- Meddelanden
- 1 311
- Mottagna reaktioner
- 601
- Poäng
- 637
Jag jämkar nu oktober,nov,dec.
Angav kanske lite för högt beräknad lön. Svårt sätta exakt då jag jobbar mycket övertid.
Vad händer om jag tjänar för lite lön kontra det jag uppgett.
Är det fördelaktigt eller nackdel?
Angav kanske lite för högt beräknad lön. Svårt sätta exakt då jag jobbar mycket övertid.
Vad händer om jag tjänar för lite lön kontra det jag uppgett.
Är det fördelaktigt eller nackdel?
- Meddelanden
- 1 311
- Mottagna reaktioner
- 601
- Poäng
- 637
Att få ut mer på lönen för att amortera bort mer snabbt.Det beror ju på vad din avsikt med jämkningen var.
- Meddelanden
- 195
- Mottagna reaktioner
- 66
- Poäng
- 197
Måste man skicka in beslutet till lönekontorer? Blir ingen ändring annars misstänker jag
- Meddelanden
- 1 335
- Mottagna reaktioner
- 883
- Poäng
- 717
Jag har behövt skicka in det till mitt heltidsjobb inom kommunen men mitt extra jobb hade av någon anledning fått reda på det själv.Måste man skicka in beslutet till lönekontorer? Blir ingen ändring annars misstänker jag
Detta hände i somras, aldrig vart med om tidigare att det skett per automatik. Har ändå jämkat några år nu
- Meddelanden
- 532
- Mottagna reaktioner
- 233
- Poäng
- 417
ja det måste duMåste man skicka in beslutet till lönekontorer? Blir ingen ändring annars misstänker jag
- Meddelanden
- 189
- Mottagna reaktioner
- 61
- Poäng
- 197
Kan man lägga in jämkning när som helst under året?
- Meddelanden
- 473
- Mottagna reaktioner
- 183
- Poäng
- 367
Jag fick nytt jämkningsbeslut på 22% men endast upp till ett belopp på 689.000kr. Kommer förmodligen taxera runt 730K. Vad händer? Kommer mitt lönekontor dra full skatt från den månaden jag nått 689K?
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Du kan ju ansöka om jämkning igen om du ser att inkomsten blir för hög.Jag fick nytt jämkningsbeslut på 22% men endast upp till ett belopp på 689.000kr. Kommer förmodligen taxera runt 730K. Vad händer? Kommer mitt lönekontor dra full skatt från den månaden jag nått 689K?
- Meddelanden
- 1 335
- Mottagna reaktioner
- 883
- Poäng
- 717
Ja!Kan man lägga in jämkning när som helst under året?
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Jag ska byta jobb i feb till en ny tjänst och tänkte jämka fram till halvåret i alla fall. .Men det känns lite nervöst att jämka vid ny tjänst vill ju inte att nya arbetsgivaren ska undra en massa
Skullle behöva jämka t om april i alla fall hur skulle ni göra vid nytt jobb .? Kommer att tjäna mer än idag därav att jag inte önskar jämka hela året
Hur tror ni en ny arbetsgivare ser på det ?
Skullle behöva jämka t om april i alla fall hur skulle ni göra vid nytt jobb .? Kommer att tjäna mer än idag därav att jag inte önskar jämka hela året
- Meddelanden
- 1 311
- Mottagna reaktioner
- 601
- Poäng
- 637
Inget konstigt att jämka. Görs av flera anledningarJag ska byta jobb i feb till en ny tjänst och tänkte jämka fram till halvåret i alla fall. .Men det känns lite nervöst att jämka vid ny tjänst vill ju inte att nya arbetsgivaren ska undra en massa
- Meddelanden
- 4 563
- Mottagna reaktioner
- 4 556
- Poäng
- 2 947
Jämka gör en hög procent av alla som äger en bostad eller har större billån i sverige.Jag ska byta jobb i feb till en ny tjänst och tänkte jämka fram till halvåret i alla fall. .Men det känns lite nervöst att jämka vid ny tjänst vill ju inte att nya arbetsgivaren ska undra en massa
Inget konstigt alls. Man behöver dessutom bara lämna in sida 1 där beslutet står. Inte underlag till beslutet.
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Jämka gör en hög procent av alla som äger en bostad eller har större billån i sverige.
Inget konstigt alls. Man behöver dessutom bara lämna in sida 1 där beslutet står. Inte underlag till beslutet.
Dubbelt så många jämkar för att få ut mer av sin månadslön | Sveriges Radio
Det är dubbelt så många som jämkat under slutet av 2022 jämfört med samma period de senaste tre åren, enligt Skatteverket.
Hushållens boende
Vid utgången av 2020 var småhus med äganderätt den vanligaste boendeformen i Sverige följt av hyresrätter i flerbostadshus. I Stockholms län var däremot bostadsrätter i flerbostadshus den vanligaste boendeformen.
Hur du får siffrorna till att en hög procent av de som äger sitt boende jämkar är en gåta.
- Meddelanden
- 31 750
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
En hög procent? Det är väl inte mer än någon enstaka procent. De allra flesta gör det inte och reglerar det med skatteåterbäring i stället.Jämka gör en hög procent av alla som äger en bostad eller har större billån i sverige.
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Jo precis första sidan för detta gör mycket för migJämka gör en hög procent av alla som äger en bostad eller har större billån i sverige.
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Jag jämkar aldrig hela året då jag inte vill få restskatt så jag fåt också skatteåterbäring.En hög procent? Det är väl inte mer än någon enstaka procent. De allra flesta gör det inte och reglerar det med skatteåterbäring i stället.
- Meddelanden
- 1 387
- Mottagna reaktioner
- 993
- Poäng
- 757
Bra som ny på jobbet vill man inte att det ska bli problemInget konstigt att jämka. Görs av flera anledningar
- Meddelanden
- 4 563
- Mottagna reaktioner
- 4 556
- Poäng
- 2 947
Inte intresserad av att diskuttera smådetaljer du brukar bråka om. Du missar alltid poängen med inlägget så fort du ser minsta fel. Ingen aning hur många som jämkar, men antalet ökar för varje år.En hög procent? Det är väl inte mer än någon enstaka procent. De allra flesta gör det inte och reglerar det med skatteåterbäring i stället.
poängen som du missade är att många vanliga personer med icke höga blancolån och krediter också jämkar och att det är inget att vara orolig för. Speciellt när man bara behöver lämna in sida 1 till lönekontoret.
Det du hakade upp dig på var ordet hög procent som var en ganska orelevant för att få fram poängen som du helt missade för att kunna bråka. Det var bara en lugnande mening till den jag svarade, men syfte att få personen att förstå att många jämkar av olika anledningar som inte har höga blanco.
Sluta leta efter småfel. Det tar bara onödig energi från dig och andra
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 31 750
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Mycket text men förstår det dom att du inte hade någon aning om det var hög procent eller inte.Inte intresserad av att diskuttera smådetaljer du brukar bråka om. Du missar alltid poängen med inlägget så fort du ser minsta fel. Ingen aning hur många som jämkar, men antalet ökar för varje år.
poängen som du missade är att många vanliga personer med icke höga blancolån och krediter också jämkar och att det är inget att vara orolig för. Speciellt när man bara behöver lämna in sida 1 till lönekontoret.
Det du hakade upp dig på var ordet hög procent som var en ganska orelevant för att få fram poängen som du helt missade för att kunna bråka. Det var bara en lugnande mening till den jag svarade, men syfte att få personen att förstå att många jämkar av olika anledningar som inte har höga blanco.
Sluta leta efter småfel. Det tar bara onödig energi från dig och andra
- Meddelanden
- 1 404
- Mottagna reaktioner
- 1 003
- Poäng
- 837
Nyfiken på restskatten för detta år..
För 2023 angav jag 350K inkomst och 90K ränteutgifter och har därmed endast skattat 16% under förra året.
Blev en hel del övertid och slutade upp på 420K inkomst. Tror mina räntor kommer vara närmare 110K eller mer men ändå..
Vill tro att det står skrivet här någonstans men min fråga är: Det värsta som kan hända är väl bara att det blir restskatt? Det kan inte räknas som något fifflande sålänge restskatten betalas?
För 2023 angav jag 350K inkomst och 90K ränteutgifter och har därmed endast skattat 16% under förra året.
Blev en hel del övertid och slutade upp på 420K inkomst. Tror mina räntor kommer vara närmare 110K eller mer men ändå..

Vill tro att det står skrivet här någonstans men min fråga är: Det värsta som kan hända är väl bara att det blir restskatt? Det kan inte räknas som något fifflande sålänge restskatten betalas?
- Meddelanden
- 532
- Mottagna reaktioner
- 233
- Poäng
- 417
Nyfiken på restskatten för detta år..
japp, restskatt. Det är det som händer.
Så bara att pynta sedan inget mer med det.
Jag brukar jämka lite mindre än vad jag tror att jag kan, så brukar få en del återbäring trots jämkning.
- Meddelanden
- 271
- Mottagna reaktioner
- 112
- Poäng
- 307
Fick beslut på 18%, gäller det för hela lönen även det som skulle varit statlig inkomstskatt?
- Meddelanden
- 31 750
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Det framgår av beslutetFick beslut på 18%, gäller det för hela lönen även det som skulle varit statlig inkomstskatt?
- Meddelanden
- 271
- Mottagna reaktioner
- 112
- Poäng
- 307
På inkomsten och värdet av eventuella förmåner ska skatteavdrag vid varjeDet framgår av beslutet
utbetalningstillfälle göras med 18 %.
Beslutet gäller inkomst från huvudutbetalare.
Beslutet gäller under förutsättning att summan av inkomsterna och värdet av
eventuella förmåner från utbetalaren uppgår till högst 800000 kr för angiven tid.
På eventuella sidoinkomster ska skatteavdrag göras med 30 %.
Beslutet gäller för utbetalningar till och med 2024-12-31.
- Meddelanden
- 31 750
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
På inkomsten och värdet av eventuella förmåner ska skatteavdrag vid varje
utbetalningstillfälle göras med 18 %.
Beslutet gäller inkomst från huvudutbetalare.
Beslutet gäller under förutsättning att summan av inkomsterna och värdet av
eventuella förmåner från utbetalaren uppgår till högst 800000 kr för angiven tid.
På eventuella sidoinkomster ska skatteavdrag göras med 30 %.
Beslutet gäller för utbetalningar till och med 2024-12-31.
Det gäller inkomster upp till 800k står det, det är väl 66k i månaden, det är väl över gränsen för statlig inkomstskatt?
- Meddelanden
- 271
- Mottagna reaktioner
- 112
- Poäng
- 307
Ja precis! Då är det antagligen även på den del som annars hade beskattats ytterligare, tolkar jag det som? Dvs 18% rakt av på bruttolönen.Det gäller inkomster upp till 800k står det, det är väl 66k i månaden, det är väl över gränsen för statlig inkomstskatt?
Första gången jag jämkar, så är lite grön tyvärr. Men tack för svar Lasse!
- Meddelanden
- 222
- Mottagna reaktioner
- 89
- Poäng
- 237
måste man skicka jämkningsbeslutet till FK eller får de uppgiften ändå? När ja började ta ut FP 2023 hade jag jämkning och den var då inlagd hos dem utan att jag hade gjort något, så det borde väl ske per automatik?
- Meddelanden
- 1 335
- Mottagna reaktioner
- 883
- Poäng
- 717
Du måste själv skicka det till fk.måste man skicka jämkningsbeslutet till FK eller får de uppgiften ändå? När ja började ta ut FP 2023 hade jag jämkning och den var då inlagd hos dem utan att jag hade gjort något, så det borde väl ske per automatik?
- Meddelanden
- 72
- Mottagna reaktioner
- 64
- Poäng
- 187
HejI
Är det någon som vet hur man avslutar jämkning,är det ta kontakt med handläggaren på skv eller finns det nån smidigare variant på skatteverkets sida.
Har kollat runt lte men inte hittat nåt.
Är det någon som vet hur man avslutar jämkning,är det ta kontakt med handläggaren på skv eller finns det nån smidigare variant på skatteverkets sida.
Har kollat runt lte men inte hittat nåt.
- Meddelanden
- 31 750
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Står att du kan logga in och avsluta jämkning där
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Men du måste ju meddela den som betalar ut din lön med.det var snabbt fixat.tack
- Meddelanden
- 72
- Mottagna reaktioner
- 64
- Poäng
- 187
Yes! jag skickade infon direkt till henne när jag fick svar från skv.Men du måste ju meddela den som betalar ut din lön med.
- Meddelanden
- 3 398
- Mottagna reaktioner
- 3 462
- Poäng
- 1 957
Hur funkar det med jämkning nu när ränteavdraget är annorlunda ? Är det något som Skatteverket själva ”räknat” ut, så man bara gör som vanligt?
Inkomst, betald skatt o ränteutgifter?
Inkomst, betald skatt o ränteutgifter?
- Meddelanden
- 16
- Mottagna reaktioner
- 3
- Poäng
- 7
Hej!
Jag har ansökt om jämkning och fick besked om att jag skulle betala 24% skatt.
Nu har jag fått mitt lönebesked där löneavdelningen har dragit 24% i engångsskatt och när jag jämför i Skatteverkets hemsida för att räkna ut vad skatten vanligtvis på min lön skulle bli så är det samma summa.
Finns de någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig med detta, är det löneavdelningen som gjort fel eller ska det verkligen vara så.
Jag har ansökt om jämkning och fick besked om att jag skulle betala 24% skatt.
Nu har jag fått mitt lönebesked där löneavdelningen har dragit 24% i engångsskatt och när jag jämför i Skatteverkets hemsida för att räkna ut vad skatten vanligtvis på min lön skulle bli så är det samma summa.
Finns de någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig med detta, är det löneavdelningen som gjort fel eller ska det verkligen vara så.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.