• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
3. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Credifi - Lån utan UC
7. Ferratum - Lån utan UC
8. Viaconto - Lån utan UC
9. Vivus - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC

HJÄLP! Släcka en kredit

RudeBoy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
9 November 2022
Meddelanden
169
Mottagna reaktioner
58
Poäng
177
Hej på er! Jag har idag en kredit på strax under 30k på UC som jag skulle vilja ta bort (nolla) innan jag gör en ansökan på ett större belopp i februari.

Har läst att flera här rekommenderat att man tar ett lån som inte syns på UC för att nolla denna kredit och därmed förbättra sitt UC betyg. Då har jag bara lite funderingar.

Hur vet jag att beloppet jag söker nu inte syns på UC som ännu en kredit? Det skulle ju vara extremt olyckligt då jag i såna fall hade dragit på mig en extra kredit när jag i själva verket vill bli av med krediten jag har i dagsläget och inte samla på mig fler.

Och har ni några tips på lån man kan söka för just detta ändamål? Jag bifogar en bild på ett lån här som jag tyckte såg intressant ut. Viktigast är som sagt att UC ej tas och att den inte syns på UC heller när det är beviljat.

Kan även lägga till att mina 3 anmärkningar försvinner på tisdag och då borde jag väl bli beviljad ett sånt här typ av lån, på ca 30k?

Mina förutsättningar är: 320k inkomst (2021) och som sagt en kredit på 30k som är 100% utnyttjad. UC betyget tänker jag att det inte spelar någon roll vad det är då jag nu ska ta ett lån som inte använder sig av UC.

Allt gott!
 

Bilagor

  • Screenshot_20230115_052608_Chrome.jpg
    Screenshot_20230115_052608_Chrome.jpg
    525.6 KB · Visningar: 147
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 627
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 787
Mottagna reaktioner
581
Poäng
627
Ditt UC måste uppdateras också, räcker ju tyvärr inte bara med om en anmärkning går ut på datumet..

Jag är osäker på när allting uppdateras.
Oavsett vilket lån du tar så bör du läsa på deras hemsida vilket kreditupplysningsföretag dom använder sig av (just för att det ska vara en trygghet för dig). Det är inte allt för många lån som tar Bisnode, Creditsafe eller övrigt där du kan låna cirka 30 000 vill jag bara meddela.

Du bör undvika Lumify, Vivus och exempelvis Credifi dom alla tar Creditsafe.
Loanstep som föregående talare nämnden kan du maximalt låna 25000 ifrån, alltså inte 30000 och jag tror inte du med dina förutsättningar kan låna 25000 där. Jag har nog aldrig hört om någon som fått låna så mycket därifrån.
Jag skulle ändå säga Ferratum, gå in och ta en titt där vet jag. Att du skulle få 30000 där är inte omöjligt, Creditsafe är det och dom rapporterar inte till UC eller så.
 

RudeBoy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
9 November 2022
Meddelanden
169
Mottagna reaktioner
58
Poäng
177
Ditt UC måste uppdateras också, räcker ju tyvärr inte bara med om en anmärkning går ut på datumet..

Jag är osäker på när allting uppdateras.
Oavsett vilket lån du tar så bör du läsa på deras hemsida vilket kreditupplysningsföretag dom använder sig av (just för att det ska vara en trygghet för dig). Det är inte allt för många lån som tar Bisnode, Creditsafe eller övrigt där du kan låna cirka 30 000 vill jag bara meddela.

Du bör undvika Lumify, Vivus och exempelvis Credifi dom alla tar Creditsafe.
Loanstep som föregående talare nämnden kan du maximalt låna 25000 ifrån, alltså inte 30000 och jag tror inte du med dina förutsättningar kan låna 25000 där. Jag har nog aldrig hört om någon som fått låna så mycket därifrån.
Jag skulle ändå säga Ferratum, gå in och ta en titt där vet jag. Att du skulle få 30000 där är inte omöjligt, Creditsafe är det och dom rapporterar inte till UC eller så.
Tack för svar, okej så om jag skulle få via Ferratum så syns inget hos UC, inte ens som ett blanco/kredit? Utan det syns på Bisnode/Creditsafe bara? För jag har en gammal kontokredit från Svea som bara syns på Bisnode nämligen, därav min fundering. Står som kontokredit men syns inte på UC, hade hoppats på att den från Ferratum skulle vara samma sak. Jag hade ändå tänkt betala bort Ferratum i februari, så.
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 627
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 787
Mottagna reaktioner
581
Poäng
627
Tack för svar, okej så om jag skulle få via Ferratum så syns inget hos UC, inte ens som ett blanco/kredit? Utan det syns på Bisnode/Creditsafe bara? För jag har en gammal kontokredit från Svea som bara syns på Bisnode nämligen, därav min fundering. Står som kontokredit men syns inte på UC, hade hoppats på att den från Ferratum skulle vara samma sak. Jag hade ändå tänkt betala bort Ferratum i februari, så.
Jag är ganska säker på att den inte syns på UC. Men jag är inte helt 100 förvisso, det kan ha ändrats. För något år sedan syntes det inte iallafall, osäker på om du får ett tydligt svar från dom. Kanske någon annan här inne är helt säker på hur det ligger till annars.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 250
Mottagna reaktioner
851
Poäng
717
STOPP.

Ferratum rapporterar även deras kredit till UC.

Släckte min Ferratum för två månader sedan och den har funnits med ett tag.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 250
Mottagna reaktioner
851
Poäng
717
Avakta att anmärkningarna försvinner, sedan rekommenderar jag någon av dessa som jag haft som inte rapporterat till UC i mitt fall:

Extralånet (upp till 50K)
Fairlo (upp till 100K)
Happycash (upp till 8K)

Om du har råd och akut vill lösa har du ju även Lumify/Viaconto med deras vidriga räntor men undvik om möjligt. Räkna även med att ditt UC-betyg blir sämre när dina anmärkningar försvinner så du kanske inte har bästa möjligheterna att söka direkt månaden efter beroende på hur betyget ser ut.

Förstår att du vill nolla krediten helt men ändå om du bara skulle minska utnyttjande med t.ex 50% gör det mycket för betyget.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp