• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Gothia inkasso

Preben

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
23 Juli 2019
Meddelanden
1 510
Mottagna reaktioner
679
Poäng
667
Min credway kredit avslutades 30 april från uc , alltså 5 dagar efter min första löneutmätning. Så när den låg hos gothia 3 mån innan så avslutades den inte
Tror det skiljer sig lite på dessa aktörer, credigo och easycredit fakturerar själva och säljer sina skulder till gothia, credway fakturerar genom arvato o på det viser driver endast gothia skulden åt credway därför det visar på uc när det gäller dom.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Preben

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
23 Juli 2019
Meddelanden
1 510
Mottagna reaktioner
679
Poäng
667
Hade missat att mitt friia lån på 48k hamnat hos gothia för någon vecka sedan, står att dom skickat det till kfm för betalningsföreläggande. Hoppas dom drar tillbaka det, brukar dom vara skyssta med det?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 776
Mottagna reaktioner
2 631
Poäng
1 857
Hade missat att mitt friia lån på 48k hamnat hos gothia för någon vecka sedan, står att dom skickat det till kfm för betalningsföreläggande. Hoppas dom drar tillbaka det, brukar dom vara skyssta med det?
Ja gothia har jag aldrig upplevt några problem med att dra tillbaka , men ! Dom vill att du betala en summa ! Hos mig har dom alltid sagt 3000 kr även om skulden varit 10k eller 40k ... tror min sambo fick en skuld dit innan och den var på 12k .. då ville dom ha 3k med ! Så räkna med runt 3000 :)
 

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Men vänta nu ... Inkasso är mig veterligen ingen typ av välgörenhetsorganisation. De köper din skuld och vill därmed ha tillbaka sina pengar. Jag hade så klart varit förbenat glad om jag hade fått avbetalningsplaner på varje skuld som gått till inkasso genom åren, men det fick jag inte och det är heller inte en mänsklig rättighet. Att medvetet skicka till inkasso är ingen lösning - det tar bara ännu längre tid att bli skuldfri.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 865
Poäng
4 477
Men vänta nu ... Inkasso är mig veterligen ingen typ av välgörenhetsorganisation. De köper din skuld och vill därmed ha tillbaka sina pengar. Jag hade så klart varit förbenat glad om jag hade fått avbetalningsplaner på varje skuld som gått till inkasso genom åren, men det fick jag inte och det är heller inte en mänsklig rättighet. Att medvetet skicka till inkasso är ingen lösning - det tar bara ännu längre tid att bli skuldfri.
Fick du inga avbetalningsplaner alls? Låter lite märkligt, de flesta inkasso beviljar avbetalningsplaner, det handlar inte huruvida det är en mänsklig rättighet eller inte utan snarare att samhället tjänar på att man får hjälp innan skulderna går till kf.
Håller med dig att inkassobolagen inte bedriver välgörenhet, det har vi alla här märkt, många tusentals lappar tjänar de på oss.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 865
Poäng
4 477
Hade missat att mitt friia lån på 48k hamnat hos gothia för någon vecka sedan, står att dom skickat det till kfm för betalningsföreläggande. Hoppas dom drar tillbaka det, brukar dom vara skyssta med det?
Ajdå!! Hur gick det? Har du ringt? Hoppas de drar tillbaka!
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 776
Mottagna reaktioner
2 631
Poäng
1 857
Men vänta nu ... Inkasso är mig veterligen ingen typ av välgörenhetsorganisation. De köper din skuld och vill därmed ha tillbaka sina pengar. Jag hade så klart varit förbenat glad om jag hade fått avbetalningsplaner på varje skuld som gått till inkasso genom åren, men det fick jag inte och det är heller inte en mänsklig rättighet. Att medvetet skicka till inkasso är ingen lösning - det tar bara ännu längre tid att bli skuldfri.
Håller med dig att det inte är någon rättighet , däremot så håller jag inte med dig om att det blir dyrare att släppa det till inkasso och kronofogden, för mig blev det mycket billigare med räntor !
 

Fina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
1 Augusti 2018
Meddelanden
1 177
Mottagna reaktioner
589
Poäng
597
Men vänta nu ... Inkasso är mig veterligen ingen typ av välgörenhetsorganisation. De köper din skuld och vill därmed ha tillbaka sina pengar. Jag hade så klart varit förbenat glad om jag hade fått avbetalningsplaner på varje skuld som gått till inkasso genom åren, men det fick jag inte och det är heller inte en mänsklig rättighet. Att medvetet skicka till inkasso är ingen lösning - det tar bara ännu längre tid att bli skuldfri.
Jag tror vi alla här inne är medvetna om att inkassobolagen inte är skyldiga att godta en avbetalningsplan. Men de flesta är väldigt hyggliga och godtar det. Vissa lite snällare och enklare än andra. Och huruvida det är dyrare eller inte är ju olika i varje enskilt fall. Det har hjälpt mig många gånger att få ner en månadskostnad för att gå runt av olika anledningar. Sen att det kanske blivit dyrare i längden är ju ett medvetet val man gör när man aktivt väljer att släppa vidare en skuld.
 

Preben

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
23 Juli 2019
Meddelanden
1 510
Mottagna reaktioner
679
Poäng
667
Fick svar av gothia idag att dom ska ha 3000 med en gång för att det ska återkallas från kfm, helt ok.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp