• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Jämkning - Så funkar skattejämkning

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Jag är lite nyfiken på om ni jämkat under 2020 för hela året och om ni har gjort det hela året hur mycket extra har ni fått ut i fickan? För egen del har jag inte jämkat men är lite frestad men också rädd att på ett helår lär det handlar om 2-3000kr/månad extra och att jag kanske inte kommer ha disciplin att amortera med dessa.

Har jämkat detta år med start augusti - december. Det är helt omöjligt att räkna ut hur mycket du får ut eftersom har med inkomst att göra. Mitt tips är att du ringer skatteverket så hjälper dom dig med det. Och sen angående att bli frestad , kan förstå det , men en väldigt skönt känsla att betala av sina lån/skulder än att köpa prylar. Totalt värt det! Jag ser att jag kommer kunna blir av med mina skulder mycket mycket snabbare under 2021 och på så vis kunna ta ett samlingslån i framtiden. Det är sååååå värt det!!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
F

Frövi

Gäst
Poäng: 0
Om jag får cirka 26 000 utbetalt iom deklarationen. Dvs det belopp jag får tillbaka. Kan man då tänka att den summan delat på 12 är ungefär det du ska få ut om du jämkar? Eller blir det mer i månaden ? Jag är verkligen en sifferblind person så jag måste be om hjälp.

jag har jättehöga lån läs 700 000 och om min lön blir lägre pga covid måste jag nog jämka för och få ihop det och vill därför planera lite till kommande deklaration.

ändras underskottet eller årsinkomsten pga jämkning? Vilka är nackdelarna mer än att inte få ut en klump till midsommar.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Om jag får cirka 26 000 utbetalt iom deklarationen. Dvs det belopp jag får tillbaka. Kan man då tänka att den summan delat på 12 är ungefär det du ska få ut om du jämkar? Eller blir det mer i månaden ? Jag är verkligen en sifferblind person så jag måste be om hjälp.

jag har jättehöga lån läs 700 000 och om min lön blir lägre pga covid måste jag nog jämka för och få ihop det och vill därför planera lite till kommande deklaration.

ändras underskottet eller årsinkomsten pga jämkning? Vilka är nackdelarna mer än att inte få ut en klump till midsommar.

Det är samma summa som sprids ut på hela året, underskott och inkomst är detsamma.
 

Alva88

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
18 November 2019
Meddelanden
214
Mottagna reaktioner
88
Poäng
237
Jag har jämkat för 2021. Är egen företagare (AB) och tar ut den lön jag angett i ansökan om jämkning men jag funderar på att skita i detta med att jag inte vill betala statlig inkomstskatt och öka på min lön så att jag kan amortera elaka dyra skulder.
För jag orkar inte se dem. Kan ja då bara börja dra skatt enligt tabell eller måste jag häva jämkningen?

Det bättre alternativet är såklart att ha kvar pengarna i bolaget, skatta fram dem i bolaget och dela ut överskottet men det vore skönt att ha tagit bort skit innan amorteringen på bolånet går igång igen. Vilket i och för sig är ungefär samtidigt som amorteringen kikar igång (augusti/augustibokslut)
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 627
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Kan man jämka på ersättning från försäkringskassan ? Eller är det endast lön ?
 

Jappp

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
10 December 2016
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
290
Poäng
447
Kan man jämka på ersättning från försäkringskassan ? Eller är det endast lön ?
Jag har jämkat på ersättning från FK under sista året.Det gick hur bra som helst.Avslutade själv jämkningen för några dagar sedan.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 627
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Jag har jämkat på ersättning från FK under sista året.Det gick hur bra som helst.Avslutade själv jämkningen för några dagar sedan.
Toppen Tack! Vart skickar man in beslut då? Är det till den vanliga inläsningscentralen i Östersund?
 

Jappp

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
10 December 2016
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
290
Poäng
447
Jag gick till kontoret skatteverket och FK. Bad killen som jobbade att skriva ut skatte besked om jämkningen och skicka vidare till FK.Så han skötte allt.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 627
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Jag gick till kontoret skatteverket och FK. Bad killen som jobbade att skriva ut skatte besked om jämkningen och skicka vidare till FK.Så han skötte allt.
Hur snabbt ändrades de preliminära utbetalningarna på FK´s hemsida för dig ?
Är det nått dom på kontoret kan ändra direkt när man är där?
Ska åka in med lappen i morgon till Fk kontoret tänkte jag..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp