• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Har bolagen blivit tuffare med sina utlåningar?

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Tror du att det är så?
För jag tänker någonstans att allting handlar om kalkylen, om jag har 20.000 över efter hyran men "högre blanco" borde ju ändå lättare gå ihop än någon med 10.000 över men "mindre blanco".
Allt handlar väl i grund och botten om att betala av skulden och ju mer marginal du har desto bättre bör det se ut hos UC.
Måste hålla med ”killgissningen” att det procentuellt ser bättre ut med högre inkomst. Ponera samma lån utan ändring men med den årliga lönehöjningen så ser det ju bättre ut för varje år. Såvitt jag vet räknar lånebolagen som kfm fast mer generöst. Dvs, du ska ha x pengar kvar när allt är betalt. Denna kalkyl är i regel ”snålare” än kronofogdenssamt att det är svårare att låna nu. Lånebolagen vill med andra ord att du är halvmiljonär när räkningarna är betalda, annars kan du glömma lån.

I mitt fall då (för att bekräfta ovanstående), hade jag cirka 200 kvar efter räkningarna), ohållbart med andra ord. Banken (då) drog sin gräns vid 3600:- /mån, dvs hade jag haft det beloppet kvar efter räkningar kunde de kanske hjälpa.. de måste på något sätt anpassa sig efter någon form av existensminimum vilket sket sig i mitt fall. Enligt schablon alltså
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 254
Mottagna reaktioner
13 377
Poäng
8 917
Vad är status för dig nu då Clyro?
Har du anmärkningar/skuldsaldo/sanering?
Uc-betyg/inkomst?
 
K

khl

Gäst
Poäng: 0
Jag fick beviljat förra året hos Avida förra året genom Lendo, fick precis som du avslag efteråt. Anledninge var att jag under de senaste 6 månader hade legat hos inkasso hos Avida genom ett SMS-Lån som jag inte betalt i tid. (Easycredit)

Så jag gick igenom på UC, men inte på Avidas interna kontroll...

Har ni tidigare legat hos inkasso hos Avida, så välj inte dem om ni får erbjudande via en låneförmedlare, dem verkar vara stenhårda när det gäller inkasso. Jag betalade hela skulden 5 dagar efter jag fått deras inkassokrav och det var flera månader innan jag sökte samlingslånet.
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Vad är status för dig nu då Clyro?
Har du anmärkningar/skuldsaldo/sanering?
Uc-betyg/inkomst?

Är på fötterna nu faktiskt. Har aldrig haft en anmärkning, skuldsanering eller dylikt. Har bolån, billån, blanco (70 papp) och CSN. Lön före skatt 41.000
 
A

amex

Gäst
Poäng: 0
Är det inte, på sikt, bra att det börjar bli lite ordning på hur bankerna lånar ut?
Hade det varit strängare regler för, säg 10-15 år sedan, så hade ju knappast detta forum funnits?

Missförstå mig rätt, om möjligheten för en person med årsinkomst på 300.000;- idag kan sitta med 600.000 i skulder (säg att kapitalskulden är på 400.000;- resten ränta) så ser man ju direkt att hela systemet har kollapsat...
Om dom gör ett krafttag nu med att sätta ett regelverk som gäller samtliga bank och finansinstitut så kommer det, på sikt, blir färre personer med skulder.

Visst, för skuldsatta nu som behöver tunga blancolån för att lösa ännu tungare blancolån med galna räntor kan det uppfattas som irriterande, jobbigt, konstigt etc.

Hade det inte varit så enkelt som det varit en längre tid att låna pengar hade dessa problem inte funnits.

Är man tex spelberoende och har blanco på 70% av sin årsinkomst ska man inte kunna låna mera pengar = inga fler skulder och inget mer spel!

Kan förstå att mina synpunkter kan uppfattas som idiotiska, elaka etc i nuläget. Men i framtiden hoppas jag innerligt att regeringen tar tag i detta med alla skumma smslån företag, "snabba små blancolån ala 40%ränta" företag!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp