• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
564
Mottagna reaktioner
659
Poäng
607
Tack alla som svarat!

Det här är inte ett klagomål, men en observation efter ha gått igenom den här processen. Det som slår mig är hur dåligt svensk lånemarknad fungerar. Det är dåligt i flera led, egentligen. Den gamla typen av bankaffärer är väl i stort sett utdöd – där en banktjänsteman verkligen kände sina kunder och kunde fatta beslut baserat på det. Istället har vi en lånemarknad som betjänas av algoritmiska beslut, och det innebär i sin tur att statistik appliceras på individnivå.

Hur absurt statistik på individnivå fungerar kan illustreras med höger och vänsterhänthet. Om en vänsterhänt person använder en algoritm som säger att 95% av människor är högerhänta, så kommer algoritmen att besluta att den vänsterhänta är högerhänt. Det är vad det innebär att applicera statistik på individnivå.

Om sedan det algoritmiska beslutet är tämligen tungt viktat så måste det till en stor insats för att vikta om beslutet till att passa individen. Och eftersom svensk lånemarknad har effektiviserat bort den sortens differentiering, så går det egentligen inte att vikta om beslutet. Det är enklare att utgå från att den vänsterhänte är högerhänt och inte vikta om beslutet, och på det viset gå miste om de 5% av marknaden som är vänsterhänta.

Svensk lånemarknad har effektiviserat bort kundidentifikation, och konsumentkunskap. Lendo, Zmarta, eller vad de nu heter gör lånebeslut snabbare än någonsin, men gör också så att beslutskvaliteten blir lägre. Snabba beslut är ofta dåliga beslut, och snabba beslut som i stor del beror på en enda datapunkt är ju ännu värre. I lånesammanhang leder beroende av UC, Bisnode, etc och credit score till att de med ett sämre UC som skulle bli skötsamma lånebetalare sållas bort till förmån för sådana som inte borde få ytterligare lån.

Nu kan man ju läsa detta som sura äpplen för att det inte gick min väg här. Ärligt talat är jag neutral om jag borde ha fått lånet eller ej, men jag tillåter mig ändå den här observationen jag har gjort, och jag vet inte riktigt hur man ska komma tillrätta med det. På ett mänskligt känslomässigt plan kan jag tänka (och känna) en sak, men på ett annat plan så tycker jag att den här observationen har fog för. Sen är ingen helt objektiv, och jag ser inte mina egna förutfattade meningar här.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
243
Mottagna reaktioner
202
Poäng
397
Tyvärr verkar de flesta beslut i vårt moderna samhälle vara snabba, schablonbaserade (automatiserade) och kortsiktiga vilket varken gynnar den enskilda individen eller samhället. Jobbar själv inom vården och ser detta varje dag. Förhoppningsvis kommer vi över tid att ändra detta synsätt men då kommer allting ta längre tid och bli mer komplicerat och då bli vi kortsiktigt mindre effektiva och det kommer en del tycka är ett problem.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
564
Mottagna reaktioner
659
Poäng
607
I fredags slängde jag in en ansökan på Lendo, med samma resultat. Då har jag sålunda 2ff på UC. Jag förväntade mig absolut ingenting eftersom Lendo väl i stort sett har samma partners som Zmarta. Då jag inte kommer att göra mera förrän betalningsanmärkningen försvinner slängde jag in en ansökan om nystartlån på NStart. Då är jag uppe i 3 ff. Så, nästa juni försvinner alla då, och då är det bara 3 månader tills min betalningsanmärkning försvinner. Då har jag också ett nytt års taxeringsuppgifter.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
564
Mottagna reaktioner
659
Poäng
607
Pratade just med en bank. Nstart. Jag kommer förmodligen att få lån av dem till en hög ränta i augusti. Jag är så jäkla uppåt att jag måste tagga ner.

It is the hope that kills, trots allt. Jag får inte börja tro att jag är ute på raksträckan. Jag får inte. Men det är svårt att låta bli.

Shit.

Jag kommer att vara helt värdelös på jobbet idag. Kommer inte kunna koncentrera mig ett endaste dugg.

Shit.

Om jag får lånet, så är det bara 13 månader tills min sista betalningsanmärkning försvinner. Den jobbiga. Utmätningsförsöket. Och då har jag högre lön, förhoppningsvis billigare lägenhet, och ett till taxeringsår under bältet.

Shit.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
564
Mottagna reaktioner
659
Poäng
607
Jag bestämde mig idag för att jag inte vill ta in någon vilt främmande människa i min lägenhet, och därmed kommer jag inte att hyra ut ett av mina rum.

Jag hade en så stark motvilja, när det slutade vara en lek med tanken och blev allvar, mot tanken på att en främling skulle komma in här att jag skulle ha mått dåligt om jag fortsatte ner på den banan.

Tyvärr så faller ju då mitt lån. En av punkterna som jag pratade med NStart om var att "Kalpen inte gick riktigt ihop". När jag berättade om min brorson och att han skulle komma hit och bo så gick det ihop. Nu har jag fått besked om att brorsonen hittade roligare boende med jämnåriga än hos sin tråkiga gamla farbror, och jag lade ut en annons på blocket. Men varje gång jag kollade på den så mådde jag sämre. Så, nej. Ingen uthyrning.

Beslutet om uthyrning ligger fast, men jag känner mig ändå rätt besviken.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 087
Mottagna reaktioner
6 675
Poäng
4 477
Jag bestämde mig idag för att jag inte vill ta in någon vilt främmande människa i min lägenhet, och därmed kommer jag inte att hyra ut ett av mina rum.

Jag hade en så stark motvilja, när det slutade vara en lek med tanken och blev allvar, mot tanken på att en främling skulle komma in här att jag skulle ha mått dåligt om jag fortsatte ner på den banan.

Tyvärr så faller ju då mitt lån. En av punkterna som jag pratade med NStart om var att "Kalpen inte gick riktigt ihop". När jag berättade om min brorson och att han skulle komma hit och bo så gick det ihop. Nu har jag fått besked om att brorsonen hittade roligare boende med jämnåriga än hos sin tråkiga gamla farbror, och jag lade ut en annons på blocket. Men varje gång jag kollade på den så mådde jag sämre. Så, nej. Ingen uthyrning.

Beslutet om uthyrning ligger fast, men jag känner mig ändå rätt besviken.
Jag förstår dig, skulle inte heller vilja ha en inneboende!
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Haft samma känsla men ekonomin var som det var så hade inte många val och friheter kvar. Dock blev det riktigt bra. Valde ju själv vilken person jag godkände. Hyrde ut till tillfälliga studenter. Några veckor eller månader åt gången, då var det aldrig fast eller permanent. Har även haft veckopendlare. Då har man helgen själv. Det har varit bra upplevelser. Inga idioter. Ibland sociala pratglada och ibland har man inte sett röken av personen. Viktigast är att du har kontroll över vem och hur länge.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 821
Poäng
1 277
Jag bestämde mig idag för att jag inte vill ta in någon vilt främmande människa i min lägenhet, och därmed kommer jag inte att hyra ut ett av mina rum.

Jag hade en så stark motvilja, när det slutade vara en lek med tanken och blev allvar, mot tanken på att en främling skulle komma in här att jag skulle ha mått dåligt om jag fortsatte ner på den banan.

Tyvärr så faller ju då mitt lån. En av punkterna som jag pratade med NStart om var att "Kalpen inte gick riktigt ihop". När jag berättade om min brorson och att han skulle komma hit och bo så gick det ihop. Nu har jag fått besked om att brorsonen hittade roligare boende med jämnåriga än hos sin tråkiga gamla farbror, och jag lade ut en annons på blocket. Men varje gång jag kollade på den så mådde jag sämre. Så, nej. Ingen uthyrning.

Beslutet om uthyrning ligger fast, men jag känner mig ändå rätt besviken.
Kunde inte brorsonen skenhyra tills lånet var klart?
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
564
Mottagna reaktioner
659
Poäng
607
Kunde inte brorsonen skenhyra tills lånet var klart?

Folkbokföringsbrott kan ge upp till två års fängelse, och det tänker jag inte be en sjuttonårig grabb begå för att jag ska kunna lura en bank att ge mig pengar.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
564
Mottagna reaktioner
659
Poäng
607
Haft samma känsla men ekonomin var som det var så hade inte många val och friheter kvar. Dock blev det riktigt bra. Valde ju själv vilken person jag godkände. Hyrde ut till tillfälliga studenter. Några veckor eller månader åt gången, då var det aldrig fast eller permanent. Har även haft veckopendlare. Då har man helgen själv. Det har varit bra upplevelser. Inga idioter. Ibland sociala pratglada och ibland har man inte sett röken av personen. Viktigast är att du har kontroll över vem och hur länge.
Jag har ganska bra koll på ekonomin. Mitt syfte här har varit att få bort inkassobolagen, och minska risken för att de ska bestämma sig för att mina avbetalningsplaner inte gäller längre, och sen skicka till fogden och ge mig ännu mera anmärkningar. Jag betalar 4200 i månaden just nu. Jag kan nå upp till 5000 om jag minskar min budget matbudget till 100 och dagen. Så, jag klarar att betala det. Men det vore bara så jävla skönt att slippa ha med inkassobolagen att göra, och ha "ett lån" ett tag, och sen omvandla det till ett lågräntelån som jag kan leva med. Men jag har verkligen en stark motvilja mot att släppa in främlingar i min lägenhet. Jag höll på och surrade i andrahandsträsket i Göteborg i fyra år, och bodde med allsköns konstiga hyresvärdar (och en del bra också). Jag värdesätter helt enkelt mitt privatliv just nu högre än vad jag trodde att jag gjorde när jag började den här tråden.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp