• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Har bolagen blivit tuffare med sina utlåningar?

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Du har närmare en miljon i årsinkomst (960) och får inga lån? Vavava? Förklara dig kompis hur det kunde bli såhär, fattar ingenting just nu
Jag har varit i samma situation, långivarna är inte intresserade av hur mycket betalutrymme man har, de går stenhårt på UC-scoren. Ju högre inkomst (och ålder) man har, desto svårare blir det att få bra score.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Summan du söker och anmärkningarna.
Jag har varit i samma situation, långivarna är inte intresserade av hur mycket betalutrymme man har, de går stenhårt på UC-scoren. Ju högre inkomst (och ålder) man har, desto svårare blir det att få bra score.

Är du säker på det där med ålder? Tittar man på vad UC själva skriver om de olika betygsstegen är medelåldern i den bästa gruppen (de med Utmärkt betyg - 0,1%) 57 år, vilket är klart högsta medelåldern av alla betygsstegen...
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Summan du söker och anmärkningarna.


Är du säker på det där med ålder? Tittar man på vad UC själva skriver om de olika betygsstegen är medelåldern i den bästa gruppen (de med Utmärkt betyg - 0,1%) 57 år, vilket är klart högsta medelåldern av alla betygsstegen...
Och är man i den ålder så jämförs man ju med dem och då straffas man hårt om man har anmärkning, några ff och en hel del blanco. I stället för om man jämförts med 30-åringar, som har ett helt annat kredit-cv.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Och är man i den ålder så jämförs man ju med dem och då straffas man hårt om man har anmärkning, några ff och en hel del blanco. I stället för om man jämförts med 30-åringar, som har ett helt annat kredit-cv.

Samtidigt är det 49% av alla med svenskt personnummer som har 0,1%

Sen är det nog så som du skriver, att man förväntas ha "renare" UC i den åldern och har man inte det ringer varningsklockorna högre.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
Har ringt :

Avida.
Balanzia.
Svea.
Nystartfinans.
Bluestep
Remember
Big Bank.


Jag kan säga som såhär, bolagen har blivit SJUKT tuffare.
Exempelvis Balanzia vill numera ha under 7% i risk på UC för att bevilja 250.000 lånet.
Remember,Avida pratade om under 5% och ett tak på såväl UC-Förfråningar som anmärkningar.

Jag vet inte om den nya skuldsaneringslagen innebär att flera bolag numera fått många ärenden som hamnat där men det blir bara svårare & svårare att låna större summor pengar, räntorna verkar öka och antalet skuldsatta fortsätter öka (?) kan ha fel på den sista.

Men efter att ha pratat med samtliga ovan och Lendo ett par gånger idag så sa killen på Lendo att numera börjar vissa bolag att tvärneka redan över 2 UC-förfrågningar pÅ ETT HELT ÅR bland annat ICA-banken och Nordax. Huruvida det stämmer vet jag inte men jag tyckte det lät sjukt.

Ja, nu blir "vanligt" folk med helt OK UC straffade för dessa bolags tidigare galna låneverksamhet till folk som kanske inte borde ha fått lån överhuvudtaget (mig själv inkluderat). Detta pga att dom nu ser föööör många människor som inte kan återbetala sina lån och hamnar hos fogden och kanske slutligen med skuldsanering.
Det säger en hel del om kompetensen hos dessa bolag?!
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
turnaround,
Siffran på att 49% har 0.1% är det någon annan än UC som har kommit med den informationen?
Jag frågar eftersom 25% av den totala befolkningen inte har en deklarerad inkomst över 100.000, här talar vi exempelvis om barn,ungdommar,sjukskrivna,arbetslösa,fattigpensionärer. Bara ur denna grupp "försvinner" 25%.

Det betyder då att 50% av dom som är kvar har 0.1% vilket innebär inga skulder, inte för höga blanco, fast jobb/stabil inkomst...
Personligen tycker jag att 49% låter på tok för högt men sure. Kan ha fel.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Ja, nu blir "vanligt" folk med helt OK UC straffade för dessa bolags tidigare galna låneverksamhet till folk som kanske inte borde ha fått lån överhuvudtaget (mig själv inkluderat). Detta pga att dom nu ser föööör många människor som inte kan återbetala sina lån och hamnar hos fogden och kanske slutligen med skuldsanering.
Det säger en hel del om kompetensen hos dessa bolag?!

Det kan ligga något i det,
Som sagt vissa banker börjar nu neka lån om du har över 2 UC-förfrågningar (!!!).
Högre räntor på det.

Det känns som att det om 2-3 år kommer bli oerhört tufft att ens få ett blancolån på 200K oavsett hur skötsam ekonomi man har...
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
turnaround,
Siffran på att 49% har 0.1% är det någon annan än UC som har kommit med den informationen?
Jag frågar eftersom 25% av den totala befolkningen inte har en deklarerad inkomst över 100.000, här talar vi exempelvis om barn,ungdommar,sjukskrivna,arbetslösa,fattigpensionärer. Bara ur denna grupp "försvinner" 25%.

Det betyder då att 50% av dom som är kvar har 0.1% vilket innebär inga skulder, inte för höga blanco, fast jobb/stabil inkomst...
Personligen tycker jag att 49% låter på tok för högt men sure. Kan ha fel.

Nej, som med allt annat som rör UC är det bara de som sitter på informationen. Jag antar att det bland dessa med 0,1 även finns sådana som aldrig haft någon inkomst men är över 15 (eller när nu UC börjar samla in uppgifter)? Det skulle i så fall göra att den "egentliga" medelåldern är högre än 57. Gott om pensionärer som aldrig i sitt liv tagit något lån eller kredit osv...
 
A

AA3

Gäst
Poäng: 0
Nu har jag inte följt tråden till punkt och pricka men vissa låneaktörer är ju ohyggligt givmilda i sin utlåning. Tänker bl.a på Balanzia som lånar ut hyfsat stora belopp till personer med flera betalningsanmärkningar. Till feta räntor men ändå...bolagen generellt har kanske blivit tuffare men det finns trots allt fortfarande låneaktörer som är väldigt givmilda i sina lånekrav...

/AA
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp