• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Jag har varit sjukskriven för depression i många år, och kom under behandling i 2017. Det tog tills 2020 innan jag var någorlunda frisk och kunde släppas ut i verkliga världen från alla de rehabiliterings- och uppgraderingsprogram jag gick i. Tyvärr så var jag ju utförsäkrad och gick på försörjningsstöd, så min ekonomi var en krater.

I Maj förra året fick jag äntligen ett jobb som jag trivs med, och som har gjort att jag kunnat ta tag i de konsekvenser som det här med att vara utförsäkrad från allting har fört med sig. Jag satt på en skuldbörda på 450 000 kronor hos diverse inkassobolag, och hade en ”allvarlig betalningsanmärkning” enligt Creditsafe i form av ett utmätningsförsök i 2020.

Så, nu har jag betat ner skuldberget till tre olika återstående skulder: Intrum på 100k (var 268, men de gick med på ett ackord), Svea på 113k, och Sergel på 30k. Sedan jag fick jobb har jag betalat prick i tid, och jag har inte tagit några chanser.

Min ekonomi är att jag har 19,5k i nettoinkomst per månad, och det går ungefär 11-12k ut i räkningar för hyra, etc. Jag har en nyproducerad lägenhet som är rätt dyr, och bara den drar iväg det med 10k per månad. Skulle så gärna vilja ha en billigare, men jag bor i Götet… I värsta fall kan jag hyra ut ett av mina rum till en inneboende får några extra tusenlappar varje månad.

Nu har jag en plan, Sickan. I juni är det sex månader sedan jag senast hade ett skuldsaldo hos kronofogden. I september nästa år blir jag av med min sista betalningsanmärkning, dvs den där om utmätningen. Jag har kollat med UC, och jag har läst det här forumet och jag växlar mellan hopp och misstro.

Jag behöver ett lån på 250k över 15 år för att få bort de där tre skulderna. Jag skiter lite i räntan just nu, och har kalkylerat på en ränta på bortemot 16 procent. Till och med då skulle min månadskostnad gå ned. Jag betalar 4800 per månad idag, och med en amortering på 16% av 250k över 15 år skulle det sjunka till 3600.

Detta skulle hålla mig till September nästa år när jag kan söka om ett medlemslån från unionen – och då med 2021 och 2022 taxeringdata under bältet. Då sjunker räntan till kanske 6-7%, och jag kunde börja leva igen.

Men… som sagt, jag växlar mellan hopp och besvikelse här. Min UC idag är 14,01, mitt credit score där är på 491. Jag har 0 (inga, zip, nada) förfrågningar. Det säger att UC tycker min ekonomi är skit. Kanske är det betalningsanmärkningen som är extra alvarlig och drar med betyget radikalt? Jag har inga registrerade lån eller krediter.

Det här långa inlägget är väl för att antingen få någon idé om hur det blir: Det finns inget hopp, ge upp! Eller, håll ut, en ockerutlånare finns där ute även för dig. Eller?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
243
Mottagna reaktioner
201
Poäng
397
Alla kreditgivare använder inte UC. Fairlo och Wästgöta finans använder Bisnode istället.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Wästgöta ger inte lån om man har betalningsanmärkningar. Fairloo har 100k max. Eller hade det. Det är tydligen lite otydligt om de erbjuder detta längre. Jag har heller inget hum om min creditscore på Bisnode eftersom man måste betala för att se det värdet där, och det vill jag nog inte göra. Men tack för tipsen!
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Tillägg: Jag kollade upp Fairloo ifall det skulle kunna vara en backup, men tyvärr så godtar de inte utmätningar de senaste tre åren. Det vill säga, de godtar inte den typen av betalningsnmärkningar alls. Och jag hade en utmätning i 2020. Det är den enda betalningsanmärkningen jag har, och den försvinner i september i 2023.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Nu är det 1 juni när jag skriver detta. Den 26 November 2021 blev jag av med mitt skuldsaldo hos kronofogden. Nu i juni är det sex månader sedan detta hände. På Fredag tänkte jag försöka lämna in en ansökan. Jag intalar mig själv, för att inte hoppas för mycket, att det inte kommer att gå vägen. Har för dålig UC, och har den där otäcka betalningsanmärkningen från 2020. Utmätningsförsök. Eftersom jag har en OK lön och inga lån och krediter eller andra betalningsanmärkningar så antar jag att min UC på 14.01 beror på den. Helt utan fog har jag funderat på om sexmånadersgränsen jag inledde med påverkar, och med lika lite fog för det har jag funderat på om min UC kommer att bli lite bättre i juni på grund av sexmånaderspassagen.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Förtvivlan blev det. Nå, ska väl inte påstå att jag är så där känslomässigt engagerad. Jag har intalat mig själv att det inte skulle gå, och det gick inte.

Jag lämnade in en ansökan till Zmarta, och det föll pladask. Fick ett erbjudande om 25k från Thorn till en hiskelig ränta. Det löser ingenting för mig, och såna lån är vägen till ruinen. Så, det gick inte.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Hur lätt som helst att hyra ut ett rum i götet. Lätt 4000kr. Tom 4500kr lite beroende på var och hur du bor. Börja där. Ser det som tillfälligt. Använd alla pengar till att lösa sergel. Då minskar du iaf en månadskostnad. Håll dig flytande till utmätningsförsöket är borta. Det är inte långt kvar.
 

henke88

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
28 Januari 2020
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
93
Poäng
267
Du kommer inte att få något lån alls så länge du har kvar "misslyckat utmätningsförsök".
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 450
Mottagna reaktioner
6 090
Poäng
4 117
Bra kämpat!
Önskar dig all lycka till i framtiden. <3
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 074
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
Glöm inte klappa dig själv på axeln för det är framför allt din förtjänst att du är där du är idag, ingen lätt resa att ta sig igenom depression, lägg till skuldberg på det så är det inte alla som skulle klarat det! Men DU gjorde det :vinnare:
Nu är den sista biten kvar och det kommer att ordna sig.
Säger som Doodles, hyr ut ett rum om du känner att du klarar av att ha en annan människa i din bostad. Känner du däremot att det kommer vara för jobbigt så kommer det inte vara värt pengarna, man ska vilja komma hem efter jobbet och trivas hemma.

Alt om du har släktingar eller nära vänner du kan bo hos nån vecka under sommaren och så hyr du ut hela din bostad och stoppar pengarna i ngn av skulderna.
Kolla också om du kan hyra ut ett rum till ngn pendlare så får du helger och helgdagar för dig själv :)

Kolla ev om du kan byta till billigare bostad.

Har du försökt förhandla om dina avbetalningsplaner till lägre månadsbelopp? Kan vara värt att testa. Man kan inte får mer än ett nej.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp