• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hjälp med skuldsanering

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Intressant. Men från det att du skickade in överklagan hur långt tid tog det tills tingsrätten hade kommit med ett beslut, samt tills du vart beviljad skuldsanering? Tacksam för svar.
Jag kommer tyvärr inte ihåg, det var ett tag sedan. Kanske 3 månader hos tr och sedan bara några veckor hos kf.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Hur är det när skuldsanering ansökan är inskickad ?
En vän till mig har ansökt och förut kunde hon se hela ansökan med uppgifter skulder mm.
Nu är det borta står bara ansökan inskickad men inga uppgifter.
Betyder det att ansökan är påbörjad eller att den troligtvis blir avslagen? Nån som vet?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Hur är det när skuldsanering ansökan är inskickad ?
En vän till mig har ansökt och förut kunde hon se hela ansökan med uppgifter skulder mm.
Nu är det borta står bara ansökan inskickad men inga uppgifter.
Betyder det att ansökan är påbörjad eller att den troligtvis blir avslagen? Nån som vet?
Troligtvis har hon kunnat se den fram till den signerats, efter signering kan man inte längre se den.
 

miggedepp

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
3 Oktober 2022
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Jag har bara prata med min handläggare en gång (vid inledande) så jag vet inte men betalplanen kom rätt snabbt tyckte jag, fick inget samtal om beviljad skuldsanering heller, utan papperna kom bara hem i brevlådan

Jag släppte allt i september/augusti samtidigt som jag skickade in ansökan. Fick inledande i januari och då låg i princip alla lån hos inkassobolag, så alla gäldenärer i betalplanen är inkassobolag.

Är väldigt förvånad över att jag inte fått några frågor under hela processen

Ingen kontroll av min lön inga frågor om vad jag gjort med lönen sedan jag släppte allt, inga frågor om skatteåterbäringen och inga frågor om hur länge jag varit spelfri eller tog sista lånet. Vissa lån har jag inte ens betalat första månadsbetalningen...

Mitt personliga brev var väldigt kortfattat. I princip när jag började spela, vad som ledde till spelandet och vad jag gjort för att sluta spela.

I betalplanen stod inga datum för när lånen var tagna.

Jag är dock extremt tacksam att jag fått
en andra chans i livet, jag vet inte om jag klarat att gå igenom processen en gång till och leva med utmätning i flera år. Har man inget eget boende så är det väldigt svårt att hitta något eget när man väl hamnat hos kronofogden. Det är väl det enda jag gjort fel, att jag inte fixade ett boende innan jag släppte allt. Nu får man leta andrahandsboende eller vara inneboende i 5 år...
Flera år senare.. sitter i samma sits.
Får jag bara fråga, hur lång tid tog detta från ansökan till godkännande? Fick du göra flera ansökningar och hade du levt på utmätning länge innan detta?
 

miggedepp

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
3 Oktober 2022
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Jag har bara prata med min handläggare en gång (vid inledande) så jag vet inte men betalplanen kom rätt snabbt tyckte jag, fick inget samtal om beviljad skuldsanering heller, utan papperna kom bara hem i brevlådan

Jag släppte allt i september/augusti samtidigt som jag skickade in ansökan. Fick inledande i januari och då låg i princip alla lån hos inkassobolag, så alla gäldenärer i betalplanen är inkassobolag.

Är väldigt förvånad över att jag inte fått några frågor under hela processen

Ingen kontroll av min lön inga frågor om vad jag gjort med lönen sedan jag släppte allt, inga frågor om skatteåterbäringen och inga frågor om hur länge jag varit spelfri eller tog sista lånet. Vissa lån har jag inte ens betalat första månadsbetalningen...

Mitt personliga brev var väldigt kortfattat. I princip när jag började spela, vad som ledde till spelandet och vad jag gjort för att sluta spela.

I betalplanen stod inga datum för när lånen var tagna.

Jag är dock extremt tacksam att jag fått
en andra chans i livet, jag vet inte om jag klarat att gå igenom processen en gång till och leva med utmätning i flera år. Har man inget eget boende så är det väldigt svårt att hitta något eget när man väl hamnat hos kronofogden. Det är väl det enda jag gjort fel, att jag inte fixade ett boende innan jag släppte allt. Nu får man leta andrahandsboende eller vara inneboende i 5 år...
Flera år senare.. sitter i samma sits.
Får jag bara fråga, hur lång tid tog detta från ansökan till godkännande? Fick du göra flera ansökningar och hade du levt på utmätning länge innan detta?
 

KBo

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 Oktober 2022
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Flera år senare.. sitter i samma sits.
Får jag bara fråga, hur lång tid tog detta från ansökan till godkännande? Fick du göra flera ansökningar och hade du levt på utmätning länge innan detta?
Jag har nog samma fråga. Gick till rådgivare i sent i augusti. rådgivaren var bra, vi gick genom allting och vi skrev ansökan tillsammans. Vi kartla även de krediter som jag skulle betala och vilka som jag strunta i. Det känns tungt att inte betala. Jag har kämpat i flera år att betala allting, drev allt djupare in i hålet och med de senaste räntehöjningarna hade jag behövt ett heltidsjobb till bara för att hamna på 0 varje månad. Jag skäms att nu inte göra det längre. Bekräftelsen att ansökan kom in var en vecka senare. nu får vi se hur det går. Första påminnelse kom in idag.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 113
Poäng
1 367
Jag har nog samma fråga. Gick till rådgivare i sent i augusti. rådgivaren var bra, vi gick genom allting och vi skrev ansökan tillsammans. Vi kartla även de krediter som jag skulle betala och vilka som jag strunta i. Det känns tungt att inte betala. Jag har kämpat i flera år att betala allting, drev allt djupare in i hålet och med de senaste räntehöjningarna hade jag behövt ett heltidsjobb till bara för att hamna på 0 varje månad. Jag skäms att nu inte göra det längre. Bekräftelsen att ansökan kom in var en vecka senare. nu får vi se hur det går. Första påminnelse kom in idag.
Den känslan av skam att inte göra rätt för sig är vi nog många som känner igen.
Låt påminnelserna komma in och ett tips; skaffa en pärm och sätt in alla påminnelser, inkasso mm "skuldvis" så varje skuld får en egen flik så får man koll.
Jag gjorde på det viset och första brevet på respektive flik var en påminnelse och sen avslutades fliken med "Skuld att betala" från KFM.

Se till att skicka in delgivningskvitton till KFM via brev eller elektroniskt omgående. Dessa delgivningskvitton kommer i samband med första brevet, "Föreläggande" från KFM.
 
Senast ändrad:

KBo

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 Oktober 2022
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Den känslan av skam att inte göra rätt för sig är vi nog många som känner igen.
Låt påminnelserna komma in och ett tips; skaffa en pärm och sätt in alla påminnelser, inkasso mm "skuldvis" så varje skuld får en egen flik så får man koll.
Jag gjorde på det viset och första brevet på respektive flik var en påminnelse och sen avslutades fliken med "Skuld att betala" från KFM.

Se till att skicka in delgivningskvitton till KFM via brev eller elektroniskt omgående. Dessa delgivningskvitton kommer i samband med första brevet, "Föreläggande" från KFM.
Tack för rådet, det är ett bra tips!
Rådgivaren sa "skriv inte på nånting, oavsett vad folk säger eller hotar med, följ endast de råd din handläggare kommer att ge dig".
Jag har ett excelark där jag skriver in räntesats, faktiskt amortering, gäldenär, när och hur mycket som jag senast betalade etc. Vi använde filen för att se över hela elände som sparade mycket tid och bekymmer för rådgivaren.
För tillfälle kan jag själv bestämma lite hur jag fördelar pengarna inom betalningsurtymme. Vi bestämde några poster som ska fortsätta betalas via autogiro, men andra skulle jag kunna lösa av inom 2 betalningar inom betalningsutrymme.
Min "gör rätt för dig" delen vill att jag betalar till så många som möjligt, vilket effektiv inte ger mycket annars än att visa viljan att betala (och hålla ner antalet påminnelser).
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp