• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
3. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Credifi - Lån utan UC
7. Ferratum - Lån utan UC
8. Viaconto - Lån utan UC
9. Vivus - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC

Grandvik AB, skojare.

O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Absolut, man kan bestrida. borgenären får då välja om man ska hänskjuta ärendet till tingsrätten eller ej, det är alltså möjligt att man låter bli att driva ärendet vidare, iaf just då, då ligger skulden kvar hos borgenären.

Har för mig att man som kreditgivare inte får spara uppgifter när en skuld är reglerad. Hur blir det då om man tvistar och aldrig får till en dom för att den som kräver pengar undviker ett utslag!

Kan man kräva att tex ett FT-mål avgörs i tingsrätten eller har firma rätt att spar auppgifter på en påhittad alt ordentligt saltad skuld i evigheter?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Har för mig att man som kreditgivare inte får spara uppgifter när en skuld är reglerad. Hur blir det då om man tvistar och aldrig får till en dom för att den som kräver pengar undviker ett utslag!

Kan man kräva att tex ett FT-mål avgörs i tingsrätten eller har firma rätt att spar auppgifter på en påhittad alt ordentligt saltad skuld i evigheter?


Inget jag har hört talas om, men så kanske det är.

Att skulden inte betalas, och att ett föreläggande bestrids och man väljer att inte hänskjuta är ju inte samma sak som att skulden är reglerad, skulden är ju i det läget kvar, man kanske inte hade tid att handlägga hanskjutandet just då och väljer i stället att stämma vid senare tillfälle.

Jag förstår inte heller riktigt fråga två, ett FT, jag antar du menar "förenklat tvistemål" handläggs av just tingsrätten som första instans, så man behöver liksom inte kräva att tingsrätten ska avgöra det, eftersom det är hos tingsrätten målet skapas..

Saltad/påhittad.. ptja, så länge man har preskavbrott så kan nog skulden leva på mer eller mindre hur länge som helst..
 
N

Nedi

Gäst
Poäng: 0
Jag vill också veta hur jag ska gå vidare i detta ärende då mitt också gått till Kfm
De vägrar återkalla om jag inte inbetalar de förfallna fakturorna
Mitt lån var 15000 och nu 58000
Hur i helvete ska jag kunna betala detta?

Hur slutade det här?
 

gran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 417
Blev medlem
3 Juni 2012
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
150
Poäng
417
Hej
Jo det har varit långbänk
Nu har det gått till kfm och sen tinget men de har skrivit ner lånet till 15000 nu do ursprunget var
Jag har fått olika alternativ till avbetalning typ 5000 i 3 månader men det kan jag inte
Nu har vi kommit överens om att jag betalar 2000 i månaden i 8 månader med start september
 

Loppan

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
26 April 2013
Meddelanden
891
Mottagna reaktioner
542
Poäng
577
Jädra ocker dom kör med! Jag hade ett lån på 5000:- Lånet är med i min löneutmätning och är nu uppe i 14000:- (ökar rejält varje månad) . Innan det gick till KF hade jag betalat in 7000 på lånet med räntor. Sanslöst. Mailade dom och undrade hur mycket de kan stryka om jag löser lånet. 3100:- ska jag betala in nu vi november sen är vi kvitt! Så dom drar bort 9000:-. Vill inte tänka på hur mkt det skulle vara uppe i om det fortsatte ligga för utmätning några år till.
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Vad sjukt! Då förstår man att de har sjukt stora marginaler dvs vinst.
 

Wecada

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
28 September 2015
Meddelanden
236
Mottagna reaktioner
52
Poäng
167
Tror jag tog lån där med 6000kr totalt. Skulden nu hos KFM är uppe på 23000kr på bara 1.5 år.
Undrar vad de kör för dröjsmålsränta per månad??? har glömt o kolla
 

Nisse

V.I.P
Poäng: 157
Blev medlem
30 Juni 2011
Meddelanden
316
Mottagna reaktioner
42
Poäng
157
Kikade lite i villkoren

Om återbetalning inte sker på förfallodag i enlighet med låneavtalet utgår dröjsmålsränta på hela det förfallna beloppet, inklusive alla avgifter, kostnader, processkostnader, räntor och kapitalbelopp med 3 procent per månad utöver avtalad ränta till dess att full betalning har skett.
 

Wecada

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
28 September 2015
Meddelanden
236
Mottagna reaktioner
52
Poäng
167
Nu fick nytt svar att de godtar 5000kr sedan skriver de av nuvarande skuld 23 000kr... Dröjsmålsränta 360% årligen hos kfm....Det erbjudandet tackar man ju inte nej till ;)

De största skojarna utan tvekan är 4Finance AB, går ej och förhandla med.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp