• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Jämkning - Så funkar skattejämkning

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 117
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 590
Mottagna reaktioner
1 737
Poäng
1 117
Jämkning betyder att istället för att få en stor skatteåterbäring så justerar du ner skatten du betalar var månad, och får pengarna direkt genom lönen. Så till exempel om du får ut 20 000 kr efter skatt i lön och har höga räntekostnader var månad, så kan du istället få ut 23 000 kr som exempel. Den som hanterar utbetalningen av din lön måste alltså justera hur mycket skatt som betalas in för dig, någon anledning brukar inte behövas bara ett beslut från Skatteverket.

Var och hur
  • Gå in på skatteverkets hemsida: https://www.skatteverket.se/privat/...ster/jamkning.4.731e901069429e4958000460.html
  • Ange vad du tjänat hittills i år och hur mycket du skattat. Se din lönespec.
  • Ange vad du kommer att tjäna resten av året och vad du kommer betala i skatt.
  • Ange hur mycket ränta du kommer betala i år. Om du är osäker, ange mindre än vad du tror så att du inte får en skattesmäll istället. En liten skatteåterbäring är aldrig fel.
Skatteverket kommer sedan att räkna ut resten. Beslut ofta inom 12-24h.

När du fått besked, skicka det till arbetsgivaren (lönekontoret) så justerar de din skatt.

Cred till @Aleeex som gått igenom processen och dokumenterat.

Här finns ytterligare förklaring: https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/hopplösheten-finns-en-lösning.14819/page-3#post-212255

En mer detaljerad guide av @LånaUtanPapper: https://www.lånforum.se/threads/jämka-så-här-gör-du-steg-för-steg.15111/
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
En fråga!!!

När är absolut sista datumet för mig att ändra tillbaka till rätt underskott och när måste jag senast ha betalat in detta till Skatteverket?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
En fråga!!!

När är absolut sista datumet för mig att ändra tillbaka till rätt underskott och när måste jag senast ha betalat in detta till Skatteverket?

När sista datum är går inte säga, skatteverket anger handläggningstid till ca 5 veckor, det kan variera.
Det sägs väl 26 oktober? Det skickas över till kfm första helgen i janurari vad jag vet. Betalar du därefter kan jag inte lova att det inte hinner skickas över
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Måste jag ändra till den 26:e eller betala min skatt till den 26:e?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 705
Mottagna reaktioner
1 476
Poäng
967
När sista datum är går inte säga, skatteverket anger handläggningstid till ca 5 veckor, det kan variera.
Det sägs väl 26 oktober? Det skickas över till kfm första helgen i janurari vad jag vet. Betalar du därefter kan jag inte lova att det inte hinner skickas över

Jag har ändrat underskottet till och från 3 ggr senaste 2 månaderna. först skriva ner det, sen skriva upp det igen och sen skriva ner underskottet, nu ska jag skriva upp det igen inom några dagar.

För mig har handläggningstiden tagit som snabbast ca 30 minuter och som längt ca 16 timmar inklusive komplettering.
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Nu går det att lämna in ansökan för jämkning 2021. ( hittar ingen gammal tråd om det)
- Tips är om att du vet med dig att du har likvärdig inkomst + underskott av kapital under 2021 så är det bara att copy/paste uppgifter för 2020.

Beslut kommer om du har digital brevlåda under mitt av december , annars i mitten av januari.

Det som är bra att tänka på att vid beslut har din huvudarbetsgivare 14 dagar på sig att verkställa beslutet. Bra att tänka på då ekonomiavdelningar har olika datum för lönekörningar osv :)

Detta är en enorm hjälp om man vill minska sina skulder snabbt och köra snöbollseffekten :)
 

TomTom

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
27 Maj 2017
Meddelanden
520
Mottagna reaktioner
292
Poäng
447
Behöver man jämkningsbeslut om man vill arbetsgivaren ska dra extra? Eller lika bra betala in själv?
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Behöver man jämkningsbeslut om man vill arbetsgivaren ska dra extra? Eller lika bra betala in själv?
Vet inte. Men såklart du kan betala in extra till ditt skattekonto. Du kan be din arbetsgivare dra mer skatt.
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
867
Jag är lite nyfiken på om ni jämkat under 2020 för hela året och om ni har gjort det hela året hur mycket extra har ni fått ut i fickan? För egen del har jag inte jämkat men är lite frestad men också rädd att på ett helår lär det handlar om 2-3000kr/månad extra och att jag kanske inte kommer ha disciplin att amortera med dessa.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp