• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Hur lär man sig leva under tiden man har skulder?

Molly89

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
7 Mars 2020
Meddelanden
121
Mottagna reaktioner
102
Poäng
297
Många sköter det också helt digitalt. UC förfrågan kommer till kivra. Remember, collector och bank norweigan brukar bevilja vet jag om du inte har många förfrågningar genom uc . Där får du godkänna med bank id sen registrera in e-faktura/autogiro. Så kommer inga papper alls.

men mitt råd är att samla allt omedelbart om du bara sitter med en massa smslån/kontokrediter.

skulle du inte bli beviljad hela beloppet så kommer det stå max det belopp du blir beviljad. Så sök på hela och ser vad du får.

1 förfrågan till 38 banker via advisa. Någonstans är jag nästan säker på att du blir beviljad 200k

https://advisa.se/?utm_source=googl...MI1u3drMiJ6AIVVpnVCh3YLQWvEAAYASAAEgKEqvD_BwE


Jag gjorde en koll med Advisa för ca 2-3 månader sedan men räntorna var rätt höga för inte så stora belopp. Just nu känns det som det inte går att flytta utan får vänta isåfall och isåfall skulle jag hellre haft av en riktig bank med lägre ränta. Bank Norweigan och de ställena är skit, vill göra en förändring inte fortsätta trassla in mig. Kanske får hjälp av en privatperson att låna av istället så väntar lite.

Ja, jag har fast inkomst och betalar i tid varje månad.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Molly89

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
7 Mars 2020
Meddelanden
121
Mottagna reaktioner
102
Poäng
297
Hej Molly,

Liknande situation här. Samma belopp som du har, och inget jobb har jag heller. Måste låna som en galning varje månad för att kunna betala av alla räntor (jag har hur många sms lån som helst). Går precis som du bara runt och tänker på pengar hela tiden men kommer aldrig riktigt loss, och man bara sitter och väntar på ett mirakel dag ut och dag in. Jag hamnade här pga både spelberoende och för en övertro på ett sidoprojekt (vilket ju också är en slags gambling - att satsa allt man har, och inte har, på ett och samma kort).


Usch ja, finns det möjligheter för dig att börja jobba?

Jag gråter varje morgon och även nu, brukar få en känslo och panikattack på morgonen där allt bara svämmar över. Det är fruktansvärt kämpigt. Känner det lilla barnet inom mig komma fram som skriker "älska mig trots mina fel och hjälp mig ur detta". Jag vill börja om, jag vill inte ha det såhär eller vara den här tjejen mer.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Får jag fråga hur mycket du får ut totalt på din skuldsanering? Det är bara du som jobbar då? Du har iaf bara ett år av din sanering kvar så är du fri! och när ditt barn mår bättre kommer han/hon säkert kunna försörja sig själv.
Enligt beslutet ska jag ha ca 20000 kvar, men diverse ändringar under åren har gjort att summan har ökat något. Men nu har jag kommit över gränsen för omprövning och maken har dessutom fått jobb. Så jag har skickat in om omprövning och maken har skickat in inkomstredogörelse för utmätning. Så detta sista år kommer bli det värsta.
 

Sillen

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
27 Januari 2019
Meddelanden
165
Mottagna reaktioner
48
Poäng
157
Bara undrar när man skickar in inkomstredogörelse, gör dom en fullständig tillgångsundersökning i samma veva? Senast dom gjorde tillgångsundersökning var feb 2018.. Fick papper att fylla i om inkomst nu.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 704
Mottagna reaktioner
1 475
Poäng
967
Jag gjorde en koll med Advisa för ca 2-3 månader sedan men räntorna var rätt höga för inte så stora belopp. Just nu känns det som det inte går att flytta utan får vänta isåfall och isåfall skulle jag hellre haft av en riktig bank med lägre ränta. Bank Norweigan och de ställena är skit, vill göra en förändring inte fortsätta trassla in mig. Kanske får hjälp av en privatperson att låna av istället så väntar lite.

Ja, jag har fast inkomst och betalar i tid varje månad.

samla hellre allt till dålig ränta och betala 2500 kr i månaden som du först lägger upp på 12 år

Sen vänta 12 månader (inte år) tills du har bra kreditvärdighet. Och då skaffa ett riktigt lån med bra ränta. Det viktiga nu är att få ihop det närmsta året till låg månadskostnad.

får du 18% ränta nu spelar ingen roll. Har du 0 förfrågningar om ett år så får du 5% på 200.000 hos en storbank nästa år. Då kan du byta från 12 år till någon annan längd med.

det viktiga nu är bara att samla ihop allt till en låg månadskostnad närmsta året. Räntan går att omförhandla hos en storbank nästa år.
Och sök på hela beloppet. Inte halva beloppet.

Din situation bör inte va svår att lösa. om du betalar vadå 15-20.000kr i månaden idag. Samla allt oavsett ränta på 12 år får 2000-3000kr i månaden under 1 år. 200k i samlingslån blir de flesta beviljade

sen efter 12 månader har du inga förfrågningar och ett kreditbetyg under 1 Procent med bara 1 lån. Då kan du gå till storbank och få en ränta på 5% pch betala 1700kr i månaden. Eller lägga upp en annan avbetalningstid.
 
Senast ändrad:

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 450
Mottagna reaktioner
6 090
Poäng
4 117
Bara undrar när man skickar in inkomstredogörelse, gör dom en fullständig tillgångsundersökning i samma veva? Senast dom gjorde tillgångsundersökning var feb 2018.. Fick papper att fylla i om inkomst nu.
Har läst att de gör en tillgångsundersökning i samband med att papperna skickas ut så det kan redan vara gjort.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Är som sagt inte hundra då jag slapp utmätning men har läst mycket om ämnet och sett att konto osv kan ha kollats upp innan.
@Lasseman visst är det så.?

Normalt ja, men det finns inget hinder att kolla någon mer gång om man tycker det finns anledning.
 

Molly89

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
7 Mars 2020
Meddelanden
121
Mottagna reaktioner
102
Poäng
297
samla hellre allt till dålig ränta och betala 2500 kr i månaden som du först lägger upp på 12 år

Sen vänta 12 månader (inte år) tills du har bra kreditvärdighet. Och då skaffa ett riktigt lån med bra ränta. Det viktiga nu är att få ihop det närmsta året till låg månadskostnad.

får du 18% ränta nu spelar ingen roll. Har du 0 förfrågningar om ett år så får du 5% på 200.000 hos en storbank nästa år. Då kan du byta från 12 år till någon annan längd med.

det viktiga nu är bara att samla ihop allt till en låg månadskostnad närmsta året. Räntan går att omförhandla hos en storbank nästa år.
Och sök på hela beloppet. Inte halva beloppet.

Din situation bör inte va svår att lösa. om du betalar vadå 15-20.000kr i månaden idag. Samla allt oavsett ränta på 12 år får 2000-3000kr i månaden under 1 år. 200k i samlingslån blir de flesta beviljade

sen efter 12 månader har du inga förfrågningar och ett kreditbetyg under 1 Procent med bara 1 lån. Då kan du gå till storbank och få en ränta på 5% pch betala 1700kr i månaden. Eller lägga upp en annan avbetalningstid.


Jag förstår hur du menar. Men min månadskostnad ligger på ca 2800:- . Så den går ändå är mer skammen över att ha skitlån.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp