• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ica Banken tar över Forex kunder

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 635
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
Finns det något positivt i denna flytt för oss som har lån hos Forex?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Ja deras omdömen ser inte alls bra ut , låter som en riktig mardröm att vara kund och ha lån där
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 263
Mottagna reaktioner
865
Poäng
717
Låter märkligt att de har så mycket spärrar när folk ska lösa sina lån pga ”pengatvätt” när andra banker inte är såpass krångliga trots att alla lär följa samma riktlinjer. Låter bara som en ursäkt för att dra ut på och omöjliggöra lösning av deras lån.

Inte haft lån hos dom men hade en gång konto hos dom när jag bodde i USA då det funkade bra för mina päron att överföra till mig. Jag använde sen inte deras kort på vad jag tror var 3 år och fick sedan ett mail om att jag inte betalat kostnaden för att de hade skickat ut nytt kort för flera år sedan(fick aldrig något nytt kort?) för längesedan och nu var det dröjsmålsränta och liknande men hade aldrig fått en påminnelse eller liknande och det hade gått flera år. Från 100kr hade kostnaden gått upp till flera hundralappar och kunde inte stänga kontot föränn det var betalt sa de. Nä fyfan för Ica Banken.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 295
Mottagna reaktioner
689
Poäng
637
Som jag har förstått det så är det nästan omöjligt för en annan bank att lösa lån hos Ica. Om jag gör en låneansökan och får ett grymt bud med lösenkrav så kan jag inte ta det just pga att det handlar om Ica banken. Detta beror på att Ica inte har något ocr och/eller bankgiro/plusgiro utan endast ett servicekonto dit du själv kan föra över pengar och således kan inte en annan bank lösa det åt dig.
 
Senast ändrad:

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 363
Mottagna reaktioner
13 445
Poäng
8 917
Någon som har löst sitt lån hos ICA som kan berätta mer?
 

lån

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
26 September 2013
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
97
Poäng
257
Har tidigare löst ICA-lån under 2020 samt 2019, bägge gångerna har jag varit tvungen att skicka de stödjande dokument som visar vart pengarna som används för inlösen har sitt ursprung, t.ex. med skuldebrev eller annan dokumentation. De vill ibland även ha kvitto på överföringen från bank A till de själva. Sjukt dryg process, finns egentligen inte mycket mer att säga jmf med det som folk kommenterat hos Trustpilot
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 295
Mottagna reaktioner
689
Poäng
637
Har tidigare löst ICA-lån under 2020 samt 2019, bägge gångerna har jag varit tvungen att skicka de stödjande dokument som visar vart pengarna som används för inlösen har sitt ursprung, t.ex. med skuldebrev eller annan dokumentation. De vill ibland även ha kvitto på överföringen från bank A till de själva. Sjukt dryg process, finns egentligen inte mycket mer att säga jmf med det som folk kommenterat hos Trustpilot

Men har det då varit pengar som du haft på ditt konto(dvs utbetalt lån från annan bank eller egna pengar) eller har du kunnat lösa Icalån med lösenkrav från annan bank? Det sistnämnda har jag för mig inte fungerar.
 

lån

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
26 September 2013
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
97
Poäng
257
SEB (handläggare via kontor) har löst ICA-lån åt mig vid tillfället 2019. Självklart började ICA härja när de fick SEB's insättning..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp