• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Inkasso syns på uc?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Ja om de tar en blank UC, vilket är förödande för ditt kreditbetyg.
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
En ”blank” UC brukar tas då ett inkassobolag tar en kreditupplysning vilket numera är brukligt då ett ärende hos Inkasso inte har betalats och ska bli föremål för ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Men det finns tyvärr inkassobolag som tar blank UC utan att ärendet ska skickas till KFM.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Jag tror inte att skulder som gått till Inkasso syns på uc! Mina syns i a f inte.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Det togs ingen blank på mig när skulderna gick vidare till Inkasso! Tror ts menar om en skuld som gått till inkasso syns på uc.

Däremot togs det blank en gång när jag bad om anstånd på en vecka för en telefon räkning, då tog de blank och den syntes på uc (alltså inte räkningen utan bara ff)
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Är det inte så att en misskött kredit syns på UC även om man får avbetalningsplan på skulden hittade detta inlägg:

7 april 2016#4
NystartV.I.
Jag vet när mitt easycard gick till inkasso fick jag en avbetalningsplan men en misskött kredit hos UC oxå. Så var det oxå med Supreme card och Ticket kontot, men seqr betal blev ingen misskött kredit bara en avbetalningsplan hos colligent.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Är det inte så att en misskött kredit syns på UC även om man får avbetalningsplan på skulden hittade detta inlägg:

7 april 2016#4
NystartV.I.
Jag vet när mitt easycard gick till inkasso fick jag en avbetalningsplan men en misskött kredit hos UC oxå. Så var det oxå med Supreme card och Ticket kontot, men seqr betal blev ingen misskött kredit bara en avbetalningsplan hos colligent.

Ja det stämmer men det är inte alla skulder som går till Inkasso som resulterar i anmärkning om misskött kredit eller missbrukat kontokort.
Min skuld hos Nordea t ex som gick till Intrum Justitia rapporterades aldrig som misskött kredit (men däremot lånet hos Halens!). Skulden var på ca 30 000 kr frå början, fick avbetalningsplan, syns inte på uc.
 
I

Inkasso

Gäst
Poäng: 0
Jag har krediter som inte syns på uc. Det är dom jag menar. Dom bolagen använder inte uc utan creditsafe och bisnode. Dom har vad jag förstår en egen Inkasso? Om man låter krediterna gå dit och man får bra avbetalningsplaner. För det verkar omöjligt att få anbetalningsplan om det inte går till deras egen Inkasso först. Jag vill ju inte att det ska synas på uc
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp