• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hjälp! Behöver råd, lösa skuldproblem (spel...)

Cheetah

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
10 November 2021
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
10
Poäng
41
Hejsan,

Har ofta varit inne här senaste åren och läst och fått bra tips. Jag har varit i spelträsket i ca 10 års tid, det har gått upp och ner. Tagit lån, vunnit en hel del, betalat av lån, tagit nya osv.... Fick ett arv som jag också brände såklart.

Nu sitter jag dock i skiten och inser att jag får svårt att betala alla fakturor framöver. Har aldrig haft några betalningsanmärkningar, men nu finns risken och det skrämmer skiten ur mig.

Så här ser det ut:
Årsinkomms brutto ca 590.000
Uc-betyg 9,7
5 förfrågningar senaste 12 månaderna, en går ut den 15 december.
Bostadsrätt belånad till 79%.
Separerad, två barn.

Lån :
Coop(2 lån) 137.787 och 132.388
Ränta 4,65% resp 4,35%
Bank Norwegian 89.120 4,99%
IKANO 87.176 5,94
Wasakredit 100.962 3,95%
Fairlo 50.000
Betalkoll 50.000
Kreditkort 50.000
Vivus 20.000
Credway 30.000

Ca 750.000 alltså..
Förstår inte riktigt hur mitt uc-betyg ändå är så pass lågt, borde vara skyhögt enligt mig. Men är inte jätteinsatt hur det fungerar, kanske någon kan förklara..?

Min plan nu är att försöka få ett mindre lån(30-50 tusen) för att lösa alla betalningar(så jag slipper anmärkning) och betala av lite på kreditkortet som jag förstått påverkar uc negativt. Sedan försöka få till ett stort lån och baka in skitlånen. Har ju rätt låga räntor på blancolånen, kommer väl knappast få en liknande ränta om jag tar ett lån på säg 500.000?

Vad tänker ni om min plan? Har ni några bättre förslag? Är tacksam för alla tips/förslag. Behöver verkligen hjälp, känns hopplöst.

Angående mitt spelande så har jag bestämt mig, det är slut med det nu. Har ej sökt hjälp men kommer att göra om jag inte klarar det på egen hand, vilket jag tror jag gör.

Mvh C
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

natta17

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
4 Mars 2021
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
Hejsan,

Har ofta varit inne här senaste åren och läst och fått bra tips. Jag har varit i spelträsket i ca 10 års tid, det har gått upp och ner. Tagit lån, vunnit en hel del, betalat av lån, tagit nya osv.... Fick ett arv som jag också brände såklart.

Nu sitter jag dock i skiten och inser att jag får svårt att betala alla fakturor framöver. Har aldrig haft några betalningsanmärkningar, men nu finns risken och det skrämmer skiten ur mig.

Så här ser det ut:
Årsinkomms brutto ca 590.000
Uc-betyg 9,7
5 förfrågningar senaste 12 månaderna, en går ut den 15 december.
Bostadsrätt belånad till 79%.
Separerad, två barn.

Lån :
Coop(2 lån) 137.787 och 132.388
Ränta 4,65% resp 4,35%
Bank Norwegian 89.120 4,99%
IKANO 87.176 5,94
Wasakredit 100.962 3,95%
Fairlo 50.000
Betalkoll 50.000
Kreditkort 50.000
Vivus 20.000
Credway 30.000

Ca 750.000 alltså..
Förstår inte riktigt hur mitt uc-betyg ändå är så pass lågt, borde vara skyhögt enligt mig. Men är inte jätteinsatt hur det fungerar, kanske någon kan förklara..?

Min plan nu är att försöka få ett mindre lån(30-50 tusen) för att lösa alla betalningar(så jag slipper anmärkning) och betala av lite på kreditkortet som jag förstått påverkar uc negativt. Sedan försöka få till ett stort lån och baka in skitlånen. Har ju rätt låga räntor på blancolånen, kommer väl knappast få en liknande ränta om jag tar ett lån på säg 500.000?

Vad tänker ni om min plan? Har ni några bättre förslag? Är tacksam för alla tips/förslag. Behöver verkligen hjälp, känns hopplöst.

Angående mitt spelande så har jag bestämt mig, det är slut med det nu. Har ej sökt hjälp men kommer att göra om jag inte klarar det på egen hand, vilket jag tror jag gör.

Mvh C
Vill tipsa dig om att spärra dej på spelpaus, trustly och zimpler så du verkligen inte kan spela mer.
prova ringa runt och kolla om du kan nyttja någon betalfri månad hos dina långivare så du slipper ta mer lån just nu,

prova sedan att ansöka om att samla lån efter den 15e dec när en försvinner, hur många ff har du senaste 6 månaderna ?
 

Cheetah

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
10 November 2021
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
10
Poäng
41
Vill tipsa dig om att spärra dej på spelpaus, trustly och zimpler så du verkligen inte kan spela mer.
prova ringa runt och kolla om du kan nyttja någon betalfri månad hos dina långivare så du slipper ta mer lån just nu,

prova sedan att ansöka om att samla lån efter den 15e dec när en försvinner, hur många ff har du senaste 6 månaderna ?
Jag har två stycken förfrågningar senaste 6 månaderna efter den 9:e december.

Känns som det är väldigt viktigt vart man ansöker så man inte slösar förfrågningar i onödan. Är det säkrast att köra lendo eller har nån nåt annat vettigt förslag med min förutsättningar?

Ett bra tips att spärra sig. Men jag känner ju lite att man vill ha kvar det där lilla hoppet, att kunna spela nån gång för "normala" summor och kanske kunna bygga upp något. Det är min enda chans att inte behöva leva fattigt resten av mitt liv känns det som, bara amortera lån och betala ränta utan att ha möjlighet till att spara till nån buffert. För ca 1,5 år sedan satt jag i liknande situation, slängde in 200 på ett spel och plockade ut nästan miljonen några veckor senare. Efter det hade man bara lån på bostadsrätten. Tyvärr var jag i en annan fas i livet då med separering och andra tragedier som gjorde att jag fuckade upp det. Jag ska absolut spärra mig om jag inte kan klara det på egen hand, men min vilja och önskan är att jag ska klara det. Jag vet att jag inte får nån mer chans om jag nu skulle få ett stort samlingslån.
 

Cheetah

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
10 November 2021
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
10
Poäng
41
Vid missbruk så brukar det tyvärr fungera dåligt med att ”man kan hålla på litegrann”
Jo, jag vet. Förstår att det låter illa. Som sagt, jag tillåter mig inte längre att spela för pengar jag inte har. Kan jag inte sköta det så kommer jag att spärra mig.

Kan vi lägga spelandet lite åt sidan? Jag är glad att folk bryr sig men som situationen är just nu så behöver jag tips och råd om hur jag ska lösa detta. Har inga pengar att spela för nu oavsett. Vet att det finns många här inne med mycket kunskap och tips.
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Fairlo 50.000
Betalkoll 50.000
Kreditkort 50.000
Vivus 20.000
Credway 30.000

Vad ligger de på för ränta och avb? Dessa hade jag försökt samla..

Du kommer få kommentarer om spelandet för att hur många som helst har suttit i din sits o det är säkert största anledningen till alla dina lån. Ta bort den biten isåfall för ingen kommer köpa ditt resonemang om att kanske bygga upp något i framtiden… snarare kommer situationen förvärras om du inte spärrar dig asap… det är bara med välmening för jag resonerade på precis samma sätt med mig själv för några år sedan.. <3
 

Cheetah

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
10 November 2021
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
10
Poäng
41
Fairlo 50.000
Betalkoll 50.000
Kreditkort 50.000
Vivus 20.000
Credway 30.000

Vad ligger de på för ränta och avb? Dessa hade jag försökt samla..

Du kommer få kommentarer om spelandet för att hur många som helst har suttit i din sits o det är säkert största anledningen till alla dina lån. Ta bort den biten isåfall för ingen kommer köpa ditt resonemang om att kanske bygga upp något i framtiden… snarare kommer situationen förvärras om du inte spärrar dig asap… det är bara med välmening för jag resonerade på precis samma sätt med mig själv för några år sedan.. <3
Tack för omtanken. Jo, jag förstår att ingen köper det. Jag tänker inte sätta mig på nån hög häst och tro att jag skulle klara det bättre än någon annan här. Jag har full respekt för alla som skriver och tar till mig varje ord. Jag anslöt mig ju hit för att få hjälp.

Det är definitiv den största anledningen till alla lån. Sen har jag ju haft en helt respektlös syn på pengar öht.

Ja, dom lånen vill jag definitivt bli av med. Jag har faktiskt inte kollat ränta och avbetalning på dom "mindre" lånen, mer än att jag vet att den är väldigt hög på den typen av lån. Trodde det var fast ränta på dom..? Jag betalar bara in lägsta möjliga summa. Det är först senaste månaden jag maxat alla dom lånen.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Jag har betydligt högre belåning och 0,54% UC. Så nog tycker jag att 9% är högt. Med all säkerhet är det krediter som höjer UCn. Min rekommendation; vänta till du kommit under 4% (bra)
Samla allt. Välj samla allt. På 10-15 år. Då får du helt annan nivå på låneutgifter och kan spara istället.
Jag har 1 127 000kr i blanko (+83000 för bilen). Betalar 13000kr totalt för det. Månadslön 56 000. Jämkar. Nu kan jag spara 8000kr i månaden.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
975
Mottagna reaktioner
627
Poäng
617
Ingen ide att samla allt, har man räntor runt 5% finns det inget att vinna på samlingslån. I detta läget kommer det inte finnas en chans att få nya lån till räntor i den nivån.
Snöbollsmetoden är min rekommendation och bli av med de mindre och dyraste först.
T.ex. Vivus och Credway. Vad har du för betalutrymme att kunna bli av med dessa två snabbt?
Har du nåt att sälja av och pyttsa in där.
Högt utnyttjad kredit försämrar betyget rätt mycket så om planer på att samla dessa mindre högkostnads så är första steget att få ner nyttjandegraden.
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Tack för omtanken. Jo, jag förstår att ingen köper det. Jag tänker inte sätta mig på nån hög häst och tro att jag skulle klara det bättre än någon annan här. Jag har full respekt för alla som skriver och tar till mig varje ord. Jag anslöt mig ju hit för att få hjälp.

Det är definitiv den största anledningen till alla lån. Sen har jag ju haft en helt respektlös syn på pengar öht.

Ja, dom lånen vill jag definitivt bli av med. Jag har faktiskt inte kollat ränta och avbetalning på dom "mindre" lånen, mer än att jag vet att den är väldigt hög på den typen av lån. Trodde det var fast ränta på dom..? Jag betalar bara in lägsta möjliga summa. Det är först senaste månaden jag maxat alla dom lånen.
Menade inte att du sitter på någon hög häst..
Vi släpper den biten! :)

det är rysliga räntor på dessa lån, i princip så är det bara ränta och andra avgifter som äter upp det du betalar in. Skulle som sagt samla dessa lån och låta de andra lånen va, för där har du redan bra ränta!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp