Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Gothia inkasso

Gothia är riktigt jävliga.
Ja de är inte trevliga direkt. Men men, ba fortsätta betala :axelryck:
Sileo betalar ja 2000kr till o då är skulden högre. Har en tillfällig avbetalningsplan som tar slut nu i Januari. Och när ja fick hem brev om omförhandling skulle jag ringa dom så skulle de kunna lösa att frysa räntan mot en liten högre månadsbetalning.
Sjukt att de kan va sån skillnad på bolag..

Skrev i mer eller mindre panik till Gothia idag (min första erfarenhet av Inkasso och förhoppningsvis sista).

En skuld på 12-13K med 2000kr i månaden och sedan slutbetala resten i Maj då jag nämnde att jag förväntas en saftig skatteåterbäring. Än så länge en trevlig erfarenhet av Gothia iallafall.

Har betalt på mitt Gothia i drygt 1 år nu, skickade till dom för o höra vad som krävdes för att få fryst ränta. Har skuld på 93.000kr och betalar idag 4000kr/mån.
Dom krävde att skulden ska betalas inom 12 månader om räntan ska frysas. Vilket tyvärr var för höga krav för mig i dagsläget. :(
Nån annan som fått snällare uppgörelse och fryst ränta?
Jag pratade med Gothia igår och undrade om de kunde sänka fr 600 till 400 kr eller frysa räntan. Sänka kunde de inte för de har redan sänkt fr 1200 kr/mån till 600 kr och skulle de sänka ännu mer så minskar inte skulden alls (Vivus, kvar 18 838 kr). Frysa räntan kunde de göra om jag betalar 1000 kr/mån, vilket jag tyvärr inte kan men kommer att göra så fort det går. De så att jag skulle återkomma när jag kunde betala 1000 kr/mån.

Mina värsta inkassobolag
1. Intrum (hatar hatar hatar)
2. Svea
3. Lowell
4. Gothia (beror mkt vem man pratar med!)

Har i dagsläget 163k hos Gothia som jag betalar 6000kr/månad på.

Funderar om någon här med liknande summa har fått en betalningsfri månad utan krav på att betala det dubbla månaden efter?

KFM gör sin sista utmätning på mig denna lön och kommer tyvärr inte ha råd att betala 6k denna månad. Vill dom ha det dubbla månaden efter så kommer det spräcka min budget tyvärr :(

Har i dagsläget 163k hos Gothia som jag betalar 6000kr/månad på.

Funderar om någon här med liknande summa har fått en betalningsfri månad utan krav på att betala det dubbla månaden efter?

KFM gör sin sista utmätning på mig denna lön och kommer tyvärr inte ha råd att betala 6k denna månad. Vill dom ha det dubbla månaden efter så kommer det spräcka min budget tyvärr :(
Jag har faktiskt fått det. Skuld på 90.000kr i dagsläget och betalar 4000kr/mån. Fick 2 betalningsfria månader under november/december 2019. Men tror faktiskt jag hade enorm tur! Då det handlar mycket om vem man får prata med.

Hur gick det för dig @Anam ?

Hur gick det för dig @Anam ?
Om du tänker på fryst ränta osv gick de dåligt hos gothia. De krävde att jag skulle betala av skulden på 12 månader, vilket skulle bli ca 7.800kr/mån för mig. Vilket jag absolut inte kan i dagsläget. Så fortsätter o betala som vanligt och hoppas på att Sileo är mer humana :folded:

Om du tänker på fryst ränta osv gick de dåligt hos gothia. De krävde att jag skulle betala av skulden på 12 månader, vilket skulle bli ca 7.800kr/mån för mig. Vilket jag absolut inte kan i dagsläget. Så fortsätter o betala som vanligt och hoppas på att Sileo är mer humana :folded:
Aaa ok så var det. Sileo är enligt min erfarenhet bästa inkassobolaget:tummen:

Aaa ok så var det. Sileo är enligt min erfarenhet bästa inkassobolaget:tummen:
Ja de var verkligen inte omöjliga vilket jag är tacksam för! Hoppas de kan ge tillfälliga betalplaner även på låst ränta. Tänker mig att jag kan höja lite var 6:e månad när snöbollseffekten ger resultat och att dom inte kraven höjning från 2000kr till 5000kr direkt 😕

Hej.
Hur långt tid tog det för er att få svar från dom? Jag fick Inkassokrav från de idag där jag ska betala 4800kr senast den 28 januari. Jag har verkligen inte möjlihget att göra det eftersom jag är i svår ekonomisk situation. Jag skrev mejl till dom tidigt på morgonen och frågade om jag kunde betala 400 kr/månad tills vidare och sedan betala hela beloppet när jag har möjlighet. Jag har inte fått svar än. Tror ni de går med på det?

Hej.
Hur långt tid tog det för er att få svar från dom? Jag fick Inkassokrav från de idag där jag ska betala 4800kr senast den 28 januari. Jag har verkligen inte möjlihget att göra det eftersom jag är i svår ekonomisk situation. Jag skrev mejl till dom tidigt på morgonen och frågade om jag kunde betala 400 kr/månad tills vidare och sedan betala hela beloppet när jag har möjlighet. Jag har inte fått svar än. Tror ni de går med på det?
Ring istället om du precis har fått en skuld som gått dit. Blir ofta nej på mail. Av egen erfarenhet så svarar dom inom 24 timmar på mail

Ring istället om du precis har fått en skuld som gått dit. Blir ofta nej på mail. Av egen erfarenhet så svarar dom inom 24 timmar på mail

Jag fick svar idag. Jag fick amorteringsplan på 400 kr i tre månader och efter det sa hon att de efter de tre månader tar kontakt med mig och får höja summan. Hon sa att amorteringsplan kommer starta 27 februari så jag behöver inte att betala något nu i januari? Sen sa hon att upplåningskostnaden är 170 kr, läggs det på skulden eller ska man betala 400kr plus 170 den 28 februari? Ursäkta för såna duma frågor men jag är jättedålig på sånt här.

Jag fick svar idag. Jag fick amorteringsplan på 400 kr i tre månader och efter det sa hon att de efter de tre månader tar kontakt med mig och får höja summan. Hon sa att amorteringsplan kommer starta 27 februari så jag behöver inte att betala något nu i januari? Sen sa hon att upplåningskostnaden är 170 kr, läggs det på skulden eller ska man betala 400kr plus 170 den 28 februari? Ursäkta för såna duma frågor men jag är jättedålig på sånt här.

Skönt för dig! :) låter ju superbra!
Uppläggningsavgiften på 170kr läggs på den totala skulden. Du kommer betala 400kr/mån från februari. :folded:

Skönt för dig! :) låter ju superbra!
Uppläggningsavgiften på 170kr läggs på den totala skulden. Du kommer betala 400kr/mån från februari. :folded:

Tack så mycket. :) Gick bättre än förväntat faktiskt. Men den här skulden var ändå den lättaste, jag har Everydayplus och Ferratum som är de värsta skulderna och dom skulderna som gör att jag får problem med att betala de andra. Jag har lån på 36 000 kr hos Ferratum och 30 000 hos Everydayplus som jag har svårt att betala och som jag inte kunnat betala i två månader. Vilka summor tror ni jag kan förhandla för att betala per månad när de hamnar hos Inkasso?

Tack så mycket. :) Gick bättre än förväntat faktiskt. Men den här skulden var ändå den lättaste, jag har Everydayplus och Ferratum som är de värsta skulderna och dom skulderna som gör att jag får problem med att betala de andra. Jag har lån på 36 000 kr hos Ferratum och 30 000 hos Everydayplus som jag har svårt att betala och som jag inte kunnat betala i två månader. Vilka summor tror ni jag kan förhandla för att betala per månad när de hamnar hos Inkasso?
Jag förstår, inte lätt alla gånger. Jag valde att lägga näst intill alla mina skulder hos inkasso för att få bättre avbetalningsplaner där skulden aktivt minskar. Det kostade mig dock 2 st misskött kredit och 1 missbrukad bankkonto. Men hade ändå inte tänkt ta några nya lån, målet är att bli av med dom och de har räddat situationen.

Mitt ferratum gick till Axactor dock en skuld på 13.000kr. Fick betalplan på 768kr/månaden. Everyday plus vet ja faktiskt inte var de hamnar, aldrig haft dom så de hoppas jag någon annan kan svara på till dig :)
Lycka till!

Jag förstår, inte lätt alla gånger. Jag valde att lägga näst intill alla mina skulder hos inkasso för att få bättre avbetalningsplaner där skulden aktivt minskar. Det kostade mig dock 2 st misskött kredit och 1 missbrukad bankkonto. Men hade ändå inte tänkt ta några nya lån, målet är att bli av med dom och de har räddat situationen.

Mitt ferratum gick till Axactor dock en skuld på 13.000kr. Fick betalplan på 768kr/månaden. Everyday plus vet ja faktiskt inte var de hamnar, aldrig haft dom så de hoppas jag någon annan kan svara på till dig :)
Lycka till!

Jag förstår, du kommer fixa det! Ursäkta att jag frågar så mycket men ger Ferratum och Everydayplus missköt kredit?

Skönt för dig :) inga frågor är dumma och jag ser att du redan fått svar på dom.

Ferratum och Everyday har inte gett mig någon anmärkning. Ferratum gick till sileo, betalar fortfarande den plus lite andra skulder som jag har lyckats få ihopbakat. Fått fryst ränta där.

everyday kommer jag inte ihåg vart den gick. Säkert inte aktuellt heller då det va typ 2 år sedan jag gjorde mig av med den skulden

Gothia skickade hela min skuld till KFM för att jag var sen med betalningen en dag. De skickade mig till KFM samma dag de mottagit betalningen för de ansåg jag brutit mot överenskommelsen. Mot att jag betalade in 5000 kr skulle de dra tillbaka skulden. Gjorde det dagen efter vi kommit överens om det. Men så får jag i förra veckan ett delginingskvitto som är daterat över 2 veckor efter att jag betalat. Kontaktade KFM och de säger skulden är aktiv och ligger kvar, gothia har ej dragit tillbaks den. Förväntar mig av ett inkassobolag som så hårt kräver man håller överenskommelser att de själva också gör det. Pinsamt Gothia!

Gothia skickade hela min skuld till KFM för att jag var sen med betalningen en dag. De skickade mig till KFM samma dag de mottagit betalningen för de ansåg jag brutit mot överenskommelsen. Mot att jag betalade in 5000 kr skulle de dra tillbaka skulden. Gjorde det dagen efter vi kommit överens om det. Men så får jag i förra veckan ett delginingskvitto som är daterat över 2 veckor efter att jag betalat. Kontaktade KFM och de säger skulden är aktiv och ligger kvar, gothia har ej dragit tillbaks den. Förväntar mig av ett inkassobolag som så hårt kräver man håller överenskommelser att de själva också gör det. Pinsamt Gothia!

Jag har råkat ut för detta med Gothia flera gånger, att dom skickar allt till KFM bara man är 1-2 dagar sen med betalningen.

Går skulden till KF om man betala 1 vecka sen? Har 2 fakturor på gothia, jag måste vänta tills jag får skatteåterbäringen att kan betala dem!

Går skulden till KF om man betala 1 vecka sen? Har 2 fakturor på gothia, jag måste vänta tills jag får skatteåterbäringen att kan betala dem!
Dom brukar vara rätt så snabba , men maila dom och be om anstånd tills pengarna så kommer så hjälper dom säkert dig ! Jag funkat flera gånger för mig :)

Oj! Alltså det tillkommer alltid en påminnelseavgift (60 kr) detta går ju ut efter några dagar. Men de kan ändå vara riktigt snabba att skicka vidare till KFM. De har inte exakt antal dagar, däremot skulle jag säga att det är riktigt bråttom att få in betalningen när du mottar påminnelseavgiften. Jag vågar helt ärligt inte svara (vill inte skrämma upp dig) du borde ha kollat med dem innan, det uppskattar dom. Jag vågar inte svara men skulle råda dig till att betala in det som du kan nu, sen om det är 200 kronor eller 1500 kronor har ingen betydelse. För att kompensera nu måste du visa på god betalningsvilja.

Jag får alltid påminnelse fr de efter ca 6-7 dagar men de gångerna jag inte betalat påminnelsen ganska omgående har de skickat till Kfm (och sen återkallat mot en summa)
Det bästa är att ringa och be om uppskov.

Jag får alltid påminnelse fr de efter ca 6-7 dagar men de gångerna jag inte betalat påminnelsen ganska omgående har de skickat till Kfm (och sen återkallat mot en summa)
Det bästa är att ringa och be om uppskov.
Precis! Bästa är att vara rak och tydlig direkt. Gärna trycka på att det är en pandemi, och på något sätt visa gest på god vilja att betala. Exempelvis att man erbjuder sig att kanske betala lite mer en annan månad (förslagsvis månaden därpå) och även i det fall man haft avbetalningsplanen ett tag och om man skött den...att man då kan trycka på att man skött avbetalningsplanen felfritt hittills. Som sagt man lär sig sina knep. Man ska dock inte ta för vana att vara sen med inbetalningar eller tro att man alltid kommer bli beviljad, anstånd, uppskov med mera.

Ikano bank. Känns ändå rätt skönt. Har släppt allt.
Förstår dig , jag fick mina första skulder i mars 2020 hos kronofogden och ångar inte det ! Har betalat bank Norwegian och Handelsbanken lånet jämte med hjälp av sambons hjälp ! Jag har många gånger tänkt på att släppa bank Norwegian men nej det är bara att fortsätta kämpa :)

Ikano bank. Känns ändå rätt skönt. Har släppt allt.
Inte för att vara sån, men du lär ju få betala betydligt mer i månaden hos gothia än hos Ikano är jag rädd...
Sambon hade en skuld på 70 000 - 80 000 hos gothia. Gothia sa 8000 i månaden vilket är totalt orimligt med tanke på hennes inkomst. Efter många om och men och tjatande och att sambon nästan bad på sina bara knän så gick gothia med på 3500 i månaden...

Inte för att vara sån, men du lär ju få betala betydligt mer i månaden hos gothia än hos Ikano är jag rädd...
Sambon hade en skuld på 70 000 - 80 000 hos gothia. Gothia sa 8000 i månaden vilket är totalt orimligt med tanke på hennes inkomst. Efter många om och men och tjatande och att sambon nästan bad på sina bara knän så gick gothia med på 3500 i månaden...
Tänker inte ens förhandla med dom, jag har välkomnat löneutmätning. Tänker inte pussla längre.

Tänker inte ens förhandla med dom, jag har välkomnat löneutmätning. Tänker inte pussla längre.
Helt rätt tänkt ! Oehört skönt att slippa tänka på varenda krona och slippa jaga nya lån efter lån varje månad ! Du är på rätt väg att bli skuldfri !

Helt rätt tänkt ! Oehört skönt att slippa tänka på varenda krona och slippa jaga nya lån efter lån varje månad ! Du är på rätt väg att bli skuldfri !
Tack för peppen, lagt fram alla kort för vänner och sambo. Har även pratat med chefen. Så nu behöver jag inte gömma alla kravbreven, kan fokusera på sånt som är viktigt.

Tack för peppen, lagt fram alla kort för vänner och sambo. Har även pratat med chefen. Så nu behöver jag inte gömma alla kravbreven, kan fokusera på sånt som är viktigt.
Väldigt skönt att ha det gjort , jag skämdes som fan o början när man skulle ha utmätningen och tänkte direkt att snart blir man väl uppkallad till chefen för samtal , men inte ett ljud eller några problem ! Väldigt skönt att slippa all post med med alla påminelser och allt ! Kom ihåg när vi var o Thailand 3 veckor och kom hem ! Hela golvet var helt översvämmat ! Så många kuvert var helt sjukt , hade 25 skulder och tänk kostanden bara för påminnelsen varje månad ! Skönt slippa det nu ! Och du kommer med må bättre snart !

Gothia är riktigt dåliga, garanterat ett av dom värsta att hamna hos! Blixtsnabba att skicka till KF och kräver enorma summor för att återkalla ärenden!
Verkar vara det enda inkassot som helt struntar i pandemin och kör vidare på sina fantasisummor! 15 000 kr för att återkalla en skuld på 60 000.

Hade en dust med dem förra veckan. De vill att man betalar av sin skuld på 6 månader för att räntekostnaderna blir för höga annars sa hon jag pratade med.
Då min ekonomi är otroligt ansträngd just nu så gick dom efter mycket om och men med på en lite lägre summa i 3 månader.

Jag har pratat med kundtjänsten att kan betala av hela min skuld en vecka senare, fick betala 700kr mer att få uppskov! Värsta inkasoobolag!

Gothia är riktigt dåliga, garanterat ett av dom värsta att hamna hos! Blixtsnabba att skicka till KF och kräver enorma summor för att återkalla ärenden!
Verkar vara det enda inkassot som helt struntar i pandemin och kör vidare på sina fantasisummor! 15 000 kr för att återkalla en skuld på 60 000.
Kommer du kunna betala 15 000 kr? Låter mkt särskilt om man inte har de pengarna.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp