• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Jag drog iväg en ansökan! Kommer med största sannolikhet bli nekad men tänkte jag har ingenting att förlora på det. Kommunens budgetrådgivare kommer att skicka in ansökan i fråga imorgon.

Nu har jag en fråga egentligen.

Hur går processen till?

Kommunens rådgivare har skickat in min ansökan, vad sker nu och när sker det?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

viggeloo

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
5 Augusti 2019
Meddelanden
697
Mottagna reaktioner
153
Poäng
357
Om ca 37 dagar blir du uppringt ca 30min samtal där du ska berätta om din situation samt vad du gjort för att minska skulderna. Därefter får du antingen inledande eller avslag. Jag fick inledande och väntar på nästa steg. Gått snart 2 månader sen inledande.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 113
Poäng
1 367
Jag drog iväg en ansökan! Kommer med största sannolikhet bli nekad men tänkte jag har ingenting att förlora på det. Kommunens budgetrådgivare kommer att skicka in ansökan i fråga imorgon.

Nu har jag en fråga egentligen.

Hur går processen till?

Kommunens rådgivare har skickat in min ansökan, vad sker nu och när sker det?
Du kommer få en bekräftelse på att din ansökan är mottagen. Därefter är det väntan tills du får besked om inledande eller ej. Du kommer att bli uppringd av den handläggare som har hand om din ansökan. På KFM: s hemsida står hur lång handläggningstid det är för närvarande.
Såg ovan att nån skrev att det tar ca 37 dagar. Det gäller i så fall för den personens ansökan. Kolla handläggningstiderna för att få en ungefärlig uppfattning om vad som gäller för dig.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Intressant!

Då har jag två nya frågor.

Fråga 1: Kommer att få en skatteskuld 1 januari för det här året, kommer den att vara med om jag får inledande i början på nästa år?
Fråga 2: Det här samtalet jag får i samband med min ansökan, vad frågar dom förutom vad jag har gjort minska skulderna?

Hade en frågan till! Varför tar perioden mellan inledande och beslut 8 månader? Vad i den processen är det som tar sådan tid, gör dom en oerhört komplex utredning eller vadå?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 113
Poäng
1 367
Intressant!

Då har jag två nya frågor.

Fråga 1: Kommer att få en skatteskuld 1 januari för det här året, kommer den att vara med om jag får inledande i början på nästa år?
Fråga 2: Det här samtalet jag får i samband med min ansökan, vad frågar dom förutom vad jag har gjort minska skulderna?

Hade en frågan till! Varför tar perioden mellan inledande och beslut 8 månader? Vad i den processen är det som tar sådan tid, gör dom en oerhört komplex utredning eller vadå?
Fråga 1 kan jag tyvärr inte svar på.
Vad gäller tiden åtta månader så stämmer den inte tror jag. Däremot från inskickad ansökan till beslut kan det ta den tiden.

Dom kan fråga hur skulderna uppkommit, vad du gjort för att minska dom. Jag skrev ett personligt brev på ett knappt A4 och det täckte det mesta så jag kommer inte ihåg att det var så mycket att fråga om egentligen (det är 5,5 år sedan så kan missminna mig).
 
Senast ändrad:

wiran

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
806
Mottagna reaktioner
285
Poäng
457
Intressant!

Då har jag två nya frågor.

Fråga 1: Kommer att få en skatteskuld 1 januari för det här året, kommer den att vara med om jag får inledande i början på nästa år?
Fråga 2: Det här samtalet jag får i samband med min ansökan, vad frågar dom förutom vad jag har gjort minska skulderna?

Hade en frågan till! Varför tar perioden mellan inledande och beslut 8 månader? Vad i den processen är det som tar sådan tid, gör dom en oerhört komplex utredning eller vadå?

1. Alla skulder innan inledande räknas med, skulder efter får du betala utöver beloppet du ska betala till kf.

2. Samtalet kan vara 5 minuter eller 1 timme, väldigt olika. De går igenom din ansökan och kollar av din inkomst, utgifter, lite kort om din situation mm.

Det där 8 månader du nämner ( är 7 månader nu enligt kf) är från när de har mottagit din ansökan inte när du får inledande. 37 dagar är 7 veckor drygt sen tar det tid innan förslaget kommer och sen ska alla godkänna. Vissa borgenärer får påminnas flera gånger och då kan det dra ut på tiden.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 640
Mottagna reaktioner
929
Poäng
787
Intressant!

Då har jag två nya frågor.

Fråga 1: Kommer att få en skatteskuld 1 januari för det här året, kommer den att vara med om jag får inledande i början på nästa år?
Fråga 2: Det här samtalet jag får i samband med min ansökan, vad frågar dom förutom vad jag har gjort minska skulderna?

Hade en frågan till! Varför tar perioden mellan inledande och beslut 8 månader? Vad i den processen är det som tar sådan tid, gör dom en oerhört komplex utredning eller vadå?
1.Maken hade restskatt fr sin del av husförsäljningen. Den uppstod ju året innan vi fick inledande o kom att ingå i skuldsaneringen. Jag som fick tillbaka pengar det året fick betala in dom som en engångssumma då vår sanering vann laga kraft.
2.Dom kollar upp så alla uppgifter fortfarande stämmer. Kollar så inga nya lån kommit till sen ansökan. Jag o maken hade ju skrivit varsitt personligt brev, en A4:a ungefär. Men det kunde man då. Fanns utrymme skicka m detta digitalt så man skicka ansökan.
Vi hade rätt mkt kontakt m handläggaren fram till inledande. Både via telefon o mail.
3: Vi fick bekräftelse på post inom en ve att de tagit emot vår ansökan. Vi skickade in i Nov-16 och Skusan hör det av sej i Februari-17
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Visst borde jag kunna se online när min ansökan tagits emot?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp