• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

I valet och kvalet (att söka samling)

Gaston

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
947
Mottagna reaktioner
516
Poäng
577
I höstas lyckades jag samla massa "skräp" med ett större lån på 500 K från Resurs. Nu börjar snart mina gamla ff från förra året bli färre och så pass gamla att UCn börjar att se rätt hyffsad ut. 0.6 just nu, men räknar med att den går ner lite mer när två förfrågningar snart försvinner

Därför jag nu funderat på att samla två andra lån. Dels ett på Northmille (260000) som nu har 8.3 procents ränta, dels ett på SEB på 90000 som har ungefär 9 procent.

Jag tror väl egentligen inte att jag kommer få ner räntan så mycket, de är ju rätt hyffsade i dagens klimat. Men skulle kunna vara skönt att bara ha två större lån kvar att jobba med. Jag funderar på att söka max (350 K) på LOs medlemslån på 12 år. Då skulle månadsavgiften i dagsläget bli typ 4000 kr. Nu betalar jag 4700 kr i månaden på de två. Men då känns ändå SEB som ett väldigt bra lån (annualiteten har fått pågå många år) som jag amorterar 1500 kr i månaden på och 500 i ränta.

Ja, det är väl lite så jag tänker och svamlar för mig själv på dagarna :) Tänkte det kunde vara intressant att höra feedback från er, hur skulle ni göra?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 895
Mottagna reaktioner
1 664
Poäng
1 117
Prova nolla alla förfrågningar, sen ta möte med Nordea och säg att du vill flytta pension, sparkonto, lönekonto, barnspar, försäkring, debitkort, kreditkort. Vad du nu kan tänkas ha till dom och bli helhetskund om du kan få ett samlingslån med rak amortering på allt.

Det har fungerat för flera medlemmar.

Källor (Länkar dom direkt eftersom jag brukar få mothugg på om det verkligen är möjligt):

Doodles: Flyttade Bolån + Pension: Fick samla över 1 miljon i ett blanco hos Nordea
Källa:

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/nordax-bolån.22464/page-2#post-363037

Henke 54: Samlat 900.000 i ett blanco hos Nordea i samband med att han flyttade över pensionen
Källa:

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/samlingslån-200000-kr-möjligt.24239/page-2#post-392733

Skuldsatt 99: Samlade 650.000 hos Nordea i ett blanco (I alla fall fick löfte om det)
Källa:

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/hjälp-mig-behöver-samlingslån.22171/page-2#post-358382

Zaozi: Samlingslån 1.2 miljoner hos Nordea, inga bolån. Zaozi Hänvisar även till att han sett fler få det på forumet.
Källa:

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/nordea-svåra.22175/#post-357877

Terry: Samlingslån 885.000 kr hos Nordea

Flera här har inte haft någon jättelön, bolån, större pension eller liknande. Huvudsaken verkar vara att man blir helhetskund.

Det funkar bara om man tar möte med handläggare. Inte genom att söka på nätet, men tror du kan få samla allt i ett om du gör bra förutsättningar för det.
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
947
Mottagna reaktioner
516
Poäng
577
Åh, har sett det nämnas tidigare och känner nu att det kan vara rätt väg för mig också att satsa på. Jag tror aldrig jag har haft något med Nordea (eller alla dess föregångare) att göra så kanske jag kan sälja in mig väl som en ny helhetskund där. Tack för tipset, alltid bra att ha något att sikta mot! Då blir ju steg ett att passivt vänta ut samtliga ff (lika bra att vara clean), men börjar med att läsa trådarna du länkade till för ytterligare inspiration :)
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 266
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
287
Mottagna reaktioner
94
Poäng
266
Tycker räntesättningen på dina två lån är adekvata. Det är kanske bättre att vänta ut det lite för att se när riksbanken gjort fler räntesänkningar, och förhandla om lånen ifall räntesättningen på lånen halkar efter.
Har själv ett lån på 240k (8%) hos Wasakredit, Planen är att till hösten se vad räntesättningen kommer hamna och agera därefter.
Nordea är tyvärr ingen bank jag är förtjust i. Håller på att fasa ut mitt engagemang hos dom helt. Kommer framöver byta till antingen Länsförsäkringar eller Skandiabanken.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 895
Mottagna reaktioner
1 664
Poäng
1 117
Åh, har sett det nämnas tidigare och känner nu att det kan vara rätt väg för mig också att satsa på. Jag tror aldrig jag har haft något med Nordea (eller alla dess föregångare) att göra så kanske jag kan sälja in mig väl som en ny helhetskund där. Tack för tipset, alltid bra att ha något att sikta mot! Då blir ju steg ett att passivt vänta ut samtliga ff (lika bra att vara clean), men börjar med att läsa trådarna du länkade till för ytterligare inspiration :)
Har själv Nordea som bank och är väldigt nöjd. Nu är det länge sen men har tidigare fått redovisa massa uppgifter om allt från blocket transaktioner, krypto och spel hos Swedbank.

Nordea: Har aldrig fått redovisa något och appen/hemsidan är enkel att använda. Bra kundservice vid problem också.

En linje att gå på som jag också tror passar ditt läge bara du nollat uc ff så tror jag du blir beviljad att samla allt, dessutom med rak amortering och inte annuitet, det är mycket värt.
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
947
Mottagna reaktioner
516
Poäng
577
Har själv Nordea som bank och är väldigt nöjd. Nu är det länge sen men har tidigare fått redovisa massa uppgifter om allt från blocket transaktioner, krypto och spel hos Swedbank.

Nordea: Har aldrig fått redovisa något och appen/hemsidan är enkel att använda. Bra kundservice vid problem också.

En linje att gå på som jag också tror passar ditt läge bara du nollat uc ff så tror jag du blir beviljad att samla allt, dessutom med rak amortering och inte annuitet, det är mycket värt.
Det låter helt fantastiskt om det kunde gå vägen, att ha allt samlat på ett ställe med rak amortering har ju typ varit min dröm sedan jag började hänga här för snart 10 år sedan :) Nu har ju inte vägen varit spikrak och det har hänt mycket under tiden (inte minst är min totala skuld betydligt högre nu än då), men det känns ändå som ett inte helt omöjligt mål att nå nu med det här förslaget! Det gör det också värt att disciplinera mig och ha tålamod att inte söka något förrens precis alla ff är borta. De fyra jag har kvar försvinner i juni, augusti, september och oktober.

Det är ytterligare två faktorer jag tror kan vara till min fördel. För det första höjs min lön 2023 från typ 410 K till 450 K nu i juni när skatteverket rapporterar in. Och så ska jag flytta i sommar och därigenom få en betydligt lägre hyra. Från typ 8500 kr i månaden till 4000, det blir ju ungefär 50 K mindre i hyra per år så KALP:n borde ju därför se mycket bättre ut när jag söker i oktober.

Tills dess får jag försöka förbättra det synliga så gott det går. Skulle det till exempel vara en ide att låna upp lite utanför UC i typ september och sätta in det på ett sparkonto i min gamla bank? Borde ju se bra/attraktivt ut för dem med ett sparande på kanske 50 K som förs över till Nordea tänker jag :)

Edit

Det jag kommer vilja samla är i runda slängar

Resurs 500 K
Nortmille 260 K
SEB 90 K

Så typ 850 000

Kanske de kan baka in CSN på typ 120 000 också :)
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Det låter helt fantastiskt om det kunde gå vägen, att ha allt samlat på ett ställe med rak amortering har ju typ varit min dröm sedan jag började hänga här för snart 10 år sedan :) Nu har ju inte vägen varit spikrak och det har hänt mycket under tiden (inte minst är min totala skuld betydligt högre nu än då), men det känns ändå som ett inte helt omöjligt mål att nå nu med det här förslaget! Det gör det också värt att disciplinera mig och ha tålamod att inte söka något förrens precis alla ff är borta. De fyra jag har kvar försvinner i juni, augusti, september och oktober.

Det är ytterligare två faktorer jag tror kan vara till min fördel. För det första höjs min lön 2023 från typ 410 K till 450 K nu i juni när skatteverket rapporterar in. Och så ska jag flytta i sommar och därigenom få en betydligt lägre hyra. Från typ 8500 kr i månaden till 4000, det blir ju ungefär 50 K mindre i hyra per år så KALP:n borde ju därför se mycket bättre ut när jag söker i oktober.

Tills dess får jag försöka förbättra det synliga så gott det går. Skulle det till exempel vara en ide att låna upp lite utanför UC i typ september och sätta in det på ett sparkonto i min gamla bank? Borde ju se bra/attraktivt ut för dem med ett sparande på kanske 50 K som förs över till Nordea tänker jag :)

Edit

Det jag kommer vilja samla är i runda slängar

Resurs 500 K
Nortmille 260 K
SEB 90 K

Så typ 850 000

Kanske de kan baka in CSN på typ 120 000 också :)

Baka in csn lät som en dålig idé, bättre ränta får du inte. Kolla med csn hellre om du kan slå ihop lån om du har flera.
Jag tror inte du får till bättre villkor, det brukar tipsas om Nordea i de här lägena men det är rätt mycket nej från det stället numera
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
947
Mottagna reaktioner
516
Poäng
577
Baka in csn lät som en dålig idé, bättre ränta får du inte. Kolla med csn hellre om du kan slå ihop lån om du har flera.
Jag tror inte du får till bättre villkor, det brukar tipsas om Nordea i de här lägena men det är rätt mycket nej från det stället numera
Du har helt rätt, blev bara så förförd av tanken att bara ha ett stort lån:). Och så betalar jag 1500 i månaden på CSN så det är en rejäl summa varje månad (speciellt med tanke på att jag sedan många år jobbar med det jag gjorde innan jag överhuvudtaget började plugga och i sinom tid till och med doktorerade) .

120 K är ändå inte så mycket kvar. En gång i tiden (12 terminers heltid på Universitetet plus 3 från Komvux innan) var det typ 400 K har jag för mig. Och nu när du nämner det löste jag faktiskt in några terminer jag hade i "nya" systemet i ett blanco typ 2008 eller så. Ville bara ha kvar det gamla på 4 procent och inte betala två olika. Det "nya" är väl typ 20 år gammalt nu, tiden går...:)
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
947
Mottagna reaktioner
516
Poäng
577
Men jag ska ändå sikta på Nordea i höst så får vi se. Annars är det bara fortsätta knota vidare. Men känns bra att ha ett mål och en strategi, men säkert sunt att inte hoppas alltför mycket innan det verkligen går i lås. Jag antar att väldigt mycket hänger på enskilda låne handläggare.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Du har helt rätt, blev bara så förförd av tanken att bara ha ett stort lån:). Och så betalar jag 1500 i månaden på CSN så det är en rejäl summa varje månad (speciellt med tanke på att jag sedan många år jobbar med det jag gjorde innan jag överhuvudtaget började plugga och i sinom tid till och med doktorerade) .

120 K är ändå inte så mycket kvar. En gång i tiden (12 terminers heltid på Universitetet plus 3 från Komvux innan) var det typ 400 K har jag för mig. Och nu när du nämner det löste jag faktiskt in några terminer jag hade i "nya" systemet i ett blanco typ 2008 eller så. Ville bara ha kvar det gamla på 4 procent och inte betala två olika. Det "nya" är väl typ 20 år gammalt nu, tiden går...:)
Gör du om det gamla till nytt räknas avbetalningstiden om
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp