• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

I valet och kvalet (att söka samling)

Gaston

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
947
Mottagna reaktioner
515
Poäng
577
Gör du om det gamla till nytt räknas avbetalningstiden om
Men i alla fall tidigare var det gamla betydligt mer fördelaktigt tror jag? Men efter att ha betalat ner så mycket de senaste 20 åren kanske det i dagsläget skulle vara tvärtom? Ska kolla upp det, tack för tipset.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 099
Poäng
10 087
Men i alla fall tidigare var det gamla betydligt mer fördelaktigt tror jag? Men efter att ha betalat ner så mycket de senaste 20 åren kanske det i dagsläget skulle vara tvärtom? Ska kolla upp det, tack för tipset.
Ja kolla med csn så det inte blir sämre
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 337
Mottagna reaktioner
1 129
Poäng
897
Jag hade inte tagit bort seb om du har haft det länge o enbart betalar 500 kr ränta i månaden!
 

niclin

Kunnig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
20 September 2011
Meddelanden
176
Mottagna reaktioner
5
Poäng
52
hur menar ni med flytta över pension till Nordea? Har de som gjort det sparat mycket själva i pension då eller är det tjänstepensionen som man kan flytta över ?
 

Ettårutan

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
24 Maj 2024
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej på er alla.
Jag har nu varit utan spelandet i över 1 års tid, eller ja den 11maj var exakt 1år sedan jag spelade bort mina sista pengar.
Men efter alla lån jag dragit på mig pågrund av detta vill jag se om jag har någon chans till samlingslån så jag kan samla allt i ett och bara ha en summa än att betala flera olika.
Mina förutsättningar ser för tillfället ut såhär.
- 6förfrågningar som är 9 månader gamla.
- UC 2,2
- inkomst 2023 405000 och inkomst 2024 410000

MINA LÅN
SVEA 52000 när jag tog 68K
FERRATUM 32000 men kredit på 40k
LOANSTEP 16000 när jag tog 25K
BANKY 70000

Har även privatlån till min fantastiska mamma på 160k.

Så nu till saken, tror ni det finns möjlighet för mig till ett samlingslån när jag söker via lendo eller enklare på 300K?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 895
Mottagna reaktioner
1 664
Poäng
1 117
Det låter helt fantastiskt om det kunde gå vägen, att ha allt samlat på ett ställe med rak amortering har ju typ varit min dröm sedan jag började hänga här för snart 10 år sedan :) Nu har ju inte vägen varit spikrak och det har hänt mycket under tiden (inte minst är min totala skuld betydligt högre nu än då), men det känns ändå som ett inte helt omöjligt mål att nå nu med det här förslaget! Det gör det också värt att disciplinera mig och ha tålamod att inte söka något förrens precis alla ff är borta. De fyra jag har kvar försvinner i juni, augusti, september och oktober.

Det är ytterligare två faktorer jag tror kan vara till min fördel. För det första höjs min lön 2023 från typ 410 K till 450 K nu i juni när skatteverket rapporterar in. Och så ska jag flytta i sommar och därigenom få en betydligt lägre hyra. Från typ 8500 kr i månaden till 4000, det blir ju ungefär 50 K mindre i hyra per år så KALP:n borde ju därför se mycket bättre ut när jag söker i oktober.

Tills dess får jag försöka förbättra det synliga så gott det går. Skulle det till exempel vara en ide att låna upp lite utanför UC i typ september och sätta in det på ett sparkonto i min gamla bank? Borde ju se bra/attraktivt ut för dem med ett sparande på kanske 50 K som förs över till Nordea tänker jag :)

Edit

Det jag kommer vilja samla är i runda slängar

Resurs 500 K
Nortmille 260 K
SEB 90 K

Så typ 850 000

Kanske de kan baka in CSN på typ 120 000 också :)
Låter som en bra plan i sin helhet. I Oktober så fort sista UC är borta så bokar du tid med Nordea för att bli helhetskund och samla alla lån i ett.

Däremot så ska du inte samla CSN, det är för bra ränta för att göra sig av med det och det kommer kostar dig mycket pengar i längden.

Hade siktat på 850.000 hos Nordea och sen får CSN ligga kvar på 120.000 kr.
Däremot kanske det går att kolla om det går att förlänga betalplanen några år hos CSN för lägre månadskostnad, sen satsa på att amortera hos Nordea när utrymme finns.

Om du inte jämkar idag så kan du ju jämka Juni - September på räntan du betalar. I så fall så borde du få ca noll kroner i skatt Juni-Juli-Augusti-September, delvis: får du 45000 brutto så får du 45000 netto - kanske lättare att klara sig fram till oktober på det sättet och har lite över för sommaren. Sen samla allt i oktober.
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
947
Mottagna reaktioner
515
Poäng
577
Låter som en bra plan i sin helhet. I Oktober så fort sista UC är borta så bokar du tid med Nordea för att bli helhetskund och samla alla lån i ett.

Däremot så ska du inte samla CSN, det är för bra ränta för att göra sig av med det och det kommer kostar dig mycket pengar i längden.

Hade siktat på 850.000 hos Nordea och sen får CSN ligga kvar på 120.000 kr.
Däremot kanske det går att kolla om det går att förlänga betalplanen några år hos CSN för lägre månadskostnad, sen satsa på att amortera hos Nordea när utrymme finns.

Om du inte jämkar idag så kan du ju jämka Juni - September på räntan du betalar. I så fall så borde du få ca noll kroner i skatt Juni-Juli-Augusti-September, delvis: får du 45000 brutto så får du 45000 netto - kanske lättare att klara sig fram till oktober på det sättet och har lite över för sommaren. Sen samla allt i oktober.

Låter som en klockren plan. Och går det inte igenom är det inte hela världen. Så länge jag inte drar på mig nya krediter osv och kämpar på med dagens upplägg så funkar det. Förmodligen går jag tillbaka till ursprungsplanen att samla SEB och Northmille (350 K) som ett medlemslån med rak amortering.

Vet du om det är svårt att förlänga betalplanen hos CSN?

Jämkar gör jag redan :)
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 337
Mottagna reaktioner
1 129
Poäng
897
Räkna noga på SEB lånet en extra gång. Kanske är värt att ha kvar den om du betalar 1500 kr o bara 500 kr ränta. Hur många år är det kvar där o skuldens storlek?
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
947
Mottagna reaktioner
515
Poäng
577
Räkna noga på SEB lånet en extra gång. Kanske är värt att ha kvar den om du betalar 1500 kr o bara 500 kr ränta. Hur många år är det kvar där o skuldens storlek?
Förmodligen är det ekonomiskt dumt att baka in den med tanke på att jag ju amorterar på bra där nu :). Det är mest för att nå fram till en situation där jag bara har ett lån kvar. Men jag ska fundera. Det är ungefär 90000 kr kvar på fyra år ungefär om jag inte minns fel. Det var nog tio år (eller 12) från början, har tragglat på med det ganska länge nu. Och om jag förstår det rätt så är det ett annilutetslån så för varje inbetalning så blir andelen amortering dessutom högre och högre. Så i slutändan kanske jag väljer att hålla det utanför och bara försöka baka in Resurs och Northmille (780 K ungefär) hos Nordea.

90 K på SEB är ju dessutom tillräckligt l"ågt" för att det ska kännas motiverande att göra extra amorteringar. Fick jag bort den helt är det trots allt 2000 kr i månaden som kan gå till annat.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 337
Mottagna reaktioner
1 129
Poäng
897
Förmodligen är det ekonomiskt dumt att baka in den med tanke på att jag ju amorterar på bra där nu :). Det är mest för att nå fram till en situation där jag bara har ett lån kvar. Men jag ska fundera. Det är ungefär 90000 kr kvar på fyra år ungefär om jag inte minns fel. Det var nog tio år (eller 12) från början, har tragglat på med det ganska länge nu. Och om jag förstår det rätt så är det ett annilutetslån så för varje inbetalning så blir andelen amortering dessutom högre och högre. Så i slutändan kanske jag väljer att hålla det utanför och bara försöka baka in Resurs och Northmille (780 K ungefär) hos Nordea.

90 K på SEB är ju dessutom tillräckligt l"ågt" för att det ska kännas motiverande att göra extra amorteringar. Fick jag bort den helt är det trots allt 2000 kr i månaden som kan gå till annat.
Det där lånet hade jag aldrig gjort mig av med. Visst är det snyggt o bra med ett lån. Så har jag också alltid strävat efter. Men nån gång ska man bli skuldfri också. Du kommer betala mindre och mindre ränta nu på SEB, så blir snart ren amortering
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp