- Meddelanden
- 1 335
- Mottagna reaktioner
- 883
- Poäng
- 717
Allt ligger kvar under inledandet. Hur det är under beviljad skuldsanering kan jag dessvärre inte svara på.Vad händer med övriga anmärkningar / utslag när man får inledande?försvinner de också som skuldsaldot eller ligger de kvar ?
![]()

- Meddelanden
- 3 398
- Mottagna reaktioner
- 3 462
- Poäng
- 1 957
Tack! Är bara allmänt nyfiken, haha.Allt ligger kvar under inledandet. Hur det är under beviljad skuldsanering kan jag dessvärre inte svara på.![]()
tänkte sen att de egentligen kvittar eftersom anmärkningar / utslag / skuldsaldo / historiskt saldo försvinner innan skuldsanering är klar iallafall

- Meddelanden
- 422
- Mottagna reaktioner
- 322
- Poäng
- 477
Ja, det blir man. Väntan är i det närmaste outhärdlig. Men - besked får du. Håll ut!Jag fick inledande i början på april tror jag. Förslag till betalplan slutet på juni. Man blir så orolig!
- Meddelanden
- 2 508
- Mottagna reaktioner
- 1 656
- Poäng
- 1 177
Alla anmärkningar (om du menar betalanmärkningar) ligger kvar i tre år så bara för att man får skuldsanering så försvinner inte dessa. Anmärkningen om beslutad sanering ligger kvar i 5 år fr inledandedatum.Vad händer med övriga anmärkningar / utslag när man får inledande?försvinner de också som skuldsaldot eller ligger de kvar ?
![]()
- Meddelanden
- 1 335
- Mottagna reaktioner
- 883
- Poäng
- 717
Det gick ändå snabbt för dig! Skönt att ingen motsatte sig. Jag har så fruktansvärt många borgenärer att det nästan vore konstigt om ingen motsatte sig.Jag fick inledande 26 mars, förslag med betalplan 7 maj och beslut 2 juli. Ingen motsatte sig, så håll ut. Vet att ovissheten tär mest.
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Jag har också många. Över 50 ärenden fast vissa ligger hos samma inkassobolag förstås. Så det behöver inte vara kört för det.Det gick ändå snabbt för dig! Skönt att ingen motsatte sig. Jag har så fruktansvärt många borgenärer att det nästan vore konstigt om ingen motsatte sig.
- Meddelanden
- 1 335
- Mottagna reaktioner
- 883
- Poäng
- 717
Samma här!Jag har också många. Över 50 ärenden fast vissa ligger hos samma inkassobolag förstås. Så det behöver inte vara kört för det.
Hoppas verkligen det.
- Meddelanden
- 300
- Mottagna reaktioner
- 137
- Poäng
- 327
50 borgenärer?Jag har också många. Över 50 ärenden fast vissa ligger hos samma inkassobolag förstås. Så det behöver inte vara kört för det.
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Nej, 50 ärenden. En del är samma borgenär men som skickat flera skulder/obetalda fakturor. En del ligger hos samma inkasso. Ca 20 olika namn på listan över vilka som ingår i skuldsaneringen, men ca 50 ärenden. Tex finns CSN med 4 gånger pga 4 förfallna fakturor, osv.50 borgenärer?
- Meddelanden
- 252
- Mottagna reaktioner
- 114
- Poäng
- 307
Jag har väntat länge nu. Fick inledande 18 mars. Betalplan 30 juni tror jag. Handläggaren trodde att i slutet av september. Det var någon av borgenärerna som kunde va sega. Hoppas ..Nej, 50 ärenden. En del är samma borgenär men som skickat flera skulder/obetalda fakturor. En del ligger hos samma inkasso. Ca 20 olika namn på listan över vilka som ingår i skuldsaneringen, men ca 50 ärenden. Tex finns CSN med 4 gånger pga 4 förfallna fakturor, osv.
- Meddelanden
- 1 335
- Mottagna reaktioner
- 883
- Poäng
- 717
Jag fick ju inledande i början på april så det tycker jag verkligen.Hej jag fick besked i veckan ang skuldsanering fick inledande i mitten av maj så ditt borde komma snart![]()
- Meddelanden
- 1 335
- Mottagna reaktioner
- 883
- Poäng
- 717
Fy vad hemskt det är att vänta. Min din skusan är verkställd nu? Allt klart?Räkna med typ 12 veckor som längst , mitt drog ut på tiden då det var skulder som inkom i efterhand tror jag.
- Meddelanden
- 1 335
- Mottagna reaktioner
- 883
- Poäng
- 717
Håller alla tummarna för dig. Då ligger vi rätt lika. Jag fick inledande i början på april, betalplan 22 juni tror och sen dess total tystnad.Jag har väntat länge nu. Fick inledande 18 mars. Betalplan 30 juni tror jag. Handläggaren trodde att i slutet av september. Det var någon av borgenärerna som kunde va sega. Hoppas ..
- Meddelanden
- 300
- Mottagna reaktioner
- 137
- Poäng
- 327
Varför får vissa betalplan direkt vid inledande,kan ha med att alla skulder ej är inne?Håller alla tummarna för dig. Då ligger vi rätt lika. Jag fick inledande i början på april, betalplan 22 juni tror och sen dess total tystnad.
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Jag tror inte man får betalplan direkt vid inledande. Man får inledande och då får man ett belopp man ev ska betala under inledandetiden. Sen får man om det går väl ett preliminärt beslut om skuldsanering med betalplan. Och sen slutgiltigt beslut där betalplanen kan ha ändrats.Varför får vissa betalplan direkt vid inledande,kan ha med att alla skulder ej är inne?
- Meddelanden
- 4 557
- Mottagna reaktioner
- 4 550
- Poäng
- 2 947
Håll ut - Bör vara vilken dag som helst nu för dig!Nu har 80 dagar gått. Fortfarande inte hört något.
Jag fick efter 77 dagar och då väntades exakt hela delgivningsprocessen ut
- Meddelanden
- 1 335
- Mottagna reaktioner
- 883
- Poäng
- 717
Kan ju vara så att det behövs. Jag har extremt många olika borgenärer tyvärr. Hoppas på svar snart. Svårt att planera livet på Dette viset tycker jag. Allt har stått still i över 11 månader nu. Man vågar ju inte göra något.Håll ut - Bör vara vilken dag som helst nu för dig!
Jag fick efter 77 dagar och då väntades exakt hela delgivningsprocessen ut
- Meddelanden
- 57
- Mottagna reaktioner
- 62
- Poäng
- 187
Hoppas du får svar snart. Förstår att väntan stressar och tär på krafterna.Kan ju vara så att det behövs. Jag har extremt många olika borgenärer tyvärr. Hoppas på svar snart. Svårt att planera livet på Dette viset tycker jag. Allt har stått still i över 11 månader nu. Man vågar ju inte göra något.
- Meddelanden
- 552
- Mottagna reaktioner
- 505
- Poäng
- 567
80 !!!??? Herregud ! Då hade jag ringt handläggaren och frågat om hen tappat pappren nånstans. Det får väl finnas gränser herregud !Nu har 80 dagar gått. Fortfarande inte hört något.
- Meddelanden
- 300
- Mottagna reaktioner
- 137
- Poäng
- 327
Kan överklaga,du har nog betalat tillbaka rätt mkt samt all ränta.är ändå kfm som har slutordet.Nu fick jag beslut om skuldsanering . Fyfan vad nöjd. Alla godkänt direkt. Kan de överklaga jag betalar noll
- Meddelanden
- 300
- Mottagna reaktioner
- 137
- Poäng
- 327
Arbetslös,ensamstående med flera barn,om man får fråga?Nu fick jag beslut om skuldsanering . Fyfan vad nöjd. Alla godkänt direkt. Kan de överklaga jag betalar noll
- Meddelanden
- 1 335
- Mottagna reaktioner
- 883
- Poäng
- 717
Extremt mycket faktiskt.Hoppas du får svar snart. Förstår att väntan stressar och tär på krafterna.
- Meddelanden
- 1 335
- Mottagna reaktioner
- 883
- Poäng
- 717
Stort grattis till dig! Det kan den göra inom 3v.Nu fick jag beslut om skuldsanering . Fyfan vad nöjd. Alla godkänt direkt. Kan de överklaga jag betalar noll
- Meddelanden
- 1 335
- Mottagna reaktioner
- 883
- Poäng
- 717
Jag tycker också det. Tycker allt tar lite väl lång tid. Ska det ta 1 år att hantera klart ett ärende? Får jag avslag nu är det 1 år till förgäves för ALLA.80 !!!??? Herregud ! Då hade jag ringt handläggaren och frågat om hen tappat pappren nånstans. Det får väl finnas gränser herregud !
- Meddelanden
- 1 335
- Mottagna reaktioner
- 883
- Poäng
- 717
Fruktansvärt lång tid. Håller ut ena en vecka till! Sen måste jag nästan ringa och fråga vad det är för problem.För mig tog det ganska exakt 90 dagar från godkänd betalplan till slutgiltigt besked. Så avvakta nån vecka till så borde det dyka upp
- Meddelanden
- 371
- Mottagna reaktioner
- 267
- Poäng
- 437
Om man får inledande tycker jag det är läge att sluta tycka så synd om sig själv och hur ”stressigt” det är att vänta.
Ni har bedömts initialt att vara förtjänta av någonting som man är lyckligt lottad att få. Njut av det istället för att köra offerkortet hur hemskt allt är. Detta är första steget till ett nytt liv för oss alla som får chansen.
Ni har bedömts initialt att vara förtjänta av någonting som man är lyckligt lottad att få. Njut av det istället för att köra offerkortet hur hemskt allt är. Detta är första steget till ett nytt liv för oss alla som får chansen.
- Meddelanden
- 1 335
- Mottagna reaktioner
- 883
- Poäng
- 717
Tack för din i

Jag har inte efterfrågat din åsikt, men stort tack för din totalt meningslösa input.Om man får inledande tycker jag det är läge att sluta tycka så synd om sig själv och hur ”stressigt” det är att vänta.

- Meddelanden
- 371
- Mottagna reaktioner
- 267
- Poäng
- 437
Du fick den ändå, free of charge.Tack för din i
Jag har inte efterfrågat din åsikt, men stort tack för din totalt meningslösa input.![]()
- Meddelanden
- 363
- Mottagna reaktioner
- 193
- Poäng
- 367
Men det ÄR stressigt som fan. Man har kommit så långt men kan fortfarande falla på mållinjen. Skillnaden mellan beviljad skuldsanering och avslag är ju otroligt stor skillnad och påverkar ens fortsatta liv något enormt så klart att väntan på besked är jobbig.Om man får inledande tycker jag det är läge att sluta tycka så synd om sig själv och hur ”stressigt” det är att vänta.
Vet inte om du själv har skuldsanering men om du har så tvivlar jag starkt på att du upplevde den tiden som lugn och harmonisk.
- Meddelanden
- 552
- Mottagna reaktioner
- 505
- Poäng
- 567
Håller verkligen med ! Inledande tyckte jag inte var speciellt ”lugnande ” för nu skulle man granskas och kontrolleras och svara på 20 kompletterande svåra konstiga frågor om allt möjligt som varit under 10 års tid . Fruktansvärt stressande tid . Det är ingen offerkofta utan sann upplevelse i en svår situation . För min del var det först när förlaget kom som jag kände stor lättnad . Jag har aldrig bara tagit något för givet under preocssen och litat mej tillbaka och tänkt ; Jaha , det är ju självklart att jag ska bli beviljad . ALDRIG !Men det ÄR stressigt som fan. Man har kommit så långt men kan fortfarande falla på mållinjen. Skillnaden mellan beviljad skuldsanering och avslag är ju otroligt stor skillnad och påverkar ens fortsatta liv något enormt så klart att väntan på besked är jobbig.
Vet inte om du själv har skuldsanering men om du har så tvivlar jag starkt på att du upplevde den tiden som lugn och harmonisk.
- Meddelanden
- 371
- Mottagna reaktioner
- 267
- Poäng
- 437
Visst är det stressigt att vänta. Men skuldsanering handlar också om att ändra sin inställning, från att känna sig som ett offer till att se att vi faktiskt fått en enorm chans. Skulderna fanns ju redan innan, och skulle man få avslag så står man “bara” kvar där man redan var. Att få inledande är långt ifrån självklart, många här inne har ju sökt flera gånger utan att ens lyckas med det. Därför känns det lite ovärdigt att fastna i gnäll om väntetider osv.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.