• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Jämkning 2020

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Ha. nu fanns ett jämkningsbeslut att hämta upp när jag loggade in på skatteverket.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Tack för svar @johanc84

Jag har bakåt en kraftigt varierande inkomst pga att jag tog extrajobb på bemanningsföretag för att försöka undvika den ekonomiska katastrofen men det gick inte vägen. Det enda jag fick ut av detta var en urusel hälsa både psykiskt och fysiskt. Framåt tänker jag inte jobba något extra, utan bara på min fasta tjänst där heltidsmåttet är 85% (nattjobb). Har där en grundlön om 35 000 brutto (får alltså ut 85% av detta), sedan tillkommer ca 5 000 OB brutto på en 100% tjänst (85% ut).

Tror ni att det skulle ge maxbeslut? Inkomsten kommer framåt uteslutande att vara exakt samma varje månad för både mig och sambon.

34000 borde det stå på svaret från AG då. Har du bara en inkomstkälla och den legat jämt så finns väl ingen anledning till maxbeslut.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
34000 borde det stå på svaret från AG då. Har du bara en inkomstkälla och den legat jämt så finns väl ingen anledning till maxbeslut.
Frågade hon lönesvdelningen hur dom brukar göra , dom brukar skicka in grundlön , ob och sen extra tillägg så det blir 40 000 kr totalt varje månad ...normalt brukar kronofogden köpa det sa hon ..sen finns det någon gång det hänt dom vill ha 6 mån tillbaka ..men väldigt sällan sa hon ..hoppas på det :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Frågade hon lönesvdelningen hur dom brukar göra , dom brukar skicka in grundlön , ob och sen extra tillägg så det blir 40 000 kr totalt varje månad ...normalt brukar kronofogden köpa det sa hon ..sen finns det någon gång det hänt dom vill ha 6 mån tillbaka ..men väldigt sällan sa hon ..hoppas på det :)

"någon gång det hänt dom vill ha 6 mån tillbaka"
Det står på blanketten att dom ska ange snittet på 6 månader om det varierar..
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
"någon gång det hänt dom vill ha 6 mån tillbaka"
Det står på blanketten att dom ska ange snittet på 6 månader om det varierar..
Hon sa att det är väldigt ovanligt att hon behöver skicka in det faktiskt .. sen om dom gör fel det är en sak ..men jag skulle inte bli ledsen om det inte blev max beslut sen :) då ska jämknings ansökan in och höja med 4000 ytterligare per månad :)
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
"någon gång det hänt dom vill ha 6 mån tillbaka"
Det står på blanketten att dom ska ange snittet på 6 månader om det varierar..
Sen beror det ju på med hur mycket det varierar ? Räcker med 500 kr ? 2000 kr ? :)
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Tack för era svar! När utmätningen väl drar igång kommer jag haft en 75% lön bakåt senaste månaderna så då borde det inte bli något annat beslut än just grundlön+ob om jag förstått er rätt. Är det lönt att bestrida sina skulder för att vinna tid till utmätningen startar om man inte har tänkt ansöka om sanering? Hamnar man alltid i rätten vid bestridan eller kan man "dra tillbaka" den och acceptera skulden innan dess när man vunnit de månaders tid man behövde? (tillhör inte tråden, I know, men hittar inget svar på detta i forumet).
Vill gärna hinna få april lönen innan utmätning drar igång... Betalade sista lånekostnaderna/krediterna sista oktober, vi har inget hos inkasso ännu. Vad tror ni? Går det att förhala på något sätt?

Okej. Vi säger nu att utmätningen drar igång i april. Kan vi då ansöka om jämkning för resten av året? Slås summan då ut på resterande antal månader för året? Säg att jag t.ex räknar med att få tillbaka 30 000 för inkomstår 2020. Slås då 30 000 ut på ex maj-dec då vid utbetalning?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Tack för era svar! När utmätningen väl drar igång kommer jag haft en 75% lön bakåt senaste månaderna så då borde det inte bli något annat beslut än just grundlön+ob om jag förstått er rätt. Är det lönt att bestrida sina skulder för att vinna tid till utmätningen startar om man inte har tänkt ansöka om sanering? Hamnar man alltid i rätten vid bestridan eller kan man "dra tillbaka" den och acceptera skulden innan dess när man vunnit de månaders tid man behövde? (tillhör inte tråden, I know, men hittar inget svar på detta i forumet).
Vill gärna hinna få april lönen innan utmätning drar igång... Betalade sista lånekostnaderna/krediterna sista oktober, vi har inget hos inkasso ännu. Vad tror ni? Går det att förhala på något sätt?

Okej. Vi säger nu att utmätningen drar igång i april. Kan vi då ansöka om jämkning för resten av året? Slås summan då ut på resterande antal månader för året? Säg att jag t.ex räknar med att få tillbaka 30 000 för inkomstår 2020. Slås då 30 000 ut på ex maj-dec då vid utbetalning?
Jag tycker att man fördröjer det ganska lång tid från att dom skickar in ansökan till man man skriver på påminnelsen , fick min första delgvining för 1,5 mån tror jag från svea på 4500 kr och fortfarande inte fått påminnelse ifrån ...det tar tid ! Själv har jag inte vågat bestrida för rädd att dom dra det till rätten ... Tror absolut du kommer klara dig om du inte ha något hos inkasso. Får jag gissa tror jag du klarar dig till april utan problem faktiskt. Det stämmer om du beräknas få tillbaka 2021 30 000 kr ...så får du dela det på dom månaderna som är kvar ...tex maj-dec
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp