• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Jämkning 2020

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 818
Mottagna reaktioner
13 066
Poäng
10 087
Det håller man på med. Det är ju ett systembyte som ställt till så inga utslag går iväg, det nya systemet är nog lättare att få göra nya saker.
Kivra eller liknanse vore smidigt för betalningsföreläggande, i och med att dokumentet är öppnat i kivra är man delgiven. Swosh.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 424
Mottagna reaktioner
13 485
Poäng
8 917
Ja och sen också att man kan betala med Swish vore ju otroligt lämpligt. Jag vet inte om man kan det på Skatteverket.

Det hade kapat kostnaderna för myndigheter om man minskade rejält på antalet timmar till dom anställda men även postkostnader och annan logistik.

Hoppas nya systemet på KFM underlättar för både medborgarna och dom anställda.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 907
Mottagna reaktioner
1 890
Poäng
1 277
Det håller man på med. Det är ju ett systembyte som ställt till så inga utslag går iväg, det nya systemet är nog lättare att få göra nya saker.
Kivra eller liknanse vore smidigt för betalningsföreläggande, i och med att dokumentet är öppnat i kivra är man delgiven. Swosh.
Vi har också bytt system, iallafall för vissa typer av ärenden. Kunde därför inte komma åt något hemifrån. Tror det är fixat nu iallafall. Kanske är många myndigheter som håller på att ”uppgradera”.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 424
Mottagna reaktioner
13 485
Poäng
8 917
Vi har också bytt system, iallafall för vissa typer av ärenden. Kunde därför inte komma åt något hemifrån. Tror det är fixat nu iallafall. Kanske är många myndigheter som håller på att ”uppgradera”.

Det är nog så vilket är klokt ur flera synpunkter.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 818
Mottagna reaktioner
13 066
Poäng
10 087
Vi har också bytt system, iallafall för vissa typer av ärenden. Kunde därför inte komma åt något hemifrån. Tror det är fixat nu iallafall. Kanske är många myndigheter som håller på att ”uppgradera”.

Är väl många som sitter med ett härligt stordatorsystem från 1970 som snart ingen levande person vet hur det funkar.. då är det dags att byta
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Vi har i dagarna beslutat att släppa alla våra lån och krediter (1,4 milj för både mig och sambon) till KFM och invänta löneutmätning, vi förväntar oss att utmätning drar igång april/maj någon gång ( är det en realistisk tidsram?).

Är det i och med löneutmätning en god idé att ansöka om jämkning nu, senare, eller avstå detta helt?

Vi har ingen kunskap om varken utmätning eller jämkning sedan tidigare. Jag tänker att det blir svårt att räkna ut vilka ränteutgifter vi förväntas ha kommande år när allt förfaller till KFM? Vi har säkert 50 kreditgivare ihop.

Hur påverkas en löneutmätning av jämkning? Får man behålla mer/mindre? Vi räknar inte med att få behålla något mer än förbehållsbelopp för 2 vuxna och 4 barn.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Vi har i dagarna beslutat att släppa alla våra lån och krediter (1,4 milj för både mig och sambon) till KFM och invänta löneutmätning, vi förväntar oss att utmätning drar igång april/maj någon gång ( är det en realistisk tidsram?).

Är det i och med löneutmätning en god idé att ansöka om jämkning nu, senare, eller avstå detta helt?

Vi har ingen kunskap om varken utmätning eller jämkning sedan tidigare. Jag tänker att det blir svårt att räkna ut vilka ränteutgifter vi förväntas ha kommande år när allt förfaller till KFM? Vi har säkert 50 kreditgivare ihop.

Hur påverkas en löneutmätning av jämkning? Får man behålla mer/mindre? Vi räknar inte med att få behålla något mer än förbehållsbelopp för 2 vuxna och 4 barn.
Jag tog bort min jämkning då det är svårt att räkna ut när dom ligger hos fogden.
Har löneutmätning nu men innan jag tog bort jämkningen så fick KFM mer men förbehålls beloppet är detsamma ändå.
Nu har inte jag småbarn men man får behålla extra då vet jag osäker hur mycket. Men du får inte behålla mer för att du jämkar utan dom pengarna går till KFM. Och får du skatteåterbäring så tar KFM dom pengarna också till skulderna.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp