• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Inkasso förhandling av slutbetalning

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Aleeex

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
30 April 2019
Meddelanden
521
Mottagna reaktioner
405
Poäng
527
Sjukt att ge dig såna falska förhoppningar och säga att han ska hjälpa dig men sedan drar sig ur? Är man sambos och varit tillsammans med varandra några år så vill man väl hjälpa varandra med allt oavsett vad det är.

Hade varit en annan sak om han inte hade erbjudit sig, då hade du iallafall inte fått falska förhoppningar. Hoppas det löser sig iallafall på något sätt.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 871
Mottagna reaktioner
1 640
Poäng
1 117
Ja han tyckte att jag ändå skulle få löneutmätning om han inte vunnit pengar så det skulle inte spela någon roll...

Trist, men har inga tips att ge än att inte ge upp. Lägg upp alla lån, räntor, månadskostnader och slutdatum i exceldokument som du skriver ut och visar hen. Så gör du ett försök till att övertala hen vad som är absolut viktigast att bli av med. Hur mycket du kommer ner i månadskostnad osv.

Sen förklarar du det här är lönen. Hur mycket du har kvar efter du blivit av med det. Spärrar kreditkort och sånt samt visar en plan framåt.

Alternativt om han kan lösa 2-3-4-500 000 att hälften vill jag ha i räntefritt lån som förslag om du kan lösa andra hälften.

Det är mitt tips, gör ett seriöst försök till. Hen kanske kommer på andra banor om ni ska ha en framtid ihop och du visar att du är nog seriös.
 

Fattigajag

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
1 November 2013
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
36
Poäng
137
Trist, men har inga tips att ge än att inte ge upp. Lägg upp alla lån, räntor, månadskostnader och slutdatum i exceldokument som du skriver ut och visar hen. Så gör du ett försök till att övertala hen vad som är absolut viktigast att bli av med. Hur mycket du kommer ner i månadskostnad osv.

Sen förklarar du det här är lönen. Hur mycket du har kvar efter du blivit av med det. Spärrar kreditkort och sånt samt visar en plan framåt.

Alternativt om han kan lösa 2-3-4-500 000 att hälften vill jag ha i räntefritt lån som förslag om du kan lösa andra hälften.

Det är mitt tips, gör ett seriöst försök till. Hen kanske kommer på andra banor om ni ska ha en framtid ihop och du visar att du är nog seriös.

Precis detta har jag gjort nu i ett par dagar. Ringt runt som en tok till allt och alla. Kollar exakta belopp och räntor, loggat in på min uc.. osv..

Visat honom ALLT, men han tycker bara det är att ”kasta pengarna i sjön”

Ja han är ju egentligen inte skyldig mig något, vi är ju bara sambos..
 

Vändaskuttan

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
15 Februari 2020
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
61
Poäng
187
Precis detta har jag gjort nu i ett par dagar. Ringt runt som en tok till allt och alla. Kollar exakta belopp och räntor, loggat in på min uc.. osv..

Visat honom ALLT, men han tycker bara det är att ”kasta pengarna i sjön”

Ja han är ju egentligen inte skyldig mig något, vi är ju bara sambos..

Jag tycker det är jätte starkt gjort av dig att du har visat honom att du behöver hjälp men även lagt alla kort på bordet. Det tycker jag visar du har karaktär, ärlighet, välvilja och mod, det är väldigt bra egenskaper. Egenskaper det är bristvara på. Det är synd att din sambo inte förstår att detta är grogrunden för en god och hälsosam relation.

Samboskap är lite som ett äktenskap, relationen går igenom nöd och lust, gott och ont, men kan parterna inte dela med sig i alla delar av relationen, då finns det väl ingen framtid. Därför skulle jag om jag var i dina skor, lämnat honom. Om det går. Jag ser ingen framtid i en partner som enbart tänker på sig själv.

Det hade varit intressant, vad han anser är inte kasta pengarna i sjön och vad han skulle vilja lägga pengarna på istället?
 

Fattigajag

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
1 November 2013
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
36
Poäng
137
Jag tycker det är jätte starkt gjort av dig att du har visat honom att du behöver hjälp men även lagt alla kort på bordet. Det tycker jag visar du har karaktär, ärlighet, välvilja och mod, det är väldigt bra egenskaper. Egenskaper det är bristvara på. Det är synd att din sambo inte förstår att detta är grogrunden för en god och hälsosam relation.

Samboskap är lite som ett äktenskap, relationen går igenom nöd och lust, gott och ont, men kan parterna inte dela med sig i alla delar av relationen, då finns det väl ingen framtid. Därför skulle jag om jag var i dina skor, lämnat honom. Om det går. Jag ser ingen framtid i en partner som enbart tänker på sig själv.

Det hade varit intressant, vad han anser är inte kasta pengarna i sjön och vad han skulle vilja lägga pengarna på istället?

Tack för de fina orden!

Nej det känns inte som detta förhållandet kommer hålla i längden kanske. Vi verkar ha helt olika syn på vad man prioriterar i ett förhållande.. gifta eller ej, spelar mindre roll enligt mig.

Han vill ”leva gott” och köpa en ny bil.
 

Vändaskuttan

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
15 Februari 2020
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
61
Poäng
187
Tack för de fina orden!

Nej det känns inte som detta förhållandet kommer hålla i längden kanske. Vi verkar ha helt olika syn på vad man prioriterar i ett förhållande.. gifta eller ej, spelar mindre roll enligt mig.

Han vill ”leva gott” och köpa en ny bil.


Det var så lite så.

Om jag hade varit du, hade jag känt mig besviken, ledsen och arg. För att "leva gott" och köpa ny bil är viktigare än förhållandets gemensamma ekonomiska framtid. Det är logiskt att anta: den känslan skulle nog hänga kvar i baktankarna under hela förhållandet. Det finns risk för att man skulle bli lite bitter. Bitterhet och ånger brukar vara starka känslor och svåra att bearbeta. Jag förstår naturligtvis att du har känslor för din sambo och han har säkerligen andra bra egenskaper. Ur min egen erfarenhet brukar förhållanden spricka när skillnaderna i värdegrunden är för stor. Par växer ifrån varandra, banden som binder de samman blir svagare. Ånger och bitterhet brukar vara orsaker till att par växer ifrån varandra.

Det är synd, för att du har visat väldigt bra egenskaper och jag tycker du förtjänar en bättre sambo. Jag hoppas innerligt att han inser vilket felsteg han gör. Men även får sig en tankeställare. Framför allt önskar jag dig all lycka och framgång :) Fortsätt att vara modig, ärlig och välvillig!
 

TomTom

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
27 Maj 2017
Meddelanden
520
Mottagna reaktioner
292
Poäng
447
Räddade inte din mamma dig förra året med 250000kr? Nu när din sambo inte räddar dig så är han ett svin? Måste vara skönt att slippa ta ansvar och alltid någon annans fel?
 

Fattigajag

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
1 November 2013
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
36
Poäng
137
Räddade inte din mamma dig förra året med 250000kr? Nu när din sambo inte räddar dig så är han ett svin? Måste vara skönt att slippa ta ansvar och alltid någon annans fel?

Det stämmer mycket bra att min mamma hjälpte mig.
Vad som inte riktigt stämmer är att jag aldrig tar ansvar och att det alltid är någon annans fel.
Jag kämpar för att betala alla lån ( även min mamma) och jag förväntar mig inte att jag skall slippa undan utan att betala något alls. Jag har en kontakt på skuldrådgivningen som jag har regelbunden kontakt med och kämpar. Klart man blir besviken när man får en förhoppning och den sedan dras tillbaka.. tror många reagerat som jag.

Men ansvar för mina egna misstag har jag nog allt tagit på många sätt genom livet.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 628
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Han har inte tänkt på att även han kan bli drabbad om du får löneutmätning ?
Kfm kollar ju ändå bådas inkomst, vilket resulterar i att han får ta de största lasset för hemmets utgifter så de kan dra mer ifrån dig ?

Personligen skulle jag bli arg, ledsen och besviken om min man hade tänkt som din sambo. Tror ärligt inte jag skulle vart kvar i en sån relation. Man har väl ändå gemensamma mål och drömmar.
Så att ni båda kan få leva gott och ”köpa nya bilar”

Jag hoppas de löser sig för dig trots allt <3
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp