• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Pleasehelpme

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
12 November 2021
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej, hoppas någon kan hjälpa mig.

jag har flera små lån
Ferratum ca 45000kr (effektiv ränta 39% tror jag)
Anyfin ca 76 800kr (ränta ca 9,80%)
Klarna 27 000kr (ränta ca 29%)

totalt ca 149 000kr

jag har blivit beviljad lån hos Santander på 120 000kr med en effektiv ränta på 16.58%

Är det bättre att jag tar detta, betalar av ferratum + klarna och resterande belopp på anyfin? Visst sparar jag pengar på det?

vet inte vad jag ska göra, känner mig så vilsen :(
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 205
Mottagna reaktioner
913
Poäng
817
Hej, hoppas någon kan hjälpa mig.

jag har flera små lån
Ferratum ca 45000kr (effektiv ränta 39% tror jag)
Anyfin ca 76 800kr (ränta ca 9,80%)
Klarna 27 000kr (ränta ca 29%)

totalt ca 149 000kr

jag har blivit beviljad lån hos Santander på 120 000kr med en effektiv ränta på 16.58%

Är det bättre att jag tar detta, betalar av ferratum + klarna och resterande belopp på anyfin? Visst sparar jag pengar på det?

vet inte vad jag ska göra, känner mig så vilsen :(
Ja det bör ju bli en lägre månads kostnad totalt om du inte har på väldigt få år på Santander så det är bättre
 

PatrikItaly

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Oktober 2020
Meddelanden
172
Mottagna reaktioner
130
Poäng
317
Jag känner mig så lost i hela situationen och fattar inte ens hur man räknar ut. Känner mig så värdelös och Allt det här ger mig sådan ångest..
Räntan anges i regel på årsbasis. På din Klarnaskuld på 27.000 och 29% så räkar man så här:

27.000 x 0.29 = 7830 kr i ränta på ett år. Det slås ut per månad, alltså 7830 / 12 månader = drygt 652 kr per månad som du betalar i bara ränta utan att skulden blir vare sig mindre eller större.

Ferratum har en rätt så pirataktig ränta på 39%, alltså: 45.000 x 0.39 = 17550 kr på ett år, och delat med 12 månader, drygt 1462 kr per månad i bara ränta.

Nu vet jag inte vad du betalar av per månad på skulderna men har du 2 år på Santander, så får du en månadskostnad på drygt 6500 kr, där 5000 är avbetalning och ca 1500 är ränta. Klarar du den kostnaden per månad så är det rätt så bra förbättring jämfört med de andra. Klarna syns inte på Minuc och kreditupplysning, så kortsiktigt så kommer ditt kreditscore att lida då det ser ut som om du går upp ca 27000 i skulder.
Klarar du avbetalningarna och förutsatt att du inte tar nya krediter så redan innan 2022 är slut så kommer ditt kreditbetyg att bli betydligt bättre om lön etc håller i sig eller blir något bättre. Då kan det vara läge att ansöka om ett nytt samlingslån med bättre ränta. Skattejämka för räntan redan idag och använd överskottet för att bygga upp en buffert på ett ISK konto så att man inte tvingas till dåliga beslut om man oväntade utgifter.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Låna inte mer än att det precis täcker Klarna och Ferratum.
På Anyfin har du ju bättre ränta så du vill ju inte betala något på den skulden till högre ränta.
Om några månader, kanske april om du får bättre inkomst på deklaration då söker du nytt lån som du förhoppningsvis kan få till en ränta en bit under 10%
 

Pleasehelpme

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
12 November 2021
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Låna inte mer än att det precis täcker Klarna och Ferratum.
På Anyfin har du ju bättre ränta så du vill ju inte betala något på den skulden till högre ränta.
Om några månader, kanske april om du får bättre inkomst på deklaration då söker du nytt lån som du förhoppningsvis kan få till en ränta en bit under 10%
Precis, jag tänkte det med. Problemet är att jag inte har dom pengarna att lägga på både Santander + anifyn med den månadskostnaden som anyfin är uppe i just nu. Därför tänkte jag att det är bra att sänka det lånet så att kostnaden blir mindre i månaden..
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427

där har du ett bra verktyg för att räkna ut vad som blir billigast med ränta :) lägg in alla lån och det nya lånet.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 434
Mottagna reaktioner
6 913
Poäng
4 477
Säger som @Brorsan, låna bara det som behövs för att få bort Ferratum och Klarna. Ev lägga på 15 000 kr till buffert om du inte har ngn för man vet aldrig vad som kan inträffa och ligger man precis på marginalen hela tiden så kan en liten händelse lätt orsaka att man hamnar efter med lån- och inkassobetalningar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp