• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hur lär man sig leva under tiden man har skulder?

Molly89

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
7 Mars 2020
Meddelanden
121
Mottagna reaktioner
102
Poäng
297
Hej.

Lite om min historia:

Har under många år impuls shoppat på nätet, både för att få må bra kickar, av rastlöshet och ensamhet tror jag. Har också i perioder i mitt liv mått mycket dåligt och bränt ut mig två ggr. Till sist bad jag själv på VC få göra en självskattning för ADHD hos vuxna. Ingen har någonsin trott jag haft det, utan det var egna tankar då jag känt att något inte stämde att det var något mer än depressioner. Efter väntetid och utredning fick jag diagnos medelsvår ADHD kombinerad form. Det är svaret på min ojämna energi, min impulsivitet med pengar osv.

Ca 6 månader efter diagnos och medicinering:
Jag började inse hur jag hade levt och att jag inte orkade längre och ville ha förändring. Vill också kunna köpa hus, nyare bil och ev träffa kärleken. Ringde en släkting som jag har förtroende för och berättade sanningen, att jag har 200.000 i olika låneskulder, grät och bad om hjälp.
Nu undrar jag, hur orkar man leva med skulder? Jag betalar varje månad och det går runt men inte mycket mer. Sparar det lilla jag kan. Har ångest dagligen och förutom jobbet så isolerar jag mig mycket och min livslust är låg. Känns som jag bara tänker på pengar och siffror och på att bli skuldfri och en oklanderlig människa. Mina skulder är inte hos inkasso eller Kronofogden utan betalar på dem varje månad.

Till ni som är eller varit där:
Hur orkar man? Varje dag är en kamp. Jag ser ingen framtid oftast, jag som varit en glad person känner mig deppig och har svårt att skratta nu. Känns som alla andra lever och gör saker, jag har inget att se fram emot. Är 31 och singel och tänker vem skulle vilja ha en tjej med min situation?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

hollygolightly

Kunnig medlem
Poäng: 477
Blev medlem
18 Mars 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
325
Poäng
477
Hej.

Lite om min historia:

Har under många år impuls shoppat på nätet, både för att få må bra kickar, av rastlöshet och ensamhet tror jag. Har också i perioder i mitt liv mått mycket dåligt och bränt ut mig två ggr. Till sist bad jag själv på VC få göra en självskattning för ADHD hos vuxna. Ingen har någonsin trott jag haft det, utan det var egna tankar då jag känt att något inte stämde att det var något mer än depressioner. Efter väntetid och utredning fick jag diagnos medelsvår ADHD kombinerad form. Det är svaret på min ojämna energi, min impulsivitet med pengar osv.

Ca 6 månader efter diagnos och medicinering:
Jag började inse hur jag hade levt och att jag inte orkade längre och ville ha förändring. Vill också kunna köpa hus, nyare bil och ev träffa kärleken. Ringde en släkting som jag har förtroende för och berättade sanningen, att jag har 200.000 i olika låneskulder, grät och bad om hjälp.
Nu undrar jag, hur orkar man leva med skulder? Jag betalar varje månad och det går runt men inte mycket mer. Sparar det lilla jag kan. Har ångest dagligen och förutom jobbet så isolerar jag mig mycket och min livslust är låg. Känns som jag bara tänker på pengar och siffror och på att bli skuldfri och en oklanderlig människa.

Till ni som är eller varit där:
Hur orkar man? Varje dag är en kamp. Jag ser ingen framtid oftast, jag som varit en glad person känner mig deppig och har svårt att skratta nu. Känns som alla andra lever och gör saker, jag har inget att se fram emot. Är 31 och singel och tänker vem skulle vilja ha en tjej med min situation?

Jag lever med skuldsanering sedan 2018, min sambo har haft ett spelmissbruk och jag blev ”medberoende”, tog lån för att undvika kronofogden (dumt) och hamnade i en trasslig ekonomisk situation. Min sambo har också skuldsanering idag.

Jag har inga direkta råd till dig, men vill bara påminna dig om att du är så mycket mer än dina skulder. Din kreditvärdighet avgör inte ditt människovärde och någon därute vill ha dig precis för den du är och inte för att du haft en historik med ekonomiska struligheter. 200 000 kan låta mycket, men är i dessa sammanhang en summa som du ska kunna bli av med. Du är bara 31 år och har hela livet framför dig.

Känner igen det där med att inte ha råd till saker och inget att se fram emot. Men vet du, snart är det vår och varmt. En glass i parken kan du unna dig, en utflykt till grön bokskog (beroende på var du bor förstås!) och snart kan du hitta en solig plats vid en husvägg och det är ju alldeles gratis. Bibliotek är gratis, konsthallar är oftast gratis, en middag hos en vän kan räcka långt osv.
Jämför inte dig med andra. Släck ner sociala medier om allas skrytsamma bilder får dig att må dåligt. Sätt mål för ditt sparande, försök se hur skulden minskar för varje månad, se över dina kostnader. Om någon skulle undra varför du plötsligt inte shoppar som du brukade: säg att du vill leva hållbart.

Du kommer ta dig igenom detta! Kämpa på!
 

Molly89

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
7 Mars 2020
Meddelanden
121
Mottagna reaktioner
102
Poäng
297
Tack för svar!

Hur mår ni i detta? Har ni skuldsanering båda två om jag förstår det rätt?
Längtar efter att få tillbaka ett värdigt liv men inte så slösaktigt som sist förstås.
 

hollygolightly

Kunnig medlem
Poäng: 477
Blev medlem
18 Mars 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
325
Poäng
477
Tack för svar!

Hur mår ni i detta? Har ni skuldsanering båda två om jag förstår det rätt?
Längtar efter att få tillbaka ett värdigt liv men inte så slösaktigt som sist förstås.

Det pendlar. På ytan ser vi ut att vara ett typiskt medelklasspar, men vi har ju inte råd att leva det typiska medelklasslivet. Det är tight emellanåt men det går ingen direkt nöd på oss, vi snålar inte på god mat (lagar förstås mat hemma), kan bjuda hem vänner på middag, kan handla vinterkläder etc till barnen utan att bli ruinerade. Jag tycker framförallt det känns skämmigt och det är väldigt få människor i mitt umgänge som vet att vi lever på skuldsanering. Jag längtar till en tid när man inte måste tänka på pengar hela tiden. Diskret vända prislappar och hoppa fika på utflykten för att de vill ha 50 spänn för en kopp kaffe. Har man aldrig varit i den situationen är det nog svårt att förstå hur det kan uppta ens tankar så mycket... jag jobbar på att försöka skita i vad andra människor ska tycka och tänka ;)
 

Molly89

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
7 Mars 2020
Meddelanden
121
Mottagna reaktioner
102
Poäng
297
Klokt av er! Skönt att ändå vara två som kan stötta varandra iaf tror jag.
Eller hur? Få som förstår hur det är eller skulle säga att man fick skylla sig själv. Hur många år har ni kvar på Skuldsanering?
Jag har dålig lust för mycket nu och tar väl inte så bra hand om mig själv just nu.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Jag lever med skuldsanering sedan 4 år tillbaka. För oss har det varit tufft eftersom maken har varit helt utan inkomst och jag försörjer ett vuxet barn som har hamnat i depression och arbetslöshet. Dvs mina existensminimumpengar som är uträknade att dra runt ett boende, två vuxna och ett barn ska räcka till ytterligare ett boende och en vuxen. Så vi har inte råd med något annat än basmat och en uppsättning kläder i taget. Har i princip inget umgänge alls. Lever för stunderna med hund och familj ute i naturen. Med det sagt, de 7000kr/mån jag lägger på sonen hade lätt räckt till lite guldkant för oss.
 

Molly89

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
7 Mars 2020
Meddelanden
121
Mottagna reaktioner
102
Poäng
297
Jag lever med skuldsanering sedan 4 år tillbaka. För oss har det varit tufft eftersom maken har varit helt utan inkomst och jag försörjer ett vuxet barn som har hamnat i depression och arbetslöshet. Dvs mina existensminimumpengar som är uträknade att dra runt ett boende, två vuxna och ett barn ska räcka till ytterligare ett boende och en vuxen. Så vi har inte råd med något annat än basmat och en uppsättning kläder i taget. Har i princip inget umgänge alls. Lever för stunderna med hund och familj ute i naturen. Med det sagt, de 7000kr/mån jag lägger på sonen hade lätt räckt till lite guldkant för oss.


Får jag fråga hur mycket du får ut totalt på din skuldsanering? Det är bara du som jobbar då? Du har iaf bara ett år av din sanering kvar så är du fri! och när ditt barn mår bättre kommer han/hon säkert kunna försörja sig själv.
 

hollygolightly

Kunnig medlem
Poäng: 477
Blev medlem
18 Mars 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
325
Poäng
477
Klokt av er! Skönt att ändå vara två som kan stötta varandra iaf tror jag.
Eller hur? Få som förstår hur det är eller skulle säga att man fick skylla sig själv. Hur många år har ni kvar på Skuldsanering?
Jag har dålig lust för mycket nu och tar väl inte så bra hand om mig själv just nu.

Ja, absolut. Min sambo bryr sig rätt lite om statusgrejer och är ingen fan av att resa, trivs bra i naturen, så det är nog mest jag som någonstans fortfarande vill ha det där livet med semesterresor i Europa och nya kläder. Skönt att ha någon att prata med och också drömma framåt med, för slutmålet hägrar ju. Vi är färdiga med betalplanen sommaren 22, har skuldsanering med anmärkning kvar ett år efter (vilket helt ärligt är skitsamma för mig, jag ser sommaren 22 som mitt mål).
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
Hej.

Lite om min historia:

Har under många år impuls shoppat på nätet, både för att få må bra kickar, av rastlöshet och ensamhet tror jag. Har också i perioder i mitt liv mått mycket dåligt och bränt ut mig två ggr. Till sist bad jag själv på VC få göra en självskattning för ADHD hos vuxna. Ingen har någonsin trott jag haft det, utan det var egna tankar då jag känt att något inte stämde att det var något mer än depressioner. Efter väntetid och utredning fick jag diagnos medelsvår ADHD kombinerad form. Det är svaret på min ojämna energi, min impulsivitet med pengar osv.

Ca 6 månader efter diagnos och medicinering:
Jag började inse hur jag hade levt och att jag inte orkade längre och ville ha förändring. Vill också kunna köpa hus, nyare bil och ev träffa kärleken. Ringde en släkting som jag har förtroende för och berättade sanningen, att jag har 200.000 i olika låneskulder, grät och bad om hjälp.
Nu undrar jag, hur orkar man leva med skulder? Jag betalar varje månad och det går runt men inte mycket mer. Sparar det lilla jag kan. Har ångest dagligen och förutom jobbet så isolerar jag mig mycket och min livslust är låg. Känns som jag bara tänker på pengar och siffror och på att bli skuldfri och en oklanderlig människa. Mina skulder är inte hos inkasso eller Kronofogden utan betalar på dem varje månad.

Till ni som är eller varit där:
Hur orkar man? Varje dag är en kamp. Jag ser ingen framtid oftast, jag som varit en glad person känner mig deppig och har svårt att skratta nu. Känns som alla andra lever och gör saker, jag har inget att se fram emot. Är 31 och singel och tänker vem skulle vilja ha en tjej med min situation?

För att vara ärlig... 200 kkr i skulder är inte speciellt mycket. Är du 31 år, så är mitt råd att bita ihop något/några år och sedan är du skuldfri.

Var strikt och hård mot dig själv och följ en bra ekonomisk plan, så har du snart ditt liv tillbaka, och du är redo att träffa kärleken och bilda familj :)
 

Kalaskulan

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
20 Februari 2020
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
237
Poäng
407
Även jag skulle vilja be dig fokusera på det positiva i det hela. Skulden är trots allt inte SÅ stor. Du är ännu ung och arbetar. Du har en släkting som kan hjälpa dig (?). Du är inte så ensam som du känner dig.

Vad gäller att träffa någon så är det bara att köra med öppna kort relativt tidigt och så får det sker ske. Mycket mer kan man inte göra. Jag tror det finns många med förnuft och förståelse.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp