har! Det är som sagt ingen rättighet att få till en avbetalningsplan.

Jag tror att det är kört tyvärr, då dessa grisar är hårda. Men som någon sa ovanför : försök att betala in något iallafall. Typ det du kan. Det visar på gest av god betalningsvilja och chansen att de blir mildare mot dig ökar
Har faktiskt inget ont att säga om min upplevelse av Gothia.
2 av mina lån, Lumify och Expresskredit, gick till Gothia.
Fick en avbetalningsplan på 3000kr i månaden, det är betydligt lägre än det jag skulle betala till
Exakt så.

men vad härligt att ni tycker att dom är bra! Själv tycker jag att det är idioti att man inte får chans till en avbetalningsplan utan att först betala in hiskeliga summor.

Jag har bara bra erfarenheter. Släppte Lumify till dem. Bad om att få betala 500 kr per månad. Det gick de med på i 3 månader. Sedan ville de höja till 1500, men bad om att bara få höja till 1000 kr, vilket de direkt gick med på. Ny plan igen om 6 månader efter det.

Så bara för att man driver in pengar ”med all rätta” så ska man få göra det på vilket sätt som helst? Snälla vad vet du om hur de behandlat mig, min historia och min relation till dem? Innan du uttalar dig eller har åsikter bör du ta reda på fakta innan. Snälla någon läs vad folk skriver om dem här, man hör den ena fräcka historian efter den andra. Läs om alla usla omdömen de får av deras kunder allt från trustpilot till här. Det säger ju någonting. Mig har de ljugit rakt upp och ner för i ansiktet gällande belopp, de har hotat med kronofogden fastän jag alla månader gjorde rätt för mig och skötte min avbetalningsplan. Deras handläggare uttryckte till och med öppet att ibland spelar det ingen roll om man betalar i tid, de vill få in skulden så snabbt som möjligt och bryr sig egentligen inte om att andra kan få sina liv förstörda om de hamnar hos kronofogden. Har säkert pratat med 100 handläggare där varav 2 av dem har varit trevliga. Min sambo som varit permitterad och vänt och vridit på varenda krona under 1 års tid fick en avbetalningsplan på 8000 på en summa som inte var så gigantisk, när hon skött sina betalningar ett tag och snällt bad om att sänka beloppet pga vi knappt hade till hyran så skickade handläggaren 2/3-delar av ärendet till kronofogden???! För att en kund bad om att eventuellt få sänka beloppet? Allvarligt?
Nej du, ta reda på fakta innan som sagt. Till och med gothia har själva sagt att det är tjänstefel det handläggaren gjorde och framförallt på det sättet han gjorde. Gothia är och förblir grisar för mig. De är oärliga, pengasugande, hänsynslösa mytomaner helt utan skam. Så otroligt skönt att inte ha med dem att göra längre!

Sund inställning du har! Det är som sagt ingen rättighet att få till en avbetalningsplan.
Det är en inställning som fler borde ha.
Jag har ju inte skött mina åtaganden gentemot Lumify och Expresskredit.
När deras indrivare sedan ändå erbjuder mig en avbetalningsplan så får jag ju vara nöjd.

Har blivit bra bemött av gothia, dock rätt så höga inbetalningar har det varit varje månad. Tror det beror på mkt vilken handläggare man får också. Har bett om amorteringsbefrielse nån månad och har då fått betalat dubbelt nästa, en annan gång fick jag inte det. fick även fryst ränta efter ungefär 1 år.. men då kanske dom också såg att jag betalat in enligt överenskommelse och aldrig missat.
Har stött på mycket värre inkasso bolag, orkar inte ens skriva namnen! Bara glad att jag är av med all skit.

med det vill jag säga, olika människor/inkassobolag = olika bemötanden, tyvärr. En annan har fått bra upplevelse en annan har fått en dålig. Det behöver inte betyda att den ena parten har rätt, man kan fortfarande ha olika åsikter

Min betalplan hos Gothia har blivit förlängd med 6 månader igen. Fick post på Kivra om detta. Någon som vet om dom även skickar brev om det hem? Jag fick det sist det blev förlängt men tänker om det var lite nytt med Kivra för dom då.

Min betalplan hos Gothia har blivit förlängd med 6 månader igen. Fick post på Kivra om detta. Någon som vet om dom även skickar brev om det hem? Jag fick det sist det blev förlängt men tänker om det var lite nytt med Kivra för dom då.
Nej de gör dom inte :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp