• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ica Banken tar över Forex kunder

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 371
Mottagna reaktioner
13 449
Poäng
8 917
Men hur är det om pengarna på man betalar till ICA är ifrån ens lön?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Niclas

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
5 Maj 2019
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
45
Poäng
147
jag har haft Icabanken i flera år och jag kan tyvärr bara instämma att de är riktigt krångliga. Deras tolkningar på penninglagen är till det helt extrema. Jag sänkte min återbetalningstid till det minsta för att slippa hålla på med dem men då höjer man ju sin fasta månadskostnad så det är inte optimalt. Men man betalar in pengar till sitt icakonto och sen dras pengarna därifrån så det går inte ens att föra över några hundralappar extra. Sen vill de ha dokument på vad pengarna kommit ifrån sen dokument där man ser pengarna på ditt konto och till de förs över till ICA.

Sen sköts allting med deras "säkra meddelanden i appen" att få svar på ett sådant kan ta 3-4 dagar och ska man då fråga och skicka dokument fram och tillbaka så kan det ta veckor. Dröjde 2 veckor för mig att extraamortera 75 000 kr. En summa majoriteten av banker nöjer sig med en muntlig fråga vad pengarna kom ifrån.

Vill du bara extraamortera med lönen så skickar du att du vill extraamortera och att det kommer ifrån din lön sen får du skicka en bild där man ser lönen komma till ditt konto och sen överföringen till ICA. Förhoppningsvis så räcker det att skicka en gång och sen vet de ungefär vad din lön är och vad du kan extraamortera. Men skulle inte förvåna mig om man får skicka in månad för månad.

Är man inte alls intresserad av att extraamortera eller lösa lån i förtid så är det en OK bank. Hyfsad app där man kan se lånet och fakturorna kommer på kivra. De sänkte även min ränta ifrån 6 till 4% när jag ville lägga över lånet till en annan bank. Men för mig är smidighet det jag söker i en bank och detta saknas totalt av ICAbanken. Har ingen större summa kvar på mitt lån men hade jag sökt ett nytt lån så hade jag inte tagit ICA utan kollat på andra alternativ.
 

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Kan bara instämma i allt som Niclas skriver.

Jag hade mitt lån på ICA endast ett drygt halvår, och skulle under den tiden extraamortera 5.000;- vid tre olika tillfällen. Fick skicka in kontoutdrag VARJE gång ... Jag kanske inte upplevt det så besvärande om det hade handlat om 50.000;- - men det kan ju inte vara direkt ovanligt att man har några tusen kvar på lönekontot som man vill pytsa in. Men det riktiga "spelet" fick jag när jag skulle lösa det nu i oktober. :wicked: Jo, man räknade nämligen fram räntan i två veckor för att citat: "Handläggningstiden för att avsluta lånet kan ibland uppgå till 14 dagar". Skulle det gå fortare så skulle de istället betala tillbaka den räntan. o_O
Saken var den att pengarna för att lösa lånet redan fanns på det konto därifrån ICA skulle dra dem ... De stod på sig i de meddelande som skickades fram och tillbaka under några dagar, men när jag däremot ringe upp och meddelade att jag skulle avsluta den kortkredit som jag har haft där sedan 2010 om de inte avslutade lånet per omgående så gick det tydligen att lösa under den tiden jag var kvar i telefonen ...:rolleyes:

Inte för att det rörde sig om så många hundralappar kanske, men varför ska jag betala ränta i två veckor för en så enkel transaktion. Nope! ICA är för "stökiga" helt enkelt. :(
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Forex rapporterar ju lånesumma in till Bisnode varje månad. Jag tror inte ICA-banken gör det. Det kan vara en fördel.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 371
Mottagna reaktioner
13 449
Poäng
8 917
Tycker det här beteendet när man ska lösa deras lån är helt absurt.
 
F

Frövi

Gäst
Poäng: 0
Jag har hört detta om just ICA när man vill lösa deras lån. Dessa skräckhistorier när man ska lösa deras lån.

https://se.trustpilot.com/review/icabanken.se

Katastrofa omdömen och verkligen skräckhistorier.

Någon som har löst sitt lån hos ICA som kan berätta mer om denna processen?


Skulle lösa mitt Icalån men pengar jag fick i annat lån. Vilka inte kunde lösa icalån. Ica godtog varken lånelöfte, lånedokument eller bankuppgifter som visade att jag fått lån från annan bank. Jag fick min summa i nåt slags hold och dom vägrade att lösa lånet. Fick även kravet att lämna foton på mina kontoutdrag. Istället för en lösning gav dom mig lägre ränta på befintligt lån. Det var helt hopplöst. Och många skickande dokument som avslogs samt telefonsamtal som gav bom stopp. Visst är jag glad för lägre ränta men jag var ute efter mindre antal lån så hela min tanke med samlingslånet försvann.

När jag frågade hur jag någonsin ska kunna lösa mitt lån rekommenderar dom att jag ska starta ett sparande hos dom. Då kan dom se att det kommit in pengar dit som ska lösa lånet.
 

Annolsson58

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
6 Januari 2020
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
11
Poäng
62
Sista maj Sker det ! Har Forex som min andra bank :)
Har du fått information från forex att det sker sista maj? Till mig säger de bara att det är i tidigt i förhandlingsprocessen och att det kommer att ske någon gång under kvartal 2. Sa de när de skickar ut info om detta, har du fått något?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Har du fått information från forex att det sker sista maj? Till mig säger de bara att det är i tidigt i förhandlingsprocessen och att det kommer att ske någon gång under kvartal 2. Sa de när de skickar ut info om detta, har du fått något?
Yes jag mailade från min internet bank och där skrev dom sista maj så ska det överföras
 
K

Kokoskaka

Gäst
Poäng: 0
Håller med vad dom flesta här säger krångliga som tusan när man vill extraamortera eller lösa lån.. Har fått bort dom nu och har bara sevenday som är asbra på alla sätt!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp